3.547 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

forbrug af varmepumpe forbrug af varmepumpe

nu har jeg pløjet mig igennem en stor stak indlæg om varme i garage men ike fundet noget svar.

nogen der kan svare på hvad de bruger på at varme garagen op med en varme pumpe? altser hvad den koster i drift og hvor stor garage i har til den.

tænker på at montere en varmepumpe i garagen da mange af dem også har affugter og det virker som en god ide. garagen skal self isoleres først

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forbrug af varmepumpe
  • #1   1. feb 2011 Jeg så på nogen der blev drevet af solceller = gratis varme.
    Hvor gode de så er ved jeg ikke. Men det var planen at finde ud af det.

• #2   1. feb 2011 De solceller kan ikke varme en flødebolle op - slet ikke de 3-5.000 kroners modeller. Det er ikke meget mere end en blæser og et fyrfadslys.

Min varmepumpe kører ud afbrudt fra 1. oktober til april/maj og bruger ca. 6000 kroner i strøm. Den står for 85% af opvarmningen i 170 m2.

• #3   1. feb 2011 C1 . Hvilken type/mærke pumpe har du valgt ?.

De solcelle pumper jeg fandt kostede omkring 10k og jeg syntes det er lige dyrt nok for noget jeg ikke har hørt ret meget om. Og jeg tænker HVIS de var supergode så ville man vel netop høre om dem .

• #4   1. feb 2011 det er vigtigt at en varme pumpe har en høj COP Værdi jo højere jo billiger er den i drift

• #5   1. feb 2011 c1 hvilken varmepumpe har du og hvor varmt har du så i din garage eller hus? Overvejer selv at sætte en op i mit hus da mit oliefyr bruger meget olie hehe. Er selv vvser og har sat nogle stykker op af dem men aner jo ikke hvad forbruget ender med at være jo.

• #6   1. feb 2011 HUSK: affugterfunktionen virker på mange modeller KUN når den kører som aircondition ! altså varme og affugte på samme tid kan de ikke...

Du skal også være opmærksom på at flere billigere modeller heller ikke skulle være frostsikre....

Jeg overvejer selv stadig om jeg skal invistere i Varmepumpe eller om jeg skal smide en radiator op der kører på fjernvarmen, men efter min snak med elektrikeren fandt jeg da ud af at jeg nok ikke bliver tilfreds med en af de billige 3-4000kr pumper fra harald-godt-nok....

• #7   1. feb 2011 i skal regne med 1/3 af el varme og ca 1/2 af ollie, hvis i køber et ortenligt anlæg.

• #8   1. feb 2011 Kvalitet frem for alt, det spare sig i længden...
    dem der fra Harald-jem-silvan duer ikke i længden

• #9   1. feb 2011 Lars (Ølgod) M
    Der tager du fejl.. De kan sagtens affugte og varme på samme tid.. Kan de ikke det, så fejler de noget..
    Men det er rigtigt at de ikke affugter lige så effektivt når de varmer som når de køler..

Du vil nok få det billigst og nemmest ved at smide en ekstra radiator op til fjernvarmen..

• #10   1. feb 2011 COP er vigtig ja - men der er meget lidt sammenlignelighed imellem varmepumper. Nogen lever 4.9 ved 8 grader og 1.5 ved frysepunkter. Hvor andre leverer 3.9 ved 8 grader og 2.5 ved frysepunktet.

Så man skal både overveje graddage, behov, anskaffelsespris og troværdighed. Man skal virkelig grave dybt for at finde COP-værdier ved specifikke temperaturer.

Jeg har en panasonic med en cop på 5.41 - 15.000 .- installeret af proffesionel.
    Den varmer et to plans hus op.
    Ved 8-10 grader holder den underetagen på 22 og øverste etage på 20
    Ved 0 grader holder den underetagen på 20-21 og øverste etage på 19
    Ved -12 er det hhv. 18-19 og 17 oven på.
    Den har kørt 2½ år nu. Aldrig frosset til eller nogen problemer. Har beregnet udskiftning hver 7-10 år.
    Døre kan ikke lukkes af logiske grunde ...
    Jeg har kun en ekstra radiator kørende på min datters værelse (13 md da døren holdes næsten lukket) og en i mit soveværelse. Den er sat til at tænde ved 19 grader og den har kun klikket de få dage hvor vi var nede under -8 grader.

Før varmepumpen sparede vi vildt på elradiatorerne og huset var 15 grader når vi kom hjem fra arbejde. Det tog os 2-3 timer med brændeovnen at opnå normal temperatur i hele hytten. Om morgenen var der pisse koldt igen. Nogen gange tændte man op bare for at håbe der var en enkelt grad varmere når man kom hjem fra arbejde ...
    2007 forbrug - 12.000 på el og 5.000 på brænde.

I dag er der altid 20-21 grader når man kommer hjem - indeklimaet opleves langt bedre. Vi fyrer stadig i brændeovnen, men det er fordi konen og jeg elsker +28 grader i stuen på bjørneskindet rrraaaauuuwww (wishfull thinking).
    2010-11 forbrug 20.000 på el og 2000 på brænde. Marginal prisstigning på maksimal forhøjelse af levekomfort og med det i mente at både opvasker, vaskemaskine og tørretumbler kører 3x så meget som før og det er jo snildt 4-8 kroner pr. maskine.pr. gang.

I øvrigt dækker mit elbudget jo også opvarmning af brugsvand.

Håber lidt facts fra the real life kan sætte tingene i det rette perspektiv. Da jeg i sin tid søgte efter erfaringer var der mange positive tilkendegivelser men kun brudstykker. Men husk dit hus skal jo også have et minimum af isolering - mit er et A-hus fra begyndelsen af 80'erne. Dobbelt termo men kolde som en ind i helvede, 200 mm isolering i loft (lavenergi kl2015 kræver mindst 460 mm).

• #11   1. feb 2011 jeg opvarmer 90 kvm isoleret garage til 16 grader, det koster mig kr. 600,- pr md......

• #12   1. feb 2011 Husk på at huset skal være godt isoleret ellers er det alt for dyrt. Uanset hvor billigt alle siger det er så kræver det noget isolering ellers bliver du fattig. Jeg har en nede i mit sommerhus som på 105 kvm som er isoret med 300mm på lofter og 150mm i væggene som holder 8 grader hele vinteren. Det koster ca 400 til 500 kr om måneden at holde de 8 grader. Den er monteret af en professionel og bestemt ikke en billig model. Så det er ikke gratis at kører med. bare ment som info..

• #13   1. feb 2011 super med de tilbage meldinger sætter tingene lidt i perspektiv. tror der skal tænkes en del mere over det

• #14   1. feb 2011 XL : Det kan godt være der er noget galt eller jeg har læst forkert, den der sad i vores kælder da vi købte huset var en harald model som også sælges idag, der stod i den ret dårligt oversat brugsforviring at den kun kunne affugte på aircon-mode... men som sagt, det var også en harald model.
    Ja, radiatoren bliver måske løsningen, dog skal der eksperimenteres med noget varmeflytter fra kælderen inden, så kan ventilation derfra samt overskudsvarme udnyttes lidt fra kælder til garage smiley

• #17   1. feb 2011 Mogens kan det også det når at det er overskyet i mange dage i træk?

• #19   1. feb 2011 Nej det var jo det jeg tænkte hvad med nogle dage hvor det minus 10 grader og overskyet så køre den jo ikke så må der da blive minus grader derinde

• #20   1. feb 2011 http://cando.dk/Spg116162.aspx
    en side med lidt info :))

• #22   1. feb 2011 Defekt termometer eller varmelager i gulv smiley Mit værksted/skur er også +5-6 grader over udendørstermomterer og det er uden nogen varmekilde eller isolering - kun 6 mm grå eternit.

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 151
    #23   1. feb 2011 Bare en indskudt bemærkning..
    Hvis man monterer en radiator på fjernvarme i garagen. Så regnes garagen som beboelsesareal og påvirker ejendomsbeskatningen.

• michael b
    michael b Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 151
    #24   1. feb 2011 indlæget var egentlig til Lars Ølgod

• #26   1. feb 2011 Varmepumper kan sagtens varme en garage op, men som ved alle projekter skal varmekildens størrelse passe til bygningens tranmisionstab (varmetab) ved den ønskede temperatur. På alle varmepumper står der hvor mange Watt den kan levere ved 7 grader udenfor og 21 grader indenfor feks 3800Watt. COP beskriver virkningsgraden på pumpen, hvis man ved at tilføre 1KW energi til pumpen kan hente 4,1KW varme ud af luften har den en COP på 4,1. Jo bedre den opgivede COP er (ikke den i reklamen, men fra data) jo bedre kvalitet er den generelt.
    El radiatorer er 1:1KW.
    Glem alt om gør det selv og lynkoblinger, i længden vinder kvalitet og en fagmand altid.
    Den vil aldrig komme til at affugte uden at køre køl, nogen har måske lagt mærke til at den relative fugtighed falder ved opvarmning, men det faktiske vandindhold i luften er altså nøjagtigt det samme...
    Affugtning klares bedst og billigst ved udluftning, luften udenfor er knastør de 8 koldeste måneder af året.

• #27   1. feb 2011 michael B, ja det er sq da også rigtigt, det havde jeg sq egentlig ikke lige tænkt på, selvom jeg egentlig var klar over det... tsk tsk... måske jeg bare skulle få værkstedet meldt på som beboelse, instalere lokum og kaffemaskine, så kan fruen sq få huset smiley
    Anyway, mit værksted/garage er isoleret med 150 i loft og 100 mm i alle væg. samt port og dør. Jeg har holdt det frostfrit uden varmekilde hele vinteren, så det er udelukende for at få en go´ hyggetemp. jeg spekulerer i varmekilder der er mere fornuftige end min 2kw el blæser smiley

• #28   1. feb 2011 Mogens -Bandit Sydsjælland -:

Har du et link til det anlæg du har købt?

• #29   1. feb 2011 Jeg griller året rundt smiley

Kommentér på:
forbrug af varmepumpe

Annonce