{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  er Henrik kloger end vismændene ?
  • #1   16. jan 2011 føler mig noget røvpulet omkring den efterløn...

jeg ser også frem til at skulle på den.......

: )

mvh

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
    #2   16. jan 2011 Jeppe: Med 80. år på tælleren og opførsel som en 22. årig... Så kan du da umuligt have brug for pensionen! smiley Du er da 100% kørende...

• #3   16. jan 2011 Hans M . .

hæ hæ... jo tak....

men når jeg komme op i de voksne rækker og alder, så ville det være super at have den mulighed...

mvh

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#4   16. jan 2011 Spar op selv.. og stop indtagelsen af tudekiks....

That's it... og hvis du stadig tuder... så lær' at regne... smiley

I know... både S og SF har problemer i den retning... altså med at regne - og indrømmet... det er sgu' da træls... men vi skulle nok have stoppet leget for maaaaaange år siden!! Vi lever- og har levet over evne... og sådan er det bare!

• #5   16. jan 2011 hans M, ... Fordi en regering har båret sig max tåbelig ad i Danmarks pengesager, så kan det sgu da ikke passe at dem der har knoklet røven ud af bukserne skal straffes for V og K ´s dumheder. Det er lykkedes dem at svine det største opsving i verdenshistorien væk, og bilde folk ind at de har fået store skattelettelser, jeg fik kr. 200 ud af en alm. håndværker løn.
    Nej der er råd til efterløn, begynd med at lade de multinationale selskaber betale skat som os andre så er vi allerede godt på vej.
    Så snup en selv tudekiks imens du kikker lidt på V og K " geniale" planer for din fremtid.
    Jeg har mit på det tørre, men der er mange gamle håndværkere ude i virkeligheden der knokler for at komme i mål ,med den sidste rest af helbredet i behold.
    Men hvis du er en af dem der tjener kassen så kan jeg godt forstå din holdning, men hvis du ikke gør........så har du lige udstillet din uvidenhed smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#6   16. jan 2011 ole L: Jeg har kun én kommentar: Du er for dum! :o)

• #7   16. jan 2011 Søren B........Du har sgu fat i noget der hedder logik, og det tror jeg ikke "vismændende" beskæftigerer sig med. Men du er ikke den eneste der undrer dig.

• #8   16. jan 2011 Alt deres pis med 12 minutter mere på arbejde og afskaffelse af efterlønnen er bare noget mundlort... !

Hvis vi skal arbejde 12 min. mere om dagen ( lig med 1 time pr. uge ) skal der fisme også være noget at lave i de 12 min. ellers er der da ingen virksomhedsleder med normal iQ der vil være med til det... Vi skal jo ha' løn for de 12 min....
    Det der vil ske er da bare at der bliver sparet en mand pr. 37 ansatte...
    og hvad er det så værd...?

Efterlønnen fjerner nogle "ældre" mennesker fra køen på arbejdsformidlingen. Er man på efterløn er man ikke "jaget vildt" og bliver man ikke kostet rundt på div. underlige kurser og projekter.
    Fjerner man efterlønnen skal disse mennesker bare ha' deres "overførselsindkomst" fra en anden kasse og hvad er det så værd ?

De akademiker-tosser inde på "borgen" må sku da ku forstå, at arbejdspladserne ikke kommer væltende bare fordi de tager pengene fra folk... Den mængde arbejde som nogen vil gi' en anstændig løn for at få udført er ret konstant.

Så siger de at det er fordi lønnen er for høj...???
    Hvis folk ikke får en ordentlig løn har de sgu da heller ikke råd til at bruge penge og så går det hele da først i stå... Og billig udenlandsk arbejdskraft er heller ikke noget der hjælper. En stor del af deres løn ryger lige ud af landet og de tager jobs fra herboende "Danskere"...
    Dette er ikke racisme - Jeg har abejdet sammen med mange "udlændinge" og det er for det meste gode, dygtige og venlige mennesker der bare er nødt til at tage det arbejde de ka' få for at "overleve" men vi er altså nødt til at kunne klare vores egne problemer før vi ka' redde resten af verden....

Det der, efter min mening, skal til er at regeringen skal bruge deres tid til at skabe arbejdspladser. Det er næsten fuldstændig ligegyldigt hvad folk skal lave, bare de har et arbejde og de føler at det nytter noget at stå op om morgenen og gå på arbejde...

Og så deres snak om skattelettelser...?
    Hvem kan, helt ærligt, påstå at de ikke ka' få det til at løbe rundt økonomisk selv om de skulle betale 1-2 % mere i skat...?
    Det drejer sig bare om at sætte sig dyrere en man har råd til... Man kan faktisk godt overleve uden en Audi A6 og en villa på 200 m2 i gå-afstand
    fra rådhuspladsen...
    Betal jeres skat med glæde og vær så glade for at ungerne ka' komme i skole, at de "gamle" ka' blive vasket, at du kan få gratis lægebehandling, at der er rimelig jævn asfaldt på vejene osv. osv......

Og så skal vi allesammen lade være med at be om mere end vi har brug for... offentlig hjælp til dit og dat - hvad fanden er det for noget...?
    Hvis folk har råd til at ryge, drikke, køre i store dyre biler, gå i modetøj osv osv , så må de sgu klare sig uden uden at fare ned på kommunen og kræve "tilskud" til alt mulig pis og papir bare fordi de har set at "naboen" ka' få.... Vis dog lidt anstændighed og stolthed...!

Aaahhhhh - det var dejligt. Nu har jeg det meget bedre... smiley

• #9   16. jan 2011 hans M...... du er lige blevet bollet i røven af regeringen, og det er ikke engang gået op for dig endnu. Du må sgu da være en trofast partisoldat grænsende til det naive. smiley
    Jeg påstår bestemt ikke at du er dum,.... men det er sgu ikke vægten af din hjerne der tynger dig til jorden. smiley

• #10   16. jan 2011 Betal jeres skat med glæde og vær så glade for at ungerne ka' komme i skole

hvilke skoler ? her på falster bliver der lukket skoler i flæng , med det resultat at folk med almindeligt lønslavejob må sende ungerne i friskoler der næsten ingen penge koster da der ikke er andre muligheder , alternativet er 1 1/2 til 2 timers transport om dagen , og det kan man sgu ikke byde børn , måske når de bliver lidt ældre men sgu ikke fra dag 1

• #11   16. jan 2011 Citerer lige Carsten her:
    "Og så skal vi allesammen lade være med at be om mere end vi har brug for" !!!

Vi har en udmærket ordning med førtidspension til de som er slidt op og ikke længere kan arbejde.

Efterlønnen har ikke en sk... at gøre med at være slidt op og der stilles derfor heller ingen krav om at man skal være sidt op for at få efterløn, så lad nu være med at bringe det argument på banen igen og igen.

Arbejdsforholdene i dag er bedre end nogensinde og de fleste kan blive på arbejdsmarkedet LANGT længere end før, da de også er raske længere. Desværre koster de også samfundet penge i langt flere år end før, når de er på pension i længere tid.

Derfor skal vi heller ikke have efterløn, så en masse raske mennesker kan krydre røv på statens (dvs din og min) regning endnu længere, når de kunne have været ude på arbejdsmarkedet i stedet.

Og skal jeg være helt ærlig:
    FØJ hvor er det usselt gang på gang at se helt raske mennesker sidde og krydre røv med statstilskud ifm af efterløn, i mens skoler og hospitaler må spare røven ud af bukserne.

Hvis det ikke er topmålet af egoisme, så ved jeg ikke hvad er. Men kræve-mentaliteten er jo ved at være udbredt accepteret i dk, så vi skal nok komme til at se endnu flere raske mennesker på efterløn fremover...

I sidste ende er det jo (desværre) op til folk selv hvad de vælger. Jeg valgte efterlønnen fra, da jeg ikke ville kunne leve med at andre skulle betale til min ferie.

• #12   16. jan 2011 Søren og dingle: Kræve mentaliteten igen. Vi vil gerne have det hele, men vil ikke indse at vi i så fald kun kan få lidt af alt.

Prøv at overveje hvor mange ny tiltag og ydelser, der hele tiden kommer til og hvor få der bliver fjernet igen. Fødevarekontroller, det ene og andet udvalg, undersøgelser, frit sygehusvalg, privathospitaler, osv osv.

Alt sammen ting der koster skattekroner! Men vi har kun en pose at tage pengene fra og så bliver vi, selv sagt, nød til at skære et andet sted.

Den dag det går op for politikerne, såvel som folket, da er vi kommet langt!

• #13   16. jan 2011 Skattelettelser....opium for de folket !
    Jeg sender med glæde min "store" skattelettelse retur, og afholder mig for fremtidige skattelettelser. Det er der sikkert også andre end mig der gerne vil, set i lyset af hvad den skattelettelse kostede af forringelser i samfundet.

• #14   16. jan 2011 Kræve mentaliteten igen ??

der blev skrevet : Betal jeres skat med glæde og vær så glade for at ungerne ka' komme i skole

jeg betaler sgu min skat (dog ikke med glæde)
    og jeg er glad for at min søn kan komme i skole , vi bor i gåafstand derfra så jeg har endnu ikke nogen problemer med at få ham i skole , men kender flere der har deres hyr med at finde skoleplads til deres unger efter deres skoler er blevet/bliver lukket

så ikke den store kræven her , jo måske ,men man kunne jo bare flytte til hovedstaden da der er større skoletæthed og offentlig transport der ??

• #15   16. jan 2011 Christian(København)H......Du valgte efterlønnen fra.....ja for hvis det nu gik galt med helbredet senere i livet kunne du jo altid få førtidspension. Vi har jo en "god" lovgivning på det område :-). Jeg har arbejdet med mennesker der stort set kom med hovedet under armen, og tarmene slæbende efter sig og var så naive at tro at de kunne få førtidspension. Er du klar over hvor svært det er at få tilkendt førtidspension ? og imens de behandler din sag er du på bistandshjælp. Det er du så bare ikke hvis du er gift og din kone har en indtægt, nej du er på røven.'
    Glem nu alt om de få feder den på din regning, de fleste på efterløn er sgu slidt godt og grundig, ellers villle de da ikke nøjes med det latterlige beløb til at leve for hver måned. Prøv lige at kikke lidt på efterløns reglerne så bliver du meget klogere.
    De sunde og golf spillende efterlønnere med en mega pension, som regeringen gerne henviser til er et absolut mindretal.
    Nej, den siddende regering har i den grad klodset rundt med skattekronerne, og for at dække over deres uduelighed forsøger de desperat bilde folket ind at det er efterlønnens skyld..
    Hvis du tror at firmaerne står i kø for at ansætte dig som 60 årig så er du virkelig langt ude. Hvis du tror at folk, i et bare nogenlunde fysisk krævende job er lige så atraktive som dem der er væsentlig yngre, ja så er du endnu længere ude.
    Hende der gjorde rent på skolen, når du havde svinet på gangene og pisset ved siden af lokummet, det er hende der i dag har ondt i kadaveret og er godt slidt, så und hende da for fanden en smule frihed i stedet for at piske hende igen.
    Bliver du så arbejdsløs som 60 årig, så kan du hive understøttelse i 2 år, derefter er du bistandsklient. Så husker du lige at du ikke kan få en krone hvis din kone arbejder. Og husk også lige at de vil have dig til at blive på arbejdsmarkedet til du nærmer dig de 70 år.
    Jeg var nok lige så kæphøj som dig i den alder, men erfaring er noget der altid kommer 20 år for sent....tro mig.

• #16   16. jan 2011 Jeg siger ikke at det fungerer som det er nu...

Jeg siger bare at hvis vi sætter trækprocenten et par procent op, så kunne det være at vi igen kunne få standarten på skoler, ældrepleje, hospitalsvæsen, veje og andre offentlige anlæg op på et stade vi kan være stolte af...

Vi kan altså ikke bare kræve uden at betale. Og det er lige meget hvor lidt eller hvor meget vi tjener. Pengene skal jo komme et eller andet sted fra...

Med hensyn til pensionsalderen er det selvfølgelig heller ikke ligegyldigt om man har været murer-arbejdsmand fra man var 15 år gammel eller man gik i skole til man var 28....
    Selvfølgelig skal en nedslidt arbejder kunne komme på pension tidligt nok til at nyde nogle gode år inden han dratter om, men det skal ikke være en selvfølge at ALLE kan trække sig tilbage som 62årige.... heller ikke selv om man har betalt 3-400,- om måneden i 10-20 år... Den indbetaling rækker som en skrædder i helvede....

Efterløn er kun til dem der har gjort sig fortjent til det og har brug for det....

• reinhardt k
    reinhardt k Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Svar: 8
    #17   16. jan 2011 fis og ballade, man kan sætte trækprocenten op til 100%, sålænge der er fradrag, kan du ikke se hvormeget du reelt betaler til troels... Så fjern fradrag, for alle! sæt skatten til 40% så er der ny asfalt, og fine skoler til alle

• #18   16. jan 2011 Skal jeg være ærligt Fister, så tror jeg sgu at skatte trykket har nået et punkt, hvor langt største delen af den danske befolkning ikke vil være med hvis den stiger mere, undtagen er nok de mest rabiate sinker fra Uenighedslisten.

• #19   16. jan 2011 Brian Fjeder

Det er meget simpelt....
    Der er udgifter og der er indtægter.
    Hvis udgifterne bliver højere end indtægterne går det af røven til.
    Så ka' man selvfølgelig låne - men det er ikke den rigtige løsning.
    Der er kun to måder for stat og kommune at få penge i kassen -

Skatter og afgifter... Og der er kun dig og mig til at betale smiley

• #20   16. jan 2011 Og vil man ikke betale, så må man spare...

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#21   16. jan 2011 Carsten a.k.a. Fister: Om det er 10-20 minutter mere dagligt "nogen" vil have os til at arbejde mere.. .Så er det bare jeg spørger: Hvorfra skal disse penge komme? Tiden kan virksomhederne (måske) nok finde, men vi kan jo ikke leve af "nul produktion" og dermed "nul kroner". Det er som om at S & SF tror, at virksomhederne bare har uanede mængder er penge, som de kan shippe ud i form af lønkroner!

Ole L: Tak for det... Men jeg fastholder fortsat, at hvis din "holdning" stod til udførelse, så var det toppen af galskab! Og det er i min optik "dumhed". Ergo må du jo være dum - det er vel ikke så svært at fortstå - lig'som 1+1 er og bliver 2... og at hvis du låner 1 krone i banken, så har du stadigvæk ingen penge... du HAR lånt! Men hey... Jeg forventer bestemt ikke at nå "ind til dig"... Jeg fint uden....

:o)

• #22   16. jan 2011 hans M....... Hvis det at forlange at multinationale selskaber også skal betale skat i det land de tjener penge i , og at nedslidte folk bør have en ret til efterløn er uforståeligt for dig, så må jeg nok tilstå at jeg var lidt for hurtig at sige at du ikke var dum, beklager fejlen.
    Men du kan måske bedre forstå at man overbetaler private hospitaler, giver højtlønnede skattelettelser i den liberale ideologi´s hellige navn. I så fald forventer jeg heller ikke at kunne nå ind til dig, og lever bestemt ganske godt uden smiley

• #23   16. jan 2011 Hans M

Jammen så er vi jo enige ang. "de 12 min." smiley

• #24   16. jan 2011 Det bedste for dansk økonomi vil være at fjerne efterlønnen. Der går ufattelig mange mennesker på efterløn, som sagtens vil kunne klare et arbejde. Argumentet fra S og SF med at en person der starter som håndværker i en alder af 20 år ikek kan holde til at arbejde som håndværker til vedkommende fylder 65 er en gang pis. Har de aldrig hørt om at man kan skifte branche eller få andre arbejdsopgaver inden for samme branche??

Og så lige en besked til Ole L: Du mener altså at finanskrisen er den danske regerings skyld?? Hvis det er rigtigt, så tror jeg lige du skal holde inde med at sige hvem der har udstillet sin uvidenhed!! Da regeringen gav skattelettelser, før finanskrisen, var der ingen problemer i det økonomisk. Men finanskrisen var der ingen, pånær dig, S og SF der havde set komme.......Det er altid nemt at sige hvad man skulle have gjort. Men det er nu engang ikke muligt at køre en virksomhed eller et samfund i bakspejlet!

• #25   16. jan 2011 ole L: Det er rigtigt at de rige har fået de størte skattelettelser, i kroner/øre. Men se lige på procenttallene. Det var bundskatten der blev mest nedsat. Altså har kassedamen fået mindst den samme procentvise skattelettelse som den højtlønnede.

• #26   16. jan 2011 Det er rigt at høre en på 25 der lever af at sidde på røven, snakke om håndværkere der er slidt op, bare skal skifte branche .
    Prøv du at finde et arbejde til en nogen og 60 årige , der er slidt op. prøv for den sags skyld at finde et job til en fyret 60 årige indenfor hans egen branche.

• #27   16. jan 2011 De kommer til at gå på a-kassen og suge penge ud af systemet der, men så optræder de jo ikke i deres statestikker over folk på efterløn, og er dermed ikke deres bord, og vupti er sorteper sendt videre.

• #28   16. jan 2011 Christian(storkbh.) H
    Det er dog utrolig så lidt du forstår selv når du forsøger at læse noget meget enkelt.
    Så tager vi den styk for styk. Vi startede ikke som 20 årige, der var vi svende. Vi arbejde længere end i dag, først sidst i 60 erne blev det afskaffet at arbejde om Lørdagen, derefter blev arbejdstiden sat gradvist ned. Forholdene vi arbejdede under var langt hårdere end du har fantasi til at fatte.
    Du udtaler dig som en lille forkælet hvalp der ikke ander en kæft om de arbejdsforhold der har slidt folk ned. Så lær din historie bedre inden du begynder at belærer andre om hvad de kan klare.
    Ang. finanskrisen, så er det måske ikke gået op for dig at vi før krisen havde et ufattelig stort opsving, aldrig set større i historien. Da kunne vi i.flg finansministeren stort set købe hele verden.
    Havde vi på daværende tidspunkt administreret anderledes i dansk økonomi så havde der også været plads til en finanskrise.
    Ang. skattelettelser, de blev givet da krisen var igang, og selv nu da helvede er løs taler egoistisk folkeparti om yderligere lettelser. Her behøver man sgu ikke at være professor i kvantefysik for at kunne se galskaben.
    Så tillader du endvidere at konkluderer at kassedamen har samme glæde af de såkaldte "skattelettelser" som den højtlønnede. Hvad tror du det betyder for en indkomst at få mellem 50 og 100 kr. ekstra om måneden....ikke en skid. Den højtlønnede har i forvejen alle muligheder for at udnytte skattelovgivningen max til div. pensionsopsparinger der også er fradragsberettiget, så stik piben ind med det crab om at det er lige for alle.
    Ang. procenter, grafer, kurver osv. så er der ikke noget lettere at manipulerer med. Tro ikke alt er som politikkerne fortæller dig det er, for det kan fremstilles så det passer til lejligheden.
    Ang. bakspejl, så kan jeg se meget længere tilbage i mit end du kan i dit. Så det du tror og har læst om, det har jeg oplevet på egen krop. Men tro mig, en dag vil du vågne op er finde ud af at du er blevet meget klogere end du er i dag.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#29   16. jan 2011 ole L: Stop dit lorte-kommunisme anfald og find dig nogle røde lejesvende! Nå nej... sådan noget er jo kun at finde på diverse museer rundt omkring i den store verden! smiley Gad vide hvorfor?

Finanskrisen er jo ikke opfundet af nuværende regering - ligeså lidt som S og SF (eller dine eje komu-drenge) så den komme! Men når du nu har så pisse travlt med at hamre løs på uvidende stakkels 25 årige, så lad mig mindre dig om, at nuværende regering har BETALT AF PÅ DEN LORTEGÆLD som du og dine venner har opbygget i den og de perioder I har siddet ved magten. Det eneste du og "dine" kan, er at optage lån og leve OVER EVNE!

Det nytter ikke at give skattelettelse- eller tyngde - selv ikke for en person som tjener 500 eller 800.000,- årligt. Det batter faktisk ikke det store. Der kan vi være enige... Ligesom en lettelse for kassedamen der netto giver 100 til 300 om måneden gør! Men du skal bare huske på... Røde Ole-Skole... at sålænge du kvæler dem der VIL og KAN gøre en forskel, så bliver der ikke lavet én eneste virksomhed her i kongeriget. Og når dette ikke sker... så lukker og slukker vi for alt... Og så kan du og jeg leve af at klippe håret på hinanden.... Forskellen er bare, at jeg vil køre dig "broke" i løbet af 2- 3 måneder, idet jeg charger dig 25,- øre mere end du gør ved mig... Men sådan er der jo så meget I ikke forstår!

Og når vi ER igang med at "skole & opdrage" - så lad mig udvande din evige påstand om at store og "farlige" virksomheder ikke betaler skat i danmark... Jamen Ole dog...... De lever efter stort set de samme skatteregler som S og SF og andre "røde regeringer" havde til rådighed tilbage i deres selv sagt egen regeringsperiode! Det er SÅ FÅ ændringer der reelt er sket- og KAN ske! Lær lektien eller drop den, tak! Og så kan jeg da tilføje... At såfremt Danmark ville åbne op for BEDRE FORHOLD hvad angår firmabeskatning... så kunne DK få ENDNU FLERE i arbejde til glæde for dig, S og SF... Simpel logik for burhøns... nå ja, de laver da noget... finder korn selv de mest umulige steder - modsat dig, som kun kan finde den evigt manglende krone som du forøvrigt ikke selv ejer - men har lånt....

Og når finanskrisen måske er på emne... så skulle du måske selv skrue ned på forbruget og ikke leve for lånte penge? Men nej, du skal have bil, hus, campingvogn, rejse 1-3 gange årligt (so to speak)... Så spørg lige igen... HVEM har skabt krisen? Regeringen eller de folk som bor (generelt) i landet?

Og ja...du tog fejl... jeg var ikke bare "dum"... Jeg var meget dum... Troede faktisk at jeg havde ramt bare lidt plet mht. din holdning, men indrømmet... jeg tog fejl... du er jo politisk og holdningsmæssigt i den retning en person der ligger helt uden for kategori... Tænk at jeg kunne være så dum... og ikke se det straks?

:o)

• #30   16. jan 2011 Søren og dingle: Ja, den var lidt uheldigt formuleret...

Jeg mente ikke at i to havde en speciel kræve mentalitet, bare at vi dk generelt har en kræve-mentalitet og at den er stærkt medvirkende til at vi må spare på nogle af de mest essentielle områder, som fx skole og sygeshusvæsen, som i begge nævner.

Finanskrisen har selvfølgelig også bidraget "godt" hertil, men hvem er villig til at gå på kompromis med alt de nye skattefinansierede tiltag, vi sagtens kunne klare os uden før hen, så vi ikke er nød til at gå ned på vigtige områder som fx uddannelse?

Ikke mange og deri ligger en del af problemet.

Ole:
    Man kunne også vende den om og sige at vi lever i et samfund, hvor vi gør folk mere syge end de er. Jeg har mødt utallige golfspillende efterlønnere, som af mangel på bedre at tage sig til har kastet sig ud i projekter som at bygge en båd til hele familien, bygget deres eget hus/sommerhus o.s.v. Og så kan de ynke lige så meget de vil, slidt op er de sgu ikke.

Jo, jeg har da også hørt om en enkelt eller to der vitterligt var slidt op og ikke havde andre muligheder, men come on, det er de færreste i dag. Lad os bruge de pengene bedre og lave en ordning kun for dem, så der ikke er nogen der falder igennem, som du nævner. Jeg er sikker på at vi kunne spare en del på det og øge den arbejdende styrke samtidig!

I sidste ende er det for langt de fleste (ikke alle!) et spørgsmål om vilje. Har mødt flere håndværkere/mekanikere som efter uheld/skader i en relativ høj alder (50+) har valgt at læse videre og uddanne sig til fx folkeskolelærer/sløjdlærer. Ja de har alle job i dag!

Hvor mange kontorassistenter, folkeskolelærere o.s.v. tror du selv er slidt op når de nærmer sig de 62 år?

Mine 60-årige forældre regner med at blive på arbejdsmarkedet til de er mindst 70, det samme gør jeg.

• #31   17. jan 2011 De har bare af at lade den efterløn være. Når jeg blive 60 gider jeg sku ikke stå op og gå på arbejde som jeg har gjort siden jeg var 17. Jeg vil nyde den sidste del af mit liv uden arbejde. Fint med dem som ikke kan få tiden til at gå uden et arbejde at de bliver på arbejdsmarkedet. Jeg kan sagtens finde noget andet at bruge min tid på.

• #33   17. jan 2011 citat
    sjovt, som jeg husker de socialdemokratiske regeringer vi har haft, så har de været rigtig gode til at sætte landet i stor gæld.

Indrømmet, Anker Jørgensen's regering var ikke for dygtig.
    Faktisk var det den værste af de sidste 5 regeringer. Den 2. værste var Anders Fogh's regering og den regering der ud af de sidste 5 har ført den mest ansvarsfulde økonomiske politik og efterladt den sundeste økonomi var Poul Nyrup Rasmussens! Faktisk gik det så godt for dansk økonomi, at vi blev nævnt rundt om i udlandet!

Så socialdemokratisk økonomi kan sagtens være ansvarsfuld og med respekt for medmenneskene uden at landet ledes i fordærv!

• #34   17. jan 2011 Nu er det jo kun ca 1/4-1/2 procent af statsbugettet en flertalsregering kan flytte rundt med....

Skatten var nok heller ikke noget problem hvis ellers firmaer og borgere fik effektivitet for pengene.... Men dette er desværre langt fra tilfældet..Pengene forsvinder simpelthen i bureaukrati, dårlig ledelse og en meget kedelig arbejdsmoral iblandt kommunale/statsansatte(læs dårlig ledelse)....

Men her ligger der så mange stemmer at ingen åbenbart har nosser til at gøre det nødvendige...

• #35   17. jan 2011 Hm...

Egentlig er jeg nok socialdemokrat, og jeg er en af dem, der ikke er så langt fra at kunne få min efterløn (bliver 54 i næste måned), men jeg har helt ærligt ikke forventet at få den de sidste nok 25 år!!!!!

Allerede i den sene 80-ere, da jeg læste HD på Handelshøjskolen, var det muligt for hvereneste borger i dette land at beregne, hvad der ville ske med vor alderssammensætning i løbet af de næste 20-30 år - og INGEN af vore folkevalgte politikere - uanset partifarve - turde røre ved problemstillingen. Globaliseringen og udflytning af fagområder gør også sit - vor tid på 1.klasse er SLUT. Det er helt ligegyldigt, hvilken partifarve der kommer til roret - så hold nu op med at hyle og accepter den virkelighed vi er i.

• #37   17. jan 2011 Knud har nu nok ret i sit indlæg...

Hvorfor skal en udenlandsk virksomhed betale 4 gange så meget for min arbejdskraft som Produktions-teknolog, kontra en lettisk ingeniør som er bedre uddannet??? Samtidig med det, flytter data og tegninger sig flydende over landegrænser, så fysiske data er intet problem at flytte rundt.

Vi kan ikke længere køre med det niveu, som vi hidtil har kørt. Eneste mulighed er en kraftig lønreduktion og en tilpasning af samfundet (fra 1. klasse til ???) - men man bliver bare frygteligt upopulær ved at sige det...

Iøvrigt nytter det ikke at tvinge folk til at arbejde mere, hvis der ganske enkelt ikke er noget arbejde i virksomheden. Det vil bare give mere spildtid, og en reducering af mandskabet.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#38   17. jan 2011 Knud: Den omtalte "hylen" du beskriver går vel også mere i retningen af, at der fremstilles nogle forslag som er mere eller mindre "gode". At fastholde vores omkostninger, f.eks. efterløn, er da blot ét område! At fastholde andre prioriteringer hvor staten konstant sættes under økonomisk pres - uagtet partifarve - er andre områder! Det er faktisk slet ikke så svært - man skal blot huske på, at man ikke kan bruge flere penge end vi tjener! Og det betyder så forringelse for den enkelte borger - derom ingen tvivl - og vi ender op med at skulle prioriterer. Vores lønniveau er højere i DK end andre steder. Nuvel, lær at leve med det! Hvad kan vi gøre? F.eks. kunne vi her i landet qua vores "viden" jo satse lidt i den retning - måske ligefrem være asociale i forhold til vores medlemslande - startende med EU - hvor vi kunne tilbyde virksomheder bedre forhold - ja det kaldes også "skattetænkning". Jeg lever fint med at f.eks. SHELL eller lignende Mega-virksomheder opretter "holding-drift" og ansætter administrative funktioner her i landet - altså jobs som ikke findes endnu... på bekostning af andre lande! Og jeg lever også fint med at SHELL (eller lignende Mega-virksomheder) ikke skal betale den samme skat i DK som f.eks. i Tyskland - hvis det bare "netto" skaber flere arbejdspladser. Og det kan fint være at ham/hende som pt. slår søm i muren eller støber gulve på sigt skal lave noget andet - f.eks. noget der er mindre fysisk krævende! Hvis andre EU lande vil overløbe DK med billig fysisk arbejdsydelse, så lad dem da gøre det... Kreativiteten i DEN RETNING eller tæt derpå SKAL vi have... for det nytter NADA at opkræve penge fra folk der reelt ikke har dem... og at gøre sig naiv og sige, at dem der tjener mere end 500-800k årligt skal betale mere... tja, det batter altså ikke noget! Den rige mellemklasse vil i kommende tid blive reduceret til...ja, en mindre del. Virksomhederne har ikke økonomien til at udbetale mere i løn for 10-20 minutters mere arbejde. Hvor er ordren? Hvor er økonomien? Det nemmeste i denne verden er at skrige op om hvad vi IKKE vil undvære... JEG KRÆVER! Det sværeste er at træffe de meget upopulære vælg som er nødvendige - og der ligger forskellen nok i den røde vs. blå tankegang! Tag endelig ikke fejl... jeg ville ELSKE at gå på efterløn som 60 årig! Så kunne jeg rigtig bruge tiden på at suse rundt på min MC og besøge alle de herlige lande der findes... jeg skulle NOK få tiden til at gå! Men desværre er fremtiden lagt ud på anden vis - og det må jeg sørme også forholde mig til. Jeg anerkender at MANGE har udført jobs der reelt har slidt dem ned, og dem skal der fortsat tages hånd om - alt det vi kan! Og bemærk ordet: "kan"... Forandringer er aldrig sjove at gennemføre - og da slet ikke hvis det er forringelse/r. Det kender vi jo alle fra vores egen husstand. Ferien er reduceret til mindre dage, lavere budget eller den holdes i baghaven? Mange må erkende at ens hobby (MC livet) måske ikke hænger sammen økonomisk, hvorfor den 2-hjulede må sælges? Og i samme ånd hænger økonomien i Foreningen Danmark sammen!

• #39   17. jan 2011 Miss:

Du har da vist fordomme om sammenhæng mellem uddannelse og politisk observans. Peter Bokian (cheføkonom i Dansk Bank) har mange år været kendt som ræverød:-) men fordi man har en eller anden "Etisk/Principiel" holdning, behøver man jo ikke være urealistisk:-)

Hans M:

Jeg er slet ikke uenig i dine betragtninger - DER ER IKKE PENGE I BUTIKKEN DANMARK, TIL AT BRØDFØDE 6-800000 efterlønnere!

Der er ikke nogen rimelighed i at antage at vi kan opretholde produktion i konkurrence med andre lande, hvor løn og anlægsomkostninger ligger på 25-40 % af vore - og årsagen til vore høje omkostninger - tja en velfærd og almen velbeslåethed vi ikke mere har råd til???

Gad vist om vi nogensinde virkelig har haft råd?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#40   17. jan 2011 Knud: Vi er da vist ikke uenige... smiley Med mindre at du reelt mener, at vi nemt og smertefrit KAN brødføde 6 til 800.000 efterlønnere? Og hertil også kan brødføde mere end 50% af befolkningen - som reelt ikke skaber økonomisk indtægt? Og jeg antager bestemt ikke at man kan opretholde produktion- og konkurrenceevne - slet ikke!

Og nej... vi har (vist ikke) haft råd til denne "fest" på noget som helst tidspunkt! Mellemklassen var blevet "rig" og købte/brugte for lånte fjer!
    Ikke kun her i landet... men overalt.....

• #41   17. jan 2011 Kommunist og rød lejesvend.........HA,HA,HA Er i sikker på at jeg ikke også var en del af "Rote arme fraktion"
    Drenge for satan da, i har givet mig dagens største griner.
    Jeg ved godt at det er svært at forstå alt det der med efterløn, forholdene på arbejdsmarkedet, finanskriser, og multinationale selskaber´s skatteforhold når man ikke er ældre, men pyt i har mange år til at lære det i.
    Tør nu øjnene og snup en tudekiks, og lad jer ikke gå på af en gammel kommunist smiley for i er sgu et par dejlige drenge med mange gode arbejdsår i jer endnu.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#43   17. jan 2011 Ole L: Nuvel... Det har vist ikke noget med alder at gøre! Det handler om kompetence... Slå ordet op! Du kan faktisk lære noget! :o) Og jeg betaler da gerne til din alderdom - hvis der er penge til den tid... men ellers har jeg det også godt med, at jeg betalt mere i skat end du tjener brutto! En rigtig god "rigmandsfornemmelse".... :o)

• #44   17. jan 2011 hans M......Her gik jeg straks hen og slog ordet "Kompetence" op, hvilken skuffelse, det har jo ikke ændret betydning siden jeg hørte om det for mere end 50 år siden.
    Har du kompetence nok til at vide hvad jeg tjener eller betaler i skat ? eller er vi ude i en vis mangel på kompetence smiley

Men alder og erfaring kan man ofte drage nytte af. F.eks har erfaringen lært mig at folk der praler med hvor mange penge de har / tjener sjældent har nogle. De rige taler ikke om hvor rige de er, husk det hvis du vil føre dig frem en anden gang........"rigmand" smiley

Ta´nu den tudekiks smiley

• #45   17. jan 2011 Hans M , hvis du har så mange penge , så burde du investere dem i et skrald Fjas, for du lyder sgu noget presset :O) .... .... . .. . . .

• #46   17. jan 2011 Hans M:

Næ du - vi to er vist uhyre enige om situationen - selv om vi muligvis har meget forskellig politisk observans - interessant hvad en virkelighedsanskuelse kan gøre,,,,

Miss:

Jeg skal slet ikke udtale mig om, hvordan fordelingen af politiske holdninger på Handelshøjskolen var - jeg tror den var meget lig fordelingen i landets geografiske regioner i al almindelighed. I hvert fald har man talrige gange kortlagt de generelle holdningsfordelinger mellem forskellige sociale grupper, erhverv og langs kulturelle skel. Her ser man ingen afvigelser generelt i forhold til den geografiske fordeling, der er i de respektive områder - men for F....., hvor er der mange fordomme på dette område - både om røde lejesvende og superkyniske pengefixerede liberalister. Min Datter læser i dag på CBS, og hun fortæller mig at selv om man tror de studerende der er ultraliberalister, så er der altså ALT fra yderste venstre til yderste højre at finde på det sted.
    Jeg siger ikke du har fordomme - de fordomme du her lufter kan jo være nogle andres:-)

Ole L:

Jeg er slet ikke enig med dine synspunkter, men du er i hvert fald lige blevet offer for fordommene om ræverøde socialister.

Michael B:

En ting omkring verdensomspændende kriser er et erkendt faktum - de går over, og så stabiliserer verden sig i en anden form med vækst. Helt uafhængigt af hvad vi mener er dyrest - en arbejdsløs på 25 eller en efterlønsmodtager på 63, så har vi fået en skæv aldersfordeling i dette samfund. Det eneste der virkelig kan rette op på det er et øget antal børn - der lige som resten af os kommer til at leve i et lavere gear. Sådan har det været de sidste 25-30 år, men det har ligget som noget "ude i fremtiden", noget ingen har turdet addressere.

Nu turde Løkke endelig kalde tingene ved rette navn - hatten af for det - var det sket for 20 år siden, havde vi haft en helt reel chance for at lave ændringer i en langt mere medgørligt tempo - men politilkerne turde ikke, de var bange for VORES dom. Og ser man på reaktionerne nu, hvor problemerne er så tydelige, så var de åbenbart bange med meget god grund.........

• #47   17. jan 2011 Næ Søren:-)

Jeg mener faktisk, at jeg har svaret:

der er ikke i dette øjeblik mening i at sætte den sammenligning op. Det eneste der ligger fast ved den situation vort land - og flere - er havnet i, er der skæve aldersfordeling. Hvad enten vi synger eller piber er vi færdige med at trække os tilbage som 60 årige - helt uafhængig af øjeblikkets beskæftigelsessituation.

Det er Grækenland, Japan, Frankrig, Benelux, England og meget snart Tyskland også.

• #48   17. jan 2011 .....som gammelsocialdemokrat må jeg desværre erkende, at hvis vi forsøger at opretholde den velfærd vi i dag har, kommer vi til at bbenytte den socialdemokratiske metode, jeg absolut ikke kan lide:

"Kan vi ikke gøre alle lige rige, så kan vi gøre dem lige fattige!"

Det betyder, at skal man fortage nogen udligning mellem befolkningsgrupper i stil med hvad man hidtil har gjort, vil det bl.a. betyde at efterløn f.eks. skal financieres af private pensionsmidler - med andre ord - de private pensionsopsparinger skal beskattes og omfordeles.....

Det er ikke noget jeg på nogen måde ønsker at se.

• #49   17. jan 2011 ...helt i orden, at de bredeste skuldre skal bære det største læs, men med det vi har foran os bliver byrden for de brede skuldre simpelthen for stor til at være fair.

• #51   18. jan 2011 Miss:

Jeg er nødt til at spørge dig, helt nøjagtigt hvor, jeg angiver at kende den nøjagtige fordeling på CBS. Det gør jeg IKKE, jeg nævner, hvad der ifl. mine kilder er repræsenteret - og så har påklædning uhyre lidt med holdning at gøre - specielt i dag - kig bare på Helle Thorning og Mette Frederiksen.

Du og din veninde kan ikke se på folk, hvor deres politiske standpunkter ligger - det er slut for længe siden.

• #53   18. jan 2011 Jeg taler ikke om vrimmel overhovedet - jeg nægter bare at lade dig generalisere umodsagt

Kommentér på:
er Henrik kloger end vismændene ?

Annonce