1.604 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Syre/bace. hvornår er det farligt gods ?? Syre/bace. hvornår er det farligt gods ??

Fik i dag et udkald, hvor jeg skulle suge X m3 saltsyre blandet med vand fra Lisbjergværket v. Århus.
Jeg fortalte at jeg havde certifikatet (Farligt gods) men at bilen IKKE er godkendt til farligt gods.
Jeg fik så at vide at PH værdien lå på "ca" 4. Så jeg nægtede at køre, da jeg mener at neutralværdien ligger på ca 8 PH.
Der må være nogle herinde der har lidt mere forstand på kemi end mig smiley
Skulle jeg have kørt ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle IKEA-møbler 800 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Stoppet handvask på badeværelse 900 kr.
  • Rensning af sofa 475 kr.
  • Skal have hængt tre egetræsrundstokke (trærør) op. De skal monteres fra en væg til en anden samt en hylde. 1.400 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til 3 forskellige ting. 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Syre/bace. hvornår er det farligt gods ??
  • #1   5. feb 2012 7 er netural..

men hvad mener du med om du skulle have kørt, om det er lovligt eller om 4 er så tæt på neutralt at det ikke er farligt hvis du ser bort fra reglerne..

• #2   5. feb 2012 Skal man også have div. farligt gods tilladelser for at køre med citroner smiley
    http://www.oplevnaturvidenskaben.dk/pdf/luft/79.pdf

• #3   5. feb 2012 Mirza.
    Jeg mener om det er lovligt at køre måske 8m3 saltsyre på en bil der ikke er godkendt til transport af farligt gods, som har en "anslået PH værdi på "ca"4.
    Jeg mener at jeg har jo også et ansvar for at transporten foregår ansvarsmæssig korrekt, for ikke at tale om at værket IKKE kender den præsice PH værdi.

• #4   5. feb 2012 peter jeg er ved at undersøge sagen. En af mine venner underviser i ADR. Han burde da vide det smiley Jeg vender tilbage.

• #5   5. feb 2012 Henrik C.
    Nu er det tomater du henviser til.
    Men jeg taler om saltsyre i flydende form, oc måske 8 m3.
    Jeg ville sgu være træt af hvis fru Jensen/Larsen ell. Hr Hansen kørte en af mine ventiler af i dette glatte føre, hvis ikke syren jeg kører med er 100% lovligt.
    Til Alle andre. IKKE FLERE INDLÆG AF HENRIKS KARAKTER TAK.
    Det er faktisk et seriøst miljømæssigt problem, hvis jeg ved et uheld kommer til at smide 8000 L syre i naturen. Tomater ell.ej

• #6   5. feb 2012 Tak Lars. Jeg venter smiley

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #7   5. feb 2012 2.2.8.2 Stoffer, som det ikke er tilladt at transportere
    2.2.8.2.1 Det er ikke tilladt at transportere kemisk ustabile stoffer i klasse 8, medmindre der er truffet
    de nødvendige forholdsregler for at undgå stoffernes farlige nedbrydnings- eller polymerisationsreaktion
    under transporten. Med henblik herpå skal det især sikres, at beholdere og tanke
    ikke indeholder stoffer, der kan fremme en sådan reaktion.
    2.2.8.2.2 Det er ikke tilladt at transportere følgende ætsende stoffer:
    - UN 1798 SALPETERSYRE OG SALTSYRE BLANDING (kongevand).
    - Kemisk ustabile blandinger af brugt svovlsyre.
    - Kemisk ustabile blandinger af nitrersyre eller blandinger af rester af svovlsyre og
    salpetersyre, som ikke er denitrerede.

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#8   5. feb 2012 http://www.esafetrans.com/ADR2011.pdf

CTRL+F og skriv saltsyre smiley

Under alle omstændigheder skal du have transportdokument og sikkerhedskort udleveret inden du kører nogen steder.
    På det vil der uden tvivl stå saltsyre, og så er det ikke tilladt.

Er der foruden også hårdt for bilen hvis den ikke er beregnet til saltsyre, ødelægger både ventiler og tank, ud over dine slanger og koblinger, hvis de heller ikke kan tåle det.

• #9   5. feb 2012 Du er sgu en guttermand Kenneth smiley
    Jeg nægtede også helt fra starten at suge/køre godset. Alene af den grund at jeg ikke kunne få dokunmentation for PH værdien og at bilen ikke er godkendt til den form for transport.
    Takker mange gange. Har selv bogen og vil lige tage nogle kopier til Chefen og jeg vil også bruge dit første indlæg.
    TUSIND tak Kenneth:-)

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#10   5. feb 2012 Jeg ville nu heller ikke hverken suge de,t eller flytte det uden et datablad.

• #11   5. feb 2012 Her er svaret jeg fik af ven.
    Jeg kopy/pasted dit indlæg til ham i en mail og det var hvad han svarede:
    Hej Lars!
    Svaret er umiddelbart "Nej"
    Ph neutral er 7 der kræves flere oplysninger om gods og bil
    Mvh
    Thomas

Ved ikke om det kan bruges, men jeg kan se også at du har fået lidt hjælp ellers smiley

Kommentér på:
Syre/bace. hvornår er det farligt gods ??

Annonce