OT: Brændeovn / Super-Energi Koks OT: Brændeovn / Super-Energi Koks
HEY..
Jeg har en Scan-Andersen 4 brændeovn og har altid fyret med træ & Træbriketter.
Et familiemedlem fortalte så at han brugte Super-Energi-Koks i sin brændeovn, med forrygende resultat.
Brændværdien er næsten også dobbelt så høj på koksne.
Jeg har nu købt en koks-rist til ovnen, ved min lokale brændeovns-pusher, samt nye pakninger til ruden/døren så dyret er helt tæt.
Dernæst købt en sæk super-energi koks...
Jeg har søgt nettet igennem for tips, udover de tips jeg fik i brændeovns butikken.
Well... Det lader til at man skal være rimelig varsom med koks i brændeovne, så jeg vil lige høre jer, om i har nogen gode eller dårlige erfaringer med det.
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 506
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 4
Jeg fyrede med det i et par år (har kun brændeovnen i stuen som varmekilde i huset). Det giver en super god varme, men jeg lavede for mange røggas eksplosioner og fik dårlige nerver
Blandt andet løftede bagefaget på min fokus ovn sig og landede 1,5meter til siden plus lidt andre skader, det var ikke sket hvis jeg havde været mere tålmodig og havde fået varmet koksen ordentligt opførst.
Jeg kunne uden problemer fyrer natten over - Ca. 10timer pr. opfyldning.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Risten er det vigtigste (og den har du jo suppleret med), men vær opmærksom på, at alt bliver bare så meget varmere og at "mere er ikke altid bedre" :o)
Vi har en brændeovn i en 50 m2 udestue, og den holder nemt varmen i 8 timer selv ved seriøse frostgrader udendørs. Til gengæld har vi en brændeovn i stuen jeg på ingen måde turde putte petrokoks i.
Køb i Tyskland, her er koksene uhørt meget billigere end her i DK.
JLL
jun 2007
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 111 Svar: 415
Jeg fik så testet koksne i aftes.
Der kom godt med gang i dem. Varmeudviklingen var dog ikke nær så høj, som når jeg fyrer med brænde, og til morgen var de gået ud.
Jeg fyldte grisen halvt op og lagde lidt ekstra på da der var kommet gang i dem. Koksgrisen er vel ca. 15x15cm i diameter og ca. 10cm høj.
Bundluft spjældet stod helt åbent mens topluften var lukket, hvilket jeg var blevet anbefalet. Men de har tilsyneladende ikke fået luft nok.
Jeg tror ikke der kommer nok træk gennem bundventilen, da jeg kunne se koksne blussede en del op når jeg åbnede døren til ovnen.
Jeg kan jo ikke give mere bundluft, så i aften vil jeg prøve at give lidt topluft også, for at se om de så brænder færdig.
mar 2009
mar 2007
2) Der skal ikke tilføres bundluft. Når der er godt gang i koksene, så skal aftrækket fra topspjældet kunne holde gang i forbrændingen.
3) Altså Nul bundluft, OG helt åbent topspjæld når der er gang i sagerne. Når dette kører, kan du over tid, løbende eksperimentere med at lukke mere og mere af for topspjældet, og herved forlænge forbrændingen.
Vær MEGET forsigtig med hvor meget du lukker ned for topspjældet, da du risikerer at”ilden” går ud og der frigives røggasser i stor mængde – afgivelse af store mængder røggasser og en pludselig gnist = eksplosion (se Lasses eksempel).
Problemet med røggasserne burde du kun få såfremt topspjældet lukkes for meget og gasserne bliver i ovnen og ikke trækkes ud i skorstenen. Vær derfor forsigtig og luk for topspjældet lidt af gangen over tid, så du kan se hvordan ovnen reagerer.
JLL
mar 2009
Jeg gik væk fra de koks da jeg ikke synes der var økonomi i det i forhold til det træ jeg brugte, dog er der væsentligt mindre arbejde med koksen!
mar 2007
JLL
OT: Brændeovn / Super-Energi Koks