{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.787 visninger | Oprettet:

CNC - SolidWorks/MasterCAM - København {{forumTopicSubject}}

Hej, vil lige høre, om der er andre herinde, der arbejder med de programmer, og som arbejder med CNC?

Jeg er startet i et nyt job, hvor jeg skal arbejde med det, og for at komme ordenligt i gang, er der måske nogen, der vil være med til at nørde lidt?

Helt kort, så har vi flere CNC-maskiner, der bliver programmeret på gammeldags vis, jeg vil i gang med MasterCAM, som jeg kender fra tidligere. Vi har desuden SolidWorks, som jeg vil lære at tegne i. Jeg er faglærer, og vil have en del tid til at tilegne mig den nødvendige viden.

Indtil nu, er der ingen, der for alvor har gidet sætte sig ordenligt ind i 3D-CAM, jeg elsker det. Jeg kender dog kun ældre udgaver af MasterCAM, så det er lidt svært at komme ordenligt i gang.

Hvis du er kyndig i en eller flere af tingene, så giv lyd. Så kan vi måske finde ud af noget med at lave lidt stumper, noget for noget:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  CNC - SolidWorks/MasterCAM - København
  • #1   24. aug 2010 Jeg tegner i delCAM (powershape/powermill) og har tegnet lidt MasterCAM..

    Er det 3D du gerne vil lære??


  • #2   24. aug 2010 Jeg har tegnet en del i MasterCAM 8.1 (både med surfaces og solids), men det er jo efterhånden et gammelt program.

    Jeg vil gerne lære at tegne i SolidWorks, samt prøve at sidde sammen med en, der har lidt indblik i det basale i MasterCAM MX3.

    Det vigtigste er måske MasterCAM, da det er nemt at få parter at øve sig på. CAD kan jeg altid lære, men sagen er, at jeg har 2 måneder med en kollega, der arbejder med CNC-fræsning. Derefter går han på pension.

    Derfor vil jeg gerne have styr på at lave CAM, så jeg kan tilpasse en postprocessor, og sende det til CNC-fræseren inden han stopper.

    Når jeg først er i gang, kommer der jo hurtigt mere viden på, men det er lige det med at få startet ordenligt.


    Helt kort, så har jeg 11+ års erfaring som værktøjsmager/maskinarbejder, heraf har jeg kørt CNC det meste af tiden. Det er dog ved at være 6 år siden jeg arbejdede med MasterCAM, og 3 år siden jeg sidst arbejdede med CNC.


  • #3   24. aug 2010 Jeg tegner i SolidWorks og har en smule erfaring i edgecam. Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til SolidWorks, hjælper jeg gerne...

  • #4   24. aug 2010 Mastercam er der mange i Kolding der bruger, men i nyere tid er der mange der har brugt Edgecam, nok fordi det er billigere at starte op med!

  • #5   24. aug 2010 Nicolai: Takker, skal nok sige til, hvis der er noget. I første omgang vil jeg dog gerne i snak med nogen i København, så man kan sidde sammen og tegne, det gør tingene lidt nemmere.

    Tja, foretrækker Mastercam, har jo arbejdet med det tidligere. Skal bare lige have hul på bylden.



  • #6   24. aug 2010 Skal du undervise på KTS?

  • #7   24. aug 2010 Nej, på ingeniørhøjskolen i Ballerup. Skal ikke bruge CNC i undervisningen, i hvert fald ikke ret meget. Har dog planer om at inddrage det mere på sigt.

  • #8   24. aug 2010 Har i en hjemmeside hvor man kan se grejet, cnc maskinerne?

  • #9   24. aug 2010 Nej, men jeg kan da lave et fotoalbum med billeder fra legepladsen

  • #10   24. aug 2010 Ja det ville være fedt! Har selv arbejdet i mange år med cnc, men har aldrig fået lov at lege med CAM osv! I morgen skal jeg ud og søge et par jobs hvor der køres med Mazatrol og Heidenhain styringer!

  • #11   24. aug 2010 http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=14739

    Mazatrol? Har arbejdet med det i nogle år, det er ok. Var hos Vola, der kørte vi kun med Mazak/Mazatrol.

    Heidenhain er min foretrukne styring, men mon ikke jeg kommer til at kunne lide Fanuc?


  • #12   24. aug 2010 Den kan intet selv hvis det er en Fanuc 0M, men der findes en 15 MB den kan en masse med makroer osv!
    Skal du lave en støbeform skal du køre online da styringen ellers får data starvation, den kan simpelthen ikke omsætte nok blokke i sekundet og har for ringe look-ahead-rate.
    Men det er den billigste styring overhovedet og derfor mest udbredte, også ok hvis man laver sine programmer på CAM anlægget!
    Fanuc har dog barslet med en MATE styring, betyder jo kammerat, og der skulle være noget a la Mazak i den, sikkert ikke så smart men tæt på!
    Cnc Support ved Werner fra Mazak slår jo meget på tromme for den sammen med AMP i Frederikshavn!


  • #13   24. aug 2010 Jeg har endnu ikke haft gang i maskinerne, men regner med, at køre online.

    Kender ikke rigtigt noget til Fanuc, men det kommer jeg jo til. Skal næppe lave noget på styringerne, regner med at lave alt CAM på computeren.


  • #15   24. aug 2010 Der er stor forskel, men jeg har set en kammerat arbejde med X3, og kunne genkende næsten alt han lavede. Ikonerne var lidt anderledes og sad andre steder, men det så ikke så slemt ud. Når man kender det, vel at mærke....

    Vi har SW på jobbet, men ikke noget CAM program. Jeg vil slå på tromme for at vi får MasterCAM!

    Kan jo lige høre Cimco ad, angående muligheder. Vi skal sådan set kun bruge en enkelt licens, det kan i princippet gøre det. Og så har vi mange SW licenser.


Kommentér på:
CNC - SolidWorks/MasterCAM - København

Annonce