827 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Centrifugalkræft hjælp (skole opg) Centrifugalkræft hjælp (skole opg)

Hej i kloge mennesker jeg har et problem jeg er ved at lave et projekt i skolen (produktionsteknolog) om et gynge stativ og jeg skal regne på den. Det jeg skal regne er momentet i hver "ben" jeg har regnet en masse på hvor mange N og sådan men jeg skal have fundet ud af hvor hurtig gyngen bevæger sig i bunden. Nogen der kan hjælpe mig.. Jeg har prøvet på at forklare det så godt jeg kan men hvis der er en der ikke er helt med men mener at kunne hjælpe vil jeg gerne prøve at forklarer det igen..

Her er et link til hvad jeg mener det er måske lidt nemmer så: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12928

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Centrifugalkræft hjælp (skole opg)
  • #1   14. dec 2009 Lad os starte med at slå fast at det hedder centripetalkraft (centrifugalkraft er et begreb vaskekoner og folkeskolelærere har opfundet.)

Så har du da ihvertfald dét på plads..:-)

• #2   14. dec 2009 Lige det jeg mener det er det, det hedder det vidste jeg jo godt da min underviser nærmest har RÅBT det ind i mit hovede fordi vi ikke kan finde ud af det smiley Han kan heller ikke finde ud af det...

• #3   14. dec 2009 Kom lige til at tænke på at inden der kommer alt mulig men direftenciale regning så bliver vi nød til at holde det uden for da vi ikke har matematik på så højt plan.. Så den går ikke...

• #4   14. dec 2009 Ud fra din tegning er hastigheden nul xD

• #5   14. dec 2009 Nej for du skal jo forstille dig at den bliver sluppet fra 45 grader og så acceler ned til det punkt jeg har sat cirkel om..

• #7   14. dec 2009 Per: Tror ikke han skal bruge hastigheden til noget, men derimod farten(;

I har heller ikke lært om vektorer så?

Det er vel noget med at du skal vide hvor lang gyngen er faldet lodret, og så nogle vinkler på og gange med tyngdeaccelerationen. Gå på formelsafari som min lærer siger...

• #8   14. dec 2009 #Gud#
    Har været ved at kigge på det men kan ikke rigtig finde hovede eller hale i det smiley

alex L
    Nej vi har ikke lært om vektorer... Og tro mig har været på formelsafari men kan ikke finde det rigtige kan godt finde noget men det er lige som om at jeg ikke rigtig kan komme vider..

• Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 23
    #10   14. dec 2009 Hej Morten

Pendulets energi kan opdeles i kinetisk og potentiel energi. Kinetisk energi er ½mv^2 og potentiel energi er mgh.
    I Bunden er enrgien udelukkende kinetisk energi, som derfor må være lig den potentielle energi, da du slap pendulet ved 45 grader.
    M=pedulets masse
    g= tygdeaccellerationen
    h= højden hvorfra du slap pedulet ned til bunden
    v=pedulets hastighed

Find h, sæt de 2 udtryk lig hinanden, masser den lidt og du har hastigheden v.

Ellers Spørg igen..

• Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 23
    #12   14. dec 2009 Mikkel

Du har skrevet 1 udtryk og derefter dens afledte for en bevægelse i lige linje med konstant acceleration. Tror måske du har misforstået opgaven.
    Der er ikke tal om en bevægelse i lige linje og acceleration ændrer på størrelse og retning med tiden..

Morten.
    Mht. til massen så går den ud, hvis du isolerer v og du får:
    V=(2gh)^0.5 (kvadratroden af det der står i parantesen)

Jeg går udfra du kender længden på pendulet L, og derved findes højdeforskellen h som: h=L-L*cos(vinklen)

• #13   14. dec 2009 det er længe siden jeg har leget med acceleration, men det ligner da en vel en cosinus funktion, den kan man vel godt integrere over tiden, med a=g til tiden 0 og a=0 til tiden t1, som er i bunden....

• #15   15. dec 2009 Det er overhovedet ikke i frit fald accelerationen aftager som en cosinus kurve, det kan du da se hvis du indtegner acc. vektorer. halvvejs ved 45grader har du kun en acceleration der er ½g da snoret optager resten af den nedadrettet kraft (½g*m)

Kommentér på:
Centrifugalkræft hjælp (skole opg)

Annonce