{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.249 visninger | Oprettet:

FUCK så tal dog dansk for helvede {{forumTopicSubject}}

"Vort muddersmål er dejligt, det har så skønt en klang".

Sådan sang Poul Dissing i en af Svante's viser for 35 år siden.

Det danske sprog har altid været påvirket af udenlandske gloser, men jeg fornemmer at inden for de sidste par år er det gået helt galt.

Dagligt hører man ordet FUCK i radioen og her på MCG er det nok tæt på at være det mest anvendte ord i forum.

Jeg ved godt at det ikke klinger så godt at rende rundt og sige KNEP ustandslig, men jeg tænker ofte på om dem der (mis)bruger dette ord egentligt har gjort sig klart hvad ordet betyder.

Mine 2 piger på 12 og 14 bruger det også jævnligt og når jeg så spørger dem om de synes at det lyder pænt at rende rundt og sige KNEP på åben gade, ja - så kigger de bare underligt på mig.

Hvad synes I ???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  FUCK så tal dog dansk for helvede
  • #1   18. dec 2008 Knep nej så hellere fuck, det klinger bedre, i vort modersmål smiley

• #2   18. dec 2008 he-he oltidsfund, måske vi skulle lave en afstemning :-))

• #3   18. dec 2008 syntes du skal søge psykolog søde ven;-)

• #4   18. dec 2008 Hvorfor dog det lille Lise, er du sikker på at det ikke er de stakler der har brug for at lyde lige så dumsmart som de ande der behøver hjælp til at sige fra og turde være sig selv.

• #6   18. dec 2008 Det' jo lige det Rasmus, ikk' :-))

Måske vi alle skulle tænke over hvilke rollemodeller vi er

• #7   18. dec 2008 Ordet fuck er et Ganske interessant ord, jeg er glad for at det bliver taget under fokus!

Som mange andre engelske ord, stammer ´fuck´ fra tysk – fra ordet fuieken der betyder ”At slå..!” – hence the phrase – fuck you up!
    Fuck falder ind under mange forskellige grammatiske katagorier, hvilket gør det til et ganske anvendeligt ord.

f.eks
    som transitive verbum: Peter fucked sin kæreste
    som intransistive verbym: Peters kærste fucker

betydningen er ikke altid seksual, det kan bruges som....

et adjektive... Jeg laver alt det fucking arbejde...
    som del af et adjektiv…Peters kæreste snakker for fucking meget
    som navneord...det interessere mig ikke en fuck

Jeg håber at denne lille introduktion til ordet er i indlæggets ånd.
    Og håber ikke i dømmer mig for ikke at have FOR meget fritid...

Venlige hilsner

René

• #8   18. dec 2008 ha-ha René, det lærte vi godt nok ikke på Faxe Borger og Realskole i 1967

• #9   18. dec 2008 No shit, gert.

• #10   18. dec 2008 Gert!

Man er vel ny lærer , og som sådan bliver man nød til at møde ungdommen hvor den befinder sig - hvilket til syneladende er i rendestenen smiley

• #11   18. dec 2008 @cartman.

det var ikke for at Bitche at jeg startede tråden, men jeg synes at det er for "nederen" at se vort smukke sprog blive udvandet på denne måde selvom mange af svarene indtil nu er for "grineren"

Håber dog stadig på mange interessante indlæg

• #12   18. dec 2008 ha-ha Mikkel.

Trudy er en helt speciel historie. Hun blev døbt i en flaske Amarone en mørk og stormfuld forårsaften 2007. Grunden til navnet Trudy associerer til 50'ernes hjemmegående husmødre. Da hun er lilla i farven fik jeg disse hjemmegående amerikanske husmødre med curlers i håret ind på nethinden. derfor navnet Trudy. Og det skal så lige med at Amarone er på 15% alcohol

Men hun er da også en dejlig lille trunte. :-))

• #13   18. dec 2008 @René

Ser at du er tilflytter til Møn.

Som indfødt sydsjællænder/stevnsbo, hvem ved. Dog stadig vest for Tryggevælde å. Vi havde et ordsprog der reflekterer lidt over finurlighederne i det danske sprog men dog kræver lidt geografsik lokalkendskab.

"Man skal over Mern for at komme på Møn"

eller

"Man skal over mæren for at komme på møen"

• #14   18. dec 2008 Gert - Tror bare du skulle "lære" dig selv at overse de ord du ikke bryder dig om herinde, sproget herinde er virkelig kommet op i en verdensklasse for sig selv, efter vi var en tur "nede" og vende i sølet, you know ;-P

• #15   18. dec 2008 Gert:

Finurlig, ihvertfald hehe...den vil jeg huske! ( Læs: gøre et forsøg på at huske )

• #16   18. dec 2008 Hej Gert, jeg havde lidt en lignende samtale/diskution med en veninde (bla. om man må sige i sommers (efter min mening er det korrekt at sige i sommer), men hun har en cand.mag i lingvistik, og ifølge hende, er der ikke noget der hedder udvanding af modersmål, da sprog har udviklet sig altid. Hvis du går 200 år tilbage, var sproget jo meget anderledes, og gennemsyret af tysk. Det er ikke et nyt fænomen med fremmed ord i daglig tale..

• #17   18. dec 2008 @Helle.
    Nu er det ikke kun sproget "herinde" som jeg kommenterer men mere en generel betragtning.

Mine rejser i en del af de tidligere USSR randstater med lav befolkning har gjort mig opmærksom på vigtigheden af at bevare sproget. Disse tidligere USSR "medlemer" kæmper en brav kamp for at slippe af med det russiske sprog som blev dem pålagt ved russificeringen lige efter WWII.

Det er trods alt sproget som binder et folk sammen, elers kunne vi jo bare melde ud at vi var endnu en nordtysk provins.

• #18   18. dec 2008 Og det Rene skrev ovenstående, er en løs oversættelse af den Amerikanske Komiker George Carlin's sketch, "Usage of the word Fuck", genialt lavet..

• #19   18. dec 2008 Tore. Ja, det er næsten blevet en hel klassiker, og skal helt klart høres fra mandens egen mund smiley

• #20   18. dec 2008 Gert:

vi to bliver nok bare for gamle:-)

Jeg bliver fuldstændig arrig, når en af mine under siger "fuck af med dig", men jeg kan sagten acceptere at de siger "smut" eller "gå din vej"

Rationelt ved jeg, at for dem er det en og samme ting, men det er det ikke for mig.

Der er dog et krøller på det her:

I meget løsslupne unge mennesker, tænk lige på, at når I bevæger jer rundt i samfundet, arbejdspladser mm, så refererer I oftest til nogle mennesker, der er noget ældre end I er, og i masser af tilfælde, afgør deres opfattelse af jer, hvilke muligheder I får!!!! I ksl ikke rende rundt og sleske, men I burde nok overveje, om det virkeligt med et helt almindeligt ånsvagt er klogt at hidse dem op og devaluere sig selv i deres øjne - det er nemlig eksakt, hvad der sker.

En anden krølle: engelsk og amerikansk (især) rap- og film kultur bygger et sprogilled op, hvor the F-word udgør måske hver 6-8 stavelse! Forsøger man at tale sådan i udlandet, så bliver man omgående stemplet som en "rendestens-person", hvis ikke ligefrem man er blandt "rendestens-personer".

Før nogen af jer nu kalder mig en snob, så husk lige, at næppe en af de personer, der kender mig nogensinde har kunnet få det ord til at passe på mig:-)

• #21   18. dec 2008 Apro pos, det danske sprog:

.. jeg ved godt, at det ikke er pænt med dobbeltkonfekt 8sprogligt i det mindste), men jeg kan simpelt hen ikke lade være med at bakke baglæns tilbage til Helles Indlæg_

"... sproget herinde er virkelig kommet op i en verdensklasse for sig selv..."

den lader vi lige stå lidt smiley

...Undskyld Helle, men jeg kunne altså ikke lade være, og så er det helt tilladt at grine, når du forsøger at gætte, hvilke ord, jeg glemte at skrive i mit første indlæg:-)

• #22   18. dec 2008 Hellere fuck end wolla.

• #23   18. dec 2008 Børn spejler sig meget i medierne, så det var nok der man skulle starte, hvis man vil ændre sproget.
    På de skoler jeg kommer, taler børnene nu ikke specielt grimt. Men det er også land-skoler, og det tror jeg gør en forskel.

• #24   18. dec 2008 Jeg Kan ikke klare at folk hele tiden siger
    "et eller andet sted" Så køb dog en gps og så ved du hvor du er din tosse
    og fodboldspillere siger
    "det er klat at"
    Ja gu fanden er der klart på en fodboldbane.

papegøjer snakker, mennesker taler !!!!!!!!!!!!!!!

• #25   18. dec 2008 Fuuuuuck det er sgu en spændende diskussion det her smiley Arbejder til dagligt med social belastede unge og indvandrere. Fuck, Wolla, og alle de andre kære ord er genstand for hverdags diskussioner. Havde så sent som i går en episode med en ung der netop sagde "fuck af´" til mig, da jeg pænt spurgte ham om han ville tage sine ben ned af sofaen. Det finder jeg mig ikke i ! HVIS den unge herre jeg her snakker om fortsat vil komme hvor jeg arbejder, siger han ikke den sætning mere.... En aftale der er lavet, og tror nu nok den overholdes.

Jeg synes det er helt i orden at bruge de forskellige gloser i de rette sammenhænge, og det kan de sagtens, hvis forstanden er med !

PS. Jeg er hverken gammel, bitter, men der er dog en grænse !

Fuck Fuck !

• #26   18. dec 2008 Knud - Jeg gætter lige, var det glmte ord "fuck"? Ellers forstår jeg ikke lige smiley

Gert - Jeg tør æde min nabos bøgehæk på at dine børn ikke ser dine slang ord og da nok slet ikke din overskrift på denne tråd! Har jeg ret?

- Sjovt at ville påpege "andres" slang ord, men glemme sine egne, ikke, og jeg nævnte ikke ordet dobbeltmoralsk med ét eneste ord smiley

• #27   18. dec 2008 wow, det er lækkert at se at jeg (forhåbentligt) har sat nogle tanker igang.

Først til Knud: Vi er for så vidt enige men er også fra samme generation +/-

Til Martin vil jeg sige: Wolla min ven, jeg kender slanget og gæt om jeg bryder mig om det :-))

@Rikke. Jeg hørte de sorte spejdere en dag i radioen. I løbet af 2 timer hørte jeg Anders Lund Madsen udbryde FUCK, jeg ved ikke hvor mange gange så du har ret. Ungernes sprog og adfærd afspejler mediernes.

Og Hans, du har da ret. Mine forældre havde det da også svært med bred ymer og knæhøj karse. Verden er foranderlig. Jeg kæmper ikke mod forandringen. Det eneste som jeg prøver at pippe lidt for er at vi hjælpes ad med at passe på vores smukke sprog. Vi er trods alt ikke så mange til at gøre det.

• #28   18. dec 2008 @Helle.

Du har ret i at mine børn ikke ser mine slangord i og med at jeg for længst har droppet dem.

Jeg var for nogle år siden gift med en udlænding og dengang meget involveret i hendes indlæring til det danske sprog. jeg fornemmer at mit sprog blev bedre af denne oplevelse og at jeg blev bedre til at formulere mig på et klart, tydeligt og (for udlændinge) forståeligt dansk.,

Jeg tror at man skal have prøvet dette for at forstå.

F.eks. kører vi ind til byen men hen i Brugsen.

Vi går ud i køkkenet men ind i stuen.

Vi lægger en bog på hylden men ind i skabet.

Men det er jo netop det som gør vores "muddersmål" så specielt og skønt.

• #29   18. dec 2008 Gert - He he fuck Gert hvor er du filosofisk i aften, tror jeg springer af her smiley

• #30   18. dec 2008 ok Helle. Hvi den står på F*** i aften så husk at der er en dag efter i dag :-))

• #31   18. dec 2008 Gert - Jep, skal jeg nok ;-P

Du får lige denne smøre Gert og tænke lidt over, for jeg interesserer (opfylder dem dog ikke til punkt og prikke, he he) mig meget for "mange" af disse indre dyder, og måske knap så meget det korrekte ord smiley

De 13 dyder
    Benjamin Franklins dyder:

Mådehold - Spis kun til mæthed. Drik ikke til beruselse.
    Stilhed - Tal kun når det kan gavne dig selv eller andre. Undgå at skændes om bagateller.
    Orden - Hver ting på sin plads. Hver ting til sin tid.

Beslutsomhed - Beslut dig for at gøre hvad du bør gøre; Udfør uden tøven hvad du beslutter.
    Sparsommelighed - Brug kun penge når det er til gavn for dig selv eller andre; Dvs. Lad intet gå til spilde.
    Flid - Spild ikke tiden; Vær altid beskæftiget med noget nyttigt; Undlad alle unødige gøremål.

Oprigtighed - Forsøg aldrig at bedrage andre; tænk uskyldigt og retfærdigt; tal derefter.
    Retfærdighed - Øv ikke uret ved at krænke andre eller ved at forsømme den velgerning, der er din pligt.
    Selvkontrol - Bliv ikke oprevet; Tag ikke anstød af andres fornærmelser - det kunne være berettiget.

Renlighed - Tillad ingen urenheder i krop, tøj eller vaner.
    Indre ro - Bliv ikke oprevet over småting eller småuheld der alligevel ikke kan undgås.
    Renhed - Behersk din sexualdrift.
    Ydmyghed - Lev lige som Jesus eller Sokrates

Benjamin Franklin (1706-1790) Bogtrykker, forfatter, videnskabsmand, statsmand. Født i Boston, Mass. 15. Barn i familien.

• #32   18. dec 2008 ok Helle.

4 ud af 13, er det ikke meget godt i dagens DK :-))

sov godt og f*** godt :-))

• #33   18. dec 2008 FUCK!!!!! - Franklins dyder har jeg ikke set i mange år - de er endnu værre end Maersk McKinney Møllers dogmer!

Det lidt interessant, jeg har tidligt hængt en del ved Franklins dyder, men i løbet af årene finder jeg dem ikke blot moralsk regulerende, men også direkte begrænsende for at leve selv et temmelig etisk kontrolleret liv.

Det er da rart at konstatere, at man ikke bare bliver mere restriktiv med årene:-)

• #34   18. dec 2008 IH KNUD!!! Jeg vidste du havde dine evner fra et "sobert" sted ;-))

• #35   18. dec 2008 LOL:

Jeg har mine evner og holdninger fra MANGE steder.....

Den gode Benjamin var jo noget af en puritaner

• #36   18. dec 2008 Jeg synes udtryk såsom "fuck dig", "fucking det ene eller andet" er for tabere og white trash agtigt.

Men sådan er vi alle jo heldigvis så forskellige..

• #37   18. dec 2008 Har det på helt samme måde.

Det er derfor jeg skriver, at folks anvendelse af disse udtryk ikke bare irriteterer mig, men faktisk også virker devaluerende på de, der anvender dem.

man stempler sig selv som "white trash", "Gutter-crawlers" osv.

Undskyld Gert, men vi har ikke rigtigt nogle dækkende gloser på dansk:-)

• #38   18. dec 2008 Krafthelvede hvor jeg fatter minus fisk af det fucking shit her , total morfar :o)

• #39   18. dec 2008 Junior:

Jeg ser smileyen smiley

Men for mig handler det ikke så meget om jeg kan lide ordene eller ej, men deres brugere kan ikke undgår at påvirke mennesker, der i mange tilfælde har stor indflydelse på deres fremtid, i negativ retning.

• #40   18. dec 2008 ligemeget bare man er der

sålænge det ikke er SMS sprog, fra poptøser, så kan i skrive hvad i fucking vil

altzzå bare min opinion zøde

• #41   18. dec 2008 Knud, vi har da et dansk udtryk for "white trash", Jyde... Hurra.. Egns fascismen lever endnu smiley Danmark er defineret af S-Togs nettet, går der et stog til din by er det danmark, ellers er det jylland. Og metro tæller ikke, derfor er amager jysk smiley

• #42   18. dec 2008 Så ruller den Tore.

Vi jyder har jo generelt ikke så meget mpd øboer, bare de ikke bruger vore flag:-)

hehe.....

• #43   18. dec 2008 Bare rolig Knud de eneste øboér der bruger jeres flag er bornholmere

• #44   18. dec 2008 øøøøhhhhh. Undskyld mig lige

WTF - eller på godt gammedaws jysk. Hvad skete der lige her.

white trach - Gutter crawlers. Det må da være muligt at oversætte.

Har i mange år bevæget mig rundt i et miljø hvor engelsk var koncernsproget. Vi havde f.eks. en måle enhed "benchmark" som var udgangspunktet for vores "performance".

Jeg prøvede forsøgsvis at nævne T-skjorte hvergang nogen sagde T-shirt men det faldt altid uheldigt ud.

På Island importerer man aldrig udefra kommende ord men har et sprognævn til at opfinde et Islandsk ord hver gang der dukker noget nyt op.
    deroppe findes ord som walkman, t-shirt, I-pod osv. ikke.

og for at blive i termilogien. Nu vil jeg sove. BRB i morgen tidlig

sov godt eller F**** godt alt efter hvad i føler for :-))

• #45   20. dec 2008 tak for alle indlæggene.

Helt fedt at se en tråd hvor der bandes så meget i så god en tone.

Gert

Kommentér på:
FUCK så tal dog dansk for helvede

Annonce