{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.036 visninger | Oprettet:

Ang. Stort / lille MC kort. {{forumTopicSubject}}

Godaften folkens. jeg er en fyr på 20. som tog bil kørekort da jeg blev 18, og motorcykel her for en 4-5 måneders tid siden.

Jeg diskuterede lidt med et par venner some snart bliver 20, og fik deres MC pap da de blev 18.

Mit spørgsmål er så om jeg skal til ny køreprøve når jeg fylder 21 her til september ? eller om mine venner skal når de bliver 20 ? min kørelære sagde bare jeg automatisk ville få det store kort når jeg bliver 21. men det siger de er forkert .

så ville lige høre om nogen har styr på det ?

påforhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. Stort / lille MC kort.
  • #1   9. jan 2009 Jeg er 99% på at du bare skal have dit kort fornyet! (Rent papirarbejde - ingen prøve)

  • #2   9. jan 2009 i din situation, vil du være over 21 når du har kørt i 2 år - derfor vil det automatisk selv "opgradere sig". Du får dog ikke noget nyt kørekort, hvor der står du har kørekort til stor mc. - det må den pågældende betjent selv regne ud hvis han spørger om kørekort.

    Dine venner skal derimod op til en ny prøve.

    denne hjemmeside underbygger svaret:
    http://www.koereskoler.dk/k%C3%B8rekort/kata.htm

    Efter 2 års kørsel kan der køres stor motorcykel uden prøveaflæggelse.
    Hvis du er fyldt 21 år, inden de 2 år er gået som indehaver af kørekort til lille mc, kan du aflægge en praktisk køreprøve på stor motorcykel og vil så kunne køre på alle motorcykle


  • #3   9. jan 2009
    Brian Stenskrog [ Aalborg/Hjørring ] - intet papirarbejde, medmindre man vil betale 500 kr. for et nyt kørekort, hvor der vil stå man har kørekort til stor mc. ellers vil det første være nok. (:


  • #4   9. jan 2009 madsen . - en af mine venner, som tog kortet da han var under 21, har været inde og få sit kort "opgraderet" til at gælde for stor mc, og det var i 2008...

  • #5   9. jan 2009 Dine venner der tog kortet da de var 18 år, må køre stor MC 2 år efter de fik det lille, og det uanset deres alder. De skal ikke til ny køreprøve, de får automatisk ikke et nyt kort og de behøver ikke få et nyt kort.
    Du kan køre stor MC når du fylder 21, HVIS du tager en ny køreprøve og betaler 500 kr til staten. Ellers kan du vente til du har haft kortet i 2 år, så gælder som før nævnt.


  • #6   9. jan 2009 Din kørelærer er MEGET forkert på den. Skræmmende meget endda.

  • #7   9. jan 2009 men forstår ikke. fordi jeg må så ikke efter 1 år med kørekort og 21år på bagen, køre på de store uden ny køreprøve ?

    så kunne man jo ligeså godt have ventet et år og taget det 2 dage efter man var fyldt 21, og så måtte man godt ?


  • #8   9. jan 2009 jep

  • #9   9. jan 2009 præcis

  • #10   9. jan 2009 Præcis. For at køre stor MC skal man have haft det lille kort i 2 år, ELLER have været til køreprøve med stor MC.
    Så du skal tage en ny køreprøve når du bliver 21 eller vente til du har haft kortet i 2 år.
    Dine venner har ret, din kørelærer tager fejl.


  • #11   9. jan 2009 Jesper [Virum] P : jamen så tager man da bare en ny køreprøve. så kan jeg jo sagtens komme til at køre står når jeg fylder år, det er da super.

    Jaja min kørelære tager fejl, op i r*ven med det smiley


  • #12   9. jan 2009 så giver han jo nok en kvajebajer og en køreprøve. smiley

    forresten, hvad kræves for en køreprøve mere ? Teori prøve, køretimer, osv ? læge erklæring ?


  • #13   9. jan 2009 andreas k - det kræver at du har haft lillekørekort i 2 år. smiley

  • #14   9. jan 2009 Madsen: Nej det gør det ikke. Han kan godt tage en ny køreprøve når han bliver 21 og få det store kort, selvom han ikke har haft det lille kort i 2 år.

    Andreas: Du skal til en orienterende køreprøve, og vil da gætte på en kørelærer gerne vil have du tager et par køretimer for at lære hans MC at kende...


  • #15   11. jan 2009 Under alle omstændigheder skal du kontakte en kørelære, da de er de eneste som kan indstille dig til en køreprøve.. om de vil have du skal tage rutine timer eller ej, det er helt op til dem.

  • #16   11. jan 2009 Det er helt firkantet!

    Er du over 21, kan du gå til prøve på stor MC!

    Går du ikke til prøve på stor MC, skal du køre 2 år på lille for at opgraderes pr. automatik. Du kan altså have stort kørekort pr. automatik, som 20 årig, men du kan ikke gå til køreprøve på stor MC inden du er 21.

    Det er ikke nødvendigt at opgradere kørekort efter 2 år, men specielt hvis du skal køre i udlandet, kan det være en fordel.

    Det kan forebygge nogle tunge diskussioner med mindre velorienterede udenlandske politifolk


Kommentér på:
Ang. Stort / lille MC kort.

Annonce