1.613 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Ny knivlov- stanley kniv? Ny knivlov- stanley kniv?

Hej alle folk derude.

Jeg sidder og bliver i tvivl om hvordan knivloven er. Har ikke fulgt så meget med, men mener at have hørt den er ændret til fordel for håndværkere.

Jeg er i lære som smed, og arbejder desuden ved siden af som sælger i et byggemarked.

Der er en god solig hobbykniv jo uundværlig.

På mit arbejde har jeg fået mig sådan en lignende:

http://www.google.dk/imgres?q=knivstanley&um=1&hl=da&biw=1366&bih=622&tbm=isch&tbnid=dBkUe3bgYhB1kM:&imgrefurl=http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaerktoej/savekniveogskrabere/kniveogskrabere/universalknivemedfastblad/arbejdsknivmed2-komp.greb/&docid=HWyF6GY6dVuK5M&imgurl=http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/34251240.jpg%253Fs%253Dproduct_details&w=700&h=700&ei=exl_T-HQDM7Psgbsm6myBA&zoom=1&iact=rc&dur=501&sig=113333792140364977600&page=3&tbnh=130&tbnw=146&start=46&ndsp=25&ved=1t:429,r:3,s:46,i:175&tx=54&ty=79

Den er jo ikke over 7 cm, men den kan jo låses. Er den så stadig ulovlig?

Den er jo ikke billig, og altid god at have liggende, hvis der skal laves nogle ledninger eller lignende.

Hvordan ser det ud hvis jeg bliver stoppet i bilen på vej hjem fra arbejde, med den i mine arbejdsbukser?

Har søgt, men der er mange meninger om hvad der er rigtigt.

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny knivlov- stanley kniv?
  • #1   6. apr 2012 hvordan de tolker reglerne er lidt svære at følge med i syntes jeg...
    jeg er dog blevet stoppet med en isolerings kniv (sabel) i min privat bil samt en masse andet værktøj, uden for arbejdstiden... og fik kommentaren... "husk nu at inberette det som B-inkomst, og fortsat go weekend.. :-)"

• #2   6. apr 2012 lovmæssigt tror jeg ikke du kan gøre noget. Den kan låses, og du står til straf.

Nu er det imidlertid sådan, at bærer du den med honorabelt formål, er det jo op til den enkelte betjent at udvise konduite - gik du i en spejderuniform på vej til møde, er det jo OK - så opfør dig ordentligt, mon så ikke det går?

• #3   6. apr 2012 For et par år siden ville jeg give min datter et par køkkenknive - de rene mordvåben.Jeg kontaktede Glostrup politi, for at høre, hvordan jeg egentlig skulle forholde mig. Jeg kunne lige se mig selv i en 77-er, der endte med 3000 dask i bøde og en uge i brummen.

Vagthavende begyndte med at foreslå mig at pakke dem rigtig godt ind, så ingen kom til skade!!!!! Så forklarede jeg mine motiver, og han anede ikke, hvordan han skulle rådgive mig. Vi blev enige om at udveksle navne og aftale transporttidspunkt - så havde jeg er sporbart honorabelt formål, og det skulle være OK. Derefter pakkede jeg knivene og kørte ud og afleverede dem.

• #4   6. apr 2012 Hvor hårudtrækkende sindsygt er det lige at man som borger i dette land kan føle sig forpligtiget til at kontakte militsen for med ren samvittighed at kunne fragte et par KØKKENKNIVE.

Nogle af de "hovsa" love der er lavet af vores kære folkevalgte har bragt os så langt ud i visse henseender at man næste ikke har fantasi til at fatte det længere !!!

• #5   6. apr 2012 en af mine bekendte var lige så sur som dig Fast Eddie. Han søgte våbentilladelse og fik den, og så var den ged barberet.

• #6   6. apr 2012 Jeg er på ingen måder sur, jeg er skræmt over den udvikling tingene tager...... en kniv er kun farlig i hånden på en idiot, ligeså en pistol eller en riffel.......tilladelse eller ej.

• #7   6. apr 2012 kontakt politiet, der er så mange fortolkninger af den lov, men som hoved regelen er, så er alle knive hvor knivsbladet kan låses i udslået stilling ulovlige, også selvom de kun er 2 cm...... underlig lov de der har fundet ud af ......

• #8   6. apr 2012 Hvis du ikke bliver stoppet i det pulverisernede natteliv med den, så kan du vel højest få en bøde (5000 hvis jeg husker rigtig).
    De 7 dages ubetingede fængsel er de da gået fra.

• #9   6. apr 2012 Thor:

Jeg tror du har ret, den ubetingede fængselsstraf er væk igen.

Husk nu lige, inden I piver over den siddende regering - at nu bliver der ikke vedtaget åndssvage love med det parlamentariske gundlag. DET er faktisk et valgløfte vor regering har stået ved!!!!

Måske det vigtigste valgløfte overhovedet - i dette og foregående valg.

• #10   6. apr 2012 Det er altså ikke det at en kniv kan låses der gør den ulovlig. Den bliver faktisk bare sidestillet med en kniv med fast klinge. Fx må du gerne bruge en foldekniv med låsbar klinge til jagtbrug.

Det der derimod gør en foldekniv ulovlig er hvis den kan åbnes med en hånd! Imidlertid er dette ikke en foldekniv, men en skydekniv(!). Loven beskriver ikke specifikt sådanne knive, og måden loven så tolkes på er en individuel vurdering om du har en gyldig grund til at have skydekniven på dig på det givne tidspunkt.

• #11   7. apr 2012 Fast Eddie, vi kan ikke være mere enige. Det besynderlige er at der står man ikke må have kniv på bestemte oplistede offentlige steder. Siden hvornår er handskerummet på min bil blevet et offentligt sted? I dommen fra Højesteret, som ikke har min agtelse mere, lå kniven inde i bilen, og personen der blev dømt, brugte den ikke eller havde til hensigt at bruge den. Det er desværre ikke den værste gang lovsjusk, der er ting der er værre.

Kommentér på:
Ny knivlov- stanley kniv?

Annonce