Tæret varmtvandsbeholder - HJÆLP Tæret varmtvandsbeholder - HJÆLP
Har lige konstateret at min varmtvandsbeholder er tæret udenpå hele toppen, inden under koldskumisoleringen. Vi taler her om, at alt emalje er forsvundet og der er kun gravrust lige under koldskumisoleringen. Vandet er kommet fra en af tilslutningsstudserne - total opsvulmet jernrør som nu er meget utæt.
Beholderen er lige blevet 6 år og altid passet med anodetest og inspektion. Har bare ikke observeret noget vandspild før end fra en uge siden. Troede at det kom fra anoden/pakningen og skiftede denne, men nej.
Vølund har haft en tekniker ude og se på sagen - de tilbyder mig så et helt ny varmesystem (til halv pris og montere selv), idet varmtvandsbeholderen er svejst fast i Varmepumpen og ikke lige sådan kan skiftes. Vølund har "kun" garanti imod tæring på 5 år.
Forsikringen dækker ikke varmtvandsbeholdere, men har talt med dem og fortalt at tæringen er en følgeskade fra en utæt samling - de vil sende en VVS mand ud og se på sagerne mandag morgen. Men umiddelbart dækker de ikke . . .[siger de]
Konsekvensen er nu, at vi ikke kan bruge af det varme vand før end at den utæthed bliver lavet.
Der er 2 spørgsmål:
1: Kan alt emaljen forsvinde "bare" fordi der er en utæthed - eller taler vi om galvanisk tæring ? På tilgangssiden kommer vandet fra pexrør -> messing ventil/studs -> jernrør/varmtvandsbeholderen . . . og det er så også her at det kolde vand kommer ind !
2: Skal jeg æde den regning på næsten 20.000 + montering eller skal jeg gå efter at de betaler for en ny ?
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 920
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 34
Ja, og få skiftet cu rørene.
Per
jun 2007
MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 131
Mange mandtimer - men det er kun hvad vølund's tekniker sagde på stedet . .
Det ligner også galvanisk tæring - udtagene er fuldstændigt svulmet op og er faktisk helt væk. Det der ser meget mærkeligt ud er, at alt emalje er væk på toppen af beholderen ? Er det så udefra kommende fugtighed eller er det galvanisk tærring af udtag og top ?
jun 2007
jun 2007
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 572
jeg tror mest på en sive utæthed, det vil sige du har varme og fugtighed = tæring fugten er kravlet ind under emaljen og tæringen arbejder under emaljen
jeg tvivler en del på den galvaniske tæring, ud fra de materialer du nævner jeg ved ikke hvor det med kobberrør kommer ind i tråden
min mening men nok noget der skal øjne på for at afgøre
apr 2007
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 5 Emner: 15 Svar: 361
jun 2007
Sikkerhedsventilen er tæt og ført til afløb. Der er ingen kobberør men derimod kobberventil. Altså vandet løber igennem kobberventil -> kobberfittings->jernrør . . . . det må da give galvanisk tæring ?
Har tænkt lidt på at måske sætte en anden varmtvandbeholder op - men så forsvinder ideen lidt med varmegenvindingen opvarmer brugsvandet.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 485
jun 2007
Jeg vil jo også sige at der er tale om galvanisk tæring - den emalje er jo fuldstændig forsvundet under skumisoleringen. Det kan lidt "vand" ovenpå emaljen sgu da ikke nedbryde på så få år ?
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 28 Emner: 39 Svar: 1.138
apr 2007
Men Peter hvorfor mener du ideen forsvinder ved af placere en varmvandsbeholder et andet sted du skal jo bare have ført de fire rør videre til den nye beholder det giver da det samme. Jeg har gjort det flere gange med gamle olikedler og OSV.. så kan ikke forstå hvis man ikke kan lave noget på din.
jun 2007
Men hvoran kan alt den emalje så blive forvandlet til gravrust på så "kort" tid, hvis det ikke er galvanisk tæring ? Tro mig, der er blevet inspiceret hvert år dog kun uden på skumisoleringen.
apr 2007
Tæret varmtvandsbeholder - HJÆLP