4.213 visninger
|
Oprettet:
Vask af mc {{forumTopicSubject}}
Nu skal den pakkes væk på lørdag - en sorgens dag ;-(
Den skal jo lige vaskes grundigt af inden og i den forbindelse vil jeg lige høre om der er nogle produkter man skal bruge frem for andre.
Hvad med kædeolie, der er klasket på fælg, skærm osv., hvordan får jeg bedst det - rensebenzin eller sprit? Acetone er vel ikke godt at bruge?
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 37 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 95
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.930
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 114
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 57 Svar: 231
På den "plade" der er bag baglygten er der kommet et hvidt "udvasket" skjold - det er som om det er afbleget og jeg tror det er kommet efter den har stået med regnvand natten over. Jaja, jeg ved godt vores små babyer ikke skal stå ude i regnen, men jeg havde ikke lige andre muligheder den nat.
Har I et forslag til, hvordan sådan et skjold kan komme væk? Jeg har hørt, at man kan prøve med linolie - nogen der kender til det?
okt 2007
Følger: 27 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 21 Svar: 214
Altså alt på motorcyklen kan vaskes med enten fælgrens eller motorrens.. Fælgerens skal bare være SYREFRI.... !! ellers får du problemer med lakken .. eller vask den grundigt i en god autovoks når alt er renset ... giv den 2 gange lakforsegling med 1 times mellemrum.. så bliver den meget nemmere at holde næste år...
Det lyder som en kalkplet du har fået.. er det på lak eller plastic du har fået det skjold.... hvis det er på lakken så skal du have poleret det væk... er det på plastic "sort" så skal det vaskes med vinyl rens og så have en gang vinyl pleje bagefter..... jeg har alle produkterne da jeg selv har mit eget Bilpleje / MCpleje center..
håber det var hjælp nok...
aug 2006
Kalkplet lyder rigtigt
Hvad siger du til de andre forslag - altså lampeolie eller petroleum?
okt 2007
Altså hvis det var mig ville jeg bare rense det rigtig grundigt med noget sæbe og sørge for at skylle det grundigt, da sæben sjovt nok også lave pletter / skjolder hvis det ikke bliver gjort ordentlig rent....
Så ville jeg bagefter tage noget vinyl rens, og så til sidst vinyl makeup... sørg for at mæt plastic´en rigtig godt.. så forhindre man nemlig at det kommer igen.....
jeg har noget fælgrens som er syrefri, kan bruges på chrome fælge uden at skade.. det kan man godt bruge de fleste steder på cyklen.. du skal bare passe på med at bruge for kraftige renseprodukter på skærm beskytter, og alt andet børstetstål....fordi den ødelægger legering og giver stålet hvide pletter... "IKKE GODT" det kan nemlig ikke fjernes igen......
Andre spørgsmål besvares gerne... hvis der var andre som skulle være i tvivl omkring rengøring af MC inden vinterHi...
okt 2007
De 2 ting renser som sådan ikke.. de gør bare at plastic bliver meget blankt og fedtet.....
man kan godt bruge det men det afhjælper ikke problemet og næste gang du vasker din MC ville du stadig kunne se skjold... Det ville svarer til at man bare gav den en god gang tyk vinyl makeup det skinner noget tid men forsvinder stille og roligt.. det er min erfaring men hvis andre har haft held med at rense plastic med de 2 så er det vel ok...
aug 2006
Anyway, så tror jeg at jeg følger dit råd Martin.
Hvad skal jeg skrive på min indkøbsseddel og hvor skal jeg købe det?
Tænker både på klude, børster, sæbe osv.... Jeg mener: "T-Hansen er vel ikke det bedste sted at gå hen."
okt 2007
Dette er til alle .... som ønsker at gøre MC / bil klar ...
FiberKlude.. ALDRIG viskestykker / håndlæder.. Kun fiberklude til lakken...... hvor i landet bor du . fordi så kunne du da få en flaske af mig... No problemo....
aug 2006
Jeg plejer bare at bruge auto-shampoo og en børste til hjul/fælge og en svamp og flaskerenser til resten. Til sidst tørre jeg af med et vaskeskind, som er vredet op i koldt vand.
Hvad skal jeg bruge når den skal "forkæles" lidt?
- Shampoo/sæbe eller er det her du mener jeg skal bruge fælgrens/motorrens eller autovoks? Hvilke mærker skal jeg gå efter?
- Hvilken lakforsegling?
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Svar: 20
O-ringene i kæden. Men det er måske bare mig der husker forkert?
okt 2007
Ok prøver lige at se om jeg kan forklarer det hele i en tråd..... så det er til at forstå..
Er man perfektionist og ikke vil Ridse.. brug derfor IKKE vaskeskind.. det ridser....
Brug en fiberklud opvredet i vand.... til at tørre af med når du har vasket din cykel.... Det som er godt ved en fiberklub som bare er vredet er at den kan suge sin egen vægt mange gange.. og så laver den ikke kalk striber..
Fiberklude er lavet af små fiber som gør at de faktisk kan udskille Kalk fra Vandet når man tørre noget over...
Tag en våd bil / MC vask den, tør den af med en opvredet fiberklud og vrid når den er fyldt med vand.. og tør ikke efter.. så vil den tørre uden at lave kalkpletter som skal poleres væk..
Jeg bruger ikke selv Børster fordi jeg ikke vil ridse og heller ikke på fælge, den fælgerens jeg selv bruger er syrefri og kan sprayes på og skal lige have lov at sige 30 sek så kan man spule dem helt rene uden brug af børste..
Så plejer jeg lige at tage svampen med autoshampoo og tørre hele cyklen ind efter den er skyllet også fælgene med svampen og så skylle den til sdst og så fiberkluden på så er den klar til lakforsegling..
lakforsegling.. der må jeg desværre indrømme at jeg ikke aner hva man skal kigge efter på det private marked..
har selv for mange år siden inden jeg selv kom ind i faget og blev selvstændig bare købt almindelig lakforsegling på tanker og steder som bilxperten og andre steder...
Jeg købe gennem et firma, så jeg synes selv det er det bedste at bruge også fordi det koster det dobbelt og virker langt over 1 år på en MC...
Jeg plejer at smøre den ind i lakforsegling lade det sidde 30min "igen alt efter hva for en man bruger" nogle lakforseglinger kan ikke tåle at sidde for længe så er det sgu næsten ikke til at få af og så drysser det meget.. så skal man blæse den over bagefter "ikke nødvendigt"..
Mine lakforseglinger kommer fra et tyskfirma..
Så jeg må være dig svar skyldig til hva du skal vælge, aner ikke hva man kan få og hva der er godt eller ej.....
Sonax laver nogle ok produkter men har ikke rigtig selv brugt dem.....
Efter den første behandling af lakforsegling lader jeg den stå uden noget på 1 times tid.. hvor efter jeg giver den igen.. når den så har fået anden gang skal det tørre igen ca. ½ til 1 time.. og så skal det tørres af.. og vupti næste gang den skal vaskes for snavn løber den næsten selv af... og skal bare tørres med vand sæbe og en fugtig Fiberklud...
Håber det gav lidt hjælp...
aug 2006
okt 2007
Håber også på at kunne få taget nogle billeder af min nye kværn jeg lige har købt....
Dejlig maskine..
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 142 Svar: 2.821
Spar en postgang.
Efter endt vask prøv følgende i stedet for at skylle den over med haveslangen og så stå og tørre efter med klude.
Tag en spand ren vand, og hæld en lille smule almindeligt afspændingsmiddel i - det man bruger til opvaskemaskinen. Hæld blandingen ud over maskinen - og vupti ingen kalkpletter når den tørre. Afspændingsmidlet forhindre kalken i at binde, og så løber det bare af sammen med vandet. Smart smart
Jakob
okt 2007
Det er der noget om.. men i Autovoks idag er der afspændning i ... så det kommer helt automatisk når man har vasket den og skyller den over.... der er nemlig ikke alt vand som ryger af..
Man kan også bruge luft til lige at blæse den over efter endt vask.....
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 142 Svar: 2.821
Nå okay - jeg var ikke klar over at det fandtes i autovoks, men så er det jo bare til dem, som ikke har råd til autovoks
Jakob
okt 2007
Alle kneb gælder ... når det gælder vores små perler..
HUSKE RÅD >> GÅ ALDRIG PÅ KOMPROMIS MED RENGØRING..
Vask af mc
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside