44.216 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Tømrerhjælp.. Beregning af spærtræ.. Tømrerhjælp.. Beregning af spærtræ..

Hey gutter..

Lidt hjælp søges..
Skal finde ud af hvilke dimension spærtræ jeg skal bruge..
Fladt tag på garagen.. ( andet er desværre ikke muligt)
Spær skal spænde over 5m, inkl 2 mure i enderne..
dvs frit spænd indv. på 440cm..
Regner med 60cm i mellem..
Er en 45x195mm nok?
Eller findes der en "beregner"?

Håber på lidt kvalificeret hjælp smiley

Hvad mangler du hjælp til?
På HandyHand.dk kan du få hjælp til en hvilken som helst opgave. Få hjælp i 3 lette trin: 1: Opret din opgave - 2: Modtag et tilbud om hjælp - 3: Få løst opgaven.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tømrerhjælp.. Beregning af spærtræ..
  • #2   13. nov 2011 http://www.sbi.dk/byggeteknik/generelt

• #3   13. nov 2011 Uden at havde regnet det efter, kan jeg sige dig at det er MERE end rigeligt. 45x195 har et voldsomt stort modstandsmoment, så et lille fladt tag på 5 meter, og en spærafstand på 60 cm, kan de sagtens bruges til. Går ud fra du lægger et hårdt undertag på, bagefter og så tagpap?

• #4   13. nov 2011 umidelbart nej 45*195 kan ifælge denne tabel bruges hvis du har 300 mm c/c.

http://www.ringstedspaer.dk/hanebaandsspaer.htm#Høvlede bjælker i T1/C18, KONTINUERT over 2 fag

ellers er jeg sikker på den lokale pindhandel vil vejlede dig i sådan et projekt. der er også nogle faktore i form af let/mellem tun eller tung tag.

vh. michael

• #5   13. nov 2011 Nu har jeg desværre ikke min tekniske ståbi på mig, men det lyder for mærkeligt hvis de ikke skulle kunne holde. selv med 300 mm afstand. Hvor bred er værkstedet på den anden led?

• #7   13. nov 2011 Hej
    Ifølge træbranchens oplysningsråds TRÆ 31 kan du bruge T24 mærket træspær men pr, 50cm. DK18 spærtræ skal være 45x220 pr. 50cm.
    Ole (tømrermester)

• #8   13. nov 2011 Anders.. Du har helt ret..
    Hårdt undertag, regner med tagkrydsfiner og så pap på..

Men bliver en smule forvirret at forslagene.. *G*

• #9   13. nov 2011 Regner det lige efter når jeg kommer hjem i aften.

Det er vigtigt med nogle ordentelige vinkelbeslag og det faste undertag, så du undgår kipning i bjælkerne (spærene). Nu hvor de har så stor en højde i forhold til bredden.

Men hvad siger du længde og bredden dimensionerne på garagen er?

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #10   13. nov 2011 Mit skur har et spænd på 4.2 m, der ligger 150 x 90 mm bjælker
    Ikke mig der har bygget det, men firmaet der engang byggede huset
    Afstanden mellem dem er omkring 70 cm. + -

• #11   13. nov 2011 Med et spænd på 440cm kan du godt bruge en 45x195mm du er dog nød til at gå ned på en c/c afstand på 40cm. for at overholde normerne. Vil du have en c/c afstand på 60cm. skal du bruge 45x220mm.
    Kilde: træ 59 s.8

mvh.

• #13   13. nov 2011 Interesante svar, lad os høre hvad trælasten siger.
    Lidt andet relevant info. (link fjernet)

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#14   13. nov 2011 Se det med sneen det forstår jeg ikke helt
    hvis der ligger 10 m3 nysne på taget, så bliver det vel ikke tungere at det begynder at tø?

• #15   13. nov 2011 Kenneth>> Det er måske også lidt mærkeligt skrevet. Det de mener er at når sneen falder, fra 0 cd til minus et eller andet, så har de deres krystal struktur, og dermed meget luft imellem sig. Når det tør lidt går denne struktur istykker, og det der vejer noget i sne (vand) kommer tættere på hinanden. Derfor en større massefylde smiley

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#16   13. nov 2011 joe.. men derimod formindske rumfanget jo så de 10 m3 sne nu er måske 5m3
    Der er jo ikke kommet nyt til smiley

• #17   13. nov 2011 Nej også derfor jeg siger det er lidt dumt forklaret. Det korte og det lange er at sne vejer mere i tøvejr smiley

• #18   13. nov 2011 Brian>> Med last tilfælde L (last med længere varighed), kan 45x195 spær med en cc = 60 holde til ca 50 cm sne (300 kg/m2) hvis de er af C14 og 75 cm sne hvis det er C30. Så det ved jeg ikke, hvis du ikke gider rende rundt og skrabe sneen af taget, så snart du kan se der er 75 cm, så sæt dem med cc 30, og du er sikker på garagen nok skal stå der lang tid endnu.

Skal lige siges at jeg ikke har regnet for nytte-, vind- eller egenlast.

• #19   14. nov 2011 Nu er jeg nok en anelse stupid. Men hvofor så ikke gå en dimmension op og så lægge dem med en c/c på 60 cm. og så spare hver anden spær?

• #20   14. nov 2011 køb evt træfag bogen der er også illustreret hvordan man opbygger spær,har selv brugt den da jeg byggede spær til hus og garage

• #21   14. nov 2011 Det er jo som sådan ikke spær jeg skal bruge, vil nok mere kalde det bjælker. Det er jo et fladt tag, hvor finer og tagpap skal direkte ovenpå bjælkerne.. eller spær om man vil..

• #22   14. nov 2011 De dimmensioner du har fået opgivet er dem de bruger på tømmerhandlen for godkendt konstruktions træ.
    Om man kalder dem det ene eller det andet er næsten et fedt. Men den rigtige betegnelse der hvor du skal bruge dem, er bjælkespær.

• ????? ?
    ????? ? Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #23   19. okt 2016 Beregningen af ??afstanden mellem byerne Danmark på verdenskortet.

Denne regnemaskine - http://afstand.info/
    beregne afstanden mellem byerne vil altid hjælpe nogen
    der ønsker at kende den nøjagtige afstand mellem byer og lande i verden.

Beregningen af ??afstanden på kortet af verden er mulig!
    I en lige linje - som hvis du flyver i et fly.
    På vejene - altid vælge den mest optimale rute ad vej.
    Gåture - beregningen af ??afstanden udføres på offentlige veje med en hastighed på 5 kilometer i timen.
    Cykling - beregningen af ??afstanden udføres på offentlige veje med en hastighed på 20 kilometer i timen.

Vores lommeregner kan beregne en rute udelukkende på gratis veje
    i hvilket tilfælde vil du ikke nødt til at betale for rejse på vejene, som er velkendt i Europa
    næsten alle betalingsveje, men der er også gratis - og så denne rute kun vil
    toll-free veje.

Vores beregning afstand lommeregner vil give dig yderligere oplysninger: omtrentlig rejsetid, pris og mængde brændstof
    du potramite på denne rute, distance killometrah.

Du kan også oprette en kompleks rute, som vil passere gennem kun de byer, som du har brug for
    Du kan tilføje op til 10 mellemliggende byer og din rute vil blive bygget gennem dem.

Vores afstand regnemaskine til beregning har yderligere områder, hvor du vil være i stand til
    angive, hvor mange liter brændstof dit køretøj forbruger på en 100 km vej og angive prisen på brændstof pr 1 liter.

På kortet af verden vil vise en detaljeret rute, hvor du vil være i stand til at overveje det i detaljer, ud over
    på ruten kort vil du modtage detaljerede instruktioner, hvor du går og hvor man kan slå med alle vejskilte.

Nyd din brug!

profilbillede
Kommentér på:
Tømrerhjælp.. Beregning af spærtræ..

Annonce