834 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Højere fartgrænser gav færre dræbte Højere fartgrænser gav færre dræbte

http://jyllands-posten.dk/indland/trafik/article4776883.ece

Egentlig ikke den store overraskelse, betyder ikke en skid om man kører 110 eller 130 hvis man bare er opmærksom. Ville da være rart hvis der kom mere 130 motorveje på Sjælland f.eks.

Sjovt som alle trafik eksperterne der himlede op om hvor uansvarligt det var at sætte grænsen op og det ville koste liv har taget gevaldigt fejl.

Nu mangler vi bare at de ser lidt på landevejene som mange steder er ligeså gode som de tyske hvor man må køre 100 km/t.

Tænk at man før var vanvids bilist/mcist hvis man kørte 130 på en 110 motorvej....nu er man det så hvis man kører 150 på en 130 men fru jensen der ikke overholder sin vigepligt er bare lidt uopmærksom smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Højere fartgrænser gav færre dræbte
  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #1   11. jul 2012 Problemet er blot det Brian, at såfremt du laver 100km/t på (næsten) alle landeveje, så vil gnst. farten blot stige og dermed skabe flere ulykker - bl.a. fordi mange landeveje (generelt) ikke har de fornødne indretninger, således at trafikken kan afvikles med 100km/t. Men igen - ingen regler uden undtagelser - idet der findes mange landevejsstrækninger, hvor for kører liiiiiiiiiiiige-ud med god oversigt! Som sådan kunne man godt lave en renovation af vores hastigheder - også hvad angår regulering ift. vejarbejde, hvor en given entreprenør skulle *tvinges* til at opsætte dynamiske hastighedstavler - f.eks. er det ikke nødvendigt at nedsætte en 130km/t strækning til 50km/t sidst på aftenen/natten - og da *SLET* ikke hvis der ikke er levende vejarbejdere igang! Og når man er igang med "storvask" af de danske hastighedsregler/reguleringer, så kan jeg kun igen igen igen igen anbefale de danske myndigheder at tage på studietur til vores sydlige nabo Tyskland. Ikke alene kan de lave reguleringer, men de kan så sandelig også få afviklet trafikken optimalt - og ikke mindst arbejde både aften, nat såvel weekends- netop for at undgå unødig gene for trafikken.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#2   11. jul 2012 @Niklas: Hvordan vil du finde frem til de ringeste 5-15% trafikanter? smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.726
    #3   11. jul 2012 Niklas - Hvad vil du så gøre når du ikke længere har kørekort?

• #4   11. jul 2012 Det handler i stor grad også om at have og ikke mindst miste respekten for hastighedsgrænserne. Da man påudvalgte strækninger hævede grænsen fra 110 til 130 faldt den gennemsnitlige hastighed på hele motorvejsnettet....

Hvis man ikke har respekt for den gældende hastighedsgrænse på eksempelvis landevejen, fordi man føler den er helt i skoven (enkelte vil ALTID mene den er helt i skoven om så den hedder 250 km/t, men de er udenfor det man kalder pædagogisk rækkevidde :-b ) så gør det ikke en så meget om man kører 10, 20 eller 30 km/t for stærkt, man bryder jo bare loven en smule......
    Hvis grænsen er 100km/t og man føler det er fornuftigt er min teori at det også er muligt at sænke den gennemsnitlige hastighed på landevejene.........

• Sajmon ™

#5   11. jul 2012 Du ville blive åh så ensom på den bænk, lille skat... smiley

Eller er det den samme bænk som du sidder på, og betragter det andet forum du blev udelukket fra, fare forbi??

Eller er det i virkeligheden en erkendelse af at du er lige så ringe en trafikant som du mener jeg er?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#6   11. jul 2012 Hey guys... kan I ikke snuppe jeres personlige "vendetta" på PM? smiley

I know.. vejret er noget lort og I kan ikke køre for tiden....

• Sajmon ™

#7   11. jul 2012 Niklas - Var spørgsmålene for svære?

Ja det er altid alle andres skyld end din - den sang er vi vant til fra dig, lille pus. smiley

GTR1400 - Klart klart. smiley

Jeg kører forresten 1-3 gange om ugen fast, og har gjort det siden December, så det er skam alt andet end PMS fra min side.... smiley

• #9   11. jul 2012 Må nok indrømme jeg tror ikke på fri hastighed i Danmark. Danskerne er slet ikke gearet til det, vi viser ingen respekt for vores med trafikanter kontra tyskerne. Derudover hvis man ser hvordan det er i Tyskland på autobahn, så køre de fx langsommere end vi gør når du er i nærheden af en by.

• Sajmon ™

#10   11. jul 2012 Men for at kommentere det tråden handler om, så mener jeg ikke der er noget galt med fartgrænserne som de er nu.

FØR man laver om på noget, er man nødt til at uddanne trafikanterne bedre, og FØR man kan det, er man pinedød nødt til at skabe incitament for folk til at indrømme at de har behov for det.

Edit: LIGE NETOP Rune!

• Sajmon ™

#11   11. jul 2012 Max Motor [•.•] Kbh NØVS ! - Har du bemærket at man kan redigere indlæg nu? smiley

I det her land, er der alt for meget stress og jag til at folk kan overskue højere hastighedsgrænser og den gensidige respekt for hinanden der skal følge med de højere grænser.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#12   11. jul 2012 @Max: Problemet er bare, at du uagtet din selvudråbte frihed fra vat til tid og evighed (under nuværende situation) vil blive fastholdt i det "spin" som den almene danske bilist trækker hen over hovedet på dig! Selvudråbt overhalingsbane-rytter med -5km/t af det tilladte ses alt for ofte - og endnu mere på motorvejen. Vognbaneskift uden indikation eller nogen form for orientering forlods - tja - måske lige 0,5 sekunder betragtning i makeupspejlet - hvorefter de (selvfølgelig uden at blinke af) trækker ud i andet spor osv. osv. osv. osv. Og så skal fejlende vigepligter da også lige ind over. Og så findes der altid 3-4 stykker der bestemt mener de kan presse sig ud til en overhaling uden at tænke over, at der reelt skal være en forholdsvis "okay" afstand imellem bilerne. Hvis... og dette er blot en teoretisk påstand og tanke... hvis Etaten skulle opfylde en given kvote fra den centrale "styring" og køre en langstrukken kampagne på f.eks. 5-6 måneder - og slå ned på alle ovenstående "events"... så ville vi ikke alene få ryddet de værste 5-15% trafikanter af vejen... vi ville nærme os en reduktion af "aktive bilister" på noget der ligger langt over 50% af nuværende bestand. Ikke alene ville Etaten gøre en fantastisk forskel - den ville også være en rendyrket "grøn politik" smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#13   11. jul 2012 @Sajmon: Stress... i danmark? smiley Jeg kommer meget rundt og det eneste jeg med sikkerhed kan fastslå er, at *mange* har travlt med at fortælle alle andre at de har travlt!

• #14   12. jul 2012 Niklas.. hvorfor har du så stor trang til at fremhæve dig selv som verdensmester i trafikken og at du ligefrem skal være ham som skal udpege de ringe trafikanter..??

Jeg vil vædde med at du nok vil være den første til at miste kortet hvis der blev indført periodisk køreprøver.. det er oftest dem som tror at de er bedst som fejler mest..

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#15   12. jul 2012 @Mirza.... Jeg er mere end overbevist om, at såfremt du, sajmon, niklas og for den sags skyld mig selv havde samme snak over en tår øl/vin... face-2-face...så ville der ikke være samme anstrøg af skriftlige misforståelser og fejlfortolkninger - så ville vi smile en del og kalde det humor! smiley

• #16   12. jul 2012 Der er forskel på humor, og trang til eksponering af et ikke-tilstedeværende talent som verdens bedste mcist..

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#17   12. jul 2012 Tja, det er muligt du har ret... dog vil jeg forbeholde mig retten til at beskrive jeres "vendetta" på niveau med den nuværende vejrsituation; Ret træls! smiley

• #18   12. jul 2012 Hvad er der galt med nordkoreansk humor, det er det fedeste c")

• #19   12. jul 2012 Jeg husker udmærket hvordan forholdene er i tyskland fra de ture jeg har haft i tyskland, kun en gang har jeg haft en uheldig episode på autobahn, det var en dame i en smart, som trak ud til overhaling med ca. 105 km/t, jeg kom med høj march hastighed ca 250 km/t, hun gav intet tegn til overhaling. Heldigvis er der lidt plads på siden af sådan en smart.
    Den anden sjove episode fra autobahn.
    Vi ligger og køre med en god hastighed, så kommer tavlerne med fart grænser, alle danskerne bliver ved med at køre fx 130 i en 110 zone, vi holdte os pænt på 110-115, i et land hvor der er fri hastighed er den nok en grund til fart begrænsninger smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#20   12. jul 2012 @Natteravn: Nuvel, men fordi der er fri hastighed på Autobahn (som dog er voldsomt reduceret i strækninger ift. tidligere), så betyder det ikke, at du med 250km/t kan fortsætte med den fart - og specielt ikke når du laaaaangt ude kan se en Smart futte afsted med 105km/t. Men selvfølgelig nedsatte du jo farten således det ikke kunne opstå en farlig situation ifm. din overhaling! smiley

Forøvrigt er straffen ift. "meget høj fart" på Autobahn skærpet - uagtet om der er fri hastighed - når/hvis et uheld opstår!

• #21   14. jul 2012 Gtr kender udemærket reglerne på autobahn og Ja burde have forudset at hun ville trække ud en km før næste bil

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#22   14. jul 2012 smiley Der er jo mange parametre der spiller ind:

1). Det er en Smart
    2). Det er en kvinde
    3). Der kører en bil ca. 1-2 km længere ude
    4). Du kan se tankpistolen fra sidste tankning hænge ud fra hendes højre side
    .....

Kommentér på:
Højere fartgrænser gav færre dræbte

Annonce