6.905 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Korn i pillefyr ?? Korn i pillefyr ??

Jeg har experimiteret i ca 2 måneder nu, og kan ikke få temperaturen over 62-63 grader, jeg tror det skyldes de mange slagger kornet afgiver. Er der nogle der har erfaring med at fyre med korn, og hvad kan jeg gøre for at undgå slaggerne ??
Ps. jeg har monteret en ekstra blæsemotor.
Mvh Peter

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Korn i pillefyr ??
  • #2   29. nov 2009 hej.. min far har haft stoker fyr i en del år, og løste problemet med slagger ved at fyre med lidt træ piller sammen med. kna ikke lige huske forholdet men det var den eneste måde han kune få det til at fungere ordentlig på.

• #3   29. nov 2009 jeg har fyret med korn i mange år. Der skal blandes en lille smule fodekridt i kornet for at undgå der dannes slagger. Og evt iblandes lidt træpiller. Men spørg fabrikanten. Ikke alle stokere er velegnet til korn.

• #4   29. nov 2009 Bland foderkridt i og giv fyret mere luft, så mindsker du slaggerne og får en højere temperatur, dog kan du ikke undgå slaggerne helt, det er ulempen ved at fyre med korn. Det er også rigtig hvad en anden skriver med at korn som brænder udskiller syre som kan ødelægge kedlen, men det er kun noget at frygte hvis din kedel er lavet af pladejern, er det en gammel støbejerns kedel kan du bare fyre løs, da de næsten er umulige at tage livet af, dog er de sjældent ligeså økonomiske som pladejerns kedlerne er, men en Tasso kedel med rundtræk er bedst til at brændekorn af i, det viser erfaringerne.

• #5   29. nov 2009 Kedelen er af støbejern, og jeg har hørt at korn danner syre og kan tære kedelen,men til en pris af 60 øre kg. og et forbrug på 18 - 22 kg. pr. døgn, så har jeg også råd til at skifte kedelen ud når den engang er tæret. Kan man ikke bruge alm kalk i stedet for foderkridt ???

• #6   29. nov 2009 ja til den pris er der æidt at gøre godt med. Det skal være foderkridt, men det koster heller ikke ret meget

• #8   1. dec 2009 I er sgu nogle fuskere alle sammen.
    Og ja jeg har oliefyr og er bare misundelig smiley

• #9   1. dec 2009 Torben L. Jeg har kommet spildolie sammen med kornet, nu prøver jeg med foderkridt og lidt piller, men hvad er blandingsforholdet mht. korn / piller / foderkridt ????

• #11   3. dec 2009 Torben L. Ha nu lykkedes det. Ca170 kg korn, 30 kg piller og en halvstor håndfuld foderkridt. Nu kan jeg holde 70 grader. der bliver jo helt dejligt varmt i huset. :-). Ps. slaggerne er nede på langt under det halve

• Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    feb 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #13   7. feb 2017 Jeg har fyret ca 100 ton korn af de sidste 13 år uden problemer, ingen kalk ingen olie eller andre mærkværdigheder.
    Kedlen er med en vandret snegl der leverer kornet i bunden af en gryde af støbejern med huller til luft i siden. Jeg kører med en røgtemperatur på 115 gr.
    Man skal være lidt glad for slagger for så får man mere med ud og ud skal asken ca hver tredie dag i højsæsonen. Asken med stor fordel bruges til gødning i haven især hindbær er glad for den og det begrænser ukrudt og orm i hindbærene.
    Min kedel er ikke af støbejern.
    mikkel smiley
    Efter et år er slaggerne smuldret.

Kommentér på:
Korn i pillefyr ??

Annonce