Om at lade folk prøve ens cykel. {{forumTopicSubject}}
Jeg har siden jeg fik min motorcykel ikke været spor øm over at lade folk tage en tur på den. Den er ikke så tung og svær at håndtere og det har været folk med rimelig erfaring.
Nu havde jeg så et enkelt tilfælde hvor det var lige ved at ende lidt uheldigt. I en vende manøvre var min onkel tæt ved at tabe cyklen helt da han ikke var klar over at den dog bliver tung ved snævre svingmanøvrer.
Den fik dog kun en lile ridse i et spejl og på fodhvileren da han var snarrådig til at holde igen.
Hvad mener i? Er det uforsvarligt at låne sin motorcykel ud til folk der gerne vil prøve en tur?
Jeg var selv fuldstændig solgt da jeg fik lov at prøve min kammerats CBR 600 en kort tur en varm sommerdag sidste år. Jeg synes det var overfedt at han lod mig køre på den. Alene af den grund har jeg motorcykel idag. Og det var ikke første gang jeg prøve hans motorcykler. Han havde også en gammel chopper for nogle år tilbage jeg prøvede. Der blev jeg også hooked.
Jeg vil gerne gøre det samme for andre da det jo stadig er de færreste forundt at få lov at køre på en. Og min onkel har motorcykelkørekort men har ikke kørt i tyve år. Men han kører scooter hver dag.
Er det dumt og uforsvarligt? Hvad mener i?
Problemet kunne opstå hvis der skete et uheld eller hvis cyklen blev skadet i større omfang.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
Man kan også bare tage chancen, og skulle de lægge mc'en ned er det for egen regning.
mar 2007
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 83
mar 2007
Man har hørt om gode venskaber der er gået fløjten i lignende sager. Men i sidste ende er det selvf. op til dig.
..Ellers en fin mc du har dig
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.486
Jeg er selv typen der kører pænt, også på andres maskiner, og derfor bliver jeg tit tilbudt en prøvetur. Nogle tilbyder den fordi de vil sikre sig deres maskine er god nok (eller det omvendte, at der er et eller andet galt med den)
Men at nogle er meget øm overfor den forstår jeg godt. MC'en er et kært eje.
/
Jesper
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 295 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.729
Viser det sig at de alligevel kikser totalt, er det "you break - you buy" uden tøven, og det er de også indstillede på.
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 57 Svar: 231
Henrik S.
Man må ikke køre mc uden kørekort - vel...
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 494
Om de har kørekort eller ikke, ser jeg ikke så meget som mit problem. Omvendt vil jeg bare ikke have problemer eller udgifter ved at andre skal prøve den.
Jeg kender dog flere personer der er så ømme over deres MC, at ingen må prøve den. Og fair nok, det er jo deres valg. For mig er min motorcykel dog en materiel ting, der kan erstattes.
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 181
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 83
Jeg kan se at vi er temlig enige. Det er sjovt at låne en mc og det er også rart at kunne låne den ud. Jeg føler heller ikke det er det store problem. Bare rart at høre om der var andre der havde gjort sig lignende overvejelser.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.594
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.845
men den nye har jeg kun ansvar på.... og af samme grund er det kun mig der kører på den (evt min far hvis han lige skal mærke om den kører ordentligt)
men jeg syntes det er bedre at tilbyde en tur bagpå.... jeg ved godt det ikke er det samme... men det giver alligevel en del..... men den dag jeg får kasko på min mc... så vil jeg se anderledes på det igen
apr 2007
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 218
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.486
Jeg har faktisk en ret fed oplevelse i forbindelse med det at få en prøbetur.
Et år oppe ved skagen, havde jeg taget motorcyklen ned til bageren. Kørte på en Cagiva Canyon det år. Mens jeg står der og venter kommer der en anden Cagiva trillende og standser ved bageren. Vi får os en snak om min Canyon 500 og hans Elefant 750, som jeg jo var ret interesseret i at høre mere om. Efter lidt snakken frem og tilbage, siger han til mig "tag du bare en tur på den, så kan du bedre fornemme hvordan den er".
FEDT!!
Havde jeg kørt på en Yamasuki WZRR600 racer havde jeg ikke fået den prøvetur :o)
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 863
Jeg har et eksempel, hvor det gik galt. På min gamle arbejdsplads, var der en der havde en ny Suzuki 600. En anden ansat med mc-kort fik lov at prøve den, han havde dog ikke kørt i 20 år. På forpladsen (hvor der er asfalt+ småsten), giver han den gas og bliver overrasket over den kraft den har og blokerer begge bremser.
Resultatet var at cyklen vælter med ham under den. Skaden: han kommer i klemme ved udstødningen og brænder sig, da han kun havde sandaler på, hudafskrabninger på hænder. Cyklen: ødelagt kåbe, brækket spjel og greb + bøjet styr. Hul i oliedæksel, så al olien løb ud.
Han var sygemeldt i en uge og cyklen kostede 28.000 at sætte i stand incl. omlakering. Selvrisiko var 10.000 kr, som låneren selfølgelig betalte. Sure penge for en prøvetur på 50 meter.
Lige så surt for ejeren, der nu stod uden cykel i et stykke tid.
Palle
Om at lade folk prøve ens cykel.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside