Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stød fra opvaskemaskine
  • #1   9. aug 2009 der mangler en "jordledning" et sted . få det lavet det KAN i værste tilfælde slå ihjel !.

• #2   9. aug 2009 Tak Præsi.
    Undrer mig ikke at der noget som ikke er tilsluttet ordentligt. De tidligere ejere af huset har været nogen jammerlige "gør det selv" håndværkere.

• #4   9. aug 2009 er det ikke bare statisk strøm chok hun får?

• #5   9. aug 2009 nu ER det heldigvis ekstremt sjældent at det går så galt at man dør af det . men det ER nu set og sket så få lige kigget på det . enten er der ikke monteret en jord da man monterede opvaskemaskinen ,eller også mangler huset/lejligheden i det hele taget en jord !.

• #6   9. aug 2009 statisk strøm chok ! . tjo men hvordan undgår man det smiley . jord ! .
    det kan både være statisk eller det kan være løbestrøm med udspring af våde installationer .

• #7   9. aug 2009 Donatello.
    jeg troede også at det bare var statisk strøm, da jeg aldrig oplevede det. Så her til aften fandt vi ud af at, det var kombinationen af vask og og opvaskemaskine.
    Så skulle jeg også lige prøve. Der var sgu lidt mere rap i nallerne end ved statisk stød.

• #8   9. aug 2009 statisk elektrisitet skal man nu ikke spøge med . det kan virkelig kaste et rap af sig der gør naller :-).

• #9   9. aug 2009 Få det ordnet hurtigst muligt , børn , ældre og folk med dårligt hjerte kan risikere at dø ved det ..
    70 mA er nok til at slå et almindeligt menneske ihjel ..

• #10   9. aug 2009 hey, det problem har vi osse! jeg må hellere lige fortælle min far hvad det egentlig er (:

• #11   9. aug 2009 Se at få hende forsikret NU!

... det er selvfølgelig bare en usmagelig Joke, få en fagmand på tingene med det samme:-)

• #12   10. aug 2009 Det er helt sikkert manglende jord. Har lige haft nøjagtig samme problem og det viste sig at der ikke var jord på den gruppe opvaskemaskinen var koblet til. Målte op til 125V - ved dog ikke hvor mange amp. men det rykkede godt i fingrerne! Kun en aut. elektriker må gå i grupperne og fixe det - kostede ca 500 kr.

• #13   10. aug 2009 Knud (Vestegnen) J
    Ha ha ha.nice one.... smiley

• #14   10. aug 2009 Din opvasker er ikke tilsluttet jord. Hvis den er tilsluttet med stikprop så skal det være en med 3 ben - den fabriksmonterede såkaldte schukostikprop skal klippes af og en med 3 ben monteres. Det er ogaå muligt at købe en adapter fra schuko til 3ben det er bare ikke altid der er plads til en sådanne. Uanset hvad , så skal du få det ordnet - El kan være livsfarligt - elektrikeren.

• #15   10. aug 2009 hvad så simon? skull jeg ikke lige droppe forbi og kigge på det, hvordan går det med garage projektet?

• #17   10. aug 2009 hvis der ikke er jord i installationen i huset, skal der et jordspyd i udenfor et sted.

• #18   10. aug 2009 husk lige at potentialeudligne når i har joret opvaskemaskinen. så er det helt rigtigt lavet.

• #19   10. aug 2009 1: Der forbindelse fra en fase og over til metallet på din vaske maskine..

2: Se af og få den lavet, få en elektrikker til at komme og fixe det..

3: Prøv lige og test din HFI eller HPFI afbryder, dette skal gøre en gang om året.. OG HUSK slå alle sikringer fra inden du kobler HFI/HPFIen ind igen, det er KUN en afbryder..

Rasmus T

Der skal altsår ikke mere end 30-50 mA før det kan være farligt og >50 mA så får man sku forbrændinger eller dør..

• #20   10. aug 2009 Kent : Så er det jo også rigtigt hvad jeg siger smiley 70 mA er nok til at slå et menneske ihjel

• #21   10. aug 2009 Jeg syntes at et emne om jordforbindelse kan få så mange til at skrive ind, og nogen med forskellige meninger hehe

• #22   10. aug 2009 præcis og det rigtige svar findes i svar 2

• #23   10. aug 2009 Din opvaskemaskine er ikke muligvis ikke potientaludlignet.
    En typisk fejl når folk selv installerer hårde hvidevarer, er at de bare tilslutter stikproppen til en stikkontakt.
    I Danmark er det ikke lovlig at tilslutte hårde hvidevarer (Køl, frys, opvaskemaskine, vaskemaskine, tørretumbler osv.) med de såkaldte Schüko-stikpropper som stort set alle apparater i dag er monteret med. Derfor skifter alle elektrikere stikproppen ud med en almindelig dansk stikprop med jord.

En anden årsag kunne være at det er dine vandrør, der ikke er potientaludlignet (jordet i dagligt tale). Det er naturligvis ikke tilfældet hvis din vvs installation er udført med pex-rør.

/Elektrikeren

Og efter at jeg har skrevet hele denne smøre, så kan jeg se at det er det samme som Henrik C har skrevet :o)

• #24   11. aug 2009 -> Jan - Custom Cowboy

Vi havde samme problem, og skiftede den originale stikprop ud med en med 3 ben - hvorefter problemet forsvandt. Jeg tror dog mere at det var statisk elektricitet, som var problemet.

Men man kan diskutere hvorfor f.... maskinerne bliver solgt med de stik, når det ikke er lovligt at montere dem med disse. 380v maskiner var der da ikke stik monteret, så vidt jeg husker - eller????

• #25   11. aug 2009 Jan - Custom Cowboy ( Kjellerup )....
    Jo det er fuldt lovligt at montere apperaterne som de er fra fabrikken, sålænge der er et fejlstrømsrelæ foran....
    Iøvrigt er det forbundet med en hvis problematik at skifte stikket på apperatet som fagmand.... Så er du nemlig pludselig medproducent.....
    Jeg har dog ikke hørt at det har givet problemer for nogen endnu... Ellers brug adapterstik, det er fuldt lovligt og tager under 5 sek...

• #26   11. aug 2009 Okay... så giver det også mere mening at der er formonteret stik på.

Jeg har dog hørt det med at få stød på maskinen en del gange før, men det er nok fordi vi selv havde samme problem på et tidspunkt. Jeg har også set en kammerat forbinde sin vaskemaskine til nogle vandrør på et tidspunkt, fordi han fik stød på den (det er dog lavet om nu) - hmmm... smiley

• #27   11. aug 2009 Keyser Nielze> Det er fuldstændig lige meget med hpfi-relæet, hvis beskyttelseslederen ikke er tilsluttet jord. Så har hpfi-relæet ingen virkning på det apparat. Og så alligevel. Men virkningen kommer først når man rører ved det apparat der har fået en leder ud på stel. Så der får man et lille rap over fingrene før relæet afbryder. En Schuko-stikprop har ikke forbindelse til jord i en almindelig dansk stikkontakt.

Eddie> En af grundene til at apparater bliver monteret med Schuko-stikpropper, er at disse stik anvendes i mange europæiske lande. Så fabrikanten gider ikke at montere en anden type stik, bare fordi de også skal sælges i Danmark. Det er jo blot en mer-omkostning.

Kommentér på:
Stød fra opvaskemaskine

Annonce