2.090 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Bil: Audi a6 2002 med hård bremse? Bil: Audi a6 2002 med hård bremse?

Jeg har et par gange der seneste par måneder oplevet at min bremse bliver hård. Ikke helt hård, men hårdere end normalt og det var tydeligt, at bremseeffekten blev nedsat. Det har heldigvis ikke været ret mange gange.

Men i løbet af den seneste uge er det blevet værre. Og her til morgen var den helt hård. Ingen forstærkning overhovedet. Så nappede cyklen.

Jeg er bare i tvivl om hvad jeg skal søge efter.

Jeg har læst noget om at der kan være vand i bremseforstærkeren der er vand i (kan her lige sige at jeg fjernede proppen under batteriet for 4 uger siden, da jeg havde vand i kabinen, Der stod nogle cm vand omkring bremseforstærker og batteri). Og med frosten her i nat kunne jeg forestille mig at hvis der er vand i forstærkeren, så må det have været frosset i nat.

Jeg har også læst noget om en vaccum pumpe eller hul i nogle slanger.

Så er der nogen herinde der kan fortælle mig hvad der typisk indikerer at ens bremse bliver hård. Dvs periodisk hård samt helt hård som den er nu.

Samt lige fortælle hvad jeg skal kigge efter så jeg kan få det lavet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af en enkelt kommode, en hylde og to lamper 1.400 kr.
  • Tømre til eftersyn 205 kr.
  • Rengøring i lejlighed 1.000 kr.
  • Baghjul på cykel punkteret. 350 kr.
  • Vinduespudsning 700 kr.
  • rep. af vaskemaskine Miele W1 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil: Audi a6 2002 med hård bremse?
  • #1   24. jan 2012 søg efter revner i slangerne til forstærkeren , WV og Audis gummikvalitet har altid været tvivlsom

• #3   24. jan 2012 Det med defekte slanger til bremseforstærker er et kendt problem i WV. Symptoner er lige som du har beskrevet; hård bremse og nedsat bremsekraft,
    Kig efter revner i vakuumslangen til forstærkeren.

• #4   24. jan 2012 Ok super
    Jeg har nu kigget lidt derude. Der går 2 stk metalrør ned til en stor klods med en masse andre metalrør. Det er vel ikke dem!?

Så går en enkelt gummislange ud og om bag motor, som jeg kan prøve at følge ved at pille motoroverdækning af..

Nogen ide om om jeg kigger efter det rigtige?

• #5   24. jan 2012 Men hvorfor faen havde den så ingen effekt her til morges? Lod den stå i 10min i tomgang.. Ingen effekt. Det kan vel også være vand i bremseforstærkeren der er frossen eller?

• #6   24. jan 2012 det er gummi slangen der går om bag motoren den får vakum igennem, som gør bremsen blødere hvis der er hul i den kan der vel komme vand ind i bremseforstærkeren

• #7   24. jan 2012 tjekker den slange.
    Mht vandet, så er det fordi at der kan ligge en del vand under batteri og op over bremseforstærker.. Dette da et afløb kan stoppe.
    har desværre olevet det og renset afløb. Dog var det galt inden det skete også

• #8   24. jan 2012 Så er plastslangen tjekket. Den der giver vaccum. Den er ikke utæt og kontraventilen virker også.
    Forstærkeren holder ikke vaccum selv slangen suger for fuld drøn og ventilen virker.
    Så er det vel selve forstærkeren der er færdig?

• #9   24. jan 2012 Ja, eller hovedcylinderen.

• #10   24. jan 2012 Der går en vacumslange over omkring gasspjældet. Den døjer passat 3b en del med. Når den bliver utæt bliver bremsen også blød.. Men kan pumpes en lille smule.

• #11   24. jan 2012 defekt bremse forstærker eller slange, hvis jeg ikke tror galt så er en bremse forstærker en varcum dåse og dermed luft vandtæt ( hvis ikke ! kan den jo ikke danne varcum ) så tvivler lidt på vand, og hvis der ikke er varcum bliver bremsen hård og ikke blød ( tjek af bremseforstærker / varcum, træd på bremsen med slukket motor, bliv ved med at holde tryk og start, synker pedalen ... ja så dannes der varcum )

• #12   24. jan 2012 det må næsten være utæthed på vacuumsiden... til forstærkeren... du skriver manglende effekt, - de ord siger mig du har en utæthed i dit vacuumsystem... min bror havde samme problem med en touran 1.9 tdi for nogle år siden, den kunne hverken bremse ordentlig eller slæbe sig selv for den sags skyld... kan være den er revnet et sted, der skal jo ikke meget til...

• #13   24. jan 2012 Tror nu mere på du har en frossen vaccumforstærker på din bil. Vi ser det tit på værkstedet om vinteren netop hvis folk ik har fået renset deres drænhul i tide. Vandet kan godt sive ind i vaccumforstærkeren men kan ik komme ud igen.

Har du ik mulighed for og sætte den i en opvarmet hal natten over og se om problemet er væk næste morgen når den er tøet op.?

• #14   24. jan 2012 Hvis jeg forvarmer med oliefyret er problemet der ikke. Det var der heller ikke her til aften (uden forvaming)
    Kørte en tur.. Kan fremprovokere det ved bremse hurtigt et par gang i træk (så man ikke mister så meget fart) så bliver den hård med det samme og lidt efter kommer der så igen vaccum og så virker den.

Så den holder altså ikke vaccummet. Men hvorfor den ike gør ved jeg ikke.
    Kontraventilen var tæt da jeg sugede i den, og der er masser af vaccum fra vaccumpumpen.

• #15   24. jan 2012 den patter nok ikke hårdt nok den vacuumpumpe eller også har du en bette utæthed. vil jeg næsten æde min gamle snublekyse på... (mvh tidligere vacuumtekniker)...

• #16   24. jan 2012 Hvor meget skal den suge når jeg sætter en finger på?
    Utæthed er vel at tjekke sammenslutninger og slanger... Kan den ligge i selve forstærkeren, dvs den store runde satan?

• #17   24. jan 2012 der hvor jeg har draget mig min erfaring med utætheder er i forb. med utætheder på bl.a. kølekredse, chillerkredse, vacuumsystemer til alt muligt... så her er et par staldtips... du skal tjekke v. samlinger... evt med overtryk på systemet også noget sæbevand... ellers er der jo den andenvej... vacuum og gamle slanger kan godt gøre at slanger bliver trætte... jeg tror næppe det er 2 lags slanger, men jeg har ofte set vacuumslanger (godt nok 2 langs... ) hvor den inderste slange løsner sig og slangen ser intakt ud udefra men med lidt viden og det rette øje... og måle udstyr kunne man hurtig finde ud af hvor der blev tryktab/stigninger... også skifte slangerne. Det er jo en gammel bil du efterhånden har og intet varer evigt. sidder de på nogle gevindstudse der er pakket? - eller limet? Vacuum er noget underligt noget... men hvis du som du oplever det når du "stresser systemet"... v. at aktivere din forstærker flere gange, så belaster du også systemet, er der en utæthed eller en mør/blød slange kan du risikere den klapper sammen... og derved får de symptomer.
    Sådan et par meter ny slange koster ikke alverden og er nemt og skifte. Jeg har selv gjort det på en transporter jeg døjede lidt med. Men det var pga. mangel på ladetryk smiley Er der clips/spændebånd på?

haha der fik du lige en smørre... beklager. Og nej jeg aner ikke noget om den bremseforstærker... der må du have fat i en mekaniker der roder med sådan noget... men jo den har også bevægelige dele og et drænhul står der længere oppe smiley God arb. lyst med den.

• #18   24. jan 2012 Hele systemmet der giver vaccum er i hård plast. Jeg må lige prøve at tjekke det imorgen. Umiddelbart kunne jeg ikke finde nogle utætheder idag. Det suger godt.

• #19   24. jan 2012 hehe ja men hvad er vacuum? - det findes der mange definitioner på. Og sådan en bil vacuumpumpe patter ikke ret hårdt smiley tjek lige for skarpe bøj på slangen, tendensen kan jo være at den bliver klemt flad sådan et sted når du stresser systemet... Med rigtig vacuum har jeg set systemer hvor selv 4 tommer slange er klappet sammen på indvendigt... pga. trykbelastningerne... det siger lidt om de kræfter der er i tryk/vacuum systemer.

• #20   24. jan 2012 min gamle turbo r1 lavede ca 300 mbar undertryk... når ikke møllen snurede. Men aner intet om hvor meget de laver i biler.

• #21   25. jan 2012 Slangerne e raf hård plast, så bøjer ikke :).

Det må være vand i bremseforstærkeren.Her til morgen efter 10 graders frost i nat, var den igen helt hård. Kunne ikke få den blød uanset hvor meget jeg arbejde med bremsen.

Jeg ser hvad den siger senere. har sat den til forvarmning på fyret

• #22   25. jan 2012 ja lyder sådan... det er godt nok også blevet koldt ligepludselig... du må ud og have den tøet op og have renset det drænhul så...

• #23   28. jan 2012 Det er frossen vaccum forstærker fra dengang du havde torpedoen fyldt med vand pga stoppet drænhul. Det er desværre set mange gange. du er nød til og ha vaccumforstærkeren af, tømt for vand og varmet rigtig godt igennem.
    Nogle gange er det næsten umuligt og få vandet ud og ofte montere vi en brugt for og sparre kunden for tid med og skal undvære bilen i flere dage..

• #24   28. jan 2012 Super Kasper, det er også det jeg er kommet frem til.

Jeg har fundet selve vaccum "beholderen" original og ny til 1300kr i England.
    Regner med selv at kunne skifte den, da selve bremsedelen på dn (delen med væske i) skal flyttes over på den anden og derfor ikke skal åbnes så der skal udluftes bremser

• #25   29. jan 2012 Du kan ikke lade hovedcylinderen sidde på uden og vride meget voldsomt i rørende vilket de ik har godt af, men det da et forsøg værd inden du åbner for hydraulikken. En brugt ved en hugger ligger typisk på 500kr. (bare til info) Men du kan jo os tø den op og få alt vandet til og fordampe hvis du smider den på fyret eller en varm radiator, hvis du vel og mærket kan undvære bilen i et par dage.

• #26   29. jan 2012 Du mener den godt kan reddes?

Dvs selvom der har været vand i og det har været frossen osv så kan den tømmes og tørres...?

• #27   29. jan 2012 du kan jo varme den op og tørre den ud, - evt patte vacuum på den... hvis du har adgang til sådan noget... så får du den tørret fuldstændig ud... det er måden og gøre det på. Varmen gør at fugten i den fordamper og at sænke trykket med vacuum gør at det koger af... smiley Så ja det burde kunne lade sig gøre.

• #28   29. jan 2012 Ja du kan nemt redde den, Afmontere den, tøm alt vand du kan ved og vende den på hovedet, derefter på brændeovnen, oliefyret, radiator ell lign. i et par dage så den klar igen.. Vi smider dem på fyret hvis folk kan undvære bilen i et par dage..

• #29   29. jan 2012 Ja så kan jeg ligeså godt spare pengene.

Inden jeg havde vand i rummet under blev bremsen i perioder hård. Nogle gange gik der uger imellemandre gange dage. Og så var det kun 1-2 gange. Det betyder vel ikke at den er utæt derinde?

• #30   30. jan 2012 Og i den periode hvor den blev periodehvis hård, var det os i frostiden.?

• #31   31. jan 2012 Nej i sommers!
    Men jeg ved ikke om tidligere ejer har haft vand under batteri også.

Kunne nogle gange høre er "plop" fra vacuum beholderen lige når man jokkede på bremsen. kan jeg stadig.

• #32   31. jan 2012 Okay der er vand i den, ingen tvivl om det, hvis den os gjorde det i sommers tror jeg den er rustnet indvendig på akslen. Tror du skal forsøge og skaffe en ny/brugt..

• #33   10. feb 2012 Så er der kommet en spritny ind ad døren idag. 1400kr original fra England.

Kasper, hvis jeg skal have den af og afmontere rørerne, det kræver vel at jeg bagefter udlufter systemmet?

Jeg ved ikke om jeg kan få den af men hydraulikken sidder på, vil ikke ødelægge noget.

• #34   12. feb 2012 Ja hvis du skruer bremserøren af ved hovedcylinderen skal du til og udlufte igen, kan nogle gange være lidt drilsk og få luften ud igennem abs blokken igen. Men prøv og se om du ikke kan lægge hovedcylinderen lidt til side så du kan få forstærkeren ud, der sidder 4 bolte iinde fra pedal siden af..

Kommentér på:
Bil: Audi a6 2002 med hård bremse?

Annonce