{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.192 visninger | Oprettet:

EKSTREMT off Topic.. Knivslibning? {{forumTopicSubject}}

Jeg er sindsyg glad for mine fine Japanske knive, med op til 63 (mener jeg) lag stål, og vil ikke sende dem ud til slibning, efter 2 uheldige slibninger.....

Jeg prøver så at finde ud af hvad der er bedst, til slibning, uden at koste en månedsløn.

Har læst en del om APEX:
http://www.mighty-sharp.com/knivsliber.asp

Og kan kun finde positivt om den, er der nogen herinde der kender den? er den nem? sleb tidligere selv på en vådslibesten, men det skal de "fine" knive ikke udsættes for..

nogen der ved om den kan fås billigere end prisen hos mighty-sharp??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  EKSTREMT off Topic.. Knivslibning?
  • #2   11. sep 2010 kender ikke den omtalte
    men sådan en her sten er kres



    (link fjernet)


  • #3   11. sep 2010 det er klart hw. larsen der giver det bedste/skarpeste resultat. man skal dog være opmærksom på at de også lever af at sælge knive og derfor kan være lidt grove når de sliber, dvs mere stål forsvinder ved slibningen.

  • #4   11. sep 2010 Det er HW Larsen, mine 7 Tojiro knive er fra, og det er hans slibning jeg er utilfreds med, han tager ALT for meget af kniven pr. gang.

    Hørte om en inde i byen, der var bedre OG kostede 1/4 af HW Larsen...
    men, skal lige finde den kok igen.... står med 14 knive der skal slibes op (alle i mit køkken hjemme, er ikke slebet i 3 år lol) selv om jeg bruger strygestål, skal de jo slibes jævnligt....


  • #5   11. sep 2010 I øvrigt, ville jeg ikke stå med en så skarp kniv, og prøve selv at holde rette vinkel, imens jeg kører hen af en slibesten.

    Det er i øvrigt en vild avance der er på Tojiro knive, husk det hvis i skal købe flere, forhandl om prisen, de dyreste koster omkring 300 (nogle og 60 lag) i indkøb, de billigeste 30-50 (3 lag urtekniv) kroner hvis jeg husker rigtigt!!!!!!!!

    Så er det bare om at forhandle!!


  • #6   11. sep 2010 Min mor og hendes mand har også købt sådan nogle japanske knive, af mærket Hattori.

    De fik sådan 3 forskellige store slibesten med, som de selv sliber dem med. Det fungerer vidst ret godt smiley


  • #7   11. sep 2010 Det er sådan nogle blokke som den på billedet Søren B linker til, som de har 3 forskellige til at slibe knivene med. Det fungerer rigtig godt!

  • #8   11. sep 2010 Nu der er nogle kniv eksperter. Jeg har set et program om keramiske knive som var ultraskarpe og så hårde at de faktisk aldrig skulle slibes. Er det noget pjat eller godkendt ? De ligger vist i 2-3000 kr klassen

  • #9   11. sep 2010 hehe nu i snakker knive .så jeg et program med en sindsyg skarp kniv der var lavet af plastik og skulle vist ikke slibes

  • #10   11. sep 2010 Jeg har et Lansky slibesæt, det har jeg brugt på alt der kan slibes, den har aldrig svigtet!

  • #11   11. sep 2010 @ Jesper L S (Hvidovre) :
    Ja, jeg har brugt APEX'en i årevis til mine japanske knive (og alt muligt andet). Det er efter min mening en uovertruffen knivsliber - verdensklasse!

    NB: Har prøvet stort set alt muligt andet, lige fra "auto"-slibere til løse slibesten/stål mv., men synes altid det er forbundet med kompromis'er den ene eller anden vej.

    Go APEX!..:-D


  • #12   11. sep 2010 Ja lansky´s knivsliber sæt er rimelig godt og sørger for at holde vinklen på kniven hele tiden, 3 eller 5 forskellige sten følger med alt efter om det er det lille eller store sæt du køber, men helt billigt er det nu heller ikke. Jeg har faktisk prøvet at en slagter kom og bad mig slibe hans knive efter at han havde mærket mine knive smiley kun en ting galt... det tager tiiiiiid

  • #13   11. sep 2010 Jeg har tænkt mig at bruge vinteren på at lave min egen kniv eller knive , nogen der har erfaring ?

  • #14   11. sep 2010 christian M: hvad mener du? Selv smede osv. eller "bare" lave skæfte og skede med et færdiglavet blad?

    Har vel lavet 8-10 dolke ud fra færdige blade, hvis det er...


  • #15   11. sep 2010 Metro har nogen keramik knive der ikke er vanvittigt dyre, faktisk temmelig billige, men de kan ikke bøjes og laver således ikke filetteringknive men kun ca 5 alm forskellige typer!

  • #16   11. sep 2010 ja købe et lækkert blad og fx noget Horn som skæfte og forme det så det bliver en lækker jagt kniv fx ...

    Magnus > er der noget gode steder at handle den slags , nu tænker jeg pris / kvalitet osv - er fra Århus


  • #17   11. sep 2010 Ville gerne prøve sådan en apex. inden et køb--- smiley den koster jo en del!

  • #18   12. sep 2010 Christian:
    Jeg har købt det meste her:
    http://www.laederiet.dk/
    De har alt hvad der er nødvendigt - eller det havde de da jeg startede for 7-8 år siden smiley
    men et par blade har jeg købt af lokale hobbysmede, bare for at få noget unikt, den dolk jeg har med på alle telt/fiske/vandreture er en håndsmedet klinge fra en smed i nærheden af hvor jeg er vokset op og skæfte af birk fra området omkring familiehytten i Norge.


  • #19   12. sep 2010 coool tak

  • #20   12. sep 2010 Hvis du bare vil bruge alm. købe knivklinger, så prøv at kigge på udvalget fra Brusletto.
    Du kan finde dem her http://www.brusletto.no/index.php?sideID=424&ledd1=38
    og nej, jeg har absolut intet med produktet at gøre. Klinger fra Helle er også et kig værd


  • #21   25. sep 2010 NÅ tilbage til emnet, om knivslibning, og APEX især, OG der er overraskkende nyt i sage, blev i går kontaktet af Michael Christensen indehaver af http://www.mighty-sharp.com OG han kontaktede mig, for at tilyde, jeg kunne sende 2 knive over og så se om jeg kunne lide resultatet, før jeg køber, det er fandme service, OG han skrev enda ikke herinde, som andre vi har set, for at lave reklame for sig selv.
    (flot detektiv arbejde, må man lade ham, fandt mig kun på min info herindefra smiley

    Jeg har d.d. afsendt disse knive, og venter MEGET spændt på at få dem tilbage, og se om det så ER så godt... skal så lige ud og se om jeg kan låne et mikroskob, så jeg kan tage et billede af æggen efter, så jeg kan se kvaliteten af slibningen smiley men resultatet ses nemmest i køkkenet, når man begynder at bruge dem!!

    Har sendt en (mener jeg) 36 og en med færre lag. OG de skulle gerne komme retur allerede i næste uge, hvilket jeg glæder mig til smiley

    skriver når jeg modtager retur, om jeg er tilfreds, og hvor meget der er taget af bladet, målte dem inden, OG tog nærbillede af mine ret ødelagte ægg, så jeg har sammenlignings grundlag...

    OG man kan også sende sine knive derhen til slibning..

    /jesper


  • #22   25. sep 2010 Aftale!

  • #23   28. sep 2010 IMPONERET!! Sendte mine knive af sted Lørdag, med post DK, sendte 4 knive, lidt en fælde den ene, for at vurderer hans evner, og vid om knive, før jeg sendte flere til slibning!!

    UNFAIR?? måske, men det gjorde jeg altså!!!!

    Fik dem retur i dag Tirsdag, med pakkeposten, og jeg er IMPONERET!! skal til at pakke flere knive!!
    Den ene kniv, er en 20 kroners kokkekniv, med hult håndtag.. håndtag og kniv i et stykke metal, og hul, med sand i oppe i håndtaget, hvis jeg husker rigtigt.. De knive kan man IKKE slibe på ca. 1/3, så kommer der hul. jeg havde selv slebet den 2 gange, og er klar over, den er på kanten af det mulige!!

    Da jeg fik den tilbage, var skrevet, den kun var slebet, der det var muligt, grundet den dårlige kvalitet kniv!! DEJLIGT!!

    Mine Japanske kokkeknive er slebet bedre end nogen sinde før, og jeg overdriver ikke, når jeg siger skarpee end et barberblad. Når jeg kigger på ægget, er jeg tilfreds. Der ER taget af knivhøjde, men det var grundet kniven var hakket. der er IKKE taget mere end ca. 0,5mm, hakkerne var ca. 0,2-0,4mm dybe, så det er flot arbejde! jeg er tilfreds, og mangler nu bare at tage stilling til om jeg SELV skal slibe, og købe en sliber af ham, eller sende knivene til slibning!!

    Jeg har i alt 16 knive, 12 trænger til slibning ca. 1 gang om året, af 50 kroner, plus fragt 2x75 kroner = 750 kroner.. En slibemaskine koster 1700..

    Desuden sendte jeg en skod franskbrødskniv, i håb om den kunne slibes bedre (nysgerig, og kniven passer i et sæt) den kunne rettes bedre end jeg regnede med, men ikke perfet, derfor lagde han lige en Rådvad franskbrødskniv, velslebet med, for at vise den anden var en skodkniv.. (en ældre kniv, han har samlet op et eller andet sted undervejs, og brugt som en form for "visitkort")

    MEN den vigtige del, var mine 2 Japanske kokkeknive, og de er nu LANGT skarpere end dem som HWL sleb dem, og der er IKKE forsvundet ca.2-3mm af bladet!!!!! SÅ mine anbefallinger er herved givet videre. IMENS i læser dette, går jeg ud og pakker flere knive, de skal sendes. 2 Tojiro grøndsagsknive, en Tojiro urtekniv, en Tojiro normal lille kokkekniv, nogle Rådvad og div. andre knive ca. 10 knive vil jeg tro (skal lige beslutte om alle skal afsted nu, så man sparer lidt porto!!) God aften!!


Kommentér på:
EKSTREMT off Topic.. Knivslibning?

Annonce