Ang bolig, køb og salg {{forumTopicSubject}}
Hejsa folkens
Håber i kan hjælpe mig her, da jeg diskutere lidt med en kammerat ang køb af andelslejlighed
Hele scenariet :
Min kammerat vil købe en andel som håndværker-tilbud eller tvang, sætte den i stand og sælge den igen.. Selvfølgelig skal der tjenes penge på det, ellers er der ingen fidus i det (:
MEN.. dengang jeg havde hus, hed det sig at du skulle minimum eje boligen 2år, ellers blev du beskattet af overskudet fra lejligheden når du solgte igen
Er reglerne stadig sådan ? Han mener de er lavet om, så der intet krav er på hvor længe du skal eje den uden at blive beskattet..
Håber der sidder en "wise man" der kan hjælpe lidt her (:
Med venlig hilsen
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.129
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
Det var skam også mere om man blev beskattet hvis du solgte efter f.eks 9mdr, da det er under 2år, eller om du kan købe den D.1 og sælge igen D.5 hvis det skulle være, uden at blive beskattet af overskudet
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.017
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1780881#1780892
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.033
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
Ét er forholdet om skattefri salg - noget andet er regelsæt i forhold til en given andelsforening. Da ikke alle regler er identiske er det svært at udstikke retningslinier herfor, men "generelt" forholder det sig således, at du ikke kan købe en andel uden at være bosat i købte andel. Desuden anses det typisk for en andel at fastsætte en given værdi en andel må- og kan sælges for. Typisk at det ledelsen i andelen som står for den part. Det er min erfaring mht. andel og prisfastsættelser, at dette som køb, renovation og salg med gevinst for øje....tja, er en problemfyldt opgave!
Hvis det handler om gevinst af ens arbejde/renovation, så vil jeg klart anbefale, at man køber et "godt tilbud" inden for ejerlejlighed eller mindre hus. Hermed undgår man tvister og andelledelse (bestemmelser) og kan udelukkende have fokus på de forhold SKAT opstiller.
Husk...jeg gentager HUSK at få bindende svar og at være præcis!
maj 2006
Følger: 20 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 129
Tjek iøvrigt andelsboligforenings økonomi/regnskaber inden din makker køber, da man som andelshaver hæfter solidarisk for andelsforeningens økonomi.
Har andelsforeningens en dårlig økonomi eller står foran konvertering af eksisterende lån til forringede vilkår, så kan sælger have sat en salgspris, som virker til at være "et godt tilbud" for at sende aben videre til køber.
Skal siges, at det ikke nødvendigvis forholder sig sådan, men better safe than sorry...
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
Ang bolig, køb og salg