6.035 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
35 Svar
DSB bøde DSB bøde
Det er total total offtopic.
Vores datter på 13 år har fået en bøde af dsb 375kr for ikke at have nogen billet. Vi kendte intet til det indtil der dukker et brev op fra DSB med rykke og som kriver at skat kan inddrage det og ellers går det til RKI..
Seriøst!! Jeg skulle mene at en 13 årige pige ikke kan komme i RKI.
Jeg gider ikke hører på kommentarer så som: opdrag hendre etc, alle har lavet noget lort. Men når man er under 15 går man vel "ren" fra det meste... Mit spørgsmål: Har DSB virklig noget på sig eller er det bare røg? For at det lyder nu bare somme tomme tønder for mig.
0 synes godt om
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
jeg betaler fanme ikke 375 plus rykker gebyr for noget jeg ikke har lavet.
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.151
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Er det en fejl så fat i DSB hurtigst
Det er jo sikkert bare et standard formuleretbrev de sender ud til de folk der skal have bøder. Ikke sikkert de har tjekket alderen inden de sendte brevet..
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 45 Svar: 574
bare husk på hun måske ikke er super stolt og har lidt skyld følelse, og det bliver ikke nemmere hvis du går og mugner eller klager.
ikke fordi jeg skal blande mig i noget som helst med væremåde, opdragelse eller noget.
men evt. hun havde det nemmere hvis du betalte, og fortalte hende at det var sku ikke det bedste "move" hun havde lavet, så er det jo ligesom ude af verdenen.
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 115
Og med hensyn til RKI, så er det jer som forældre der vil ryge i RKI, da i hæfter for hende.
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Hun kan ikke strafes , men da du er hendes værge så er det dig der står for skud
Kort og godt , du skal betale , har selv været turen igemmen , og du er sluppet billigt , men du kan sikkert lave en deal med din datter der er mere værd for jer begge , hvis du forstår
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
Herefter har du en opgave -eller mulighed for en seriøs far og datter samtale om hvordan systemer fungerer og bør overholdes.
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 863
Hun har allerede fået rabat pga. hendes alder, da afgiften ellers ville ha været det dobbelte.
Der er vel ikke ikke andet for, at hun må betale for forseelsen, det er jo ikke verdens undergang. Har hun ikke pengene, kan du jo ligge ud og så indkræve dem ved din datter, så er den sag ude af verden.
Hvis du har modtaget en rykker, må det være 2. brev der er sendt ud.
Hilsen
Palle
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 66 MC-er: 3 Emner: 125 Svar: 680
jun 2009
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 149
Brev nr. 2 er vel kommet fordi hun har gemt brev nr. 1, for at håbe på det gik i sig selv. Hun er vel lidt flov, og det skal hun osse være for ikke at gøre det igen.
I sidste ende kommer hun jo osse selv til at betale for den....
MVH Andreas.
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 21 Svar: 358
Hun skal da betale ligesom alle andre????
Og hun er din datter, = dit ansvar????
mar 2004
dec 2004
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 542
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 4 Emner: 85 Svar: 362
Er desværre selv bruger af det offentlige en gang imellem. Og syntes da det er sjovt at hvis jeg glemmer mit wildcard bare én gang, så falder hammeren og en bøde på 500 bobs. Men når det er dsb's tur til at komme til tiden, eller huske at tænde for airconnen eller sætte nok vogne ind.... Ja så er det bare ærgeligt, og hvis man er utilfreds kan man få en bar røv at trutte i.
Derfor er det at hvis jeg kan komme det samme sted hen for en lille meromkostning ved at tage mc'en eller bilen, ja så er jeg den der er skredet. Livet er simpelthen for kort til dsb;)
Men back til topic, så er det dig der står med bøden end til hun bliver myndig.
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 258
Søren
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Jeg ville også bare betale, og tage en snak med tøsen om hvordan man gør i fremtiden.
Men juridisk hæfter hun selv:
Gældende fra 15.7.2009
"Med umyndige tænkes i det følgende først og fremmest på mindreårige, dvs. børn og unge under 18 år. Spørgsmålet om inddrivelse hos mindreårige kan f.eks. være relevant i form af inddrivelse af kontrolafgifter hos mindreårige gratister i S-tog eller busser, eller hos mindreårige, der har modtaget en bøde for en strafferetlig forseelse, f.eks. overtrædelse af færdselsloven."
"I retspraksis er det endvidere fastslået, at unge under 18 år hæfter for bl.a. kontrolafgifter i S-tog og busser, jf. Vestre Landsrets dom af 6. juni 1984 i ankesag B 3120/1983, hvorved en 17-årig blev tilpligtet at betale kontrolafgift."
Hele linket:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1707781&vId=202312&i=1107#i1707781
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 863
Det er altså stadig en kontrolafgift og IKKE en bøde.
Selv om man er utilfreds med servicen hos DSB, skal man da betale for at køre med dem alligevel.
Er der mange gratister til at belaste togene, vil billetprisen blive højere for de som vælger at betale for at køre med og ikke snylte på systemet, da udgifterne skal dækkes uanset.
De eneste der kan slippe for kontrolafgit, er handicappede og blinde, hvis de pga deres handicap, ikke kan betjene billetautomaten.
Jeg går ikke ud fra, at topicstarters datter opfylder de betingelser.
Deudover kan man som pendler også slippe for kontrolafgift, hvis man har glemt sit periodekort. Det koster dog et ekspeditionsgebyr på 100 og kræver at man kan fremvise kortet inden 14 dage og at det var gyldigt på tidspunktet for forseelsen.
Ved ikke om det også gælder for dit wildcard.
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 350
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
Dit barn=dit ansvar, længere er den ikke..
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Har hun brugt DSB's services skal hun vel også betale for det, lige som alle andre, selvom hun kun er 13.
Det kunne da virkelig være et fantastisk samfund, hvis alle under 15 bare kunne køre i tog og bus, stjæle, yde hærværk og vold som det passede dem, helt uden konsekvenser for hverken dem eller deres forældre.
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
Kom da på MCG og hent nogle , vi har et halvt forum der er eksperter i hvordan andres børn skal opdrages.
mar 2007
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 100
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
sep 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 121 Svar: 1.124
Evt. spørg DSB hvor hun har kørt uden billet. Er det langt væk fra jer, er det jo ikke hende, men det ville da være heldigt hvis en anden pige havde gættet din datters cpr nr. da hun fik bøden.
Så det er som andre siger, nok bare at betale.
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 602
Hvis jeg var dig ville jeg betale afgiften og snakke med pigen, de fleste kontrol afgifter bliver faktisk skrevet ud til piger på 13-18 år
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 4 Emner: 85 Svar: 362
Med frygt for at komme til at spolere Nikogjane N's tråd med at føre det over på et dsb topic, vil jeg først starte med at sige tak for det saglige svar du har givet mig. Det er desværre ikke altid man kan forvente det fra alle.
Jeg frygter dog at du har misforstået mig, eller også er det mig der misforstår dig;) Men lad mig starte med at sige at jeg aldrig har kørt med tog, bus, taxa eller lign uden at have betalt for det.
Det der bare gør at sindet bliver lidt tungere når ordet dsb dukker op er det, som du selv siger, at det hedder ikke længere en bøde men en "afgift".
Nu er det her ikke den 100 % korrekte beskrivelse, men en afgift er et opkrævet beløb, som skal dække den omkostning der er tilknyttede den pågældende handling.
Som fx når det hedder en vægtafgift, skal den dække udgifterne til veje og en registreringsafgift (den du betaler for at få nummerpladen (ca. 510 kr.), ikke de 210 % der bliver lagt oven i) skal dække udgifterne til pladen plus lidt ekspedition og papir.
Så er det at jeg syntes det er for meget, når de begynder at tage dels 500-600 kr. for en glemt billet og 100 kr. for at man skal komme og vise sig pendlerkort. I øvrigt tak for den oplysning, den fik jeg desværre ikke dengang jeg var så uheldig at have glemt mit wildcard.
Ligesom det er på tale nu at det er urimeligt at det koster det dobbelte i ”nummerpladeafgift”, af hvad det i virkeligheden koster realt at producere og distrupuere nummerpladen.
Syntes jeg det samme gør sig gældende her. Hvis man insistere på at bruge ordet afgift, i stedet for ”dummebøde”, syntes jeg også man skal prøve at leve op til de kriterier ordet stiller.
Ja dsb er en forretning, men deres indtægt bør ligge der hvor de har deres kompetence, nemlig at transportere folk.
Jeg tror umiddelbart at de fleste i dsb er fornuftige mennesker, og jeg ville ønske at de nogle gange ville syntes det samme om deres passagerer.
Og i stedet for at komme efter folk, dels med urimeligt store ”afgifter”, hvis størrelse eller tilblivelse er meget uigennemsigtigt, begynde at opførte sig med en vis form for gentleman/woman maner, og lavede en aftale om at man inden for de næste 2 uger kunne komme forbi sin lokale dsb kiosk med henholdsvis pendlerkort/wildcard etc.
For man må jo som udgangspunkt lade tvivlen komme passageren til gode og tro at de er ordentlige mennesker, der som alle andre kan havde glemt noget og ikke bevist prøver at snyde, end til det modsatte er bevist.
Vælger passageren så at bryde denne aftale/tillid kan vi begynde at tale repressalier efter rimelighedens grænser.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Som far er der nok noget jeg vil råde dig meget til at tænke på. I har intet hørt, inden der dukker en rykker op - hm... I har en datter, der ikke fortæller jer, at hun er blevet bøffet - det er ikke OK, men i det mindste forståeligt. Nu sender man ikke et brev med den ordlyd første gang - måske anden, tredie eller.....
Undskyld, men jeg tror nok at jeg bare ville betale de 375 kr, beskære pigens lommepenge, og så ellers koncentrere mig om, at min datter åbenbart ikke bare har begået en bøf uden at fortælle det, men tilsyneladende - jeg skriver tilsyneladende også opsnapper post!!!!
I er nødt til at lære hende noget om at ansvar er noget man har som person, og man håndhæver det ikke ved at lede efter måder at undvige konsekvenserne af egne handlinger.
Det er lidt krast - ja, jeg ved det, men det er altså vel ment:-)
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 21 Svar: 358
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
Sjovt nok startede jeg mit indlæg med at frabede mig opdragelse kommentare, men som altid så læser folk kun den første line . Jeg er total ligeglad, jeg søgte råd. Ud af 33 indlæg har fået noget med 3 brugbare svar(tak til jer). Dog må jeg indrømme at Far til C-4s kommentar gav mig griner, han har nu lidt ret, hvem fanden er dum nok til at betale p-afgifter gladeligt:) Det er sku da penge ud af vinduet..
Nå men til sagens kærne.. De skriver at min datter ryger i RKI og told og skat inddrages.. hmm lommepenge! etc. Jeg tror sørme bare at jeg lader sagen tage sin gang. Det værste der kan ske er at hun!! Eller som nogen af jer påstår at jeg kan ryge i RKI.. Som jeg virklig har svært ved at tro på, skullle jeg ende med at ryge i RKI jamen så betaler jeg mig da bare ud, tager 1 minut og så er det det. Men 375kr mig her der det ender jo med blive til en ny mc!!
så mangler jeg bare nogen flere tudekiks svar.. Det er jo standard svaret fra MCgalleri'ets brugere:-)
maj 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 620
nu er hun fandme også skide forkælet, din datter. Hun trænger til at lære om det rigtige liv;).
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Citat:
"MC galleri er åbenbart fuld af pædagog uddannet personale som nok skal fortælle mig hvordan man opdrager børn:)"
Så kan jeg jo lige med et tilsvarende stort smil skrive, at jeg faktisk mener hvad jeg skriver uden at være padagoguddannet - men efter at have "skrammet knoerne" på to efterhånden voksne børn.
Du kan ikke forvente at din datter skal finde ud af at handlinger i denne verden har konsekvens, hvis det første du forsøger er at undgå at erkende konsekvenser.
Du sparer måske 375 kr, men du gør hende ingen tjenester ved det - tværtimod. Jeg går selvfølgelig ud fra, at I har talt sammen om det skete, også eventuelle forudkående breve, hvis de er forekommet. Dette sidste er faktisk det, det ville bekymre mig mest.
Som sagt, det er velment:-)
mar 2004
DSB bøde