6.427 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

skade forvoldt af en gæst skade forvoldt af en gæst

Hej. Jeg var så uheldig at smadre en glasdør hos en kammerat som jeg synes min forsikring skal dække. Det var naturligvis ved et uheld, men da forsikringer skelner mellem hændelig hendelser og uopmærksomthed, vil jeg lige have mig formuleret rigtigt. Det førstnævnte er ikke omfattet af ansvarsforsikringen. Er der nogen der kan fortælle mig om det at gå ind i en dør er en hændelig hendelse eller uopmærksomhed? eller rettere hvad der skal til før det erstatter skaden?
på forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skade forvoldt af en gæst
  • #1   15. feb 2011 Det er mere kompleks end som så, og du er nødttil at afklare flere ting.

Var du inviteret, kan det være værtens forsikring (gæstebudsskade).

Var du ikke inviteret er det formentligt din ansvarsforsikring - den har man netop til dækning af skader opstået ved uagtsomhed eller rene uheld. Og så er der en masse tolkningssituationer........

• #2   15. feb 2011 du dukkede uanmeldt op på adressen og faldt ind i døren

• #3   15. feb 2011 Inviteret eller ej er total ligegyldigt.

• #4   15. feb 2011 Sune:

Det var det ikke forrige nytårsaften, da en gæst baldrede en bordplade til 12000 hos mig!

• #5   15. feb 2011 Det er det. Gæstebudsskader er skader der er sket under socialt samvær - og så er det ligegyldigt om man er inviteret eller ej.

• #6   15. feb 2011 jeg var inviteret, men er det nok bare at gå ind i en dør, eller skulle man fx havde kommet til at kaste en bold og den ramte ruden hvorefter den gik i stykker?

• #7   15. feb 2011 Hvis du er gået ind i en dør er det simpelt uagtsomt.

• #8   15. feb 2011 Jeg blev dækket af forsikringen - min forsikring - til trods for at gæsten indgav skadesanmeldelse til sit selskab(ansvarsdækning).

Jeg blev ringet op af mit selskab, der meddelte mig, at jeg blot skulle købe en bordplade og sende regningen til dem. Derefter modtog jeg en noget mindre regning for selvrisikoen - sorry:-)

• #9   15. feb 2011 jeg ved at hvis det var at fordi jeg snuplede så dækker den nok ikke

• #10   15. feb 2011 vedkommende er ikke forsikret smiley

• #11   15. feb 2011 Hvis man skal gøre en person erstatningsansvarlig for en sket skade, er der en række ting der skal være opfyldt. Og i sager med gæstebudsskader kan skadevolder påberåbe sig en ansvarsfrihedsgrund - nemlig skadelidtes accept af risiko. Man acceptere altså risikoen for at den slagt småskader kan opstå når indlader sig på socialt samvær med andre. Derfor er den type skader ikke noget man kan gøres erstatningsansvarlig for. MEN - forsikringsselskaberne har på trods af det manglende juridiske grundlag, lavet en dækning (dækningen mod gæstebudsskader) så man alligevel kan få dækket de skader man måtte lave.

Det er altså din ansvarsforsikring der dækker.

• #12   15. feb 2011 J1 - det lyder mærkeligt, at den ikke skulle dække, hvis du snubler og slår en glasdør itu i den forbindelse.

Hvis en af dine unger kaster en sten efter en anden unge uden at ramme, men til gengæld smadrer en thermorude hos naboen, så dækker den!!! Been there-done that.

• #13   15. feb 2011 der er forskel aom man snubler og rammer en dør på vejen (shit happens), omvendt kaster man noget efter en og rammer en rude er det vel en bevidst handling? det her skal kringles rigtigt

• #14   15. feb 2011 Knud: Jeg har øl på køl, hvis du bringer dine unger med. Har et par ruder der trænger til udskifning. De kan bare smide lidt med de rester af skorstenen, som frosten har ødelagt.......

• #15   15. feb 2011 Som sagt helt fra starten - de her regler er sgu meget ugennemsigtige, så bare slå en klo i forsikringen. Jeg har fået en mulliard forskellige udlægninger af det her, men næsten aldrig oplevet, at der ikke er en eller anden form for dækning for de mest fantastiske ting. Dog - i dag skal man lige overveje skadens værdi ift selvrisiko, som ofte i dag er relativt høj.

• #16   15. feb 2011 Reglerne vedrørende gæstebudsskader er så vidt jeg ved meget ens for alle familiebasisforsikringer.

• #17   15. feb 2011
    Reglerne er meget simple.

Hvis din ven har en husforsikring med glas- og kummedækning, skal den dække.Med mindre du har gjort det med vilje er ved grov uagtsomhed.

At du synes din forsikring skal dække, er desværre ikke op til dig.

Her er loven:

Erstatningsansvar for skade, der er dækket af forsikring:

§ 19. I det omfang en skade er dækket af en tingsforsikring eller en driftstabsforsikring, er der ikke erstatningsansvar.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 gælder ikke, såfremt:

1) den erstatningsansvarlige har forvoldt skaden forsætligt eller ved grov uagtsomhed, eller

2) skaden er forvoldt ved udøvelse af offentlig eller erhvervsmæssig virksomhed eller virksomhed, der kan ligestilles hermed.

Stk. 3. Har en arbejdstager forvoldt en skade, der er dækket af en tingsforsikring, en driftstabsforsikring eller arbejdsgiverens ansvarsforsikring, ifalder arbejdstageren ikke erstatningsansvar, medmindre skaden er forvoldt forsætligt eller ved grov uagtsomhed.

Hvis han ikke har forsikring skal du gå til din ansvarsforsikring. Det er ligegyldigt om du er inviteret eller ej. Der er typisk en selvrisiko på gæstebudsskader.

• #18   15. feb 2011 "med vilje ELLER ved grov uagtsomhed". - skulle der stå.

• #19   15. feb 2011 Har du en hund som er forsikret?

• #20   15. feb 2011 Han skriver netop at skadelidte ikke er forsikret. Derfor henviser jeg til reglerne vedrørende gæstebudsskader.

• #21   15. feb 2011 nej desværre ingen hund eller barn, og kan hverken nå at få det ene eller det andet smiley Vedkommende er lige flyttet til malmø så hans danske indbo dækker ikke og han har først fået policen på det nye i mandags skaden skete i søndags. jeg håber på at gæstebudsskader kan bruges så, der har jeg 500kr i selvrisiko, de må bare ikke betragte hændelsen som hændelig uheld, for så er løbet kørt

• #22   15. feb 2011
    Ok, det kom længere nede i tråden at han ikke selv har forsikret, - det havde jeg overset.

Så må du gå til din ansvarsforsikring, og fortælle hvad der er sket.

Hvis de afviser p.g.a "hændeligt uheld" skal du have ødelagt den under omstændigheder du ikke selv har indflydelse på.
    Hvis du har kvajet dig bare lidt, så dækker den, men så vidt jeg husker er der en selvrisiko på 500,- ved gæstebudsskade på fam. basisforsikring.

• #23   15. feb 2011 Jeg er enig med Sune. Man må påregne der kan ske ting når man invitere venner, men at en dør går i stykker er ikke en af dem. Du skal ikke sige du var fuld får får så kan skadelidtes forsikring gøre regres overfor skadevolder hvilket er ud af egen lomme da man ikke dække skader forvoldt med en promille i blodet, hvilke dog er sagen uvedkommende da han ikke har en forsikring. Det hedder et hendeligt uheld og ingen kan gøres ansvarlig for skaden som jeg ser det.

• #24   15. feb 2011 ok tak for svarene, det er godt nok ikke til at blive klog på ;(

• #25   16. feb 2011 Flot Rene... din klovn, forsikring er vel til når uheldet er ude ik.... eller betaler du for underholdningsværdien?

• #26   16. feb 2011 nu bliver jeg nysgerrig smiley hvad koster den dør?

• #27   16. feb 2011
    Hvis den dørrude er smadret p.g.a. et uheld, er det jo bare at skrive hvad der skete.
    Men ind imellem kan man godt komme til at formulere sig så en skade der er dækket, lige pludselig ikke er dækket, - så fair nok at du spørger.

Kommentér på:
skade forvoldt af en gæst

Annonce