{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
741 visninger | Oprettet:

nogle der er hårde i købeloven? {{forumTopicSubject}}

jeg har idag indleveret min cykel til en forhandler i århus som IKKE har solgt mig min cykel, de er dog forhandler af det pågældende mærke.

mit stel er revnet og de vil så tage sig af sagen med at lave en reklamation, men de vil have 1000kr for at overbytte stel og sådanne ting, det mener jeg ikke de må, da de jo får dækket deres tab (timer) af importøren

for mit synspunkt ligner det bare at de er ude på at tjene flere penge end hvad de har lov til

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  nogle der er hårde i købeloven?
  • #1   4. jul 2012 Hvis det er dækket af garatien er det incl. deres arbejdsløn. Du skal ikke betale for noget. Med mindre der er en særlig klausul i din garanti hvilket jeg ikke tror.
    Jeg havde en ligende sag med min bil og der dækkede de også tab af bil i rep.tiden, altså leje af bil så jeg ikke stod uden bil mens de lavede den.

• #2   4. jul 2012 man ringer bare til importøren og får anvist en forhandler så tager de vel ikke noget

• #3   4. jul 2012 jeg mener jo bare at uanset hvilken butik som forhandler det pågældende mærke skal gøre det gratis, de får jo dækket deres udgifter af importøren?

grunden til jeg bliver nødt til at spørge herinde er at forbrugerklagenævnet har lukket hele juli måned

• Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 7
    #4   4. jul 2012 Det I siger er jo at hvis man køber en Acer computer i Kvickly, så kan man få den repareret hos Føtex. Michael vil jeg skyde på har ret: Ring til importøren og få henvist til en forhandler, hvor den dækkes komplet.

Det skal ikke koste dig en krone, men tror nu ikke du kan hænge en anden forhandler op på det med mindre han er "autoriseret og godkendt af Suzuki" or so… præcis som med alt andet! Bare fordi han sælger det behøves han jo reelt set ikke være andet end nogle mærker han har købt og hængt op for at ligne en autoriseret.

• #5   4. jul 2012 Forhandleren er ikke forpligtet til at hjælpe dig, da han ingen garantiforpligtelser har over for dig. Det er alene sælger der har garantiforpligtelser over for dig. Det vil sige den forhandler der har solgt dig cyklen.

Du kan få anvist en forhandler igennem importøren, og denne vil så i samråd med importøren løse opgaven. Men det forudsætter at forhandler og importør kan finde ud af en løsning om det. Dette forhandles individuelt i mellem forhandler og importør.

Det er ikke, med cykler, på samme måde som med fx biler, at forhandlerne har en masse forpligtelser i forhold til mærket de sælger. Derfor forhandles den slags normalt fra gang til gang forhandler og importør imellem.

Min baggrund for at udtale mig, er 15 års erfaring med netop den slags smiley

• #6   4. jul 2012 Selv hvis der ikke var garanti på cyklen, ville du stadig være dækket af loven om reklamationsret, da et flækket stel må være en produktions fejl som ikke opstår ved normalt slid, forhandleren må under ingen omstændigheder forlange et gebyr for at behandle en garantisag eller en reklamations sag.

Købeloven forskriver at en producent udstedt garanti, skal stille køberen væsentlig bedre end reglerne for reklamation, og der kan ikke stilles krav til garantiens gyldighed ved lempelser af reklamations retten.

Kort sagt, hent din cykel ronnie og find en anden biks.
    Af rent princip mener jeg ikke at du skal støtte en forretning der forsøger at tage røven på dig så snart du har sat din fødder inden for døren.

• #7   4. jul 2012 jeg vil bare være 100% sikker på at de ikke kan kræve en krone af mig, for hvis de kan, så er det billigere for mig at køre til sønderjylland med den for at de laver den

• #8   4. jul 2012 Tommy> Forhandleren har ingen garanti forpligtelser, når ikke det er ham der har solgt produktet... Get your facts straight smiley

Hvis Ronnie har noget dokumentation fra producent eller importør hvor de påtager sig alle garantiforpligtelserne, så kan Ronnie rette henvendelse hos en af dem, og der igennem måske få henvist en forhandler, eller sende cyklen til dem. Hvis ikke, så er det KUN sælger der kan hænges op på eventuelle garanti forpligtelser. Sådan er lovens ord, og det er 200% sikkert smiley

At det så oftest kan ordnes i mindelighed uden at der skal alt mulig bøvl til, er en helt anden sag. Men jeg synes da det er væsentligt at vide hvordan det hænger sammen, så man ikke udstiller sig selv over for dem man gør krav over for, ved at forsøge at gøre krav på noget man faktisk ikke har krav på smiley

• #9   4. jul 2012 Ronnie> Han kan kræve lige det han vil. Men tag fat i importøren i stedet og få lavet en aftale den vej rundt i stedet. Så kan du blive holdt skadefri smiley

• #10   4. jul 2012 Nu mente jeg "forhandleren" der har solgt cyklen.
    Hvis den biks cyklen er afleveret i ikke har noget samarbejde med importøren så har de selvfølgelig heller ingen garanti forpligtigelser, men derfor er det stadig ufattelig dårlig stil at afkræve 1000 bobs, istedet for at henvise ronnie til en autoriseret forhandler.

• #11   4. jul 2012 buggi, jeg har jo et bevis på at cube dækker deres rammer inden for 2 år hvis der er produktionfejl på cyklen

er det ikke rigeligt til at jeg kan holdes skadesfri?

• #12   4. jul 2012 Dækmanden> Kun hvis beviset er udstedt af Cube. Hvis det blot står på din almindelige faktura/kvittering fra forhandleren, er det forhandleren der har forpligtelserne.
    Dit bevis er rigeligt til at holde dig skadefri, men det giver dig desværre ikke frit valg til hvor du kan få lavet cyklen.

Men ring til Bike Toys der er importør af Cube, og tal med dem om det, det vil være den bedste løsning IMO. Ring til Alan og få en snak med ham, han er en rigtig fin fyr smiley Tlf. 8699 0058

• #13   4. jul 2012 det står i de papir som man får med cyklen når man køber den

men det vil jeg i morgen, tak for hjælpen

• #14   4. jul 2012 jamen så tager jeg ned i morge og henter min cykel

Kommentér på:
nogle der er hårde i købeloven?

Annonce