Kompressortank Kompressortank
Hej med jer
Står egentlig og godt kunne bruge en ekstra tank til min kompressor, da jeg nogle gange syntes der er for lidt luft på.
Tænker så at jeg enten vil sætte en decideret kompressor tank på, eller en gammel kompressor uden motor.
Så ville egentlig høre om der var nogen der evt lå inde med en gammel kompressor eller lignende der bare skal på lossepladsen, da jeg er NÆRRIG og ikke vil betale andet end øl, smil og håndtryk for den
Og så lige et tillægsspørgsmål:
Min kompressor kører pt med 3x400V 1500 omd/min motor, kan jeg evt skifte den ud til en 2900 omd/min motor uden der sker noget med pumpen? Altså ud over at hæve effektiv luft mængde
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.875
Hvis pumpen er bygget til at køre med 1500 omdr. på motoren, så turde jeg ikke sætte den op på 2900. Du risikerer det hele flyver ud af hinanden.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Men tanken er i høj kurs
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.875
Skulle flasken springe i luften, så kan det være livsfarligt.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.670
jun 2009
Og en alm kompressor giver 8-12 bar, og ved det tryk er den alså slet ikke livsfarlig hvis du snakker om dykker eller røgdykker flasker så er det farligt = 200-300 bar
Men den gamle kompressor tank du lige er blevet tilbudt er der jo allerede de huller i som du skal bruge incl aftapning af kondensvand
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Jeg gætter på, at der her menes flaskegas-flasker, der fx anvendes til gaskomfur enten i ældre køkkener eller til campingbrug.
Jeg er på ingen måde ekspert på dette område men jeg vil tro at de arbejder med tryk på 10 - 15 bar og er dette korrekt vil de fleste sikkert principielt kunne bruge disse.
Hvis ikke driftstryk og7eller trykprøvetryk fremgår tydeligt ville jeg personligt ikke tage chancen, da en evt. "eksploderende" metalbeholder godt kan lave en del ravage. Desuden ville jeg også personligt checke den for korrosion såvel udv. som indv. af samme årsag
jul 2010
jun 2009
Selvfølgelig skal flasken kikkes efter ude og inde
Men 8-12 bars tryk er alså ikke farligt og derfor er der heller ikke nogen trykprøvnings krav til dem
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Skal alligevel på genbrugspladsen imorgen, så lurer lige efter en flaske der
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
Sidde og påstå at 8 /12 bar på en stålflaske ikke kan være farlig, det er undskyld mig ret dumt, der er en grund til der findes inspektionskrav på trykbeholdere, alt over 0,5 bar overtryk er under PED direktivet, det er volumen der afgør inspektionskravet.
Personligt vil jeg meget nødigt stå ved en 12 liter stålbeholder, der sprænger med 10 bar tryk.
Klart at jo større volumen jo farligere er det i princippet, men i min verden skal alt der omhandler tryk og beholdere behandles omhyggeligt, og med respekt for de kræfter det indeholder.
PS jeg arbejder med systemer og beholdere under tryk.
Claus:
Hvis du bruger en stål flaske så sørg for at du kan dræne den for vand, vand og ilt i en stålbeholder er gift for metallet
jun 2009
jeg kan finde flere der er kommet til skade på en sutteflaske end ved en sprængt beholder på en kompressor
jul 2010
-Men vi er nok derude hvor vi måske kan sammenligne en smule med de personer der hele tiden søger max hastighed på deres mc. Det kan man vel egentlig også godt kalde farligt i en eller anden grad, men en del gør det alligevel.........
Jeg tror de fleste kan forestille sig en en beholder der momentant frigiver 10-12 gange dens volumen i et mindre rum...... farligt/ikke-farligt..... skadeligt/ikkeskadeligt (såvel bygningsdele som personer) hmmmmmm
Man kan godt kritisere dele af lovgivningen men i det store hele er jeg enig i at det er rigtig fornuftigt at der føres tilsyn på området for trykbærende anlæg - og lovgivningen er næppe opstået af det bare ingenting ...
Om Per eller andre så deler bl.a. undertegnedes "bekymring" ved dele af trådens indlæg, må være op til den enkelte. Jeg kom med forslag til hvad jeg ville råde til og det mener jeg fortsat vil være en RIGTIG god idé
jun 2009
Men lad os nu sige at den extra beholder feks en 25 l at man fylder de 10 bar på så har vi i fri luft 250 liter luft alså 1/4 m3 liter fri luft , og lad os antage at den kompressor står i et bette værksted på 10 m2, med 2,3 meter til loftet, så har vi 23m3 luft i lokalet alså 23000l fri luft , Nu er vi nede på 1 % extra luft , skal vi omregne det til noget som helst , så er det vis mere farligt at springe på hovedet i et svømmebassin, hvis det er tryk skader i tænker på
Og hvis det er bygningsskader man er bange for, ved den tryk forandring så har man da vist et andet problem der skal løses først i min optik
Men kom nu med noget link så man kan se at en given beholder indeholdene alm luft ved 10 bar kan forårsage disse farlige ting
Og som gammel sportsdykker, med Kompressor certifikat, jo jo det er der noget der hedder , så skal man kunne lidt fysik, og der var der en fyr der hed Boyle som i nok kender
Et lille spørgsmål/gåde
Man tager en ølflaske 0,33 l uden kapsel med ind i svømmehallen vender den på hovedet og tager den med ned på 3,3 m dybte , hvad sker der så ?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Det er da vist det letteste.
jun 2009
Nu er der jo åbenbart flere experter på tråden, som lever af det åbenbart i store firmaer, hvorfor kan i ikke komme med bare 1 tilfælde, hvor det er gået galt
i et alm hjemmesystem , hvor der enten har været fragmenter/tryk/bygningsskader.?
Og rent hypotetisk
Er der nogen regnefejl, i det lille eks jeg stillede op, eller vil i give mig ret i at tryk forøgelsen svarer til ca 10 cm dybte i vand hvor vand oven i købet ikke kan komprimeres og derfor egenligt er mere farligt vedr trykskader
Sku da lidt pinligt at i lever af det og ikke kan bevise det rent fysisk,eller komme med en formel der findes jo tonsvis af kompressor rundt i verden
Vedr den med flasken kom der ingen svar, kom frisk
Og i ka sku lige få en mere:
Hvor er det farligst at dykke fra A = 0-10 m B =10-20 m C=20-30 m vedr. trykskader
Ja i har jo Google lige ved hånden, hvis det kniber
jul 2010
Du er meget sikker i din sag og fred være med det........... ,-)
-Og jeg kan godt følge din tankegang et langt stykke hen ad vejen, men jeg er bestemt ikke enig i dit rationale.
Ydermere går argumentationen/diskussionen i en helt anden retning en tråden er ment. Nogle vil sikkert synes at det (igen) er et eksempel på en tråd der totalt "udvandes" efter alle vi "kloge" begynder at sidde og pinde i detaljer som er mere eller mindre irrelevante i forhold til spørgeren.
Noget der måske også ligger lidt på sidelinien er min personlige opfattelse af projektet. jeg er ret sikker på at pårojektet er mere bøvlet, der skal bruges mere tid og sidst men ikke mindst bliver det let dyrere (aprpos "nærig") end at købe en større brugt kompressor.
jan 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 1
Kompressortank