Chiptuning af dieselbil Chiptuning af dieselbil
Halløj,
Ved godt det er off-topic, men har ingen profil på bilgalleri.dk og håber folk ved det herinde.
Er der nogle, som kender reglerne for chiptuning? Har læst mig frem til at forureningstingen ikke må stige med mere end 20%. Men er der ikke noget med at effekten ikke må stige med mere end 20%? Endvidere er jeg også bekendt med, at bilen skal synes ved ændring/chipning.
Men det jeg er mest interesseret i, er at vide hvad der er lovligt osv? Vil squ ikke køre rundt i en ulovlig bil i tilfælde af at man bliver involveret i en ulykke og forsikringen ikke dækker! Men ville nu være meget sjovt med sådan en 40-45 HK ekstra, men vil lige vide om det er "lovligt" at sende den en tur til Schmiedmann for sådan en omgang.
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Men ofte kan det gøres så det er umuligt at se eller spore.
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
og det vil du ikke fortryde, faktisk forurener det ikke mere, hvis man får lavet den om i bilens originale computer, hvor man på dieselbiler, kan ændre indsprøjtningstidspunkt, brændstofmængde, turbotryk, - og luftmængde, - mange dieselhakkere, får siges det, faktisk en lidt bedre forbrænding v. det... Skriv til mig på klaus_p79@hotmail.com har msn, - hvis du vil vide mere om mine erfaringer.
mvh Offslow
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 32 Svar: 314
Men hvis det er "ulovlig", så er det jo noget skidt i tilfælde at at de tjekker bilen efter.
nov 2005
Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 113 Svar: 356
dec 2004
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 542
Men som udgangspunkt, må man ikke forøge effekten på sin bil(eller mc) mere end 20%. Overstiger den 20%, så skal den synes med det(Det skal altså skrives ind i bilens papirer). Hvis det kan lade sig gøre at få end chip der er TÜV godkendt, så er det ikke nødvendigvis ulovligt. Det hele handler om godkendelser. Men du skal så huske at oplyse til din forskring hvis det er mere end 20%.
Udover det, f.eks. : Du har en Seat Ibiza med 100hk, du får den chippet til 147hk. Det skal du oplyse til skattevæsnet, da der findes en dyrere version med 130hk. Der skal nu betales mere i afgift for din bil. Osv. osv.... Gå ind på www.fstyr.dk og læs grundigt.
Det er færdselvsstyrrelsens hjemmeside, lidt kryptisk, men med en pakke smøger og en kande kaffe kan det lade sig gøre at finde ud af.
dec 2004
jun 2006
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 337
Derudover er de fleste boxe "justerebare" så du kan give bile mere kraft efter behov.
se evt. (link fjernet)
dec 2004
Men prøver lige at snakke med Schmiedmann, hvis det bliver aktuelt.
okt 2005
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 82
Der sagde de at der kommer nye regler d. 1. aug. og efter de nye regler skal man selv bevise at den ikke forurener mere end uden en chip.
De sagde os' at den lille bosk man lige kan pille af og på er ulovlig at køre med. Men hvis man for lavet det i bilens org. styreboks og indstillet ordenligt skulle det være lovligt.
Chiptuning af dieselbil