792 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Køb af Aktier - hvordan? Køb af Aktier - hvordan?
Jeg har overvejet at smide lidt penge i nogle aktier. Bare sådan for sjov. Tror jeg vil lægge 30 k. i første omgang, og så vil jeg nok bare lade dem passe sig selv. Altså en langtidsinvestering. Men hvordan kommer man i gang med det. Jeg har fået min rådgiver i Danske Bank til at åbne en depotkonto, men hvordan kommer jeg videre derfra?
0 synes godt om
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 606
Du kan søge på firmaer eller værdi papir navne. Derefter finder du ud af om du laver strakskøb eller lægger et bud i markedet. Når vi snakker langtidsinvestering tror jeg ikke jeg ville lægge noget cut-loss limit på købet (salg hvis de falder en hvis %).
Depotet skal ligeledes være oprettet med formål til enten indland eller udland. Det koster lidt mere med udlandsdepot nogle steder.
Ellers er der en helt anden mulighed, nemlig at bruge fx euroinvestor eller andre værdipapir værktøjer, men det virker ikke helt som om det er det du leder efter....
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
Min erfaring er at det er meget mere overskueligt fra en pc end fra mobilen.
Når du har logget på danskebank benytter du fanebladet med aktier. og så roder du ellers rundt og tjekker kurser osv. brug lidt tid der inde eller på euroinvestor, inden du satser.
Og altid kun for risikovillig kapital. nogen tror at man altid kan sælge for noget af beløbet... det er ikke altid korrekt
Spred investeringen, og hav is i maven, og handel ikke for tit, det tjener kun banken på.
Gó fornøjelse.
Har forøvrigt en stak Westas aktier, købt til kurs 250 er villig til at slå et pænt beløb af i en hurtig handel
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 386
Der er det MEGET billigere at handle, end igennem banken
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 127 Svar: 819
- ved ikke om det kun er sådan hos mig, men fra jeg sælger til jeg har pengene, går der ca. 3 dage.. det er sgu irriterende, så kan man ikke daytrade.
..Jeg vil sige at novo og coloplast er gode stabile papirer. Jeg har tjent en hel del på dem det sidste stykke tid... Hvorimod gn store nord har kæmpet i flere år for at stige....
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 39 MC-er: 4 Emner: 266 Svar: 1.736
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 14
Selvfølgelig kan du daytrade - men der vil altid gå 3 bankdage før pengene bliver trukket eller er tilbage på din konto.
Noget helt andet er om det er smart at daytrade, hvordan afgøre du om en aktie er over- eller undervurderet - om du skal købe eller sælge?
Hvornår har du "tjent" nok på en aktie og skal dermed sælge/ hvor er din smertegrænse, hvornår sælge du såfremt aktien falder?
Lige til info: GN Store Nord er den aktie på OMXC20, som er stegen mest de sidste 3 år.
Hvis du lytter til "eksperterne" på euroinvestor kommer du bare til at gøre som alle andre, de handler generelt meeeget kortsigtet og basere derfor deres anbefalinger ud fra trends/ teknisk handelsanalyser.
Generelle anbefalinger. Historisk har aktierne givet et bedre afkast end f.eks. obligationer - men der er store udsving på aktiemarked. Har man en tidshorisont på under 4-5 år, så vil jeg nok overveje en ekstra gang inden jeg smed penge efter et selskab.
Der er meget risikabelt at smide 30.000 kr. i et eller to danske selskaber, du er meget afhængig af hvor lige netop det selskab/ branche og land klare sig. Spred risikoen, investere i flere selskaber på tværs af brancher og geografiske steder - dette gøres nemt via investeringsforeninger. Det koster selvfølgelig noget at investere igennem en investeringsforeninger - men hvis mereafkastet/ den mindre risiko opvejer dette?
Mvh
Jesper - studere finansiering og er ansat i en bank.
mar 2010
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 16
aug 2009
^^Bare lige en bonus info.
Jesper N, Det forstår jeg ikke du siger. Jeg har haft GN store nord siden før krisen og de er den dårligste aktie jeg har haft indtil videre! Har flscmidt, novozymes, novo, coloplast, chr. hansen og lidt flere som jeg ikke lige husker.
- Ud af dem, skraber GN bare bunden!
mar 2010
Procent mæssigt vil du have samme afkast på et depot med 10.000 kr. som du kan med 100.000 kr.
MEN med et depot på 10.000 kr. kan man invester i 10 forskellige virksomheder indenfor forskellige brancher og geografiske områder - og dermed nedbringe risikoen.
Med et depot på 10.000 investeret i 10 forskellige virksomheder, vil handelsomkostninger udgøre forholdsvis meget.
aug 2009
d. 25-6-2007 købte jeg GN store nord til 63 kr. lige nu ligger den på ca. 71 kr. Har så godt nok 250 stk. så nu her den sidste måned har det givet noget, hvis jeg nu skulle sælge..
maj 2018
Følger: 1 Svar: 1
Ellers så kan man gøre som disse kvinder og tjene penge på en mere alternativ måde https://finans.dk/protected/indsigt/ECE10388536/mange-kvinder-bruger-hellere-tid-paa-at-handle-brugt-boernetoej-frem-for-aktier
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Køb af Aktier - hvordan?