Boligstøtte. Hvad forgår der? Boligstøtte. Hvad forgår der?
Jeg flytter ind i en ny ungdomsbolig, hvor jeg deler køkken og bad med en anden.
Jeg har så fået afslag på min ansøgning om boligstøtte, fordi jeg deler lejlighed med en anden???
Nå. Lad os sætte det op mod hinanden:
2. Hvis mig og min roomie, boede i hver vores lejlighed, og betalte samme husleje, ville vi fylde mere rent kvm. mæssigt, fordi der skulle være to køkkener osv. Der ville også være 2 køleskabe og frysere, der vil sluge mere strøm end 1. - Dvs. mere forurening, og "spild" af kvm.
2. Jeg ville hellere bo alene, end jeg vil gå og dele bakterier, og have et køkken/toilet der er optaget nogle gange. - Man vil med andre ord, bo mere usselt, når man dele en lejlighed, da man ikke har samme rettigheder.
3. Når man deler en lejlighed, deler man toiletbørsten, og det er det! Så er der så mulighed for at dele service og gryder, men det er nok ikke lige service og gryder der popper budgettet.
Jeg hørte også et argument idag med, at man kan dele madlavning. - Nej man kan ikke, men, hvis man alligevel gør, så sparer man intet ved det. Når jeg er i bilka, tager jeg 2 for 100 og 3 for 50, ganske som man ville gøre, hvis man delte udgiften.
Min konklusion er, at jeg kommer til at bo ringere, end ham der bor i en 1-værelses, og dermed skal betale mere. Det ville være nøjagtigt det samme, hvis motorcykler skulle betale mere i vægtafgift end en biler, fordi den fyldte mindre, og er mere ergonomisk. Man KAN sidde 4 i en bil, men det er der INGEN der gør.
Når man deler en lejlighed, burde boligstøtten jo nærmest være større, fordi man er social, og fylder mindre.
- Er der ikke nok en eller anden der vil modbevise alt jeg har sagt, og knalde min lortelogik i jorden, for jeg kan simpelthen ikke fatte det
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.870
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 50 MC-er: 8 Emner: 151 Svar: 1.345
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.418
Det vil sige du skulle betale dobbelt så meget for at få boligstøtte der kun ville dække f.eks 20% af dine udgifter til boligen.
Derfor ser det ud til at du stadigvæk sparer en del...
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 37 MC-er: 1 Emner: 135 Svar: 785
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
dec 2008
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 60
okt 2011
Følgere: 180 MC-er: 4 Emner: 283 Svar: 2.389
Gert: HVA?
Kristian: I eksemplerne, er min husleje selvfølgelig nøjagtigt den samme, som ham der bor i en 1-værelses med eget køkken og bad. Man betaler ikke nødvendigvis mindre, bare fordi det er en 2-værelses.
Kristian: Det er fuldstændig ligegyldigt, hvor mange du stabler, i hve rmange lokaler, hvis de betaler samme husleje!
Brian: Det godt då, hej..
okt 2011
Motard: Det er du satme træt af
aug 2008
Hvorfor skal man have gratis hospital ophold. Du lever sundt og bliver aldrig syg.
Hvorfor skal man have støtte til medicin. Du har sagtens råd til at betale den fulde pris.
Hvorfor kører Kristian J. på en gammel kværn fra '97? Du har da selv købt og betalt for din ducati!
Måske fordi folk ikke har samme økonomiske muligheder som dig selv?
Måske...bare måske?
okt 2011
okt 2006
dec 2008
Er ikke træt af selv at skulle betale. Lige modsat.
dec 2008
Man vælger jo mere eller mindre slev den vej man vil gå...
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 154
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 229
Jeg giver dig ret, man bestemmer i de fleste tilfælde selv hvilken vej man tager og om man vil knokle for at få de værdier man ønsker sig.
Knokler selv mellem 55-65 timer om ugen som mølle montør for både at have råd til hus, mc og bil samt hvad der skal bruges på sprut og gang i den.
Det koster at have det sjovt i weekenden:o)
jul 2006
Følger: 21 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 104 Svar: 842
mar 2006
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 3 Emner: 99 Svar: 304
Eller er det helt forkert??
For hvis det er som jeg nævner, bor der jo kun 1 på adressen, altså DIG...
Men er lidt på glatis her!!!
aug 2008
Ikke rigtigt.... det ville være en super duper verden hvis dte var sådan, men fysisk og psykisk sygedomme, høj arbejdsløshed m.m. så er dte ikke helt sådan verdens situationen ser ud.
But thank you for playing!
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 48
Må indrømme jeg slet ikke kan forstå logikken i dit indlæg.. I bor to personer i én 2-værelses lejlighed?
Du mener altså jeres udgift gør dig fortjent til en boligstøtte i forhold til en person, som bor i en 1 værelses lejlighed?
Hvis man lige hurtigt stiller nogle hypotetiske, men realistiske tal op er det da tydeligt, at det er meget billigere for Jer, når i er to.
Eks. 1.
Én person i en 1-værelses:
Husleje: 2000
Internet: 300
TV: 250
Licens: 200
Varme: 300
Vand: 100
El: 250
Samlet 3400 kr.
Eks. 2
TO personer i en 2-værelses
Husleje: 4000
Internet: 300
TV: 250
Licens: 200
Varme: 500
Vand: 200
El: 400
Samlet: 5850
Det skal så deles med to, når i er to til at betale: 5850/2 = 2925 kr.
Ergo er det altså knap 500 billigere for dig, end hvis du sad i en 1-værelses..
okt 2006
okt 2011
1-værelses lejlighed med det hele. Husleje: 1000 kroner
En 2-værelses, hvor der er to lejere, som hver betaler 1000 kroner.
Jeg har altså 10 kvm, hvor 5 af dem er delt, og det er det samme for ham der bor ved siden af.
Ham der bor i en 1- værelses, har så også 10 kvm. men har dem for sig selv!
Ikke noget med internet og EL. Det er indregnet i dette tilfælde.
Ingen værdige modargumenter indtil videre.
okt 2011
okt 2006
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
okt 2006
jul 2006
sep 2011
Emner: 17 Svar: 454
okt 2011
Hippie: Omvendt. Jeg vil umiddelbart fjerne en regel, der dermed giver færre regler, og dermed mindre jungle, så jeg kan ikke se hvad du mener?
Mads: Og på dansk "Ja, jeg har desværre ikke ligefrem en Ph.D. Men jeg synes at jeg har lyst til at tilføje et eller andet ligegyldigt alligevel" ?
Esben: Ork, bare rolig.. Med eller uden boligstøtte
okt 2006
jan 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 25
jul 2006
Forstår det ikke helt.
I den sidste ende giver det jo trods alt en større regning der skal betales af statskassen - men hey, det kommer vel bare med på listen over ting der er regeringens skyld.
okt 2011
Mads: Hvis din nabo får en gratis ferrari, fordi han ikke har en roomie, og du ikke gør, så tror jeg også at du ville klage.
Igen en ubrugelig kommentar uden sagligt indhold. Så også til dig, smut ned på det lokale autoværksted, hvor "Vi ændre ikke noget, for sådan har det altid været" er en ganske fornuftig begrundelse for alt? Tak.
Mads: Nej, det virker heller ikke sådan, efter min mening. - Og her går min grænse så for, hvor personlig jeg vil være over internettet! Men sådan har flere af jer det åbenbart ikke.
Lars: Men du vil gerne betale for fyren der bor i 1-værelses lejlighed? Det hænger jo ikke sammen. Det er helt ulogisk. Men jo, jeg har råd til et par motorcykler, en bil, god mad, og masser af byture, på SU og bijob, så jeg ville egentlig gerne have, at vi måske kunne bevæge os til et lidt mere sagligt plan, og se mere objektivt på det. Men det er bare ligesom om, at gennemsnittet herinde bare ikke er i stand til at fører en almindelig diskussion, uden at råbe skændsord gennem "autoværkstedet".
okt 2011
feb 2008
okt 2006
Ærligt talt så forstår jeg ikke at du kan se dig selv i spejlet, som 24 årig der er nogenlunde rask "nogen steder" der flæber over at han ikke kan få støtte til at betale en lav husleje og at han skal betale det samme som naboen, når han har alverdens goder som bil , mc , efterspørger baneræser osv . hav da en smule selvrespekt og lær at betale for dine egne ting og ikke have ondt i røven over hvad naboen skal eller gør.
Jeg burde også tude over at jeg skal betale det samme i skat som kollegaen , selvom jeg ikke har været hos lægen eller sygehuset de sidste 5 år ;/
jul 2006
Mon ikke regleren er tilpas stramme for at undgå de bliver udnyttet til ukendelighed?
Som grundregl ser jeg ingen problem i tanken bag, "hvis man er to om at dele en husleje, så hænger det bedre sammen, end hvis man står med hele lorten selv."
Om det så betyder nogle få (som måske dig - kender trods alt ikke din situation bedre end denne tråd) kommer i klemme, er da som helhed bedre end reglerne bliver skampulet i stjernen og mange flere end der egentligt er berettiget får tilskud.
Igen er det kun statskassen til at betale, og regler der er for løse og lette at misbruge har en tendens til at forsvinde.
Gu´ fanden er det ikke altid sjovt, men verden er ikke lige, og den bliver det ALDRIG!!!
feb 2008
jul 2006
okt 2011
Forstå nu, at det ikke er min situation. Lad som om, at jeg hedder Rikke, jeg bor i en 1-værelses lejl. og spørger herinde, hvorfor de to gutter der bor i 2-værelses ovre på den anden side af vejen ikke kan få boligstøtte, selvom de betaler den samme husleje, tager samme uddannelse, får det samme i SU/samme indkomst. Prøv at se det sådan i stedet for. Måske det kan hjælpe dig med at se objektivt på det. Så er min egen situation i hvertfald taget ud af hele diskussionen, og jeg burde dermed ikke kunne modtage flere "Lad være med at brokke dig" kommentare. Tak.
Du KAN ikke sidestille de to eksempler! Nu må det stoppe. Du bidrager jo NETOP til at folk kan gå til lægen mv. uden ligepludselig at skulle punge ud. Sådan er det at leve i et socialt samfund. Ligesom du betaler til sygehuse, og læger, betaler du også til uddannelser, og kaster mange af dine skattekroner i unge mennesker der tager uddannelse, eller laver kriminalitet. Disse penge skal bruges rigtigt, og jeg mener ikke at man kan forskelsbehandle på baggund af "Hej. Du deler din lejlighed med en anden" - Hvorfor, kan du læse ovenfor.
Jeg vil bare have at Lise får 500 i boligstøtte, når hun har en indtjening på x, og skal betale y i husleje. Nøjagtigt det samme skal gælde du Mathias, Mads, og Anne-Grethe.
Hvis du har et kørselsfradrag SKAT ikke ville give dig, ville du så ikke synes at det er urimeligt? Eller ville du bare tænke "Jeg skal lade være at brokke mig, sådan er reglerne sikkert bare. Dem der laver lovene er nemlig altid klogere end mig" ?
okt 2011
Lone har husleje på 2000, du har husleje på 2000. Den eneste forskel på dig og Lone er, at hun får boligstøtte, og lever under bedre forhold end dig. - Skal jeg skære det ud i mælkekartoner også?
feb 2008
http://www.youtube.com/watch?v=MOnymjJ7AP4
okt 2006
okt 2011
okt 2011
Meget federe at bo sammen med en cool roomie der er mand, end et kvindemennsker der ikke fatter at tale om andet end strømpebukser, Guccisko og heste.
okt 2011
Mit bud er, at jeg gav dig noget du kunne forholde dig til, og så prøver du at melde dig ud af kampen uden at tabe ansigt.
Jeg slår dig som et forkert barn. Regler er til for at blive ændret, og det ved.. NÆSTEN alle.
Jeg er ikke flyttet ind endnu, som du også ville vide, hvis du læste den første linje af med helt oprindelige indlæg. Jeg kan bare lade være med at flytte. Men da boligstøtten udgør så lidt af min indkomst, er det sku "En mønt i brønden".
jul 2006
Som spurgt før, men på en anden måde:
Hvor mange faktore skal den afgørende person nede på kommunen kigge på for at kunne bedømme hver eneste sag?
Indtægt, husleje, antal personer til at betale huslejen, rådighedsbeløb, det gennemsnitlige rådighedsbeløb blandt den ansøgendes klassekammerater, andre udgiter, afstand til uddannelsessted (forskellige transport udgifter også bliver medregnet) og forventet forbrug - hvis det ikke er med i huslejen?
Måske Lone har en husleje på 2000 og jeg har en husleje på 2000. Om hun så får boligstøtte, penge af hendes forældre, har et fritidsjob med højere timeløn end mig, nymalet hvide vægge og helt sikkert også ser bedre ud end mig... Hvorfor skulle jeg bruge min tid på at have sure løg over det?
Men nu skal jeg nok trække mig. Du bad om gode grunde, men afviser alt der bliver skrevet der ikke følger dig hoved. Igen - så har jeg bedre at bruge min tid på.
okt 2011
"Måske Lone har en husleje på 2000 og jeg har en husleje på 2000. Om hun så får boligstøtte, penge af hendes forældre, har et fritidsjob med højere timeløn end mig, nymalet hvide vægge og helt sikkert også ser bedre ud end mig... Hvorfor skulle jeg bruge min tid på at have sure løg over det?" Ja, fordi Lone tilmed får boligstøtte. Hvad er det, der er så svært at forstå?
Mads: Okay, jamen jeg er glad for, at du i det mindste indrømmer, at du lige har tabt ansigt til et barn.
Jeg vil ikke have nogen der bakker mig op, jeg vil have en saglig diskussion.
Det med at bakkede hinanden op, uden at tage stilling til rimelighed, og logik, er igen noget man kun må nede på autoværkstedet. Så smut derned.
nov 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 262
Det er ikke alle der har mulighed for at bo sammen med en kæreste/kone/roomie/ven/whatever, og derfor forsøger man at godtgøre og give dem nogenlunde samme økonomiske vilkår.
Hvor ligger det uretfærdige i det?
Selvfølgelig vil der være nogen som har højere indkomst og derfor kan 'misbruge' ordningen i en let grad, men det er jo så godt som umuligt at ramme 100% plet uden reglerne bliver komplet uigennemskuelige.
okt 2011
Det uretfærdige ligger i, at jeg synes at det er lige så dyrt, at bo i en 1-værelses med det hele, som det er at bo i en 2-værelses hvor man deler. Pga. de punkter jeg stillede op i mit oprindelige indlæg. Derfor giver det i min verden ingen mening, at nogen ikke kan få boligstøtte, og nogen kan, selvom man er i samme situation, betaler lige meget husleje, og har den samme indkomst.
Jeg snakker endda for, at folk der deler, nærmest burde roses/tilgodeses, da man ikke fylder lige så meget, og ikke forurener lige så meget.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
Du har selv brugt ordet "Værdig" ganske vist om et argument. Det ord anvender man også grundlæggende omkring støtteforhold og andre sociale udgifter. De skal grundlæggende anvendes til "Værdigt trængende" - dvs til folk, der ikke på nogen rimelig måde kan styre deres forhold sammen så tingene kan løbe rundt.
Du og din roommate har styret jeres forhold på plads, så I fint kan betale bolig. I er med andre ord ikke "Værdigt trængende".
Der er desværre sket noget med hele vor velstandsdebat her i landet. Det er kommet til at dreje sig om, hvor meget nogen får og andre tjener - i stedet for at handle om, at hvis man klarer sig selv, så er det fint, og ydelser er noget man får, hvis man IKKE KAN klare sig selv - altså er "værdigt trængende!
Du er i mine øjne og på den baggrund du selv fremlægger ikke "Værdigt trængende"
okt 2011
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.231
Du skal minimum tjene det dobbelte af din leje for at få boligsikring. Da boligsikring IKKE er til for, at du kan få noget bedre at bo i, men for at du kan have lidt ekstra om måneden (Dejligt svar fra kmd).
Like a boss Du glemmer lige i kun betaler 1 indbos forsikring.
derudover husleje på 1000 kr. per person er sku ikke meget.
nov 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 262
okt 2011
Natteravn. Det er korrekt. 1000 kroner om året i alt. Men man har nok en hver alligevel. Det har mange, for hvis de kommer til at smadre en gammel dame eller noget, så dækker den. Det er jo også en personforsikring. Jamen i stedet for 1000 kroner, kan vi også sige 100 kroner. Det er ligegyldigt. Du skal se det som et eksempel. Ham der bor i 1-værelses skal også betale 100. Men du har ret i, at man vidst kan dele indbo forsikring.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.420
enlig er man hvis man bor alene ,evt med egne børn under 18 år .
disse kriterier opfylder du ikke vel ? ergo ingen boligtilskud.
du får heller ikke børnebidrag eller landbrugsstøtte .
hvad er det spørgsmål ? som du gerne vil have svar på i denne tråd ?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
Har en bekendt ( 165 cm vejer knap 60 kg. ) som var på weekend i New York , hun rejste alene, og fik er plads ved siden af et ægtepar som ifølge hende lignede " like a boss's" profilbillede, dvs hun var klemt ud i midtergangen i 9 timer i træk, manden stank af tobak og sved og havde et hygiejne niveau lavere end de fleste.
Da de tjekkede ind på hjemrejsen gled de 2 fede flyndere lige igennem tjek in mens Mona lige måtte fiske 100$ frem til den rare dame bag skranken, da jule indkøbene vejede 1,6 kg mere end det tilladte...
Og de 2 kæmpe jyder kunne slet ikke se det teoretiske forkerte ved at de kunne flytte hver især 150 kg over atlanten for en alm billet, hvor imod Mona skulle betale extra for en samlet vægt på 80 kg..............
Thats life og står ikke til at ændre ;-))
okt 2011
Mit spørgsmål lyder: HVORFOR loven er strikket sådan sammen, og begrundelsen er god nok, for ikke at kunne modtage boligstøtte i ovennævnte tilfælde. Nøjagtigt som man kan udlæse i mit oprindelige indlæg..
Brian: Ikke relevant eksempel. Forkert udgangspunkt.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.420
okt 2011
okt 2011
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 572
Boligstøtte. Hvad forgår der?