13.147 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Købt gulpladebil +moms, må jeg køre i den privat? Købt gulpladebil +moms, må jeg køre i den privat?

Hej jeg har lige købt en varebil af et firma.

Dvs den er uden moms, men det betaler de, da de sælger til mig som privat.

Nogen der ved om jeg må køre lovligt i den i perioden ind til jeg får den omregistreret og betalt privat benyttelsesafgift?

Synes ikke Google er til megen hjælp.

Kæmpe udvalg af brugte biler til salg
På BilHandel.dk finder du masser af billige brugte biler til salg. Tjek de mange biler ud lige her: Bilhandel - det er gratis at oprette annoncer på sitet.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købt gulpladebil +moms, må jeg køre i den privat?
  • #1   3. jan 2012 må du ik m,edmindre du har et firma

• #2   4. jan 2012 Pis...

Må jeg overhovedet køre den hjem så, efter at jeg har købt den?

• #3   4. jan 2012 Hvor langt skal du køre? Altså fra forhandler og hjem til dig selv?

• #4   4. jan 2012 Prøveplader ?
    ring til SKAT

• #5   4. jan 2012 det gør vi sgu heletiden i min familie. smiley altså køre hjem i varebiler, uden at der sker noget.

• #6   4. jan 2012 Hellerup-VVS Jacob Jørgensen J : Prøveplader på et allerede indregistreret køretøj er NO GO !!!

• #7   4. jan 2012 Varebiler der ikke er betalt moms på, må ikke bruges til privat befordring.

Man har dog slækket lidt på reglerne, således at det nu er muligt, at hente og bringe børn i skole, så længe det foregår i umiddelbar nærhed af den rute man normalt kører på arbejde.
    Man kan også gøre et indkøb stop på vej til/fra arbejde.

Generelt er det dog således, at hvis det er en bil der ud over erhvervskørsel, også bruges til befordring mellem hjem og arbejde - så er der INGEN moms fradrag!
    Momsen skal betales, men kan ikke trækkes fra i firmaet.
    Til gengæld kan al drift osv. trækkes fra.

Hvis det er din mening at bilen skal bruges privat, så slipper du ikke for at betale momsen.
    Samtidig kommer der også den såkaldte "misundelsesafgift" på bilen. Nummerpladerne bliver således af "papegøje" typen, med gul baggrund bag bogstaverne - en plade der fortæller, at der er betalt moms af køretøjet, og at det må bruges privat.

Og jeg vil på det kraftigste råde dig til at få det bragt i orden - eller i hvert fald ikke køre som det passer dig - for det kan blive dyrt...rigtig dyrt endda.

For det første kan ejeren af køretøjet (udover en momsregning) få en bøde for skatteunddragelse.
    For det andet, vil den der bruger køretøjet, blive beskattet af fri bil for hele indkomståret (også selvom man kun har brugt bilen én gang). Så det ville nok være lidt et sats, at køre måske bare 14 dage, og så risikere at få en mega regning for det.

Læs lidt om reglerne her : (link fjernet)

• #8   4. jan 2012 Selvfølgelig må du kører i din bil. Firmaet har fået momsen af dig når du køber + moms, disse penge skal firmaet afregne med SKAT og da du ikke kan få momsen til bage som privatmand, er det nu en privat gulpladebil.

• #9   4. jan 2012 som karsten siger du køber bare bilen med moms du skal bare ha en kvitering på bilen. lige som hvis du købte en varer af firmaet med moms så skal firmaet afregne med skat, da de har solgt en varer med moms.

• #10   4. jan 2012 Hvis der ikke er betalt moms af bilen, må den ikke bruges til privat kørsel!

(det var den korte version).

Du kan få sælger til at afregne momsen med skat, eller du kan selv gøre det efter købet.
    Men skal den bruges privat, skal der betales moms (og alt det andet...)

(link fjernet)

• #11   4. jan 2012 Allan Dyrbye K, det er ikke som du skriver, køber du en bil af et firma får du jo en kvit. med moms og så er det bare at omrege den inden tre uger som hvis den var købt privat.
    Skal du bruge den i dit firma, ja så er det som alt andet du køber til firmaet, du betaler momsen og trækker den så ud af dit momsregskab.

Du skal ikke selv indbetale momsen, det er altid sælger der indbetaler den.

• #12   4. jan 2012 Og ja selvfølgelig må du køre i din bil smiley

• #13   4. jan 2012 Allan Dyrbye K, som selvstendig burde du jo vide at man altid betaler moms, om man er privat eller firma, at firmaer bruger den købte ting i firmaet og derved kan modregne beløbet i momsregnskaber, er en anden sag.

• #14   4. jan 2012 Tror faktisk du skal ha en ny regatt , hvor der står på
    bilen benyttes til privat kørsel , og ikke erhverv. den får du nok tilsendt når skat hr modtaget moms

• #15   4. jan 2012 Karsten ; Hjørring; T

Så er det da godt nok underligt, at jeg så sent som i november har købt en momsfri bil (ja, det er en firmabil - men jeg må køre privat i den) - altså en bil der ER betalt moms af.
    Momsen fremgår ikke af faktura, og den kan heller ikke trækkes fra i virksomheden, hvor meget jeg end måtte ønske det...

Som du siger, betaler alle moms, men momsen på f.eks. en ny firmabil er 100% fradragsberettiget (i hvert fald op til 3,5 ton bil), sålænge den bruges 100% i firmaet.
    Derved får man momsen retur, korrekt.

Men vælger du at køre i bilen privat, får du IKKE momsen retur.
    Hvis det er en firmabil, der hidtil har været kørt som firmabil, med momsfradrag, skal nogen jo betale den moms, der så ikke længere kan trækkes fra...

Er vi enige så langt? smiley

• #16   4. jan 2012 Hvis du som privat person køber en varebil af et firma bliver momsen afregnet af det firma du køber den af. Da du som privat person ikke kan trække momsen fra, er bilen ikke længere en firma bil, så selvfølgelig må du køre i den alt det du lyster.
    Når du så sælger den igen er det incl. moms.
    Det er nu en ganske alm. privat bil på gule plader.
    Sådan er det.

• #17   4. jan 2012 Ja Allan du har købt en bil til firmaet og ikke taget momsen hjem, så må du også bruge den privat, samt trække alle udgifter fra i firmaet.

Hvis det er en firmabil man køber skal det firma man køber af betale momsen

• #18   4. jan 2012 Karsten - så taler vi jo også om det samme, men måske ikke helt samme sprog smiley

Bortset fra... Jeg har ikke købt en bil til firmaet uden at tage momsen hjem.
    "nogen" har allerede betalt momsen, uden at tage den hjem, og dermed gjort bilen til "privat bil" eller "momsfri".
    På min faktura står kun et beløb for bilen, og ingen moms - for den er der ikke...og står den ikke på fakturaen, kan den heller ikke modregnes i regnskabet.

OM man så overhovedet kan konvertere en gulpladebil til bage - om man så må sige - aner jeg ikke.

Men jeg ved at hvis ikke bilen er indregistreret til privat personbefordring, så er det meget forbudt at køre..privat.. i den smiley
    Så enten papegøjeplader eller det latterlige lille klistermærke fra Skat hvor der står "Bilen må bruges privat".

• #19   4. jan 2012 Ja, men bilen skal jo moregistreres til pågældende, og så skriver man det attesten, så er den ged barberet-

• #20   4. jan 2012 hvis man har købt en privat bil på gule skilte, altså momsfri, og ønsker at bruge den i firmaet som firmabil. så lejer firmaet bare bilen af ejeren. meget nemt, så har du firmabil og privat bil samtidig, så kommer der noget med fri bil osv på person fradrag, men mine forældre har biler på guleplader, (momsfrie begge to) og de trækker deres firmakørsel fra osv. de er begge selvstændige.

også lige til sidst når en privat person/firma, uden/med moms nummer køber noget som helst i dette land er momsen (de 25%) altid lagt i prisen lige meget om du køber nyt fjernsyn eller bil hos et firma, glemmer firmaet at lægge 25 % oveni prisen er det sur røv, fordi når skat ser de har solgt ud af deres varer lager, så skal der betales moms. af prisen på varen, men folk med moms nummer kan trække det fra i deres momsregnskab, men så må den "ting" kun bruges i firmaet eller i forbindelse med firmaet.

• #21   4. jan 2012 Citat : ..."køber noget som helst i dette land er momsen (de 25%) altid lagt i prisen lige meget om du køber nyt fjernsyn eller bil hos et firma, glemmer firmaet at lægge 25 % oveni prisen er det sur røv, fordi når skat ser de har solgt ud af deres varer lager, så skal der betales moms."

Præcis!!Som jeg skrev, skal NOGEN betale den moms, og hvis ikke den er faktureret, eller tidligere indbetalt for at momsfrigøre bilen, så havner den altså hos bilens ejer.

Og så er det i øverigt som du skriver, kun på nye varer der er moms - medmindre altså, at der kan trækkes moms hjem på varen - f.eks. en firmabil.
    Brugte ting, herunder også personbiler, er der ikke moms på.

• #22   4. jan 2012 Kan lige komme med en detalje mere omkring den private firmabil.

Hvis bilen er 8 år gammel eller mere, bortfalder reglen om beskatning af fri bil.
    I mit tilfælde, er min firmabil, min egen private varebil (Renault Trafic).
    Hvis man kan dokumentere hvad der køres hhv privat og erhverv, kan al drift af bilen, trækkes fra i firmaet. (Jeg kan anbefale Autolog.dk)
    De kilometer der køres i erhvervssammenhæng, kan trækkes fra efter statens takster (i 2012 - 3,80 kr/km. de første 20.000 km. - herefter 2,10 kr.).
    I mit tilfælde hvor jeg kører ca 15.000 km årligt, giver det et skattefradrag på kilometer alene, på kr. 57.000,-
    Så kan det godt være der er dyr ejerafgift, og halv misundelses afgift, men med de priser der i øjeblikket på brugte varevogne (8 år+), så er det en ganske god forretning IKKE at købe en ny bil, hvis behovet er <20.000 kilometer om året smiley ... og jeg kan køre lige så tosset jeg vil privat.

• #23   4. jan 2012 Takker for de mange svar! Jeg er blevet lidt klogere, men stadig forvirret...

Nå men den kom nu hjem alligevel... smiley og den får lov at stå til der er helt styr på det. Jeg har heldigvis den gamle bil endnu.

Er med på at der er/bliver betalt moms i og med at jeg som privat har købt den af et firma.

Problemet er mere at det med momsen ikke står anført nogen steder på registreringsattesten, før jeg omregistrerer den, lige som der heller ikke er betalt privat benyttelsesafgift (misundelsesafgift!) endnu.

Nå men det er jo bare at få den omregistreret asap.
    Eller dvs når skat har åbent og jeg har tid/fri til det...

• #24   4. jan 2012 I øvrigt Avensis Verso Sportsvan årg 2004, km 100.000 (dvs næsten jomfru smiley

Klasser over den gamle traktor af en Picnic, som bare ikke vil dø, men nu ryger den ud alligevel til fordel for en nyere model.

• #25   5. jan 2012
    Du skal slet ikke bekymre dig om noget som helst, omregistrer bilen og kør.

Kommentér på:
Købt gulpladebil +moms, må jeg køre i den privat?

Annonce