{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.584 visninger | Oprettet:

Skift af skiver i cockpit {{forumTopicSubject}}

Hej igen.

Så har jeg igen brug for lidt hjælp til et lille projekt. Som i nok kan se i min profil, så har jeg skilt mit cockpit ad, så jeg kan montere nye skiver.

i den forbindelse har jeg tre spørgsmål.

Det første er, hvorledes er den bedste måde at få nålene af (en gaffel eksempelvis)???

Hvor godt fast sidder nålene (bare så ikke man trækker akslen med ud, fordi at nålene er limet fast)???

Kan jeg "skubbe" nålen på benzinmåleren ned på tom tank, inden jeg tager nålen af (så at jeg ved hvordan nålene skal sidde igen), eller vil det evt. skade instrumentet, så at det er bedre at tappe benzinen af, og lige sætte cockpittet midlertidigt på igen for at få nålen ned på nul???


Desuden kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om, hvilken skivesæt, der ville passe bedst til min mc. Jeg køber dem her... http://cgi.ebay.co.uk/Kawasaki-ZX10-Bj-88-NEU-TACHOSCHEIBE-Keine-Tachofolie_W0QQitemZ150217626310QQihZ005QQcategoryZ49862QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jeg har hørt meget godt om dem, men jeg synes dog at det er belastende at de kun sælger på Ebay. Jeg kan ikke engang finde en mailadresse på dem. Nå, men jeg synes selv bedst om sæt model nr. 3, og alu model 21 (som passer til mc'ens farver). Hvad synes i???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af skiver i cockpit
  • #1   25. feb 2008 Hejsa,

    På min sad skiverne ikke voldsom godt fast, og jeg kunne der trække dem af med en lille tang. Bare husk at trække lige, samt at checke hvor nålen sad... Efter jeg skiftede skal jeg trække 15-20 km fra, da speedo nålen åbenbart ikke sidder helt samme sted som før, men til gengæld er den blevet meget hurtigere fra 0-100 smiley

    /Bo


  • #2   25. feb 2008 Forresten, på min profil kan du se nr 2 af dem fra ebay smiley


  • #3   25. feb 2008 -> Bo

    WHAT!!!

    Hvordan i al verden kan den komme til at vise så meget forkert, hvis du bare har trykket nålen ned igen, der hvor den sad??? Akslen er jo fjederbelastet, så den sætter sig jo i stop-position hele tiden, medmindre du har fået drejet nålen lidt under påsætning... smiley

    Damn... det lover ikke godt for mig. Skiverne skal alligevel skiftes, så... smiley


  • #4   25. feb 2008 -> Bo

    Medmindre altså at du snakker om din tophastighed???

    For så er 15-20 km/t jo ikke ret meget... så er din unøjagtighed på ca. 7,4%, hvilket er okay (maks. +/- 10% ifølge loven)


  • #5   25. feb 2008 -> Bo

    De ser fine ud, dine skiver. smiley


  • #7   26. feb 2008 Ja, det er kun speedometeret som viser forkert, så jeg må have sat den lidt forkert på smiley En ting du skal være opmærksom på er lys nede fra. De er jo ikke voldsom tykke og derfor valgte jeg at sætte de originale nedenunder, men det giver et træls lys i dem. De originale kommer der jo kun lys ud af tallene, så jeg kunne forstille mig det måske også ser træls ud uden....

  • #8   26. feb 2008 -> Bo

    Aha, så de er ikke ret tykke... jeg prøver at se hvor tykke de er, og om jeg tør sætte dem i som de er. Ellers må jeg prøve at "forstærke" dem med lidt gennemsigtig plastic, som jeg tidligere har gjort på min Z650'er...konen mangler lidt tupperware på den konto smiley

    Jeg vil prøve at gøre det at jeg "mærker" akslen med en tusch (f.eks. den del der vender bagud), før nålene bliver pillet af. Så er jeg sådan nogenlunde sikker på, hvor nålene skal sidde igen. Før jeg så samler det hele igen, vil jeg prøve at montere cockpittet, og køre en tur med min gps, for at checke om speedometeret måler nogenlunde rigtigt. Det kræver nok at nålen bliver taget af og på, flere gange. Når jeg så er tilfreds, SÅ vil jeg samle det hele igen... så er speedometeret "hjemmekalibreret", men hvis ellers gps'en er nogenlunde bevendt, så skulle det gerne være rigtigt godt... smiley


  • #9   26. feb 2008 -> Popeye

    Skal du også bestille nogen???


  • #10   26. feb 2008 -> Mogens

    De skriver godt nok på Ebay, at der følger en vejledning med. Så mon ikke at man kan få lidt hjælp i den. Men man er jo selvfølgelig altid nervøs for at skade sine instrumenter, og da jeg kan se at der er mange som har skiftet skiver herinde, og Bo havde da heldigvis nogle tips... smiley


  • #11   26. feb 2008 Lad mig endelig høre hvordan resultat bliver, og om du sætter noget bag skiverne smiley

  • #12   26. feb 2008 -> Bo

    Kan der i det hele taget gå lys igennem de skiver???

    Jeg synes at der står at de er printet på fotografisk materiale (som nogen skriver det = papir!! Selvom sælger hævder at det er plastic)

    Hvis der trods alt KAN gå lys gennem papiret, og at de er alt for tynde... så er jeg nødt til at lægge de originale skiver bagved. Og så betyder det også at jeg er nødt til at vælge en model, som har hvide tal (som eks.vis model 6-9). Resten har jo sorte tal, som til en hvis grad vil dække over de originale skiver = intet lys gennemgang... smiley


  • #13   27. feb 2008 Der kan godt komme lys igennem mine, men mine originale er med miles, og derfor står tallene ikke over hinnanden ....

  • #15   29. feb 2008 Jeg kom sku også til at bestille #21 ... De så da for fede ud smiley

  • #16   29. feb 2008 Jeg har lige en ting.

    For at forhindre at man skal re-kalibrere sit speedometer med en GPS (ligesom Bo), så skal man skrue skruerne af skiverne, FØR man trækker nålene af.

    -> Bo

    Det var som jeg nok tænkte... hvis man løsner skiven uden at røre nålen, viser det sig, at nålen trækkes ca. 10 grader længere tilbage end stoppet (eller ca. 20 km/t). det vil så sige at det rent faktisk er stoppet på skiven, som holder nålen, men at akslen drejer sig længere tilbage, når nålen trækkes af.

    Det er ikke muligt at mærke akslen under nålen, men det er muligt at tage en linial, og sætte et mærke på den hvide plastbagplade på toppen, i forlængelse af nålen (det kan man ikke se, når overdelen sættes på igen). Når den nye skive sættes ned over, sættes nålen på igen i retning af mærket. Så er man nogenlunde sikker på at den sidder rigtigt første gang.

    Når man nu har det skilt ad... så sæt nye pærer i!! Det kan jeg ihvertfald se, er nødvendigt på min... smiley


  • #17   29. feb 2008 Kan du se hvilken tyupe pære som skal bruges, for så vil jeg bestille noge dioede pære i blå tror jeg....

    /Bo B


  • #18   29. feb 2008 -> Bo

    Jeg tror desværre ikke at det nytter... for jeg prøvede at låse med en blå diode under den originale skive, men tallene lyser stadig grønt... smiley (så skal du fjerne den originale skive)

    Pæretypen er 4 stk. af dem her - http://www.thansen.dk/product.asp?c=1673899434&n=-2103490641&pn=1227424548
    Men watt-effekten er kun på 3,4 watt. (men det er jo ligegyldigt, når du skal have dioder)

    Så sidder der yderligere 6 stk. af dem her - http://www.thansen.dk/product.asp?c=1673899434&n=-2103483989&pn=-2110869988
    Den originale watt-effekt er på 3 watt, pr. stk.

    Men jeg kan ikke blive helt klog på, præcis hvilke typer der skal bestilles hos dioder.dk???? (jeg kan ikke finde ud af, hvilken der er den rigtige type på hjemmesiden)


  • #19   1. mar 2008 Vil det sige der sidder 10 pære i instrumenteringen ???

    hilsen Bo


  • #20   3. mar 2008 -> Bo

    Ja, hvis du tæller indikatorene for blinklys, olietryk, neutral og fjernlys med... Jeg har skiftet næsten alle til LED nu, og jeg er meget tilfreds med resultatet.

    Jeg har brugt dem her fra Thansen... http://www.thansen.dk/product.asp?c=1677280075&n=1200292284&pn=1224430010

    Grunden til at de er gode, er fordi at de spreder lyset i stedet for at fokusere det. Desuden kan man også sætte dem som blinklysindikatorer... mit blinklys har ikke fået ændret blinklys-frekvens, selvom jeg nu har LED'er som indikatorer. Jeg har dog ikke kunnet skifte de fire små pærer, da jeg stadig ikke kan finde de små som LED'er... så jeg har måttet købe nogle 1,7 watt alm. pærer (det var hvad jeg kunne finde), og sætte i, da jeg alligevel nu havde det skilt ad.

    En anden ting... man kan roligt skubbe benzinmåler nålen forsigtigt tilbage til tom, inden man tager nålen af. når man så sætter nålen på igen på "tom"mærket, går den lystigt op igen uden at der er noget som har rykket sig... smiley


  • #21   3. mar 2008 Hej Eddie,

    Vil det sige at du har skiftet dem til lyset i instrumentering til LED, eller dem til langlys, blinklys osv ... ?


  • #22   4. mar 2008 Jeg har skiftet alle pærene til indikatorlamperne, til LED. Dvs. blinklys, langt lys, olietrykslampe og neutrallampe.

    Så har jeg skiftet den midterste pære i instrumenteringen til LED (og her er det vigtigt at det er en som ikke fokuserer for meget, men er mere diffus), men de sidste 4 små pærer, har jeg indtil videre måttet skifte til standard 1,7 watts pærer (som var det jeg kunne finde).

    Jeg tror at dioder.dk har dem, men jeg tror også desværre at de ikke spreder lyset godt nok, og så er det bedre med standard-pærer... smiley


  • #23   4. mar 2008 -> Bo og Popeye

    Hvordan har i betalt for de nye skiver på Ebay. Bankoverførsel eller Paypal???

    (synes nemlig ikke lige at jeg kan se hvordan de betales)


  • #24   4. mar 2008 Ok, så skal jeg nok ikke købe dem i blå smiley

  • #26   5. mar 2008 Jeg betalte med PayPale smiley Gør jeg altid over eBay

  • #27   6. mar 2008 -> Bo

    Jeg har bestilt et sæt skiver, og jeg har også en Paypal-konto... men hvordan betaler jeg skiverne med den???

    Når jeg kigger på betalingsmetoderne, er der kun skrevet "per overførsel"... hvordan betaler jeg med Paypal???


  • #28   7. mar 2008 Du logger ind på paypale, også siger du at du vil betale til deres email adresse, og derefter spørgen den efter item number på aktionen, og vupti .. smiley

  • #29   7. mar 2008 Jeg har så også bestilt et sæt Alu'er (de passer nogenlunde med den originale farve)... så hvis vi ser en anden ZX10'er med de skiver, så ved vi at de stammer fra den her tråd... smiley

  • #31   10. mar 2008 -> Popeye

    Sætter du dem ovenpå de originale skiver, eller vurderer du at de er stærke nok i sig selv.

    Iøvrigt... husk for s..... at løsne skiverne, før du hiver nålene af, så du kan mærke op!! Så ikke at du får fejlvisning på dit speedometer. Tak til Bo, for den oplysning. smiley

    Desuden kan man roligt trykke nålen på brændstofmåleren ned på tom tank inden man hiver nålen af, der er ikke sket noget med min måler på den bekostning.

    Jeg mangler kun skiverne nu, så kan jeg samle mc'en igen. Satte den sidste LED-pære i, i går - nemlig parkeringslys-pæren. Det er iøvrigt noget rigtigt BÆ, skulle jeg hilse og sige... Der har Kawa-ingeniørene godt nok ikke tænkt sig særligt godt om. Men det lykkedes til sidst (efter at have splittet det meste af fronten ad). smiley


  • #33   10. mar 2008 -> Popeye

    Puha... jeg kan sgu godt forstå at du begyndte at svede lidt der... :-0

    Men du fik den klaret alligevel. Håber ikke at jeg kommer ud for det samme, for jeg er ikke så god til sådan noget småpilleri (og slet ikke hvis det hele bare siger "sprooiing")... smiley


  • #35   14. apr 2008 Så fik jeg mine sat på, og jeg satte dem oven på de originale, som jeg først sleb med sandpapir, så ledes at lyset kan komme igennem, og det er faktisk blevet et hit ... Skal nok lige have justeret speedometeret, da det viser 110 km/t ved 6000 omd i 6 gear smiley

Kommentér på:
Skift af skiver i cockpit

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce