9.839 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

König
König
MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 131

Tæret varmtvandsbeholder - HJÆLP Tæret varmtvandsbeholder - HJÆLP

Har lige konstateret at min varmtvandsbeholder er tæret udenpå hele toppen, inden under koldskumisoleringen. Vi taler her om, at alt emalje er forsvundet og der er kun gravrust lige under koldskumisoleringen. Vandet er kommet fra en af tilslutningsstudserne - total opsvulmet jernrør som nu er meget utæt.

Beholderen er lige blevet 6 år og altid passet med anodetest og inspektion. Har bare ikke observeret noget vandspild før end fra en uge siden. Troede at det kom fra anoden/pakningen og skiftede denne, men nej.

Vølund har haft en tekniker ude og se på sagen - de tilbyder mig så et helt ny varmesystem (til halv pris og montere selv), idet varmtvandsbeholderen er svejst fast i Varmepumpen og ikke lige sådan kan skiftes. Vølund har "kun" garanti imod tæring på 5 år.

Forsikringen dækker ikke varmtvandsbeholdere, men har talt med dem og fortalt at tæringen er en følgeskade fra en utæt samling - de vil sende en VVS mand ud og se på sagerne mandag morgen. Men umiddelbart dækker de ikke . . .[siger de]

Konsekvensen er nu, at vi ikke kan bruge af det varme vand før end at den utæthed bliver lavet.

Der er 2 spørgsmål:

1: Kan alt emaljen forsvinde "bare" fordi der er en utæthed - eller taler vi om galvanisk tæring ? På tilgangssiden kommer vandet fra pexrør -> messing ventil/studs -> jernrør/varmtvandsbeholderen . . . og det er så også her at det kolde vand kommer ind !

2: Skal jeg æde den regning på næsten 20.000 + montering eller skal jeg gå efter at de betaler for en ny ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tæret varmtvandsbeholder - HJÆLP
  • #2   27. nov 2009 Som jeg opfatter det så har du kobberrør/messingrør før de galvaniserede rør og det skaber galvanisk tæring, men er det ikke "bare" et spørgsmål om at få købt en ny varmtvandsbeholder?? det koster sgu ikke 20,000 kr. selv om rørene er svejset på. der findes unioner der kan klare den lille opgave

• #3   27. nov 2009
    Ja, og få skiftet cu rørene.

Per

• König
    König Tilmeldt:
    jun 2007

#4   27. nov 2009 Varmtvandsbeholderen er svejst fast til selve varmegenvindingsenheden (stort skab). Hele skabet skal tages ud og så skal der åbenbart bruges en del timer til at tage varmtvandsbeholder ud for først derefter at sætte den nye ind.

Mange mandtimer - men det er kun hvad vølund's tekniker sagde på stedet . .

Det ligner også galvanisk tæring - udtagene er fuldstændigt svulmet op og er faktisk helt væk. Det der ser meget mærkeligt ud er, at alt emalje er væk på toppen af beholderen ? Er det så udefra kommende fugtighed eller er det galvanisk tærring af udtag og top ?

• König
    König Tilmeldt:
    jun 2007

#6   27. nov 2009 Billeder lagt ind under profil - tager lige et par stykker mere . . .

• König
    König Tilmeldt:
    jun 2007

#7   27. nov 2009 Ligner meget galvanisk tæring ?

• #8   27. nov 2009 Umiddelbart ligner det en tæring opstået som følge af fugt mellem isoleringen og beholder, fugten kan være fra kondens på den kolde tilgang eller en sive utæhed.

jeg tror mest på en sive utæthed, det vil sige du har varme og fugtighed = tæring fugten er kravlet ind under emaljen og tæringen arbejder under emaljen

jeg tvivler en del på den galvaniske tæring, ud fra de materialer du nævner jeg ved ikke hvor det med kobberrør kommer ind i tråden

min mening men nok noget der skal øjne på for at afgøre

• #9   27. nov 2009 Kan ikke se hvorfor det skal koste 20 kilo af få den skiftet hvis det er tilfældet kan du evt koble den gamle fra, og monterer en ny på loftet eller ved siden af. Men på de billeder du har lagt ind er det svært at se om sikkerhedsventilen er ført til afløb, hvis den ikke er det står den jo og drypper lige ned på beholderen også er det da klart dem der har monteret den, der skal betale syntes jeg. Men bliver nok lidt svær at overbevise dem om.

• König
    König Tilmeldt:
    jun 2007

#10   27. nov 2009 20.000 det er halvdelen af hvad et nyt anlæg koster (uden moms) - arbejdslønnen med at skifte den gamle + indkøb af ny varmtvandsbeholder vil koste mere (oplyst af Vølund)

Sikkerhedsventilen er tæt og ført til afløb. Der er ingen kobberør men derimod kobberventil. Altså vandet løber igennem kobberventil -> kobberfittings->jernrør . . . . det må da give galvanisk tæring ?

Har tænkt lidt på at måske sætte en anden varmtvandbeholder op - men så forsvinder ideen lidt med varmegenvindingen opvarmer brugsvandet.

• #11   27. nov 2009 Hvis vandet løber gennem kobber og så til jern, så er der en der har dummet sig. Og det er rør eller ventil er lige meget. Det dur ik.

• König
    König Tilmeldt:
    jun 2007

#12   28. nov 2009 Må se hvad VVS manden fra forsikringen siger mandag morgen . . .

Jeg vil jo også sige at der er tale om galvanisk tæring - den emalje er jo fuldstændig forsvundet under skumisoleringen. Det kan lidt "vand" ovenpå emaljen sgu da ikke nedbryde på så få år ?

• #13   28. nov 2009 er du sikker på at det ikke er messing fittings istedet for kobber???

• #14   28. nov 2009 Dem ventiler der er på billederne er messing, galvanisk tæring vil ikke opstå så aggresiv ved messing af det kan æde en varmvandbeholder op på seks år.
    Men Peter hvorfor mener du ideen forsvinder ved af placere en varmvandsbeholder et andet sted du skal jo bare have ført de fire rør videre til den nye beholder det giver da det samme. Jeg har gjort det flere gange med gamle olikedler og OSV.. så kan ikke forstå hvis man ikke kan lave noget på din.

• König
    König Tilmeldt:
    jun 2007

#15   28. nov 2009 Det kan man selvfølgelig også gøre - jeg tænker bare ikke i VVS tanker . . . smiley Hmm - hvor stor skal en sådan bandit være til 2 voksne og 2 børn ?

Men hvoran kan alt den emalje så blive forvandlet til gravrust på så "kort" tid, hvis det ikke er galvanisk tæring ? Tro mig, der er blevet inspiceret hvert år dog kun uden på skumisoleringen.

• #16   28. nov 2009 det ligner tæring ude fra, men er selvfølgelig svært at se på billeder. men hvis i ikke har badekar/spa vil jeg sige en 110 L ellers 160 L. Held og lykke med et

Kommentér på:
Tæret varmtvandsbeholder - HJÆLP

Annonce