2.066 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

løn forhandling løn forhandling

Jeg har lige været til lønsamtale, ja den skulle have været i maj ifgl min funktionærkontrakt.
Nu vil de gøre lønstigningen gældende med virkning fra 1 sep. og ik fra maj.
Må de det når der i min kontrakt står
" lønforhandling skal foregå 1 gang om året i maj "

Har kikket i funktionærloven men syntes ik jeg kan finde noget om det.

Nogen der ved noget om det er lovligt ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løn forhandling
  • #1   12. sep 2012 Tror du skal være glad for at der trods alt er tale om en lønstigning, der er mere end de fleste får i disse tider !

• Ian P
    Ian P Tilmeldt:
    sep 2009

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #2   12. sep 2012 Uden at kende funktionærloven, skal man vel blot være heldig at få en lønforhøjelse i disse tider. Men tvivler på, at den siger at man er sikret en årlig lønstigning. Hvad siger din ansættelseskontrakt?

• #3   12. sep 2012 Det er vel ikke anderledes end at du havde haft samtalen i Maj og at du var blevet lovet en stigning i Sep. ? Måske havde det været et nej i Maj og så skulle du jo alligevel have ventet 1 år mere....vær glad for stigningen, vi er mange der er på arbejdspladser hvor vi kæmper med at få økonomien til at hænge sammen og måske snart skal sige farvel til kolleger.

• #4   12. sep 2012 Nej, det er et brud på aftaleloven når ansættelseskontrakten ikke overholdes.
    Og lønstigning er trods alt, selv i disse tider, ganske normalt. Men forvent ikke en lønstigning der er højere end inflationen

• #5   12. sep 2012 lønstigning ??? vær du bare glad for du ikke skal gå ned i løn.....eller at du har et arbejde

• #6   12. sep 2012 Ja ja nu går det jo lidt på om de lovligt kan gør sådan, når nu min kontrakt siger
    "" lønforhandling skal foregå 1 gang om året i maj ""
    Det er nu alt det der står i min kontrakt.
    Selvfølig er jeg da glad for mit job men syntes nu det er luset at de evt prøver at snyde for 3 - 4 mdr løn, jeg vill nu have respekteret at der ikke havde været nogen lønstigning men det er der og som det er nu er det jo ik en gang om året, men jeg tager måske fejl.
    Mikael

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #8   12. sep 2012 Nu er det vel sådan, at du har en ansættelseskontrakt som på nogle/flere/mange punkter følger funktionærloven- og dennes overenskomst. Det er ikke din ret til årlige lønforhandlinger, men fremgår det af din kontrakt at arbejdsgiver _skal_ afholde årlige PU/MU og/eller lønforhandling, så skal dette selvfølgelig overholdes - endda til tiden. Men din ret til lønforhandling har absolut intet med tiden for en eventuel lønstigning. Her har din arbejdsgiver "retten" til at bestemme tidspunkt - omvendt, så kan punktet også være omfattet af din kontrakt, hvilket så betyder, at du kender tidspunkt og eventuelle reguleringer. Men dette er meget sjældent set - og ofte (også kun) i forbindelse med bonusaftaler.

Som udgangspunkt er der altså ikke foregået noget ulovligt - ud over at din arbejdsgiver ikke har afholdt lønsamtale ift. jeres gensidige kontrakt/aftale. Dette kan der være mange praktiske årsager til ikke er sket. Og for at svare på dit sidste spørgsmål: Nej, din arbejdsgiver begår ikke noget ulovligt ved at udsætte en eventuel lønstigning (hvis ikke anført eksplicit i kontrakt) - og funktionærloven omfatter ikke lovregler ift. kompetenceløn, bonusløn eller reguleringer ift. satser.

Den bedste henvisning jeg kan give dig er følgende:
    (link fjernet)

Der er godt nok tale om en Tjekliste fra "Lederne", men uagtet om du er leder eller ej, så gælder funktionærloven alligevel.....

• #9   12. sep 2012 Du har en fagforening til det samme, brug den nu du hælder penge i den hver måned.

• #10   12. sep 2012 fagforeningen...

• #11   12. sep 2012 Bare fordi der er nogle brancher der er hårdt ramt med stor ledighed og evt. lønnedgang - så skal man jo ikke finde sig i hvad som helst - men mon ikke det været det nemmeste at tage tyren ved hornene i maj i stedet for nu - hvis det er derfra stigningen skulle have været... men som der bliver skrevet så behøver lønforhandling og lønændring ikke at være sammenfaldende.

Held og lykke med det.

• #12   12. sep 2012 Den kan ret hurtigt blive betændt den der !! Du skal vælge om du vil have fagforeningen ind i det og risikerer en storm af en slags, og jeg skrev risikerer !

Eller du kan vælge at trække på skuldrene og sig tak og potentielt undgå bøvl.

Der er desværre ret koldt udenfor porten i tiden, og det maner desværre til besindighed i den slags sager.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#13   12. sep 2012 Hint: Hvis jeg havde en medarbejder der gik via fagforeningen ift. "tidspunktet" for en lønstigning, så var denne medarbejder ikke ansat længere end jeg skulle bruge til at sige "Piss off".......

• #14   12. sep 2012 Lige kort til jens :
    Vi har som nu også rykket en del gange for at få en afklaring, og er ikke varslet udskudt eller på anden vis varslet at skulle komme senere.
    Det her går jo ik på om jeg gider være der eller ej men om hvorhvidt de kan gøre som de har gjort.
    Ja jeg kan forstå på GTR1400 at de som sådan selv kan bestemme hvornår en evt lønstigning skal gælde fra, og kan de bare sådan på må og få, selv afgøre hvornår de har tænkt sig at melde ud er det nu også helt ok med mig, bare man ved det og det er lovligt.
    Jeg var nu bare af den overbevisning at når der står hvert år i maj så læser jeg det at lønforhandling skal starte og slutte og gælde fra Maj.
    Men jeg er da blevet lidt klogere nu.

Mikael

• #15   12. sep 2012 svar på hint:

nej jeg er helt med på at ikke gå til fagforening med en bagatel som denne, det ville nu være for dumt.
    Det er nu også derfor jeg lige rejste spgs her.

Mikael

• #16   12. sep 2012 Uden at være 100% skråsikker. Så mener jeg at hvis en lønforhandling ender med en stigning, så skal stigningen træde i kraft fra det tidspunkt hvor lønforhandlingen burde have fundet sted.

Har for år tilbage arbejdet under lignende forhold. Og fik dengang altid en fantastisk løncheck når vi endeligt fik chefen til at afholde den udskudte forhandling.

Spørg din chef ( med et smil) og din fagforening hvis han blank afviser.

Men ok, som tiderne er pt er der ikke mange der får så store stigninger at det rigtig kan mærkes smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#17   12. sep 2012 ......blot for at den ikke skal mis-tolkes: Det er fint nok at du går til din fagforening ift. dine rettigheder og kontraktmæssige forhold! Intet ondt i den retning. Men hvis du sender fagforeningen ind på baggrund af en "manglende" lønperiode, tja, så laver du et solidt selvmål.

smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#18   12. sep 2012 Brian S: Nej, du skal skelne imellem en kontrakt/aftale og så en given overenskomst/lovgivning. Det er også derfor at f.eks. Funktionærloven ikke omfatter satser og lignende. Det vil være alt for omfattende at skulle dække, idet en lønstigning også kan være begrundet af færdiggørelse af uddannelse, kurser eller lignende. Og endelig kan en lønreduktion ift. ændret fag/ansvarområde OGSÅ tilte situationen den anden vej... og så gælder samme forhold for arbejdsgiver, nemlig at man *selvfølgelig* ikke laver reduktion af løn med tilbagevirkende kraft - trods alt!

• #19   12. sep 2012 Tror det er de færreste arbejdsgivere der udskyder en reduktion smiley

• #20   12. sep 2012 Vi havde over 2 mdr med lønforhandlinger ,og da de endelig sluttede fik vi vores stigning med tilbagevirkende kraft.

• #21   12. sep 2012 GTR1400: Så du ville altså fyre en medarbejder der kræver sin ret iht den kontrakt der er underskrevet? Det er langt billigere for en arbejdsgiver at overholde en aftale, end at en fagforening kører en sag for uretmæssig fyring.

• #23   12. sep 2012 Det er da aldrig lovligt at en arbejdsgiver ikke overholder en ansættelseskontrakt.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#25   12. sep 2012 @Jesper [Virum] P: Som angivet i trådstarter, så opfatter jeg hans kontrakt således, at der står anført, at han ret til en årlig lønforhandling - f.eks. i maj måned. Denne ret til lønforhandling såvel tidspunkt giver ikke lønmodtager "retten" til en given lønstigning f.eks. i maj måned. Stigningen kan fastsættes som en del af forhandlingen, f.eks. udskydelse til senere på året, næste år, når et kursus eller uddannelsesforløb er bestået osv. Det er *det* min kommentar er knyttet til. Men for at samle din bold op, så kan du bide skeer på, at såfremt en medarbejder mødte op med sin fagforening på ovenstående baggrund, så kunne både fagforening såvel medarbejder følges ad - UD af døren! Og dette er ikke fordi jeg ser rødt ift. fagforeninger, ansættelsesforhold eller lignende. Jeg har retten som arbejdsgiver til at give en lønstigning NÅR det passer mig - og ikke omvendt! Forøvrigt ville jeg aldrig udsætte kontraktmæssige PU/MU og/eller lønsnak - eller for den sags skyld fratage kaffe/the, mad eller spiseordninger når/hvis de er indført! Der skal så lidt til at fastholde "arbejdsmoral/miljø" og endnu mindre for at skade det.....

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

Emner: 17 Svar: 454
    #27   13. sep 2012 Jeg kender ikke reglerne, men min lønsamtale har ofte været udsat og jeg har altid fået med tilbagevirkende kraft uden bøvl - det er også min forventning.

Enig med GTR i at der skal så lidt til at smadre arbejdsglæden og skabe brok i krogene. Utroligt så mange virksomheder der ikke kan se det.

• #28   13. sep 2012 Krifa skaffede nu mig over 100.000 på en uberettiget fyring en gang, så jeg har ingen problemer med dem.

• #29   13. sep 2012 Jeg har heller ingen problem med KRIFA, tværtimod, og sjovt nok har jeg heller ikke et problem med at trække mig lidt før under en tilspidset situation i disse tider, fremfor at spille smart og risikerer mit eksistensgrundlag...

Men hver sin lyst.

Kommentér på:
løn forhandling

Annonce