Sammenstød (bil) {{forumTopicSubject}}
Er der ikke et klog hovede på Mcg der kan hjælpe min
Forleden var jeg indblandet i et lille sammenstød med at anden bil i min gamle Volvo. Jeg et ødelagt blinklysglas han en masse riser på det nederste af hans kofanger
Jeg køre rundt på en p-plad og leder aften en bås og da der ikke er noget i første runde tager jeg en tur til. Og da jeg er ud fra ind kørselen til p- pladsen er der en ældre bil der rammer mig, udfaldet er minimal da farten er max 7-10kmh. Jeg kryser ikke nogen optegnet linjer eller endringer i vejbanen. Mod parten kommer jo fra en svingbane og krydser fortov og cykelsti.
Jeg vil mene han har ubetinget vigepligtI
Har jeg ret ??
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 552
jul 2011
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 247
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.664
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.255
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.535
I færdselslovens § 26, stk. 4 står der anført følgende: ”Når kørende i andre tilfælde (end hvor der er ubetinget vigepligt) færdes på en sådan måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (HØJRE- VIGEPLIGT),........”
Dvs. at når man færdes ”ind imellem hinanden” på en p-plads, så er det som udgangspunkt højrevigepligten, der gælder.
Det er min erfaring af forsikringshåndtering i disse sager ofte ender med 50/50, idet begge parter ofte har selvforskyldt skadehændelse.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.535
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.570
Jeg vil da mene at man har ubetingetvigepligt, hvis man komme fra en anden type vej.
Som jeg læser det, så køre Robert rundt INDE på p-pladsen, lige ud for p-pladsen indkørsel. Og så bliver han ramt af en bil som drejer ind på p-pladsen UDEFRA.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.535
Men FL §26 stk. 4 levner ingen tvivl ift. H vigepligt... sådan er det!
nov 2005
Følger: 54 Følgere: 52 MC-er: 1 Emner: 125 Svar: 824
jeg er den røde pil inde på p-pladsen
http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=17856
nov 2005
Følger: 54 Følgere: 52 MC-er: 1 Emner: 125 Svar: 824
feb 2006
Følger: 175 Følgere: 164 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.462
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 552
Men anyways, du har højrevigepligt der.
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 552
http://maps.google.com/maps?q=City+Vest,+%C3%85rhus,+Gudrunsvej,+Brabrand,+Danmark&hl=da&ie=UTF8&ll=56.154989,10.136473&spn=0.000003,0.003664&sll=37.0625,-95.677068&sspn=60.158465,120.058594&vpsrc=6&hq=City+Vest,+%C3%85rhus,+Gudrunsvej,+Brabrand,+Danmark&t=m&z=19&layer=c&cbll=56.154899,10.136469&panoid=WwQ-Q1_7BAw5cT124t5caA&cbp=12,329.81,,0,16.27
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 552
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.535
jun 2007
MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 130
sep 2011
Emner: 17 Svar: 451
nov 2005
Følger: 54 Følgere: 52 MC-er: 1 Emner: 125 Svar: 824
tak for hjælpen
håber i alle får en rigtig go´ jul
Sammenstød (bil)