Mangler info på Seat Altea TDI DSG {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Håber i kan hjælpe bedre end de gør på bg.dk. Af en eller anden "thansen" grund, så er folk herinde lidt mere modne:o)
Jeg overvejer købet af en brugt gulplade Seat Altea 2.0 TDI med DSG gear til privat kørsel. Den skal bruges ifbm. mit arbejde.
Men, men... Jeg mangler lidt info for at beregne om det overhoved kan svare sig:
- Hvor langt kører sådan en på literen, ved frisk(fornuftig) kørsel. Altså, hva' er det reelle forbrug i forhold til det seat påstår?
- Hva' er vægtafgiften helårligt, på sådan en gulpladevogn?
- Og nogles erfaringer med OBD tuning, nu hvor den har DSG gear. Er det noget man skal holde sig fra, eller bare forholde sig til?
Håber der er en der kan smide et par hurtige svar:)
Mvh Dennis
nov 2007
Følger: 42 Følgere: 41 MC-er: 6 Emner: 38 Svar: 328
Jeg har sådan en og har ikke haft problemer med den ... 140 hk som er den eneste der kan leveres med dsg i altea er ikke så stærk som 170 hk (audi motor kode) ..
dsg er lækkert men koster hvis det går i stykker .
min fr går ca 14 km/l med 19" ruller 235/30/19 og jeg køre 400 km om dagen i den som sælger..
aug 2007
Følger: 52 Følgere: 101 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.240
mar 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 161
Det jeg mangler er bare lidt info om brandstoføkonomi og afgifter ud over gulpladeafgift + den der miljøfætter da bilen ikke har partikelfilter.
Jeg har overvejet den nye polo, men det er satme en lille bil, så derfor kigger jeg også på altea'en, da brugtprisen virker fornuftig.
Men tak for jeres inputs:)
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 610
www.nedvejning.dk
mar 2007
De 9070kr, er det inkl. gulpladeafgiften ifbm privat anvendelse og manglende partikelfilter eller kommer det oveni??
Michael M - Vil du mene en 17 - 18km er et rimeligt bud på et gennemsnitligt forbrug?
mar 2006
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 238
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 33 MC-er: 6 Emner: 56 Svar: 946
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.746
OBD tuning = Glem det....hvis det ikke bliver lavet ordentligt, vil den svine sindsygt meget og du vil blive bustet...om ikke andet så til syn.
Desuden er det ulovligt, hvis der ikke er papirer på at det er lavet korrekt, samt om undervogn kan holde til de ekstra kræfter, og om den overholder emissionskravene (støj og larm)
Du SKAL have papir på det til syn ellers vil den dumpe.
Strafafgift er PT. på ca. 1000 kr årligt, men denne kommer sikkert højere op med tiden
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 7 MC-er: 1 Svar: 28
Jeg har haft min i 5år nu, uden problemer.
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 7 MC-er: 1 Svar: 28
mar 2007
Men det med vægtafgiften har jeg ikke hørt om før. Er det noget du vil uddybe en smule?
Jeg har PT en hvidplade firmabil, men den bliver jeg beskattet af og derfor regner jeg på om jeg kan spare penge ved at stille min egen bil til rådighed og det ser egentligt meget fornuftigt ud. Jeg mangler bare at finde den helt rigtige bil. (Hvor jeg får mest for pengene, uden at gå for meget på kompromis med størrelse og komfort:)
Mht OBD tuning, så SKAL dette laves korrekt. Jeg vil da blive glad for lidt effekt, men jeg var ligeså interesseret i en bedre brandstoføkonomi:)
Jeg vil bare gerne høre folks meninger og erfaringer. For har ikke stødt på nogen der har oplevet problemer med denne kombination.
Vil jeg overhovedet kunne chippe uden at synsmanden vil brokke sig?
jul 2006
mar 2007
Jeg takker for al den info. Der kom ikke noget brugbart på bg.dk, som forventet. Men herinde ved folk da hva de snakker om:)
Nu har jeg noget mere konkret og arbejde med, så det er super... og igen, mange tak.
Dennis
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 33 MC-er: 6 Emner: 56 Svar: 946
Ren erhverv, kun for momsregistrerede og må kun bruges til erhverv. Dvs ingen privat kørsel.
Ren privat, kun til privat kørsel og straffes med fuld strafafgift.
Privat / erhverv, bilen bruges privat og i forbindelse med arbejde. Der skal være betalt moms af bilen men det straffes kun med halv strafafgift. Dette underskrives der en erklæring om ved indregistrering af bilen. Tror du kan læse mere på skats hjemmeside.
I dit tilfælde vil det være den rigtige løsning.
jul 2006
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
jeg har endnu ikke været til syn med en bil som var standard, og de har da aldrig opdaget noget som helst??? 3 turbo biler og en uden gennem de sidste par år.
når en prof chiptuner den, så skal den vel bare stilles lavt i brændstof forbrug i tomgang så den sviner det samme som org. det er kun i tomgang de måler udstødnings gas, og det sku vel være deres eneste mulighed for at vurdere om den er chippet.
jul 2006
En benzinbil bliver målt i tomgang og ved forhøjet tomgang, som er over 2000 omdr/min.
En dieselbil bliver målt ved fuldgas
Hvis dieselbilen er registreret første gang EFTER 1/7-2003 så er den typespecifik og så står der på typepladen og typegodkendelsen, hvor meget den må svine.
Kommer den over denne værdi, vil den dumpe, og det er meget sandsynligt efter en OBD tuning.
jun 2005
jeg har endnu til gode, at prøve at eje en diesel bil, og har derfor heller aldrig synet sådan en. så ja jeg kender kun til syn af bezin biler(og her må jeg så sige, at jeg aldrig har oplvet nogen måle på den med "forhøjet tomgang" ??? ) kun målt i tomgang. og så kan de ikke måle noget som helst, med en ordentligt chipning/map hvor den er sat til at svine lige som org.
hvis en prof chiptuner på en diesel bil, så skal han vel blot sørge for at chippe så man holder sig inden for værdierne på type godkendelsen???, der er vel ingen der chipper optimalt uden en gastester i røven af bilen(og ja obd har jeg aldrig nævnt noget om) omend, man med overholdte værdier, så nok ikke henter helt lige så meget effekt.
jun 2005
jul 2006
Alle benzinbiler skal, efter kravet om katalysator kom, prøves både i tomgang og forhøjet tomgang. Hvis du aldrig har set det ske, kan det være de synsmænd du har været hos, har gjort det, mens du ikke lagde mærke til det, eller også skal de nok finde sig et andet job, når de åbenbart ikke magter det de har nu..
Din konstatering at alle biler kun bliver målt i tomgang, indeholdt INGEN ?? så den forklaring holder jo ikke, kan du nok se
Ja det kan lade sig gøre at chippe en dieselbil, så den stadig overholder kravene, men man skal få det gjort ordentligt og ikke de billige slags til under 5k.
På en dieselbil efter 1/7-03 skal man være endnu mere påpasselig da den jo netop er typespecifik. Hvis den så oveni dette, er forsynet med partikefilter, så kommer grænseværdierne ENDNU længere ned og der skal så MINDRE til for at den sviner for meget.
Alt dette skal man tage i betragtning, inden man begiver sig ud i chiptuning..specielt med dieselbiler.
Når disse ting så er iorden, skal man være sikker på at bilens undervogn kan håndtere de flere kræfter, bilen efterfølgende vil have.
Hvis den ikke kan det, og du ender i et uheld, er det ikke sikkert din forsikring vil dække...det er sgu lidt surt at totalskade sin "nye" bil og så miste dækning pga. ikke registrerede konstruktive ændringer, som dette er, og om man samtidig har PLIGT til at oplyse om, ved syn.
Bare fordi en bil tidligere er synet og godkendt, mens den konstruktive ændring har været der, gør den ikke lovlig, hvis synsmanden ikke har opdaget det, eller hvis kunden ikke har oplyst om det.
jun 2005
og jeg har (igen) aldrig nævnt noget om boks tuning(det er i mine øjne noget klamhug.) eller obd for den sags skyld.
og med hensyn til undervogn, bremser osv, tror jeg vidst de fleste godt er klar over det. lissom folk herinde godt ved det samme med tunede motorcykler etc... men det ændrer ikke på den faktor at det stadig er sjov at ha noget "optimeret" frem for bare at købe en "hurtigere model"
man ka vende tilbage til, at der jo slet ik er nogen som helst, der har brug for mere end godt og vel 80hk i noget som helst køretøj, når man alligevel ikke må køre mere end højst 130.... ;o)
jul 2006
Jeg ser en MASSE folk, komme til syn, som ikke fatter en bjælde af hvad der kræves af et køtj..det være sig biler, som motorcykler.
Mangler info på Seat Altea TDI DSG