{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
900 visninger | Oprettet:

Ang bolig, køb og salg {{forumTopicSubject}}

Hejsa folkens

Håber i kan hjælpe mig her, da jeg diskutere lidt med en kammerat ang køb af andelslejlighed

Hele scenariet :
Min kammerat vil købe en andel som håndværker-tilbud eller tvang, sætte den i stand og sælge den igen.. Selvfølgelig skal der tjenes penge på det, ellers er der ingen fidus i det (:

MEN.. dengang jeg havde hus, hed det sig at du skulle minimum eje boligen 2år, ellers blev du beskattet af overskudet fra lejligheden når du solgte igen

Er reglerne stadig sådan ? Han mener de er lavet om, så der intet krav er på hvor længe du skal eje den uden at blive beskattet..

Håber der sidder en "wise man" der kan hjælpe lidt her (:

Med venlig hilsen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ang bolig, køb og salg
  • #1   31. okt 2012 Det kræver vel at bestyrelsen bliver enige om at sætte andelsprisen op? Eller bestemmer man selv den?

• #2   31. okt 2012 Der er en pris som er maksimum (: men når det enten er tvang eller håndværker tilbud, ligger de jo langt under normalprisen (:

Det var skam også mere om man blev beskattet hvis du solgte efter f.eks 9mdr, da det er under 2år, eller om du kan købe den D.1 og sælge igen D.5 hvis det skulle være, uden at blive beskattet af overskudet

• #3   31. okt 2012 Det mener jeg godt at han kan, hvis han har haft adresse der i ejer tiden.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1780881#1780892

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
    #5   31. okt 2012 Som ref. i ovenstående (link til SKAT) skal du/I opfylde alle tre betingelser - som udgangspunkt. Det er ikke nok at man foretager adresseændring i en given renovationsperiode, hvilket anses for være brud på pkt. 2. Desværre har jeg ikke fundet afgørelser fra Skatterådet, men der arbejdes med "en væsentlig periode", som ikke er fastlagt forlods. Dette betyder i praksis, at man end ikke kan være sikker på, at en "periode" på 1, 2, 3 eller 6 måneder kan være "nok" i forhold fast adresse og efterfølgende salg. Omvendt, så anser jeg at situationen er meget tvivlsom såfremt man ikke indhenter bindende accept - underforstået godkendelse fra Skatterådet. Et bindende svar gælder 5. år for SKAT og koster pr. dkr. 300,- Du bør tilse at dine spørgsmål er så detaljeret udformet at der ikke kan forekomme misforståelser- og at du efterfølgende forfølger disse hensigter uden afvigelse. Alternativt er bindende accept ugyldig og du ender op med (til tider) katastrofale økonomiske konsekvenser.

Ét er forholdet om skattefri salg - noget andet er regelsæt i forhold til en given andelsforening. Da ikke alle regler er identiske er det svært at udstikke retningslinier herfor, men "generelt" forholder det sig således, at du ikke kan købe en andel uden at være bosat i købte andel. Desuden anses det typisk for en andel at fastsætte en given værdi en andel må- og kan sælges for. Typisk at det ledelsen i andelen som står for den part. Det er min erfaring mht. andel og prisfastsættelser, at dette som køb, renovation og salg med gevinst for øje....tja, er en problemfyldt opgave!

Hvis det handler om gevinst af ens arbejde/renovation, så vil jeg klart anbefale, at man køber et "godt tilbud" inden for ejerlejlighed eller mindre hus. Hermed undgår man tvister og andelledelse (bestemmelser) og kan udelukkende have fokus på de forhold SKAT opstiller.

Husk...jeg gentager HUSK at få bindende svar og at være præcis!

• #6   31. okt 2012 Få fat i vedtægterne for pågældende andelsforening, som beskriver betingelserne i en køb/salg situation.
    Tjek iøvrigt andelsboligforenings økonomi/regnskaber inden din makker køber, da man som andelshaver hæfter solidarisk for andelsforeningens økonomi.
    Har andelsforeningens en dårlig økonomi eller står foran konvertering af eksisterende lån til forringede vilkår, så kan sælger have sat en salgspris, som virker til at være "et godt tilbud" for at sende aben videre til køber.
    Skal siges, at det ikke nødvendigvis forholder sig sådan, men better safe than sorry...

• #7   31. okt 2012 Jeg tror jeg er kommet frem til, at når det er Andelsbolig, så må du sælge inden for rammerne, og skulle du nu ha et kæmpe overskud bliver du ikke beskattet, såfrem at du selv står på kontrakten.. dvs køber man den og lejer den ud, så bliver man beskattet

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
    #8   31. okt 2012 Udlejning ift. andel/forening må typisk kun ske i begrænset periode - så også der er man begrænset.

Kommentér på:
Ang bolig, køb og salg

Annonce