32.908 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

opvarmning af hobbyrum/ værksted opvarmning af hobbyrum/ værksted

Er der nogen med gode/ billige ideer til at opvarme mit mc og værktøjs rum på 20kvm.. Det vigtigste er selvfølgelig at holde luft fugtigheden på nogle acceptable procenter.. Men det er efter naturens love nemmere jo mere varme der er. Jeg har ind til videre bare haft en affugter til at køre om vinteren. Kan el- stråle varme evt være en forholdsvis billig mulighed.. En god varmepumpe koster nok mindst 8-10 tusind.. Hvad gør i?? mvh..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  opvarmning af hobbyrum/ værksted
  • #1   22. okt 2010 Jeg har en 2 kw varme blæser til 200 kr til at stå på det laveste og det er ca 17 grader den kan køre mange timer for det en pumpe koster + en pumpe også bruger strøm efter den er købt

• #2   22. okt 2010 jeg har varme pumpe, den gamle som sad på huset, da jeg købte nu røg den i skuret da den stadig virkede fint. min garage er 60 kvm o det virker upoklageligt med en billigere.
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=9625

• #3   22. okt 2010 Til 20m2 skal du bruge 2000W, hvis det er rimeligt isoleret.
    Så bruger du ca. 90kWh på et år pr M2 = 1800 kWh a ca 2 kroner = 3600,- kroner for at varme det op med el.

De billige varmepumper holder måske ikke 20 år, men de er altså stadig et godt og ofte billigere alternativ!

• #4   22. okt 2010 Har selv overvejet, når jeg får ny garage, en af de solfanger, aflufter,varmeting til sommerhuse smiley

Når den er købt, er den gratis i brug.

Tror jeg havde købt 2 Solarmagic M40

http://www.solarmagic.dk/priser/

DET vil være rimelig godt smiley (1 er sikkert nok, men til den pris......

• #5   22. okt 2010 Jeg havde først en 2000kw elblæser, model BILLIG. Der kunne jeg ligeså bare ha kastet 300kr i havet...
    Overvejede en gasovn, men de afgiver en masse fugt, ikke godt i et værksted.
    Nu har jeg en Zibro petroleums ovn. Det duer bare. Er overordentlig tilfreds.

• #6   22. okt 2010 Jeg har købt en olie radiator med en lille blæser i.

Den kan sagten varme mit lille værksted op, så når jeg arbejder skruer jeg op for den og når jeg ikke er der skrier jeg ned for thermostaten så kommer der ikke frost..

• #7   22. okt 2010 bauhaus har i denne uge luft tilluft varmepumper på tilbud, til 3295 smiley

• #8   22. okt 2010 Det er sgu da rimelig interessant det Solarmagic der Jesper L S

• #9   22. okt 2010 Syntes jeg også, man skal ikke forvente 20 grader.. MEN er det rimelig tæt, burde det være en fed løsning!! Har tænkt mig at prøve, MEN min nuværende garage er mere utæt end en sigte, der er revnet i 2 smiley

• #11   22. okt 2010 jeg hentede 2 luft til luft anlæg i bauhaus. et til 3295 nedsat fra 4000 kr og en inverter model til 5000 nedsat fra 8000 kr

det til 3295. er on/of type. så det starter hvergang. lidt dyrere at bruge hvis den kører hel årligt. men.
    tager 800 watt og giver varme tilbage for 3600 watt. minimums temperatur er 8 grader. samt det kan køle om sommeren.
    lyd niveau, er 29 db. så et rimeligt anlæg til prisen. kan varme 75 kwm op.

mvh per

• #12   23. okt 2010 Ja den står lidt mellem noget solar magic type.. eller varmepumpe. Det er jeg vist overbevist om. Next stop.. Bauhaus.. De har begge slags.. Tak for jeres hjælp!

• #13   23. okt 2010 hejsa jeg har et nybygget værksted på 120m2 der er godt isoleret men der er to porte og de tager en del varme men som varmekilde er der en luft til luft varmepumpe som ca bruger for 4000kr i strøm og så har jeg sat en solaventi luftsolfanger på taget og den fungere fanme godt og den tøre rummet meget ud da den står og ventilere lige så snart solen skinder

• #14   23. okt 2010 Jeg låner lige varme-tråden her...
    Nogen der kan bekræfte mig i, at en pejs sænker luftfugtigheden?

• #15   23. okt 2010 Cool, så er der jo ingen is på koen...

• #16   23. okt 2010 har instaleret en pille ovn i garagen dejlig varme

• #17   23. okt 2010 25 grader, så er det jo for varmt til at lave noget arbejde!)!)!))???!?!???

• #18   23. okt 2010 Narh, man kan vel nøjes med de tigerstribede tanga'er?

Men skal der opvarmes til en billig pris, kan man lave solvarme selv af "recirkulerede" emner. En kasseret radiator eller to males sort og installeres i en vindtæt kasse med gennemsigtig front á la mistbænk. Den monteres på taget, vendende mod solen, altså sydvendt, og kobles via en lille cirkulationspumpe på en radiator i værkstedet. Der påfyldes vand, måske skal der laves en blanding med kølervæske, og der åbnes for radiatoren!

• #19   23. okt 2010 Er der nogen der har noget erfaring med de der Solarmagic/luftsolfangere om vinteren mht. varme ?
    Hvor meget varme kan de gi´ fra sig ved eks. en ude temp. på - 5 grader og solskin ?

• #20   23. okt 2010 Har en kammerat der har ofret ca 2.500,- på et systen lign. solarmagic... Det giver ikke megen varme og han synes ikke det er pengene værd... Det varmer slet ikke, når der ikke er sol på...

• #21   23. okt 2010 Jon P (holsted) du skriver at du er godt tilfreds med "Solarventi"...... Og Thomas J (Vejle) du skriver om negativ oplevelse med "Solarmagic".
    Jeg har så kigget nærmere på disse to systemer og jeg tror der er en væsentlig forskel i opbygningen, selvom princippet er det samme, med at opvarme luft og have en solcelle til at drive en blæser som så driver den lune luft ind. Solarventi leverer ( jeg har lige købt en i Bauhaus i dag til 2900kr.) en komplet færdig luft-solfanger-kasse i sort alu og glas med solcelle indbygget osv.
    Solarmagic´s syst. er baseret på en solcelle+ blæser og så skal man selv sørge for at få luften ført ind mellem tagbelægning og isolering. Dermed er det jo selvsagt meget vigtigt hvilken tagtype og farve man har.

• #22   23. okt 2010 Ja du har fuldstændig ret... tror jeg.. hvis man forventer lækker varme inde mens der er frost ude bliver man nok skuffet. Mit vigtigste kriterie er bare frostfrit og acceptabelt fugt niveau.. så er jeg tilfreds.. (mit "skur" er godt isoleret)... ellers senere må jeg tage endnu et skridt og købe en varmepumpe..
    Lille tillægs historie: Vores 144kvm hus er el-opvarmet, med alm isolering jeg har pillet alle radiatorer ned og fået sat en mitsubishi 2,2 kw varmepumpe op... Den kan seriøst klare hele vores hus når alle indv døre er åbne.

• #23   23. okt 2010 mikael westen - Du må lige sørge for at holde os opdateret hvordan det går med din luftsolfanger når der kommer lidt frost.... Jeg har selv luret på det til at holde mit "skur" frostfri, men hælder også lidt til en varmepumpe så man kan banke noget varme på når man skal derud til vinter og sparke lidt dæk, kigge på plakaten og ha´ en pilsner smiley

• #24   23. okt 2010 Det gode ved sådan en, er at den holder skuret fugt og frost frit "gratis" MEN skal man arbejde, skal der noget tilskudsvarme til!

• #25   23. okt 2010 ja, hvis den kan holde det frostfrit gratis som du skriver er det jo helt kanon, men kan den også det ? en uge med frost og overskyet ? Jeg tvivler sq lidt på at den kan holde mit 150 mm isolerede værksted frostfri hele vinteren, men måske ? Så ville den ihvertfald komme til at stå øverst på den næste indkøbtsseddel smiley
    Kom endelig med indput jer der har erfaring med dem smiley

• #26   23. okt 2010 Vedr opvarming med GAS at det skulle give masse af fugtighed skulle være en skrøne , jeg har dog også altid haft den opfattelse , men den blev 100 % skud i luften i en tabel der viste hvad , der egenligt var hvad
    Kan ikke lige finde den , andre ? der ved noget om emnet , ikke bare gæt , men fakta

• #27   23. okt 2010 Fandt sku tråden herinde smiley og jeg havde kun lidt ret

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=133262

• #28   24. okt 2010 puha, 1,4 liter vand for 1 liter gas der bliver brændt, det vil jeg da ikke kalde for en skrøne at det giver fugt.... så kan jeg sq godt forstå det var ret så fugtigt og vinduerne duggede i mit gamle værksted...

• #29   24. okt 2010 1,6 l om jeg må være her smiley

• #30   24. okt 2010 hov sq, ja, det blev det jo ikke bedre af... *G*

• #31   24. okt 2010 Lars, du skriver om 160m2
    Trådstarter har 20m2
    Har selv 35m2.

HVIS det er isoleret ordenligt, virker det. der er en del sommerhuse der bruger det, bla. min mormor og bedstemor. de bruger det begge på 2. år nu, og sidste år, holdt det frostfrit i hele vinteren!

MEN det er klart, det skal være dimensioneret til rette størelse! og din garage, på 150m2, kræver sku et stort anlæg!!

• #32   25. dec 2010 HÆ ja, det sad jeg også og tænkte på med de frost grader, og minus lys.

Min bedstes havde haft minus 3 grader, da der var minus 15 i haven! smiley

• #33   21. feb 2011 Lav et hyggeligt lille bål midt på gulvet når du fryser :)gas..
    jeg hade en disel bacovarmer monteret på en gammel køler fra en lasbil og en 12 blæser til at blæse varmen væk fra køleren og ud i rummet virker fint og holder en konstant temperatur, som disel tank brugte jeg en 60 L dunk. bacovarmeren bruger ikke særlig meget disel (alt efter temperatur) men Husk udstødningen fra bacovarmeren skal ledes uden for, ellers bliver man kvalt. smiley

Hilsen Kjeld

Kommentér på:
opvarmning af hobbyrum/ værksted

Annonce