6.297 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Fundering på blød bund Fundering på blød bund

Hej

Dette spørgsmål hører måske mere hjemme på boligalleriet end det gør her, men jeg tænkte at der da må være nogle der arbejder inden for dette feldt som måske kan hjælpe mig lidt.

Min kæreste og jeg købte for et par år siden et hus, hvoritl der hørte en ekstra grund. Vi ville gerne have bygget på den og fik i den forbindelse et typehus firma til at foretage en jordbundsundersøgelse. Den viste, at jorden var blød, et enkelt sted skulle de bore ned til 3,56 m før de fandt fast grund.

Byggehusfirmat lovede at sende et tilbud på hvad ekstrafunderingen ville koste. Det har vi aldrig fået, andet end han i telefonen oplyste, at det nok ville løbe op i mellem 400 og 600.000 da der skulle skrues funderingspæle ned. (vi har heller ikke den geotekniske rapport men har heller ikke betalt noget for hverken jordbundsundersøgelse eller rapport endnu)

Nu har jeg for sjovt siddet og surfet lidt på nettet for at se hvad der findes af metoder til at lave fundering og kan bla. se at man kan benytte lecaklniker (maxit.dk) samt at der findes et utal af metoder, men hvor meget der er det samme og hvor meget det vil løbe op i har jeg ikke noget begreb om.

Derfor, er der nogle af jer der har begreb om hvilke metoder der er værd at undersøge nærmere, eller er det bedre bare at glemme alt om at bygge når jorden er som den er?

Håber der er nogle der kan hjælpe...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fundering på blød bund
  • #1   21. feb 2010 vi lavede en svømmesø for ikke så lang tid siden, hvor huset lå i et mose område, og huset som lige var bygget der, de havde banket funderings jernpæle 14 meter i jorden for at få fast grund så det kan sagtens lade sig gøre. men tror det løber op i den sidste ende.

• #2   21. feb 2010 eller lige og lige huset var bygget over 2-3 år mener jeg, men det kan godt lade sig gøre.

• #3   21. feb 2010 er du intr i at lave noget arb selv kan bore huller med jordbor og så støbe det ud med armering ellers skriv har flere forslag

• #4   21. feb 2010 mange steder graver man helt op til 5-7 meter væk og banker sand op, har selv bygget 2 gange og det ene sted skulle der 2 mtr af over det hele, det er ikke unormalt at man propper 1000 m2 sand i og det koster jo kun 44 kr pr m2 så 400-600000 lyder dyrt i mine øre

• #5   21. feb 2010 michael (holstebro) B
    44 kr pr m3 det er jo kun for gruset(fynbo så det er grus,ikke sand)
    det skal også komprimeres.
    Mads jeg er entreprenør og laver mange gruspuder, du skal have fat i en entreprenør som giver dig et tilbud på gruspudden.
    hvis du tager arealet på huset og laver alle siderne 1 1/2 til 2 m størrere så får du ca det areal der skal graves væk og erstattes med grus.
    hvis du har et hus på 12x18m skal der graves min.14x20m ud = 280m2
    280x ca 4m i dybdten = 1120m3 grus + lidt mere da det bliver komprimeret
    send en pb hvis du vil have mere at vide.

• #6   21. feb 2010 ja ja det ved jeg self godt, men en det er da ihvertfald noget billigere end piltering, 1 dage med en båndmaskine så er sådan et hul jo lavet, så er det jo bare at få det kørt i og banket op,

• #7   21. feb 2010 Du kunne også vælge at lave selvbælrende dæk,dvs,grave render som man plejer plus nogle bærende fundermenter midt i huset,hvor mange der skal til afhænger af husets form.For eksempel hvis huset er bare en firkant skal der et funderment i midten til at bære dit gulv,På denne måde ungå du at grave alt det jord væk indeni og skifte det ud med sand/grus,dvs du sparer bortkørsel af jord og udgiften til grus+indbygning af det.Denne model kræver så at jorden er nogenlunde at grave i dvs det ikke styrter sammen når man begunder at grave.Det kræver også tykkere dæk ,dobbelt armering,men er ret siikker på det er billigere end pælfundering,mvh

• #8   21. feb 2010 Imponerende intet mindre, der er sgu langt imellem så præcis og faglige svar når det gælder mc. Det ser næsten ud til at man ved mere om byggeri end mc. thumbs up

• #9   21. feb 2010 Lars. det gør jeg også,skrue i en mc nej det lader jeg dem om der har forstand på det!!!

• #10   22. feb 2010 Tak for alle svarene... smiley

Hans, jeg sender dig lige en PB

Kommentér på:
Fundering på blød bund

Annonce