spørgsmål til forsikrings kyndig {{forumTopicSubject}}
spørgsmål til forsikrings kyndig
svar kun hvis du ved og kan forklare ....rigtig..
tak
når et forsikrings selskab tegner en forsikring på et køretøj, så spørger de (som regl) om hvad er nypris det år, den er fra...
fx
det kan så være en mc fra år 1999 til der dengang kosted 200.000kr de udregner så en prime efter det...
men et andet forsikring udregner efter, hvad er prisen her og nu i dag, altså her og nu værdien, på det samme køre tøj, det kan så være, ca 80.000kr...og udregner så en prime efter det.....
kan du-i rent partisk forklare hvilken forskell der er og ville være ved en skade- samt ved tyveri...
på de 2 forskellige eksempler .... rent dækning samt beløb.. er man ens stillet , på baggrund af det her omtalte...
mvh
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.737
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.400
Forklaring, en meget dyr mc er i reglen også meget dyrere i stumper og rep. end en billig mc er.
De mener også risikoen for et tyveri er større for en dyr mc end en billig.
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.444
jeg takker for jeres svar..
mvh
jan 2006
Følger: 37 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Dækningen er i teorien ens, hvis man har givet de rigtige oplysninger begge steder.
Der er tale om to forskellige beregningsmetoder.
At de spørger efter nyprisen, betyder ikke at MC´en er forsikret for det beløb ved totalskade eller tyveri. Nyprisen er et vejledende afskrivningsgrundlag.
Det er også for at kunne beregne risikoen ved partiel skade,samt tyveririsikoen som Ole skriver.
Ikke en særlig logisk måde at gøre det på, og i hvert fald svær at forklare kunderne, fordi den nemt giver anledning til misforståelser.
Men den er billig i administration, da nyprisen ikke ændrer sig, hvorimod en forsikringssum på handelsprisen jævnligt skal reguleres, i takt med værditabet.
I praksis sikrer nyprismetoden ofte en bedre erstatning, da ekstraudstyr også skal oplyses i nyprisen, så hvis man har en MC med meget ekstraudstyr - som man ikke får meget for i handel og vandel - bevarer man et bedre argument for en større erstatning overfor en taksator, da man specifikt kan påvise at man har betalt ekstra præmie for det - eller i hvert fald har oplyst værdien af det særskilt
F.eks er min forsikret på et beregningsgrundlag der siger 140.000,- i nyværdi, p.g.a. en masse kulfiberdele - nyværdien standard er 115.000,-
Handelsværdien er vel omkring 60.000,- på en god dag - med eller uden kulfiber - så hvis det var beregningsgrundlaget, ville jeg have spillet mig et kort af hænde i en forhandlingssituation.
Tricket er at kende deres tarif.
Præmien beregnes i intervaller. F.eks nyværdi 70 - 110.000 koster x-kroner.
110-140.000, koster y-kroner.
Så jeg betaler ikke en krone ekstra for den forhøjede dækning, da den holder sig inden for samme interval.
spørgsmål til forsikrings kyndig