9.091 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

OT: Brændeovn / Super-Energi Koks OT: Brændeovn / Super-Energi Koks

HEY..
Jeg har en Scan-Andersen 4 brændeovn og har altid fyret med træ & Træbriketter.

Et familiemedlem fortalte så at han brugte Super-Energi-Koks i sin brændeovn, med forrygende resultat.
Brændværdien er næsten også dobbelt så høj på koksne.
Jeg har nu købt en koks-rist til ovnen, ved min lokale brændeovns-pusher, samt nye pakninger til ruden/døren så dyret er helt tæt.
Dernæst købt en sæk super-energi koks...

Jeg har søgt nettet igennem for tips, udover de tips jeg fik i brændeovns butikken.

Well... Det lader til at man skal være rimelig varsom med koks i brændeovne, så jeg vil lige høre jer, om i har nogen gode eller dårlige erfaringer med det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  OT: Brændeovn / Super-Energi Koks
  • #1   14. sep 2010 Det bliver pænt meget varmere end alm. træ.

• Lasse D
    Lasse D Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 4
    #2   14. sep 2010 Sørg for der er godt med varme i, før du lukker ned for luften.

Jeg fyrede med det i et par år (har kun brændeovnen i stuen som varmekilde i huset). Det giver en super god varme, men jeg lavede for mange røggas eksplosioner og fik dårlige nerver smiley og stoppede så.

Blandt andet løftede bagefaget på min fokus ovn sig og landede 1,5meter til siden plus lidt andre skader, det var ikke sket hvis jeg havde været mere tålmodig og havde fået varmet koksen ordentligt opførst.

Jeg kunne uden problemer fyrer natten over - Ca. 10timer pr. opfyldning.

• #3   14. sep 2010 Jeg har sådan en gris, en skål, til at sætte ind hvis det er koks og ja de gir godt nok bare varme fra sig, pas på ikke at fylde for mange i!

• #4   14. sep 2010 ovnen skal være bygget til det, varmedeflektoren i min morsø er ved at gå i opløsning efter at have fyret med det skidt i 2 sæsoner (kun om natten, og så træ om dagen)

• #6   14. sep 2010 Så længe oven er godkendt/bygget til det (hvilket de færreste er), så er det absolut ikke noget problem. Brændværdien er meget højere end træ, så man skal virkeligt tænke over hvor meget man fyrer ind.

Risten er det vigtigste (og den har du jo suppleret med), men vær opmærksom på, at alt bliver bare så meget varmere og at "mere er ikke altid bedre" :o)

Vi har en brændeovn i en 50 m2 udestue, og den holder nemt varmen i 8 timer selv ved seriøse frostgrader udendørs. Til gengæld har vi en brændeovn i stuen jeg på ingen måde turde putte petrokoks i.

Køb i Tyskland, her er koksene uhørt meget billigere end her i DK.

JLL

• #7   15. sep 2010 Tak for svar.
    Jeg fik så testet koksne i aftes.
    Der kom godt med gang i dem. Varmeudviklingen var dog ikke nær så høj, som når jeg fyrer med brænde, og til morgen var de gået ud.
    Jeg fyldte grisen halvt op og lagde lidt ekstra på da der var kommet gang i dem. Koksgrisen er vel ca. 15x15cm i diameter og ca. 10cm høj.

Bundluft spjældet stod helt åbent mens topluften var lukket, hvilket jeg var blevet anbefalet. Men de har tilsyneladende ikke fået luft nok.
    Jeg tror ikke der kommer nok træk gennem bundventilen, da jeg kunne se koksne blussede en del op når jeg åbnede døren til ovnen.

Jeg kan jo ikke give mere bundluft, så i aften vil jeg prøve at give lidt topluft også, for at se om de så brænder færdig.

• #8   15. sep 2010 Det er helt galt det der! Du lukker for spjældet i bunden når der er godt gang i den, dernæst lukker du næsten ned for det øverste 2 mm. Evt kan du lade det nederste stå et par mm åbent!

• #9   15. sep 2010 1) Koksene skal have god startvarme. Det kan anbefales at lave første indfyring med brænde, og smide koks på når der er et godt glødelag fra træet.

2) Der skal ikke tilføres bundluft. Når der er godt gang i koksene, så skal aftrækket fra topspjældet kunne holde gang i forbrændingen.

3) Altså Nul bundluft, OG helt åbent topspjæld når der er gang i sagerne. Når dette kører, kan du over tid, løbende eksperimentere med at lukke mere og mere af for topspjældet, og herved forlænge forbrændingen.

Vær MEGET forsigtig med hvor meget du lukker ned for topspjældet, da du risikerer at”ilden” går ud og der frigives røggasser i stor mængde – afgivelse af store mængder røggasser og en pludselig gnist = eksplosion (se Lasses eksempel).

Problemet med røggasserne burde du kun få såfremt topspjældet lukkes for meget og gasserne bliver i ovnen og ikke trækkes ud i skorstenen. Vær derfor forsigtig og luk for topspjældet lidt af gangen over tid, så du kan se hvordan ovnen reagerer.

JLL

• #10   15. sep 2010 Hvis det er en billig ovn du har kan du nok lukke helt for alle spjæld, for det er tit de ikke slutter helt tæt! I den ideelle verden skulle ilden gå ud, men kun hvis den er 100% tæt!
    Jeg gik væk fra de koks da jeg ikke synes der var økonomi i det i forhold til det træ jeg brugte, dog er der væsentligt mindre arbejde med koksen!

• #11   15. sep 2010 Gider du køre til Tyskland efter energikoks, så er der rigtig god økonomi i det, men skal du købe dem herhjemme, så er der sku nok ikke så meget at hente.

JLL

Kommentér på:
OT: Brændeovn / Super-Energi Koks

Annonce