997 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Canon Eos 550D Canon Eos 550D

Har besluttet jeg vil have mig sådan én!
Det er mit første dslr, men er i tvivl om objektivet. Er det ok bare med start-kittet med 18-55mm eller skal jeg købe en med 18-135 eller 18-200??? Eller bare kamerahuset og så et billigere Tamron objektiv eller lign.? Er lidt på bar bund. Skal mest bruge det til at fotografere børnene, men vil også gerne i gang med lidt mere "rigtig" fotografering.
Hvad ville I gøre?
Vh.Søren

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 800 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Canon Eos 550D
  • #1   10. maj 2010 du skal købe et kit. Du kan ikke nøjes med kun 18-55. De kloge fotofolk siger dog at hvis du køber et 18-200 så går du på kompromis med kvalitet og skarphed. Men derimod have et 18-55 og så et 55-300 fx. Har selv det kit til mit EOS 1000D.

Og så iøvrigt også have en ordentlig Blitz samt taske...

Du kan IKKE, jeg understreger IKKE nøjes med den indbyggede blitz. (Taler af erfaring)

• #2   10. maj 2010 køb originale linser, ellers får du ikke billedstabilsator.

• #3   10. maj 2010 Anders - har du oplevet problemer med kvalitet og skarphed med dit 18-200?

Og hvad med SD kort... 4, 8 eller 16 Gb? Har læst det er bedst at gemme i RAW-format for senere at arbejde med billederne. Men hvor meget mere fylder det? Og hvor mange billeder kan man ca. lagre på 8Gb?

• #4   10. maj 2010 hurtige lenser også skid på stabilisatore, med mindre du køber en hurtig lens med stabilisator smiley
    men kit lensen er fin kvalitet til prisen, så ville være dumt ikke at vælge den.

• #5   10. maj 2010 raw er cirka 4-6mb, kan have en en 260stk på mit 4Gb kort med mine 10mpixel

• #6   10. maj 2010 Begynd at tage stoffer istedet for. Det er billigere end at lade sig ind på digital spejlrefleks markedet.
    Jeg er fanget. Og mere vil have mere... Altså fotoudstyr smiley

• #7   10. maj 2010 Hurtige lenser? Er det hvis man bruge autofokus? Men er det ikke kameraets processor, der afgør hvor hurtigt den fokuserer?
    Me know nothing... smiley

• #8   10. maj 2010 Det lyder sgu da ikke godt med stofferne. smiley
    Men vil gerne købe det rigtige første gang, i stedet for at stå om et halvt år og skulle bede generalsekretæren om flere bevillinger...

• #9   10. maj 2010 Det med raw filer osv.. hvis du ikke har noget at bruge det til bagefter, så lad være med at tænke på det nu.

Hvis du ikke har så meget forstand på det, så køb først kameraet, kom igang med at lege med de funktioner den har, og så derefter prøve med raw filer osv. Kan være det slet ikke er til dit behov jo - som du næver med børne foto og senere rigtig fotograf måde smiley

Det med skarphed og kvalitet er kun hvis man taler af billigere objektiver fra andre producenter. Dog er kvaliteten fin nok - igen, kommer an på ens budget, behov, pris niveau og brug. Klart en professionel fotograf vil syntes det er noget skrammel, hvor andre syntes det er helt i orden kvalitet. Du kan jo også prøve at starte med en Tamron eller Sigma optik, og se om det egentlig er noget for dig med sådan en eller du vil have noget andet, men ville helt klart vælge Canon's hvis du har råd.

Canons 18-200 er et super lækker objektiv som du med fordel kan købe. Så er du også fri for at skulle skifte hele tiden mellem 2 objektiver og det bliver man mega træt af. Den tager virkelig gode billeder med gode farver osv. Dog vil jeg så .. prøv lige kameraet i hånden med sådan et dyr på før du køber noget som helst, så prøv tag i den lokale foto pusher og se om de har en som du kan prøve osv smiley

Ellers som nævnt kan en blitz være en god ide at investere i, så du får flottere billeder indendørs osv.. specielt også hvis det er til børne brug mest og leg.

Ellers send en PM, så skal jeg nok svare så godt jeg kan smiley er udlært i foto butik, så kender udmærket kameraerne, optikker osv smiley

• #10   10. maj 2010 hurtige lenser er lenser med en høj blænde, som gør at det er mere lysfølsomt, så du får en hurtigere lukke hastighed, som gør at stabilisator måske ikke er nødvendigt.

• #11   11. maj 2010 Det er jo træls at købe en masse lækkert grej, som man så ikke får brug for, ville købe sættet med 18-55 mm, du bliver træt af at slæbe rundt på "negerpikken" hele tiden!
    Jeg har selv 350D modellen og den er jeg glad for, men ville da hellere ha 450D eller sågar 550D og man kan jo nemt komme en klasse eller to op hvis man køber brugt!

• #12   11. maj 2010 Der er mange der har meget grej liggende de ikke får brugt, så start roligt ud og se om dit behov er der.
    Bruger selv en 18-200 mm og en 200-500mm den sidste bruger jeg aldrig
    find f.eks en billig 18-200 uden is usm den kan du altid skifte til noget dyrt men spar ikke penge på blitz bruger den altid inde som ude

• #13   11. maj 2010 Stabilisator er "nice-to-have" absolut ikke "need-to-have".

18-200 er en ok optik, som minimerer kravet til udskiftninger. Dog er det ikke specielt lysstærkt og det har også en del fejl i selve optikken. Men det er nu de kompromisser man må acceptere, når man går efter et stort zoom område. Jeg havde selv en 18-200, som jeg tog med på ferie - af ovenstående årsager. Det performede fint nok til formålet, men så heller ikke mere, så det blev hurtigt solgt igen. Stort set alle kitobjektiver er ringe. Det er jo selvsagt at det skal være billigt og du får hvad du betaler for.

Bruger kun primes nu og det har jeg aldrig fortrudt. De behøver heller ikke at være dyre, selv om det lyder fint.

Men som andre siger, så start blødt ud og se om det overhovedet er det, du gider at bruge en masse tid på og hvis du så skal ud og shoppe stort, så gå efter primes. De giver det absolutte flotteste resultat.

• #14   11. maj 2010 Bruger selv 450D med EF-S 17-55/2.8 IS USM / Flash speedlite 430EXII.
    Udemærket opsætning som altid sidder på kameraet. Og når det skal være portræt eller andre fede pics med god bokeh så er det på med EF 50mm f/1.4 USM. Har så også et EF-S 55-250 mm IS som jeg sjældent bruger.

• #15   11. maj 2010 Jeg syntes 18-55mm er fint at starte med, men det ville selvfølgelig være godt for dig at supplere med et ekstra objektiv. Der ville jeg (med mindre du har kassen) vælge Tamron. Det har jeg og jeg er ganske tilfreds med kvaliteten. Billedstabilisator er selvfølgelig rart at have også men det koster også en del.

Et frækt supplement kunne også være at overveje et vidvinkel objektiv. Der kan man virkelig tage nogle über fede landskabsbilleder! Men igen det kommer naturligvis an på hvad du skal bruge det til. Et teleobjektiv er klart at foretrække hvis du skal tage mange portrætter.

Held og lykke med det. Er selv en tilfreds Canon ejer

• #16   11. maj 2010 Nå, det lyder jo til at det medfølgende 18-55 er ok at starte op med.
    Tak for svar og de fine input.

Kommentér på:
Canon Eos 550D

Annonce