Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  opsætning af varmepumpe .
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #1   25. nov 2011 Øhm...

Der skal vel påfyldes kølemiddel?

Den dims man påfylder med, er den samme man lufter ud med...

• #2   25. nov 2011 Det er så faktuelt forkert.

Du skal have fundet en kølemand som kan tæthedsprøve med kvælstof, og som har en vakumm pumpe og vakumm meter, efterfølgende åbnes for ventilerne i udedelen. normalt er kølemidlet i udedelen, medmindre en klumrefumrerøv roder med noget de ikke har forstand på

MAN UDLUFTER ikke en varmepumpe

Få fat i en med de korrekte certifikater og evner til jobbet, ellers er pengene smidt ud af vinduet

PS husk der er lovkrav på den slags arbejde.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #3   25. nov 2011 Kølemand.. Nemlig.

• #4   25. nov 2011 PS Hvis selv skal lave rør, så få de rigtige som er rensede og tørre, og hold dem 100% rene

• #5   25. nov 2011 http://www.mipodan.dk/?ID=16&PID=31&ProductID=PROD45

Så skal du bare lige ha fundet en der kan tæthedsprøve

• #7   25. nov 2011 smiley

• #8   25. nov 2011 Hej Michael
    Det kommer lidt an på hvad det er for en model du har købt.
    Nogle fåes med prefyldte rør og hvis det er sådan en model skal du bare sætte rørene sammen med de koplinger der sidder på (du må ikke skære i rørene for at korte dem op).
    Hvis ikke du har prefyldte rør skal du rigtig nok have evakueret luften fra systemet inden der påfyldes kølemiddel.
    Kølemidlet kan også være fyldt på din kompressor unit (den udenfor) men det skal stadig en pumpe på for at få luften/fugten ud af systemet.
    Du skal ikke umiddelbart selv sætte rør op da alm kobber vandrør ikke kan holde til trykket i en varmepumpe.
    Så med mindre du har rimilig styr på det så skal du nok have fat i en kølemontør.

• #9   25. nov 2011 ja har egentlig ok styr på at trække rør , men det lyder til at jeg må finde en kølemontør , der kan lave en ordentlig pris.

• #10   25. nov 2011 ..og de der modeller med prefyldte rør - og lynkoblinger (som er de eneste man selv må sætte op) - er noget skrammel!
    Hvis man har en kobling, har man nødvendigvis også en pakning.
    Og det er bare ikke godt nok, når man har et lukket system med tryk eller vakuum.
    I øvrigt er der ikke kølemiddel nok i disse modeller.
    Hvis ikke de bliver efterfyldt og afprøvet, skal I ikke regne med at de yder mere end 50-60% af den lovede effekt.

Ja, få fat på en kølemontør, få det samlet korrekt, få det efterfyldt - og få noget for pengene :-))

• #11   26. nov 2011 Køb varmepumpen af et kølefirma og få en god kvalitet samt en professionel montage.

Køb den i et byggemarked, få en elendig kvalitet og en masse problemer, når du selv har bikset det sammen efter de "gode" råd her.

Du får, hvad du betaler for.

• #12   26. nov 2011 Jeg har haft min Harald Nyborg model i fem år,og den kører upåklageligt og gir masser af varme!

Der var instruktion med angående hvordan jeg skulle åbne for ventilerne.

• #13   26. nov 2011 Har selv en billig model, men KUN fordi jeg bruger den de varmeste dage som aircondition.

Der var rørene tomme, og så åbnede man en ventil og havde en "udluftning", når der så kom noget ud som ikke var luft, var hele systemet fyldt.

MEN som nævnt, så er det tvivlsomt om det er den rigtige mængde og hvor effektivt det er.

Min personlige holdning er at hvis det er til et værksted man er i 1 gang om ugen, så køb noget billigt (dog helst A mærket) og spar på indkøbsprisen.

Er det til hus/varme/hverdagsbrug, så vil jeg nok købe det hos en rigtig montør. Det næste er så at de billige der larmer udedelen ret meget, for der er EN hastighed på blæseren, der er de dyrere noget bedre

• #14   26. nov 2011 Casper

Udluftning - kølemidlet er en gas som er syns og lugtfri, så forklar mig lige hvordan du detektere at det ikke er luft der kommer ud.

hvis lægmand starter på den slags lukkes der en masse kølemiddel ud til skade for miljøet, bagefter når de de der bing/bong med for lav fyldning kører, og varmer med en virkningsgrad på 0,9 istedet for eksempelvis 4 bruges der en masse strøm, igen til skade for miljø og pengenpung hos ejeren

Glem nu alt det der med at udlufte en varmepumper, endsige selv rode med det, i sidste ende skader i miljø, pengepung og i værste fald jer selv, der er en grund til at der findes en masse lovregulering og uddannelse på området

• #16   26. nov 2011 Der stod man skulle åbne til der kom noget ud (sådan som jeg husker det). Det er mange år siden.

Rigtig god artikel.

Bortset fra det, så syntes jeg ikke rigtig (og HELDIGVIS) man kan finde de helt billige varmepumper.

I dag ville jeg nok kigge på energistyrelsens hjemmeside og måske ofre de 50kr bladet tænk koster på nettet, så man ikke får noget lort smiley

• #17   26. nov 2011 Der findes også gode varmepumper, uden at der nødvendigvis behøver at stå Panasonic, Fujitsu, Mitsubishi, eller andet dyrt på skallen.
    Personligt har jeg rigtig gode erfaringer med systemer fra Andes.dk .

Jeg har denne (link fjernet) monteret på mit værksted.
    Den holder konstant luftfugtighed og temperatur, til mine følsomme printere - og det har den gjort i 4 år nu, uden problemer.
    Den er naturligvis blevet opsat af en professionel kølemontør...
    Her får du cirka 4 gange så meget energi i form af varme ud, i forhold til energimængden du tilfører (el).
    Altså 1 kilowatt strøm bliver til 4 kilowatt varme energi.
    Og det er er der GOD økonomi i smiley og det er dokumenteret af Teknologisk...

Inklusive arbejdsløn kan man altså få en som denne (Energi-klasse A, med certifikat) for under 10.000,-
    Et feks. Panasonic anlæg, starter typisk ved 12.000,- + rør og arbejdsløn.

• #18   26. nov 2011 Køb af en proff.
    Kører nu på min 3 varmepumpe inden for kort tid

• #19   26. nov 2011 Graubassemanden.
    Jeg er tidligere udlært som kølemontør og har monteret mange varmepumper/AC da jeg stadig arbejde som montør.
    Det er miljømæssigt noget svineri at lufte systemet ud, men da R404 (kølemidlet der ofte er anvendt i små varmepumper) koger og fordamper ved temperaturer under frysepunktet (ved atmosfærisk tryk) så er det nemt at skelne imellem hvad der er luft og hvad der er kølemiddel.

• #20   26. nov 2011 Thomass

Kræv læarepengene tilbage med det samme smiley

• #21   26. nov 2011 Kan bestemt ikke anbefale Andes.dk
    Min bror måtte have 2 montørbesøg, efter selv en gang at have afmonteret udedel og kørt ind og få den byttet pga fejl/udsivning kølemiddel, sidste gang fik de lov til at tage lortet med retur.

• #22   27. nov 2011 Jan Kjær: Selv Rolls Royce har lavet en mandags bil smiley

Det var ikke Andes folk der satte min op - det var Bak´s Køleservice fra Silkeborg.

• #23   27. nov 2011 Grauballemanden.
    hvis du ikke kan finde ud af og se når der kommer vædske under højt tryk ud af et rør istedet for luft, så sætter du bare hånden ind foran, så kan din 3-grads forbrænding måske give dig et hint om at der er noget andet end luft på vej ud af røret.
    og derefter kompenserer du for et lidt højere kondensatortryk i styringen af anlægget, det er såmænd ikke så kompliseret.
    Det er noget svineri i forhold til miljø men en varmepumpe er nu en gang ikke andet end 1 kompressor - kondensator - fordamper - kapilarrør og og et par pressostarter samt noget temp styring.

• #24   27. nov 2011 Allan Dyrbye k.
    Så har han jo fået 3 mandagsmodeller!!!!

Nu har jeg været forbi Andes og hente lidt dele og her kunne jeg se at i gården hos dem stod der store gitterbure overalt med defekte V-pumper, så har nok ikke været et engangstilfælde.
    Forretningen hvor den blev købt er heller ikke forhandler af dem mere.
    Nok ikke uden grund .

• #25   27. nov 2011 Thomass

1: R404 i småvarmepumper - nej vel

Fordamper under frysepunktet sikke da en gang vrøvl, vi kan vel blive enige om det er et faseskift fra væske/til damp som er afhængig af tryk og temperatur. ?? det vil sige for at holde eksempelvis R404 flyden ligger vi ved ca -40 når vi taler atmosfærisk tryk ca 1 bar.

Det vil sige for at få væskeform ved udluftning skal din rørinstallation ned under -40, hvor meget kølemiddel kræver det lige der forsvinder i gasform, inden du energien til det ??

Alternativt et relativt højt statisk tryk som kommer fra ???

Kompenserer med højere tryk på kondensatoren på en varmepumpe ??? forklar mig lige hvordan

iøvrigt kompensere for manglende væske man som klumrefjumrerøv har lukket ud - jøsses er du syg

1 lukke kølemiddel
    2 gøre anlægget hamrende ineffektivt

HOLD dig fra det, lige præcis den slags er med til at lave en masse lort for branchen, miljøet og og kunderne

Sorry men lige på det her område bliver jeg pisseharm over at læse en fra branchen kan fyre sådan en gang lort af, i skulle ha pisk når i nærmer jer noget i ikke aner en skid om

Lige her rammer du en af mine spidskompetancer,

• #26   27. nov 2011 Citat

Det er noget svineri i forhold til miljø men en varmepumpe er nu en gang ikke andet end 1 kompressor - kondensator - fordamper - kapilarrør og og et par pressostarter samt noget temp styring.

Citat slut

En moderne varmepumpe er så lige en hel del mere end det

Kommentér på:
opsætning af varmepumpe .

Annonce