{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
820 visninger | Oprettet:

Vinterklargøring {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Det er snart ved at være det tidspunkt. Vejret holder lige til de sidste ture i det fri.
Jeg har lige købt mig ny bike og er i gang med vedligeholdelse til vinter. Jeg har vasket og poleret min skat til den store guldmedalje.
Spørgsmålet er: Hvad indebærer en fuld vinterklargøring og hvordan fanden kommer jeg ned til batteriet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterklargøring
  • #1   30. aug 2008 Hvad vil du ned til batteriet for?
    Regn ikke med at batteriet holder i mere end to år så skift hvert andet år.
    Men ellers skal du faktisk have begge sæder af= nemt.
    Plasundertray og siddeskjolde (også plastskjolde under tank og førersæde)
    De to jerntværstivere der indeholder låsemekanismerne til sæderne og så er du ved batteriet.
    Ellers så skal den jo helst klodses op, luft ud af dækkene, fyldt tank, stå et tørt sted gerne aldrig under frysepunktet, frisksmurt kæde, wd40 på de metaldele du synes ikke skal stå blottet (=pas på bremseskiver og klodser, de bryder sig ikke om wd40 eller andre olieholdige produkter)

    Har nok glemt lidt...måske

    Vinterpausen er da bestemt ikke endnu min. 2 mdr mere, kom nu!


  • #2   31. aug 2008 Tanken fylder man op da den er lavet af jern og sjældent coated specielt godt indvendigt. Derfor kan der dannes rust på indersiden ved længere tids stilstand.
    Det med dækkene ved jeg faktisk ikke, men mon ikke det er noget med at mindske det stress der er på materialet i perioden med fugt og kulde.
    Ved opbevaring gør de nok ingen af de to ovennævnte ting men de klodser heller ikke cyklerne op, så skal man jo IKKE lukke luft ud, men sørge for at de ikke står stille på samme sted da dækkene kan få et flatspot.
    Jo de plejer at lade batterierne op de fleste steder har jeg læst mig til. Men igen jeg vil heller skifte hvert andet år så ved man at det altid virker.


  • #3   31. aug 2008 Det er da noget fis at et batteri kun har en forventet levetid på 2år. Hvis man bare gider vedligeholde (Lade på den når den ikke bliver brugt), ja så holder sådan et batteri længe
    Mit kører på 3. år og har ikke beklaget sig endnu. smiley

    Opbevarer man cyklen derhjemme kan det være en god idé og sætte cyklen op på bukke, så hjulene ikke rører jorden. Der er nogen, der siger dækket kan "deformer" hvis den står på den samme flade hele vinteren. Men det er nu heller ikke noget jeg vil bekymre mig om. Jeg har aldrig gjort det og dækkene har været ok til foråret.


  • #4   31. aug 2008 Henrik du har så evigt ret, men som jeg også skriver så NÅR batteriet så dør for dig så er det ofte i en situation hvor man SKAL bruge cyklen eller vejret er skide godt og butikkerne er lukket.
    Jeg sælger en del batterier på mit arbejde og vores leverandører har denne tommelfingerregel:
    MC batt: ALT over 2 år er bonus
    Bil Batt: ALT over 3 år er bonus.
    Batteriet koster hurtigt 1000kr hos en autoriseret MC butik og det er der du køber det hvis det kommer bag på dig at lortet dør.
    Derfor siger jeg skift hellere i tide så undgår du besværet. Så kan du også nå at søge de billigeste alternativer.
    Mht dækkene, så kommer det sig nok af at hvis folk ikke er for gode til at vedligeholde selv så bliver cyklen sat væk med for lavt lufttryk lige som trillebøren der står ude hele året og så kan dækket bliver derformt. Men igen, selv har jeg heller ikke oplevet det, men min bliver også skubbet rundt flere gange i løbet at vinteren eller løftet op pga div. projekter.


  • #5   31. aug 2008 Første olieskift er ved 12000km eller min. 1 gang hvert år.
    Der er MANGE meninger om lige præcis olieskift og vinteropbevaring så her må man gøre som man nu selv synes bedst.
    Nogle skifter når de sætter cyklen væk OG igen ved sæsonstart, andre når den sættes væk og andre igen iflg serviceplanen.
    Kim du må bare ud og køre nogle flere km, det andet dur ikke !


Kommentér på:
Vinterklargøring

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce