{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nem ID
  • #1   6. feb 2011 Jeg skal.

• #2   6. feb 2011 Magen til lort skal man lede længe efter...
    Mit "gamle" logind virker heldigvis stadigt.. c",)

• #3   6. feb 2011 Gsus X... håber ikke der begynder at tegne sig et mønster omkring nem id's i forvejen kæmpe FAIL!

Jeg ville skifte til HVILKEN SOM HELST BANK der ikke havde nem id (hvilket desværre ikke findes)

• #4   6. feb 2011 Kristian J: Det kan desværre ikke lade sig gøre at få den til at gemme brugernavn, hverken på netbank eller på andre offentlige sider. Det er en del af sikkerheden.

• #5   6. feb 2011 Er jo ikke mere sikkert end mine papirer ligger lige foran computeren med alle oplysninger, som så mange andre danskere....

• #7   6. feb 2011 vores , nykredit, skal kun have nem id ved overførsel eller betalinger, logger på med selvvalgt bruger id og password, kører fint.

• #9   6. feb 2011 Besvær-ID, Fuck-ID, Skod-ID, Snot-ID, 90'er-ID og mange andre - kært barn har mange navne......

Man er gået 15 år tilbage i tiden med den løsning - det varer sikkert heller ikke længe inden vi skal tage vores gamle modem i brug igen og måske endnu værre - den gamle "bankbog" og EDB-systemer med store magnetbånd.

Det havde været meget billigere for alle parter at vælge den svenske forslag til en bank/mobil-løsning eller for den den sags skyld sende en VPN-key ud til brugerne i stedet for en gammeldags papir løsning - kan huske at nogle banker tilbage i 90'erne havde den slags system vi idag har med "Nem-ID".

Rent IT-mæssigt er det mere sikkert, men som mange at mine kolleger udtrykker, er det et stort tilbageslag, hvad angår brugervenlighed og en meget dyr løsning i forhold til mange alternativer.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
    #10   6. feb 2011 Thomas: Du taler jo næsten som om at du har forstand på det? (ironi kan forekomme dramatisk)....

Ja - kært barn mange navne! Nu én løsning uagtet hvilken bank eller off.myndighed du "taler" med... Og undskyld mig Thomas (og alle andre støjsendere)... det er sgu' da fremskridt BIG TIME! Det kan være at nogle steder træder lidt tilbage- men generelt højner vi sikkerheden og gør det ENS overalt! Og hvorfra gamle modems lige kommer ind i billedet kan jeg kun gisne om... måske fordi du er gal-sindet på NEM-ID? Jeg vælger at tro på det er forklaringen!

Årsagen til at man ikke vælger den svenske model er, at den bestemt ikke er billigere! Det er så forøvrigt ikke en "VPN-key" - der er tale om en TOKEN (bruges forøvrigt også på Island), og dem som kender bare lidt til disse sager vil vide, at TOKEN's til den samlede danske befolkning nok vil være... tja, skal jeg sige (dipomatisk) pisse dyrt.. og da der kun er én til at betale - nemlig dig selv - så slå lige koldt vand i blodet og hold galskaben i vandhøjde!

Du har et selvvalgt UserID (som kan være meget - f.eks. dit cpr-nr.) og dertil et selvvalgt kodeord. Hertil bruger du kode-kombinationen fra NEM-ID kortet! Ammestue-historier om at kortet kan fotokopieres og udgør stor sikkerhedsrisiko... tja, der skal stadig bruges din helt egen USER-ID og selvvalgte kode... så uden den... NO GO med NEM-ID nøglekort!

Du slipper for at have certifikat eller andre USB-TOKEN-nøgler hængende rundt omkring... der er altså tale om et lille foldekort der udgør en størrelse med alm. kreditkort... og kan tåle vand!

Undskyld mig... hvad er jeres problem?

Selvfølgelig skal NEM-ID virke... enig! Selvfølgelig skal NEM-ID have en så tæt på 100% oppetid som det overhovedet kan lade sig gøre.... men taget i betragtning af deres opstartsproblemer (udfordringer), så er det faktisk gået over alt forventning - trods alt! En *HEL* nation er undervejs over på ét fælles system... og det virker!

Betragtet ud fra IT-mæssige "projekt-briller" - så er det faktisk en kæmpe succes og STORT fremskridt... det virker... det er billigere end noget USB/TOKEN system...

Og kan vi SÅ få lidt ro! :o)

• #11   6. feb 2011 Tja her i Sverige har Nordea en "lommeregner-løsning". Der stikker du dit kort i og får koden og taster den ind på hjemmesiden. Ikke noget med brugernavn osv..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Nordea_e-kod.jpg

• #12   6. feb 2011 JAbbekot: Og hvad tror du så lige sådan en løsning koster kontra NEM-ID?? Jeg ved godt hvad der er billigst.

• #13   6. feb 2011 Jeg er sg ligeglad med hvad den koster!
    Vil bare have det mest bekvemme...

• #14   6. feb 2011 Yup, fuck prisen.... giver gerne en 100 mand for en lommeregner frem for at skulle taste kodeord, bestille nye koder m.m.

• #15   6. feb 2011 1-0 til hans M.

• #16   6. feb 2011 Det fede er så at vores net-bank blev oprettet i min kones konto i sin tid. Og da det er mig, der betaler regningerne, skal jeg så altid have hendes nem-id på mig.
    Fedt og fleksibelt system.
    Næh lad os få den svenske model og lad nærigrøvene gå til grunde, ha ha ha

• #17   6. feb 2011 Der skal tastes og frem med nøglekortet hvergang, ideen med et uni login er super, og grundstenen til et funktionelt produkt er lagt.
    Men der er laaaangt igen før det system kommer til at leve op til sit navn.
    Man må da håbe der arbejdes på at gøre det betydeligt bedre

• #18   6. feb 2011 Nej Jens, for det er der ikke råd til. Man køber et produkt og så må det briste eller bære. Det er jo staten vi taler om ;o)

• #19   6. feb 2011 1-0 til hans? Næppe!

1. Du har selvvalgt bruger id, hvilket betyder at rigtig mange vil bruge et id som de ofte bruger til så meget andet = Ikke sikkert
    2. Selvvalgt kode - Samme som ovenstående -
    3. Nøglekort, tjah det er jo hip som hap men fortrækker personligt min tidligere løsning med en underskriftsfil jeg kunne uploade til min egen konto og bruge på enhver computer... det betyder at jeg slipper for at render rundt med en kæmpe lap papir hver dag!

Så dem der påstår at det nye system er mere sikkert end det gamle tager desværre fejl.

• #20   6. feb 2011 1-0 til Kristian (som også arbejder med IT til dagligt!)

• #21   6. feb 2011 Løsning må da være at stikke folk en RSA nøgle i stedet for papir.

På et eller andet tidspunkt bliver div involverede parter nød til at indgå i den "papirløse" verden som resten af samfundet bevæger sig mod.

• #22   7. feb 2011 Hans M:
    Jo jeg taler med forstand og jeg taler med vrede og fortvivlede brugere hver dag og jeg forsøger da også med alskens omformuleret-it-forstand-til-bruger-sprog at forklare brugerne at der er opnået en sikkerheds fremgang. Dog glemmer vi IT-folk at se det fra den brugervenlige side.
    Tro mig - jeg har også indsigt i trykkeri branchen og den såkaldte NEM-ID løsning ER IKKE billigere en VPN-key - Token (jeg brugte ordet VPN-key, så andre en du og jeg også kunne være med) - En token i store partier vil være billigere en det trykte, som i mange tilfælde skal udsendes flere gange til samme bruger på bare 1 år. Alene portoen pr. bankbruger er dyrere end en Token eller den lommeregner som benyttes i Sverige.

NEM-ID løsningen er kun en spørgsmål/svar tilføjelse til brugeren - og jeg ville gerne tale med den IT mand der IKKE har lagt øren til fortvivlede brugere der pludseligt er underlagt en mere besværlig måde at ordne bankforretninger på.

En token ville have været en langt bedre løsning - alene batteriet kan holde i over 2 år for de fleste.

Og når jeg betragter fra en IT-projekt mæssigt synspunkt - ja kæmpe success - men kun fordi man i den danske finanssector er blevet enige om noget overhovedet og endda har fået det ud i virkeligheden. - Ja det virker også - men spørgsmålet er om det også er brugervenligt og her har NEM-ID fået tommeltotten vendt nedad fra rigtig mange brugere.

På IT-brugervenlighedsskalaen er NEM-ID ikke sit navn værdigt - set med brugernes øjne - det er besværligt i daglig brug - især at man i et IT samfund og burde have være et step nærmere det papirløse samfund - pludselig er nødt til at skulle have et stykke papir ved hånden for at kunne udføre noget nyt på computeren - i programmel skalaen er vi gået fra Banksystem ver. 2.0 - til ver. 0.8 beta.

Mvh
    Thomas E

Mvh

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#23   7. feb 2011 Jabbekot (Kbh. M) H: Nu er det jo sådan, at du skal have dit eget NEM-ID, og det med din og konens konti sættes jo rettighedsmæssigt ift. dit pengeinstitut, så det du "mangler" eller "efterlyser" er altså en standard "ting" der fint kan lade sig gøre - både før og efter NEM-ID blev indført! Så din mangel er altså kun et spørgsmål om manglende viden fra din side - og atter én af mange ammestuehistorier folk i arrighed spytter ud med ift. NEM-ID!

Kristian J: Forudsætningen for dine spekulationer vil stadig være, at du skal kende selvvalgt user-id, den selvvalgte kode - og dertil korrekt NEM-ID nøgle-kombination! Sikkert? Tja, hvis du smider rundt med dine koder ift. bank, forsikring og andre off. instanser, så er intet sikkert! De selv samme påstande kunne laves med TOKEN!

Thomas: Jeg ved ikke hvorfor din viden omkring stordrift af TOKEN-løsninger kommer, men du har åbenlyst ikke kendskab til økonomien!

Og som tidligere skrevet, så er NEM-ID måske et skridt retur for nogen, men generelt betragtet, så er det et KÆMPE skridt i den rigtige retning, nemlig at vi kan nøjes med én løsning uagtet om du er kunde i Sydbank, Nordea, Danske Bank, Jyske Bank - eller om du vil bruge én af den mange off. instanser her i kongeriget.

Hvis der SKAL rejses kritik af NEM-ID løsningen - i den nuværende tilstand - så skulle det være, at man ikke kan bruge løsningen fra sin mobil og/eller smartphones... med mindre "nogen" indarbejder muligheden for anvendelse af NEM-ID nøglekombinationerne! Forøvrigt har jeg hørt "rygter" om at Danske Bank allerede understøtter NEM-ID ift. deres app til iPhone. Skulle der være nogen her på MCG der ER kunde i Danske Bank... og har en iPhone der kan be- eller afkræfte?

/H

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#24   7. feb 2011 Nuvel... Spørgsmålet mht. Danske Bank fandt jeg så lige selv:

(link fjernet)

Jyske Bank skulle efter sigende være på vej med en lignende løsning - og dermed vil de andre banker som hører under samme "central" også være undervejs... Bankdata i Erritsø må altså lige stramme skruen og komme med i en fart, tak! :o)

• #25   7. feb 2011 hans M: Eller også kunne man skifte til en rigtig bank smiley Danske Bank har haft løsningen i en del måneder efterhånden og den fungere perfekt. Super gode løsninger de har fået implementeret. Og den bliver hele tiden udbygget.

• #26   7. feb 2011 Hans M:
    Jo - jeg har indsigt i hardware priser, produktionsoptimering, produktudvikling og disses omkostninger. Nu er det bare således at Tokens har være på markedet i et stykke tid og er ikke særlig dyre længere.

Jeg har også indsigt i serverparks og stordrift af disse - been there, done that - en serverpark der kunne håndtere disse, findes allerede - de fleste serverere keder sig i forvejen - derfor er vi jo i øjeblikket ved at downsize og virtualisere disse, så hardwaren kan få noget at lave og vi samtidig kan spare strøm og resourcer.

Den med mobilen har være foreslået for år tilbage - og denne ide med parallel teknologi kunne skabe en uvelkommen konkurrence fra Teleselskaber, der pludselig kunne se et nyt marked for indtjening.

Økonomi - lav regnestykket - så kan du hurtig se hvor det bærer hen.

Kommentér på:
Nem ID

Annonce