1.157 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

VVS Hjælp VVS Hjælp

Er der ikke en vvs'er der lige kan svare mig på et hurtigt spørgsmål.

Jeg er indehaver af et hus nybygget i 2005 med gulvvarme i hele huset.. Den anden dag så jeg til min rædsel at målerne med bar var faldet til næsten 0. Der er en rød streg som nålen har ligget fint over indtil søndag.

Jeg råbte og skreg og sagde en masse ord som ikke var for børn om utætte rør og uduelige håndværkere. Men konen fortalte så at hun var kommet til at dreje på en hane fordi hun havde lagt vasketøj til tørrer.

Nå nok om det... Nu har jeg hældt vand på systemet igen og nålen kom over den røde streg igen. Men nu er den faldet under igen på et par dage...

Så kommer spørgsmålet.. Hvor meget vand må man hælde på = hvormange bar må der være i anlæget. Og falder den lidt pga. ilt i vandet og hvis ja hvormeget..

Håber den er forstået.. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  VVS Hjælp
  • #1   22. dec 2009 ik ret meget mere end 1 bar i et enplans hus vil jeg mene.. og ja det kan fodt falde lidt indtil luften er helt ude af vandet

• #2   22. dec 2009 du skal jo lige huske og udlyfte systemet.. ellers gider det heller ingen varme..

• #3   22. dec 2009 Tak Jimmi..

Den røde streg er ved 1 bar.. Jeg har nu fyldt på til 1,2 bar ca..

Skal jeg bare blive ved med at fylde på til den bliver over 1 bar??

• #4   22. dec 2009 Lufte systemet ud??

Hvor gør man det henne???

• #5   22. dec 2009 har du nogen ide om hvor meget vand du har fyldt på ?

• #6   22. dec 2009 Ikke ret meget 1. gang ca. 2 liter og idag max en halv liter...

Konen vidste ikke hvor meget vand hun fik lukket ud,,

• #8   22. dec 2009 jeg ville ikke røre mere ved det.. lige hold øje med det de næste par dage og evt fyld efter

• #9   22. dec 2009 stop stop stop . Hvis der KUN er gulvvarme i dit hus og det er i 1 plan skal du ikke tænke på udluftning . Du kan ikke tappe vandet af gulvvarmen ved et uheld da det ligger under din taphane.

Den smule luft der kan komme vil stå i din kedel der BØR være automat udluftet . Din ekspansionsbeholder er muligvis gået . men prøv at påfylde vand op til 2 bar .

• #10   22. dec 2009 du kan tillade dig at påfylde dit anlæg op til 2,5 bar før din sikkerhedsventil går af . så max 2 bar skal du fylde på .

Hvis du så står og holder øje med trykket derefter (ca 15-20 minutter ) og trykket stiger , så er det ret sikkert din ekspansionsbeholder der er gået .

• #11   22. dec 2009 Præsi: Man kan da sagtens lukke vandet af på et lukket system som hans ved at komme til af åbne en bundhane, Ekspansions beholder sidder jo formentlig over bundhane ligeledes varmespiralen på vandvarmeren så du kan sagtens lukke så meget vand af at det ikke vil kunne cirkulere. Når der mangler så meget vand på anlægget vil det jo trække så meget luft med ned til blandekredsen at det ikke dur.

Prøv EVT at banke på ekspansions beholderen så kan man sagtens hører om den er fuld af vand eller der er luft i den som der skal være..
    Men prøv at fylde 1-2 bar på, luft ud, og tjekke for synlige lækager.
    Er det egentlig fjernvarme du har eller en kedel af en art??

• #12   23. dec 2009 Du skal ikke umiddelbart vær ebange fro lækage i dine guld rør. De bør ligge i dobbelt rør, og så kan du se der kommer vand op der hvor dine rør kommer op fra gulvet.

• #13   23. dec 2009 ~Mr_Hovenbauer ~ .
    Jeg skriver jo også netop at det luft der evt vil være ,vil være i kedlen .
    Selvfølgelig kan der stå en god potion i varmespiralen men denne tekst får mig til at pege på ekapansionsbeholderen .

"Nå nok om det... Nu har jeg hældt vand på systemet igen og nålen kom over den røde streg igen. Men nu er den faldet under igen på et par dage... "

JEG tolker det som om at anlægget har kørt fint i de par dage . Ergo ingen nævneværdg luft ! .

Allan. Gulvvarmerør ligger ikke i rør i rør ( Dobbeltrør). Det er vand der gør det .

• #14   23. dec 2009 Dem vi lagde i mine forældres for 12 år siden lå i dobbelt rør, det er 100% sikkert, men måske det var noget de valgte specielt?

• #15   23. dec 2009 Klavs: Kan du afspærre en kreds ad gangen i dit system (det burde du) der sidder vel et batteri af kugle afspærrings ventiler. Så kan du se om det holder trykket efter at have afspærret en gulvkreds. jeg syntes det lyder som om det er rigtig meget vand du mister også ift det skulle være ekspansionsbeholderen (har du iøvrigt banket på den og tjekket om den har vand på begge sidet af membranen?)

• #16   23. dec 2009 Præsi:Det har du du da ret i studsede bare lidt over det du skrev med gulvvarmen..Men nu er det jo helle ikke sikkert det er en kedel han har måske har han jo fjernvarme som der kører over en veksler (Primær/sekunddær varme side) Så er det jo meget begrænset hvor meget vand der skal af anlægget før det falder en bar. Det tyder det jo på når han kun fylder en halv liter på.

Allan H: Rør i rør bruger man ikke til gulvvarme, hvad formål skulle tomrøret have man kan jo ikke trække en ny igennem det med alle de knæk OSV..Rør i rør erogså over dobbelt så dyr.

• #17   23. dec 2009 Formålet er jo at lækagen kan opdages over gulv. men jeg er ikke ekspert på området, så bare det blev gjort på det hus jeg nævnte, og du har da helt ret i man sikkert ikke kan trække rør igennem.

• #18   23. dec 2009 "Formålet er jo at lækagen kan opdages over gulv."

Det er noget af en falsk tryghed vil jeg sige . Ja du kan se noget er utæt men du kan ikke se HVOR. Faktisk kan man spore en utæthed med RET stor sikkerhed . Men har man lavet et SÅ dumt træk at fordyre en gulvvarme unødvendigt med rør i rør så mister man hele muligheden for at spore utætheden da hele yderrøret vil fyldes med vand .

~Mr_Hovenbauer ~.

Du har ret det behøver ikke at være en kedel . det kan godt være en fjernvarme-unit . Uanset hvad, med KUN gulvvarme er det ikke RET meget vand der skal lukkes af før den taber trykket i anlægget .

Kommentér på:
VVS Hjælp

Annonce