1.218 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Alternativ varmekilde Alternativ varmekilde

Huset står muligvis over for en ombygning i nærmeste fremtid, og overvejer stærkt en ekstra/alternativ varmekilde ud over mit oliefyr. Men hvilken. Havde tænkt at jeg ville bruge omkring 50000 på det, men er det overhovedet realistisk? Ville et solvarme anlæg kunne holde liv i gulvvarme samt varmtvandsbeholder eller skal jeg mLske over i noget pille fyr. Erfaring søges?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.040 kr.
  • Hæk klipning ca 12m og taget toppen af 4 træer de er ca 2 1/2 m 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alternativ varmekilde
  • #1   3. nov 2009 http://www.bt.dk/udland/svenskerne-braender-kaniner <-- :oD

• #2   3. nov 2009 Hvis du ofrer 50.000 kr. på et solvarmeanlæg, så ville det sagtens kunne supplere gulvvarme. Solvarme er primært til forbrugsvand. Men overskudsvarme kan sagtens bruges til rumvarme.
    Det vurderes at et solvarmeanlæg ville kunne reducere dit varmeforbrug med op til 40%

Når man har oliefyr eller el-varme så er en god varmepumpe også rentabel.
    Jeg ved ikke så meget om pillefyr. Men et godt pillefyr koster 40-50.000 kr. Det er nemt og minimalt med arbejde. Du skal dog være opmærksom på at piller ikke er så billige igen.

• #3   3. nov 2009 jordvarmeanlæg , skal det holdes inden for 50 k skal du lave noget selv ellers er plus 10-20.
    varmepumpe enten almindelig eller en "ispind" en skulpturlignende tingest der står over jorden,
    principet er det samme i alle 3 de tager varme fra omgivelser og konvertere det ind i huset via dit almindelige vandbårne anlæg .

• #5   3. nov 2009 vvs eksperten har et udemærkede pillefyr (woody/scotte) til ca. 20 kg.
    Vi har varmet 188 m2 plus forbrugsvand op med det, i lidt over 2 måneder og brugt piller for ca. 1800 kr.
    Det kræver lidt arbejde, der jo skal fyldes pille i siloen og fyret skal renses, men kan gøres på ca. 10 min pr. uge.

• #6   3. nov 2009 Har tænkt mig at beholde oliefyret da det intet fejler og tanken er kun et år gammel, så mon ikke solvarme er vejen frem til at supplere til det varme vand og evt. gulvvarme. Så kan olie forbruget nok holdes nede i et fornuftigt leje. Olien bliver nok heller ikke billigere desværre. Et side spørgsmål, nogen der har kendskab til udvendig isolering. Er det værd at smide penge efter.

• #7   3. nov 2009 skulle jeg selv vælge havde jeg valgt solvarme, sammen med et stokerfyr... der skal bruges meget energi på at varme vandet op fra den normale omgivelsestemperatur, og der kan solvarmen nemlig hjælpe, så du sparer på dit olie eller pilleforbrug... kender en der har et system i et sommerhus, hvor solvarmen kan holde vandet på ca 40gr hvis solen skinner en lille smule bare... er der meget solskin har han en del overskudsvarme, hvilket går til rumvarme, og resten i poolen..

• #8   3. nov 2009 ja udvendig isolering er fint , og et suplement til varmen der virker er en brændeovn det kan betale sig og er hyggeligt.

• #9   3. nov 2009 Hey Martin

Har du overvejet en finsk masseovn? Der er rigtig mange penge at spare, et alm. størrelse hus kan ofte varmes op årligt for 2000-3000 kr.
    Derudover kan der bygges bageovn ind i den, så har I samtidigt et sted at lave mad, lave pizzaer og bage brød fx. Du kan også få indbygget en varmeveksler, mener jeg den hedder, så du kan få opvarmet vand fra ovnen og evt. gulvvarme også.
    Kig evt. på:
    http://www.masseovn.dk/
    http://www.masseovn.net/
    http://www.finskemasseovne.dk/mo.htm

• #10   3. nov 2009 Alternativer til din oliekedel må være solvarme i forbindelse med kedlen, eller en god luft/luft-varmepumpe, som faktisk er forbrugsmæssigt sammenligneligt med et pillefyr.

Når din kedel kun er et år gammel, skal du virkeligt have et massivt forbrug, for at kunne spare noget på at skifte den ud - det er jo ikke kun forbrugsprisen, men også udskiftningsprisen på evt. jordvarme mv. som du skal foksere på.

Hvis du har gas i dit område, vil du sikkert høre en del forsøge at prakke dig et gasanlæg på... glem det, det bliver alt for dyrt i længden, da gassen følger olien, og det koster også en krig at få ført gassen ind, og udskifte dit fyr (plus net-udgifter mm.).

Sidste år sad jeg i samme situation som dig, men med den forskel at vores oliekedel samtidig med brænderen. Jeg fik en del tilbud på de forskellige ting, men endte op med et nyt oliefyr til 38.000,- igen (Baxi Block 20 - mark 3) med balanceret aftræk gennem skorsten. Det nærmeste alternativ var en gasinstallation til 50.000,- plus udgifter til indlægning af gas til 25.000,-. Pillefyr var IKKE anbefalet, grundet vores hus udformning, og jordvarme var så dyrt at det nærmede sig en skriftlig fornærmelse...

Så vi endte op med et oliefyr igen, og jeg er meget tilfreds med det nye fyr som har givet os en besparelse på ca. 25 %, til trods for at vi har bygget ud med 50 kvm. med gulvvarme.

Iøvrigt er din kedel garanteret forberedt for solvarme, hvis den kun er et år gammel (det er vores, som kan sættes op til 3 kredse - selvom der kun står 2 i brochuren, og lige nu kører vi på 2 kredse med plads til en ekstra shunt) - så du kan nøjes med 20.000-30.000,- for et rigtigt godt solvarme-anlæg.

• #11   3. nov 2009 Øhh... der skulle have stået at oliekedlen GIK samtidig med brænderen... smiley

Forb..... netbook-tastatur!! smiley

• #12   3. nov 2009 eddie. Min kedel er ældre end et år men fejler intet. Det er kun tanken der er så ny. Må prøve at forhøre min fyringsmand hvad han vil foreslå. Og kunne da lige kigge på den masse ovn. Btw. Har brændeovn i stuen, og der varmer den fint, men så bliver det også der. Men tak for svarene so far.

• #13   3. nov 2009 Okay.. jeg havde vis også for travlt med at læse alle indlæggene, så jeg overså lige at det var din olietank som kun var et år gammel. Men det har jo også kostet nogle penge som skal tages med ind i beregningen, så jeg holder stadig på ovenstående...

• #14   4. nov 2009 Kom lige i tanke om at der er jo også mulighed for et varmegenvendelsesanlæg i stedet for solvarme. Men det er jo kun muligt hvis du har plads til det på loftet.
    Den genbruger, som navnet siger, varmen fra bl.a. brændeovnen og giver et godt indeklima da den renser luften.

• #15   4. nov 2009 Hvis du har brændeovn i fovejen og dermed skorsten, er masseovn jo vejen frem:-)

Kommentér på:
Alternativ varmekilde

Annonce