{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.293 visninger | Oprettet:

500 liters stenhøj kompresser 7,5kw ampere? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg købt sådan et stort monster til mit værksted den er fra 73 og er 2 cylinderet. Som er monteret med stjerne trekant starter. Vi har lidt problemer med den æder 20 amperes sikringer. Dog har vi fået den igang nogle gange. Ved i hvor meget der er brug for under start strøm på sådan en fætter? Min elektrikker mener det er lige på kanten det kan gå. Og den burde have en gruppe for sig selv med mindst 25 ampere. Men her i min kommune er der nogle åndsvage regler hvis skal have så mange ampere koster det ene masse extra på el regningen osv.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  500 liters stenhøj kompresser 7,5kw ampere?
  • #1   4. feb 2012 Jeg har en 10kw kørende på en 20 amp sikring. men har også på samme sikring haft problemer med en 6kw motor.

Der er forskel på hvordan de starter op. og spændingen er jævnt fordelt på alle 3 faser eller den belaster 1 væsentlig hårdere end de andre 2 ( ikke at jeg er en ørn til el. men har lyttet til nogle kloge ord som virkede)

med en kompresser er motoren hårdt belastet i det sekund den får power. en frekvens omformer med softstart løser problemet.

en mindre motor (eller måske bare en nyere) gør også.

Ellers så er det bare at få en 32 amp hovedsikring ude i skabet smiley hvor jeg bor er det selvfølgelig et gebyr for at få det ændret men derefter koster det ikke noget af betydning på år.

det er møg irriterende at sikringen går hver 10ende gang kompresseren springer igang....

//Brian

• #2   4. feb 2012 Fuldlast er ca.16Amp. så det kræver 35Amp. forsikring.

• #3   4. feb 2012 vidste ikke forsikringer blev målt i amp. smiley

• #4   4. feb 2012 @ Henrik S:

Kiskokasko gør :O)

• #5   4. feb 2012 Softstarter / frekevensomformer er helt sikkert en mulighed men heller ingen af de løsninger er gratis.....

Da det ikke er hver gang den tager sikringerne, kan der også være en fejl på kompressorens afblæsningsventil. Den gør det at den lukker trykket af systemet mellem kompressor og tryktank efter endt cyklus, hvorved motoren ikke skal overvinde både tryk og opbygge enerti i de mekaniske dele med det samme ved ny opstart.

En sidste mulighed er som før skrevet at montere en mindre motor og evt ændre gearingen.

• #6   4. feb 2012 Henrik hvor får jeg fat i sådan en ny ventil?

• #7   4. feb 2012 Hvis det er ventilen den er gal med..... (er ikke selv kompressor mekaniker) har blot hørt den på gældende ventil været omtalt ifm lignende problemer.
    Kan du høre den lufter ud efter endt cyklus?

den kan evt købes her: (link fjernet)

De har også en del andre stumper til selvbygger kompressorer.

Ellers så prøv at kontakte stenhøj eller Ardua kompressor service.

• #8   4. feb 2012 Okay henrik kan jeg bare bygge sådan en der på istedet for mit gamle presostat system? Og så er der bude udlufter og den kan finde ud af hvornår den skal starte og stoppe?

• #9   4. feb 2012 Nu fik jeg den kun lige ordenligt igang engang i dag da den var helt tom for luft. Jeg lod den køre op på 11 bar og den slog ikke fra så jeg stoppede den. Og så kunne den ikke tørne motoren rundt da jeg tog noget af trykket af ved hjelp af en trykluft pistol og så åd den sikringer.

• #10   5. feb 2012 det er din pressostat der er noget i vejen med, den skal udlufte hvergang den går i stå, og så starter den nemt på en 16 amp sikring, jeg har een magen til

• #11   5. feb 2012 Okay per anker tror du jeg kan montere sådan en her istedet for det den anden gamle model der sidder på? Den her er jo også kun til 16 amp ved ikke hvad der sker hvis den får 20? (link fjernet)

• #12   5. feb 2012 Måske skal aflastningsventilen (sidder sammen med pressostat der starter / stopper motoren) justeres / renses. Jeg vil anbefale dig at få en fagmand eller lign til at kigge hele kompressoren efter - luft under tryk er ikke helt ufarligt.

Måske ville det også være en god ide at få kontrolleret sikkerhedsventilen!

Kan selv anbefale folkene fra Ardua, dem har jeg kun gode erfaringer med. (Måske kan du fange en af dem efter arbejdstid, da de sikkert ikke kan godkende en så gammel svend alligevel....) smiley

• #13   5. feb 2012 Er det ikke en automatisk Stjerne/trekant starter den kører med?. Hvis Det er aut. s/t start kan du sagtens bruge den viste,da det kun er styrestrømmen der skal igennen den.

• #14   5. feb 2012 Kan ikke huske om det passer på alle el-motorer, men plejer man ikke at kunne regne med den bruger ca. 6 gange strømmen i startstrøm? Så din sikring skal kunne trække de knapt 19 ampere x 6 i op til 5 sekunder .. Så vidt jeg husker ..
    Alt det andet de andre snakker om har jeg intet begreb om, men kan sikkert godt være den trækker startstrømme i forskellige tidsintervaller alt efter hvor lang tid den skal bruge på at starte smiley

• #15   5. feb 2012 De 6gange fuldlast er ved direkte start,Ved Stjerne/trekant start skal man regne med ca.det dobbelte.

• #16   5. feb 2012 skal du levere luft til 3

5 aksede fræsere smiley

Kommentér på:
500 liters stenhøj kompresser 7,5kw ampere?

Annonce