{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.821 visninger | Oprettet:

Fugt i vindueskarm. {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg ville lige høre om i har nogle råd.

Vi bøvler med kondens/fugt på vinduerne og i vindueskarmen i vores lejlighed. Normalt er det ikke noget problem, men i denne ekstreme kulde er vi nogen gange vågnet med en lille sø i vindueskarmen. Da der er tapet rundt om vindueerne i lejligheden,er det så blevet fugtig de 10-15 cm i siden af vindueskarmen som har været udsat for vand.

Jeg har lagt håndklæder i vinduerne, for at tage det kondens der opstår når vi sover, og det har hjulpet meget, og så er vi begyndt at opvarme de rum vi normalt ikke benytter, så nu er alle rum opvarmet. Vi lufter også ud flere gange om dagen nu i forhold til før, også selvom det fryser udenfor, da jeg har læst mig frem til at det skulle hjælpe...

Det er bare ekstremt koldt i soveværelset og et mindre rum vi har, da der er meget store vindues partier i forhold til rummets str. der.... Og det er også kun i de 2 rum vi har bøvlet med kondens, i stuen og køkkenet er der ingen problemer!!!

Jeg tænker en del over om det har været noget skidt at tapetet i siderne af vindueskarmen har været udsat for fugt, og om der kan opstå skimmelsvamp på det grundlag... jeg har sørget for at få det tørt igen, men det er jo sket op til flere gange, da man jo ikke lige opdager det når man sover???

Jeg vil jo heller ikke bare hive tapetet af for at være sikker, da vi jo ikke ejer lejligheden... Men har lavet et lille hul i tapetet der hvor det har været allermest fugtig, og kan ikke se tegn på noget inde bagved. Der var lidt rødlige prikker på tapetet i det ene vindue 2 x 2 mm, men det kunne bare let tørres af, så det var nok lidt overfladisk mug, det er jo ikke altid man kommer ind i alle vinkler og hjørner ved rengøringen, desværre... Og ellers er der bare det lidt "obligatoriske" snavs i hjørnerne, som er svært helt at komme til livs uden at bruge pincet....

Men tror i at jeg skal være nervøs for at der kan være opstået skimmelsvamp??? Der er ingen af de billeder jeg kan finde af skimmelsvamp på nettet, der ligner det lidt der har været i hjørnerne af tapetet, de 2 steder hvor der er problemer med vinduerne i lejligheden. Og de få mm misfarvninger/pletter der var på tapetet kunne som sagt let viskes af.....????

Jeg kontakter min boligforening imorgen, får at aftale om de kan komme og kigge på det, selvom det nok ikke er det store, vil jeg gerne have ro i hovedet om fugten har gjordt nogen skade,...

Hvis der skulle være skimmel, så har jeg læst flere steder at man kan bruge klorin eller rodalon, men problemet er at man jo ikke kan bruge det på tapet, for ellers havde jeg jo bare givet det en tur for at være sikker.

Og jeg ved godt at jeg jo slet ikke ved om der er noget endnu, men er bare meget forsigtig fra naturens side af.

Skal man egentlig selv betale for at få bragt det iorden igen når man bor i lejlighed, eller ordner udlejer den slags, ved jo ikke om de vil sige at det er selvforskyldt, da jeg ikke ved om vi har luftet ud og varmet op på den rigtige måde???

Undskyld mit MEGET LANGE indlæg.

Men hvis der er nogen af jer der har bøvlet med samme problemer med fugt i vinduer og vindueskarme eller har forstand på det og kan give nogle tips og tricks vil vi blive meget glade for det???


Skal du have nye vinduer?
Se et bredt udvalg af vinduer og døre på Sparvinduer.dk

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fugt i vindueskarm.
  • #1   10. jan 2010 Mere varme og ventilation. Husk at lufte godt ud flere gange dagligt. Særligt hvis I tørre tøj eller laver mad og efter bad.
    Eller skift til super lav energi vinduer


  • #2   10. jan 2010 Fugten skyldes at der er en kuldebro i væggen som danner kondens når der er så store temp. forskelle. Ang skimmelsvampen eller de sorte pletter tror jeg sagtens i kan vaske dem af, men det er en god ide at lufte godt ud og have en god varme på om dagen.

    Jeg er gået ud fra at i bor i et muret hus...?

    Mvh Jan


  • #3   10. jan 2010 Søren : Tak for tips smiley

    Tror desværre ikke at vi må skifte vinduer, da vi ikke ejer lejligheden. Men de er godt nok heller ikke for gode de vinduer der er i. Der er sindsyg meget stråle kulde, og når vi f.eks tænder et stearinlys i vinduet så er det nærmest som om nogen puster til det, og selvom de er lukkede kan man høre alt ude på gaden, og det er endda kun en sidegade til en sidegade.... det kan man f.eks ikke i nogle anden lelighed jeg har kigget på til min svoger, selvom den lå ud til en hovedgade smiley

    Mere varme....? Men hvad når man skal sove, vi får en utrolig dårlig søvn og får det gennerelt dårlig ved at sove med radiotoren tændt???

    Tror du der kan være sket noget med fugten på tapetet???


  • #4   10. jan 2010 Jan U. Vi bor på 2 sal, i en lejlighed, som er muret. Og det er kun omkring vinduet der er problemer, især i soveværelset hvor vinduet vender ud mod gaden.

    Har godt læst noget om kuldebroer, men er ikke så skarp til sådan noget, men er det noget som er selvforskyldt at der er sådan en kuldebro, eller sker det bare når det er så koldt som nu???


  • #5   10. jan 2010 Gert ( Horsens ) J - Et hygrometer ville være en god investering da I så får en fornemmelse for hvor høj luftfugtighed I har i lejligheden. Den skal gerne ligge omkring 50% - men som du fortæller kan jeres sagtens ligge omkring de 70% og det er usundt.

    Køb evt. en lille blæser til at cirkulere luften lidt rundt.


  • #6   10. jan 2010 Okay, godt tip.

    Men det sorte snask der kommer efter nogle dage på vinduet, er det mug eller skimmelsvamp??


  • #7   10. jan 2010 Kuldebro er hvis ydermur og indermuren rører hinanden. I gamle dage brugte man murpap til at forhindre fugten til at vandre imellem yder- og indermur men efter mange år kan pappet sagtens være mørnet samt forsvundet ved vinduesskift.
    Kuldebro er ikke noget du kan gøre noget ved udover at få det fikset når i får skiftet vinduerne.

    Ang. skimmelsvamp mener jeg at man kan få lavet en prøve om det er skimmelsvamp på apoteket hvis jeg husker rigtigt, men er ikke 100% sikker.

    Mvh Jan U


  • #8   10. jan 2010 Hvis det er skimmelsvamp vil jeg råde jer til at få skaderne udbedret hurtigst muligt inden i bliver syge af det.

  • #9   10. jan 2010 Mener at vinduerne blev skiftete da vi flyttede ind for 5 år siden.

    Er det nomalt at der kommer det der sorte mug på vinduerne efter nogle dage, når der er fugt på ruden i de her kolde tider, har set på nettet at der er mange der bøvler med det??


  • #10   10. jan 2010 Hvordan ser skimmelsvamp ud, kan ikke finde billeder af det hvor det er ved vinduet??

    Og kan man blive boende mens det bliver udbedret??


  • #11   10. jan 2010 Ja det er meget almindeligt når nu det er så koldt, når I vasker af kan i lave en fortyndet klorin blanding og vaske og tørre det af igen, det dræber skimmel og svamp.

  • #12   10. jan 2010 Er det på vinduerne i har problemerne og ikke på lysningen omkring vinduet?

  • #13   10. jan 2010 Læderdragt*SOLGT*:-) har også boet på landet kan jeg fornemme, hehe

  • #14   10. jan 2010 Jan : Det sorte snask er på vinduet. Og kan let vaskes af.

    Men det jeg var mest bange for var om tapetet kunne have taget skade af fugten af det vand som var løbet ned af vinduet og havde lagt sig i vindueskarmen, altså om der kunne begynde at danne sig skimmelsvamp der, selvom vi har sørget for at få det tør igen??

    Skal man have radiatornerne tændt i alle rum om natten når man skal sove, eller er det kun om dagen???


  • #15   10. jan 2010 Læderdragt*SOLGT*:-) : Kan man også bruge det på tapetet, hvis der skulle opstå noget der??

  • #16   10. jan 2010 Det skal altså lige siges at jeg ikke er sikker på noget som helst endnu, vi bøvler slet ikke med plamager af nogen art, og det lidt der var på vinuerne var nok bare mug ( 7,9,13 bank, bank ), men det er bare fugten på tapetet jeg er nervøs for, og om at hvis der er noget der skal udbedres, at vi så skal flytte!!

  • #17   10. jan 2010 Jan U - He he jo vi har boet på landet men der havde vi nye vinduer i - det andet sted var et nyt hus vi byggede og hvor vi nervøse for at få en dyr varmeregning, så vi sparede lidt på varmen, endte så op med at købe brændeovn, og så var huset bare perfekt tør og med 15 graders frost smiley

    Gert ( Horsens ) J - Ja tapetet kan godt tåle forsigtigt at blive vasket af, bare forsigtig, da det efterhånden kan mørne lidt med alt det fugt - skulle tapetet sidde løst i lysningerne kan I bukke det ud og vaske for svamp bagved også, og så til foråret købe noget tapetklister og sætte det fast igen smiley

    I øvrigt skal I lige afvaske med rent vand efter klorinen, så dampene er mest muligt væk :o)


  • #18   10. jan 2010 Du skal bare sørge for varme om dagen og så kan du bare lufte godt ud inden i skal sove hvilket også giver en rigtig frisk luft at sove i.

    Sov med vinduerne i friskkluft og lidt varme på radiatoren, dette hjælper også imod fugten.


  • #19   10. jan 2010 Læderdragt smiley Jeg vidste da godt i havde boet på landet og hvordan går det forresten med din opfindelse...
    Mvh Jan Uhrskov


  • #20   10. jan 2010 Jan U - Nåe ja ;o) Jamen såfremt ikke FINANSKRISEN har ødelagt alle mine drømme, så kommer den ene dette forår :o) Den næste er lovet til april næste år - så vi må se hvor det hele ender - måske blot med en lang næse ;oP


  • #21   10. jan 2010 Jan : Dvs. at man ikke behøver at have radiatorerene tændt om natten, hviket ville være en lettelse, da jeg som sagt sover bedst når det er køligt. For så vil jeg, som du nævner, lufte godt ud inden vi skal sove, og så tænde radiatorerne imogen tidlig igen.

    Er det evt. en god idé at ligge et håndklæde i bunden af vinduet, som kan samle evt. dug fra vinduet om natten??

    Læderdragt : Okay, mange tak for tip. Tænkte på om det er en god idé når man har kat, ikke fordi jeg regner med at han slikker på væggen, men man ved sgu aldrig når han dufter nye spændende ting???


  • #22   10. jan 2010 Læderdragt, Hvor intet vover intet vinder...håber det lykkedes for dig.

  • #23   10. jan 2010 Gert ( Horsens ) J - Hvis I holder missen ude på badværelset imens I klare vinduerne og så bare holder øje med den, til I har tørret op og vasket efter med rent vand - så kan jeg ikke tro der kunne ske noget, den kan jo også få luftvejslidelser af svamp og skimmel ;o(

    Idéen med håndklæder er god, men så lig dem endelig IKKE til tørre på radiatoren næste dag i samme rum ;oD


  • #24   10. jan 2010 Tusind tak Jan U smiley

  • #25   10. jan 2010 Jeg har også permanent vand i mine vinduer på denne årstid. I soveværelset kan der også være en lille sø i hvert hjørne om morgenen, når jeg vågner.

    Det er en kombination af for lidt varme og for lidt udluftning. Men det ene er jo dyrt og det andet koldt ;o)

    Mit fyr lukker ned om natten og om dagen, når jeg ikke er hjemme.

    Mine vinduer har persienner, som også begrænser luftstrømmen fra radiatoren henover ruden.

    Jeg lufter lidt mere ud og har skruet lidt mere op for varmen - det tager det værste, men det er der stadigt.

    Ang. det der gønn/sorte/grå stads, som kan vokse på gummilisten efter nogle dage kan fjernes med Rodalon. -Det kan du også tørre dit tapet over med.

    Rodalon er et produkt til desinfektion og rengørring på lige fod med klorin. Fordelen er bare, at det ikke bleger og det lugter ikke (Det fjerner også lugt!)

    Du kan købe det i supermarkeder og byggemarkeder - det fåes i forskellige størrelser både i en indendørs version og i en udendørs. Det er faktisk samme produkt, men den udendørs er stærkest.
    Da det alligevel skal fortyndes med vand, så køb den udendørs og kom ekstra vand i - det er billigst!

    Mvh


  • #26   10. jan 2010 Er det en god idé at invenstere i sådanne 2 stk, en til hvert rum med fugt på vinduet :

    http://www.matas.dk/hus+have/fugt/fugtfjerner+i+beholder+450+g.aspx?CategoryId=79&ProductId=2978

    Læderdragt : Tusinde tak for tips, så håber jeg bare ikke at der udvikles skimmel i på væggen i siden af vindueskarmen, men jeg får for en sikkerheds skyld lige min udlejer til at kigge på det, så er det også dem der kan tjekke tapetet. Hvad med Rodalon, har læst at folk også bruger det???


  • #27   10. jan 2010 troede kun det var mig som farede rundt med microfiberklude og km.vis af køkkenrulle. Varme og ventilation er eneste løsning - da nye vinduer ikke er en mulighed. hvis du slet ikke har varme på i soveværelset så er problemet størst ca 18 grader bør der være. En ventilator ,som blæser på vinduet vil hjælpe enormt - men den larmer. få også fat i et hygrometer så du har styr på luftfugtigheden. Bruger du gasovn ,så anskaf noget andet den udleder rigtigt meget vand, evt en varmepumpe den har også en affugtende fuktion. Tror ikke det er skimmel som kommer i din vindueskarm, der skal fugt igennem længere tid, ikke kun et par dage men sørg for at fjerne fugten hver morgen og evt aften. Hører gerne dine resultatet

  • #28   10. jan 2010 PS: Kunne lige læse, at du også har kat. -Rodalon bruges af mange katte-ejere til at gøre kattebakken ren og lugtfri med! -Så måske har du det allerede i huset? (lejligheden)

  • #29   10. jan 2010 Allan : Perfekt, tusinde tak for svar, det er PRÆCIS det samme vi oplever, uanset udluftning og varme, dannes der stadig dug. Og så fik jeg også svar på det med Rodalon. Er der også tapet i siden af din vindueskarm, og i så fald, er der så sket noget ved at det er blevet fugtig, så længe det tører igen???

  • #30   10. jan 2010 PS(del2) Jeg har også en elektrisk affugter - den tager også en del vand af og til, MEN når den har kørt en hel dag og til sidst ikke kan tage mere vand ud af luften, så er det der stadigt i vinduerne. (Varme og ventilation må der til)

  • #31   10. jan 2010 Mit tapet når aldrig at blive vådt - det er kun selve den malede træ-vindueskarm.

  • #32   10. jan 2010 Rodalon er rigtigt godt til at bekæmpe mug med. Husk det skal være den til indvendig brug.

  • #33   10. jan 2010 Allan : KANON smiley

    Henrik : Du er ikke alene min ven ;-D Men det har IKKE kun stået på i nogle dage med alt den dug og fugtighed, faktisk har vi bøvlet lige siden det blev så skide koldt, og det må jo efterhånden være nogle uger. Men vi har sørget for at holde det fri for vand så snart vi opdagede det, men tapetet er jo så blevet fugtig flere gange, men forhåbentlig også blevet tør igen... Det er ihvertfald tør nu, det har jeg sørget for. Men håber som sagt ikke at der er sket noget ved det???


  • #34   10. jan 2010 Henrik : Det er noteret smiley

    Allan : Så det er spild af penge at købe den der affugter i Matas, det er jo heller ikke fedt at give 70 kr for noget som kun kan bruges i en kort periode, ved ikke hvor længe sådan en holder... ??


  • #35   10. jan 2010 Kanon idé med det Rodalon, det havde jeg fuldstændig glemt - på trods f at vi har det her i huset og bruger det sportstøj og drikkedunke.

    http://www.rodalon.dk/00002/00036/


  • #36   10. jan 2010 Arh efter at have læst brugsanvisningen, ville jeg nu alligevel snuppe klorin for de få gange om vinteren - rodalonen skal sidde 30 minutter og det kan ikke lade sig gøre med tapetet - for så skal det jo gennemvædes ;o( But it's up to you Gert smiley

  • #37   10. jan 2010 Godt vi har kvinder herinde der læser brugsanvisningen og viderefører den til os mænd, hehe - hvad skulle vi dog gøre uden jeg kvinder smiley

  • #38   10. jan 2010 De der affugtere hjælper overhovedet ikke på på den fugt som kondenseres på indersiden af ruden. Har prøvet.

  • #39   10. jan 2010 He he..

  • #40   10. jan 2010 Henrik : Okay, tak fordi du nævnte det, da sparrede jeg så 140 kr smiley

    Tror også at det hele er lidt værre i år fordi vi har haft kuld i så mange uger nu, de andre vintre har vi ikke bøvlet med det i så lang tid.

    Læderdragt : Hvor længe skal klorinen sidde???


  • #41   10. jan 2010 hvis du umiddelbart vil beholde en høj luftfugtighed uden at det sætter sig på det kolde glas mådu skifte til energiglas hvis du ikke har det i forvejen... smiley

  • #42   10. jan 2010 Gert smiley Hvad skal du bruge alle de penge du lige har sparet til ??? jeg vil foreslå en god bøf med et godt glas rødvin...

  • #43   10. jan 2010
    Jan : Ikke nogen dårlig idé ;-D

    Offslow : Det er ikke en ejer lejlighed, så må desværre ikke skifte til bedre vinduer. Men ringer til boligforeningen imorgen, og så kan de lige komme og se hvorfor der bliver så koldt og fugtig på og omkring vinduet. Min far er murer og han sagde lige at man ofte oplever disse problemer i hjørner af vinduer i heftig kulde, og når der f.eks ikke er isoleret ordentligt, mener det var noget i den stil.


  • #44   10. jan 2010 Det er jo umuligt at holde kondens fra vinduerne i et soveværelse i denne tid, medmindre man er pisse ligeglad med søvn.

    Hvis du smider en varmeblæser til ( EL), lader dine gardiner være rullet op, så har du en god mulighd for at holde det nede. Man kunne også holde et vindue oåben, meen hvem gider det?

    Ventilation og varme, og tørre det af inden du går i seng og når du vågner.

    Vi udånder jo total meget, så det nærmest umuligt.


  • #45   10. jan 2010 Hvis du skal købe affugtere, så gør det i Harald Nyborg, og spar nogle penge.

    http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2561&n=50100


  • #46   10. jan 2010 Gert ( Horsens ) J - Hvis det var her ville jeg blot tørre det over alle de steder det var galt og så derefter tørre af med rent vand og tør klud :o)
    Ps. Du bliver da helt hård til det med en pudseklud efter denne vinter ;-))


  • #48   11. jan 2010 hvad med at købe en elektrisk affugter, evnt en som blæser lidt varme samtidig... evnt kombineret med et time ur, så kan den automatisk tænde og slukke nogle gange i løbet ad natten...

    sover i med åben el lukket dør til sove værelset? start med at åbne den.

    jeg har ingen fugt i nogen karme. men jeg har også 3 steder i lejligheden med "konstant" udsugning, dvs jeg kan saføli selv lukke et spjæld, men motorene på taget kører 24/7....

    og hvis i har noget som helst ventilation der kan suge luft ud fra lejligheden, så lad det køre. ja det suger varme ud, men det er sku bedre og sundere end at sove i et så fugtigt rum.


  • #49   11. jan 2010 Chancen for at energi-ruder også samler kondens, er desværre ret stor... det er nemlig kun glasset som bliver testet, og ikke ruden samlet set.

    Vi har næsten helt nye bondegårds-ruder (købt som energi-ruder med gas), og der er det nøjagtigt det samme kondensproblem, som med de gamle. Den eneste løsning er faktisk at skrue op for varmen, og lufte ud regelmæssigt. I vores hus forsvinder kondens i ruderne ved 20-22 grader, og der kommer det ikke igen. Under 20 grader kan vi lufte nok så meget ud, men snart er der kondens i ruderne igen...

    Jeg tror at det er et generelt problem med nyere huse, da de er så fandens tætte, og højisolerede. Nogle af de helt nye huse på vejen har en slags elektrisk udluftning med varmeveksler monteret, og de har ingen fugtproblemer.



  • #50   11. jan 2010 Vi har ingen udsugning, bortset fra badeværelset. Vinduerne er sådan nogle i træ/alu og har læst at de skulle være slemme til det.

    Der har været en maler og kigge på det idag, og han havde en fugtmåler med. Den gav ikke det store udslag forneden i siderne af vindueskarmen, men når han gik 15 cm op så gik den op i det røde felt. Så han ville lige snakke med tømrerne og så vende tilbage imorgen. Lejligheden vi bor i er komplet renoveret for 4 år siden hvor vi flyttede ind. Men han kunne godt se problemet, og undrede sig også lidt, mente at der måske skulle nye tætnigslister til, da der kom meget kold luft ind forneden ved vindues rammen, men han ville som sagt lige snakke med tømeren.

    Han sagde at det var svært helt at undgå kondens i denne kulde, da det jo også er ubehageligt at sove med fuld knald på varmen, men han sagde ikke noget om at vi gjorde noget forkert.

    Og så mente han ikke at vi skulle være nervøse for skimmel lige nu, så det håber jeg på at han har ret i.

    Men han undrede sig over fugten, uden at der kommer skjolder???

    Nå ja, så fortalte han at der godt nok er muret ud til vejen, men at vindueskarmen og væggen i værelserne ud mod vejen først er lavet i noget træ som så er tapeseret, inden man kommer til den endelige mur, det kan jeg også mærke når jeg banker på det nu.

    Så det må åbentbart være træet der er lidt fugtigt i siderne af vinduet, tænker på om det kan være fordi der kommer kold luft ind gennem siderne af vindues rammen og så køler det ned, og der så kommer kondens derind??


  • #51   11. jan 2010 har i ingen udsugning i køkkenet heller?

    og sover i med døren lukket til soveværelset??

    jeg ville lade udsuning i toilet og køkken køre(medmindre det støjer som et jet-fly) og så lade dør til soveværelse stå fuldt åben, det samme med evnt døre ved toilet/køkken, så blir der da suget lidt luft ud(der skal jo så komme noget luft ind igen et sted, men det plejer som regelt helt selv at finde vej)


Kommentér på:
Fugt i vindueskarm.

Annonce