{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.764 visninger | Oprettet:

Mangler info på Seat Altea TDI DSG {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Håber i kan hjælpe bedre end de gør på bg.dk. Af en eller anden "thansen" grund, så er folk herinde lidt mere modne:o)

Jeg overvejer købet af en brugt gulplade Seat Altea 2.0 TDI med DSG gear til privat kørsel. Den skal bruges ifbm. mit arbejde.
Men, men... Jeg mangler lidt info for at beregne om det overhoved kan svare sig:

- Hvor langt kører sådan en på literen, ved frisk(fornuftig) kørsel. Altså, hva' er det reelle forbrug i forhold til det seat påstår?

- Hva' er vægtafgiften helårligt, på sådan en gulpladevogn?

- Og nogles erfaringer med OBD tuning, nu hvor den har DSG gear. Er det noget man skal holde sig fra, eller bare forholde sig til?

Håber der er en der kan smide et par hurtige svar:)

Mvh Dennis


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mangler info på Seat Altea TDI DSG
  • #1   20. jul 2010 køb en altea fr tdi i stedet....

    Jeg har sådan en og har ikke haft problemer med den ... 140 hk som er den eneste der kan leveres med dsg i altea er ikke så stærk som 170 hk (audi motor kode) ..

    dsg er lækkert men koster hvis det går i stykker .

    min fr går ca 14 km/l med 19" ruller 235/30/19 og jeg køre 400 km om dagen i den som sælger..


  • #2   20. jul 2010 jeg har prøvet både en fr (170hk) og en dsg (140 hk) og jeg må erkende at de sidste 30 hk manglede jeg på ingen måder... de føles ca lige hurtige da den skifter gear så hurtigt...



  • #3   20. jul 2010 Der er ingen tvivl om jeg får efter en 140hk med dsg gear, da jeg kører meget i by bla. kbh.
    Det jeg mangler er bare lidt info om brandstoføkonomi og afgifter ud over gulpladeafgift + den der miljøfætter da bilen ikke har partikelfilter.

    Jeg har overvejet den nye polo, men det er satme en lille bil, så derfor kigger jeg også på altea'en, da brugtprisen virker fornuftig.

    Men tak for jeres inputs:)


  • #5   20. jul 2010 Mht. vægtafgift er det vel de 9070kr pr. år...ellers kan du nedveje den hvis du alligevel ikke skal laste alverden, tjek denne side...

    www.nedvejning.dk


  • #6   21. jul 2010 Aikidoegernet Yamasaki - Hold da op... havde læst lidt om det, men det danske afgift system er da...... host......... ...... og meget inviklet!

    De 9070kr, er det inkl. gulpladeafgiften ifbm privat anvendelse og manglende partikelfilter eller kommer det oveni??

    Michael M - Vil du mene en 17 - 18km er et rimeligt bud på et gennemsnitligt forbrug?



  • #7   21. jul 2010 Jeg har haft én, den kørte ca 15 ved almindelig kørsel, aldrig i nærheden af 17.. På nær dyser og turbo er 170 og 140hk nøjagtig den samme motor, så det er noget værre sludder at 140 er svagere. Begge motorer lider under topstykker og svinghjul, 140 er turbo dog også svag på. Chip på dsg er en dårlig ide, det slideer en hel del. Skal det gøres skal det være hos landberg ikke noget boks halløjsa..

  • #8   21. jul 2010 De 9070 er incl strafafgiften for privat benyttelse, men straffen for partikelfilter kommer oveni. Husk at hvis du kan få en kørselsordning med dit arbejde, altså hvor de engang imellem giver dig kørepenge for at bruge bilen i arbejdsmæssig kørsel så kan du spare ca 2500 på vægtafgiften. Og det er uden indskrænkning i hvordan du må bruge bilen.

  • #9   21. jul 2010 www.hvorlangtpaaliteren.dk

    OBD tuning = Glem det....hvis det ikke bliver lavet ordentligt, vil den svine sindsygt meget og du vil blive bustet...om ikke andet så til syn.
    Desuden er det ulovligt, hvis der ikke er papirer på at det er lavet korrekt, samt om undervogn kan holde til de ekstra kræfter, og om den overholder emissionskravene (støj og larm)

    Du SKAL have papir på det til syn ellers vil den dumpe.

    Strafafgift er PT. på ca. 1000 kr årligt, men denne kommer sikkert højere op med tiden


  • #10   21. jul 2010 Jeg har fået chippet min 140hk dsg til 170hk/420n hos RH Motorsport, den kører mellem 17-21km/l og det er mere end hvad den gør med 140hk der kom den aldrig over 17km/l.

    Jeg har haft min i 5år nu, uden problemer.


  • #11   21. jul 2010 Desuden har jeg lige fået hvideplader på min da det er billigere i længden for mig.

  • #12   21. jul 2010 Nikolai F - Bilen vil være under en kørselsordning, hvor jeg får et tillæg for at stille min egen bil til rådighed plus statens takster pr kørt kilometer.
    Men det med vægtafgiften har jeg ikke hørt om før. Er det noget du vil uddybe en smule?

    Jeg har PT en hvidplade firmabil, men den bliver jeg beskattet af og derfor regner jeg på om jeg kan spare penge ved at stille min egen bil til rådighed og det ser egentligt meget fornuftigt ud. Jeg mangler bare at finde den helt rigtige bil. (Hvor jeg får mest for pengene, uden at gå for meget på kompromis med størrelse og komfort:)

    Mht OBD tuning, så SKAL dette laves korrekt. Jeg vil da blive glad for lidt effekt, men jeg var ligeså interesseret i en bedre brandstoføkonomi:)
    Jeg vil bare gerne høre folks meninger og erfaringer. For har ikke stødt på nogen der har oplevet problemer med denne kombination.

    Vil jeg overhovedet kunne chippe uden at synsmanden vil brokke sig?


  • #14   21. jul 2010 Dennis>>>>hvis du kan få papir på at chipningen er udført korrekt og at den ikke støjer og sviner for meget, vil du kunne få den synet uden ptoblemer...men det kræver at du har papir på det, ellers vil den dumpe til syn

  • #16   21. jul 2010 Hej gutter

    Jeg takker for al den info. Der kom ikke noget brugbart på bg.dk, som forventet. Men herinde ved folk da hva de snakker om:)

    Nu har jeg noget mere konkret og arbejde med, så det er super... og igen, mange tak.

    Dennis


  • #17   21. jul 2010 Der findes tre kategorier af gule plader.
    Ren erhverv, kun for momsregistrerede og må kun bruges til erhverv. Dvs ingen privat kørsel.
    Ren privat, kun til privat kørsel og straffes med fuld strafafgift.
    Privat / erhverv, bilen bruges privat og i forbindelse med arbejde. Der skal være betalt moms af bilen men det straffes kun med halv strafafgift. Dette underskrives der en erklæring om ved indregistrering af bilen. Tror du kan læse mere på skats hjemmeside.

    I dit tilfælde vil det være den rigtige løsning.


  • #18   22. jul 2010 samt man skal huske at føre detaljeret kørebog

  • #19   22. jul 2010 ang chipning og opdage det til syn, hvis det er lavet ordentligt og ikke bare med en boks, så ka de da på ingen måde opdage det, medmindre de smider bilen på et rullefelt, og hvor mange af jer har pråvet det til syn??

    jeg har endnu ikke været til syn med en bil som var standard, og de har da aldrig opdaget noget som helst??? 3 turbo biler og en uden gennem de sidste par år.

    når en prof chiptuner den, så skal den vel bare stilles lavt i brændstof forbrug i tomgang så den sviner det samme som org. det er kun i tomgang de måler udstødnings gas, og det sku vel være deres eneste mulighed for at vurdere om den er chippet.


  • #20   22. jul 2010 Peter T>>>Du snakker da som du har forstand = ingen forstand på det.

    En benzinbil bliver målt i tomgang og ved forhøjet tomgang, som er over 2000 omdr/min.
    En dieselbil bliver målt ved fuldgas
    Hvis dieselbilen er registreret første gang EFTER 1/7-2003 så er den typespecifik og så står der på typepladen og typegodkendelsen, hvor meget den må svine.
    Kommer den over denne værdi, vil den dumpe, og det er meget sandsynligt efter en OBD tuning.


  • #21   23. jul 2010 carsten- netop derfor min tekst er skrevet med spørgsmålstegn???

    jeg har endnu til gode, at prøve at eje en diesel bil, og har derfor heller aldrig synet sådan en. så ja jeg kender kun til syn af bezin biler(og her må jeg så sige, at jeg aldrig har oplvet nogen måle på den med "forhøjet tomgang" ??? ) kun målt i tomgang. og så kan de ikke måle noget som helst, med en ordentligt chipning/map hvor den er sat til at svine lige som org.

    hvis en prof chiptuner på en diesel bil, så skal han vel blot sørge for at chippe så man holder sig inden for værdierne på type godkendelsen???, der er vel ingen der chipper optimalt uden en gastester i røven af bilen(og ja obd har jeg aldrig nævnt noget om) omend, man med overholdte værdier, så nok ikke henter helt lige så meget effekt.


  • #22   23. jul 2010 ellers er der masser af mulighedder for at ha to forskellige maps, hvis chippen sidder i en sokkel. har man blot den org chip og skifter inden man kører til syn. gjorde jeg på min ene gamle 406turbo for nogle år tilbage.

  • #23   23. jul 2010 Peter>>>Det eneste du får ud af sådan en boks chip er at den bruger mere brændstof, for så er motorstyringen ikke optimeret og så får man ikke flere km/liter. Så kan det jo være ligemeget.

    Alle benzinbiler skal, efter kravet om katalysator kom, prøves både i tomgang og forhøjet tomgang. Hvis du aldrig har set det ske, kan det være de synsmænd du har været hos, har gjort det, mens du ikke lagde mærke til det, eller også skal de nok finde sig et andet job, når de åbenbart ikke magter det de har nu..

    Din konstatering at alle biler kun bliver målt i tomgang, indeholdt INGEN ?? så den forklaring holder jo ikke, kan du nok se smiley

    Ja det kan lade sig gøre at chippe en dieselbil, så den stadig overholder kravene, men man skal få det gjort ordentligt og ikke de billige slags til under 5k.
    På en dieselbil efter 1/7-03 skal man være endnu mere påpasselig da den jo netop er typespecifik. Hvis den så oveni dette, er forsynet med partikefilter, så kommer grænseværdierne ENDNU længere ned og der skal så MINDRE til for at den sviner for meget.

    Alt dette skal man tage i betragtning, inden man begiver sig ud i chiptuning..specielt med dieselbiler.

    Når disse ting så er iorden, skal man være sikker på at bilens undervogn kan håndtere de flere kræfter, bilen efterfølgende vil have.

    Hvis den ikke kan det, og du ender i et uheld, er det ikke sikkert din forsikring vil dække...det er sgu lidt surt at totalskade sin "nye" bil og så miste dækning pga. ikke registrerede konstruktive ændringer, som dette er, og om man samtidig har PLIGT til at oplyse om, ved syn.

    Bare fordi en bil tidligere er synet og godkendt, mens den konstruktive ændring har været der, gør den ikke lovlig, hvis synsmanden ikke har opdaget det, eller hvis kunden ikke har oplyst om det.




  • #24   23. jul 2010 som sagt, har jeg aldrig oplevet at nogle af mine biler er blevet testet andet end i tomgang. deraf mit udsagn, ældste bil var fra 96. så om div synsmænd springer over hvor gærdet er lavest, må være op til dem, men så er det da godt at der er nogen andre der gør sit job ordentligt, andre steder. ;o)
    og jeg har (igen) aldrig nævnt noget om boks tuning(det er i mine øjne noget klamhug.) eller obd for den sags skyld.

    og med hensyn til undervogn, bremser osv, tror jeg vidst de fleste godt er klar over det. lissom folk herinde godt ved det samme med tunede motorcykler etc... men det ændrer ikke på den faktor at det stadig er sjov at ha noget "optimeret" frem for bare at købe en "hurtigere model"

    man ka vende tilbage til, at der jo slet ik er nogen som helst, der har brug for mere end godt og vel 80hk i noget som helst køretøj, når man alligevel ikke må køre mere end højst 130.... ;o)


  • #25   23. jul 2010 Det kommer så helt an på hvilket køtj man har...alm personbefordring, ja, der kan du have ret.

    Jeg ser en MASSE folk, komme til syn, som ikke fatter en bjælde af hvad der kræves af et køtj..det være sig biler, som motorcykler.


Kommentér på:
Mangler info på Seat Altea TDI DSG

Annonce