468 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Chiptuning af dieselbil Chiptuning af dieselbil

Halløj,

Ved godt det er off-topic, men har ingen profil på bilgalleri.dk og håber folk ved det herinde.

Er der nogle, som kender reglerne for chiptuning? Har læst mig frem til at forureningstingen ikke må stige med mere end 20%. Men er der ikke noget med at effekten ikke må stige med mere end 20%? Endvidere er jeg også bekendt med, at bilen skal synes ved ændring/chipning.

Men det jeg er mest interesseret i, er at vide hvad der er lovligt osv? Vil squ ikke køre rundt i en ulovlig bil i tilfælde af at man bliver involveret i en ulykke og forsikringen ikke dækker! Men ville nu være meget sjovt med sådan en 40-45 HK ekstra, men vil lige vide om det er "lovligt" at sende den en tur til Schmiedmann for sådan en omgang. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chiptuning af dieselbil
  • #1   26. jun 2006 Det er ulovligt at chiptune pga miljøet.

Men ofte kan det gøres så det er umuligt at se eller spore.

• #2   26. jun 2006 nemlig ja! smiley

og det vil du ikke fortryde, faktisk forurener det ikke mere, hvis man får lavet den om i bilens originale computer, hvor man på dieselbiler, kan ændre indsprøjtningstidspunkt, brændstofmængde, turbotryk, - og luftmængde, - mange dieselhakkere, får siges det, faktisk en lidt bedre forbrænding v. det... Skriv til mig på klaus_p79@hotmail.com har msn, - hvis du vil vide mere om mine erfaringer.

mvh Offslow

• #3   26. jun 2006 Tak for svarene. Har nemlig også kun hørt godt om det, og er jo en let måde at optimere bilen på mht. HK og ikke mindst Nm.

Men hvis det er "ulovlig", så er det jo noget skidt i tilfælde at at de tjekker bilen efter.

• #5   26. jun 2006 He he Kender en smiley der har chippet han´s bil med en løs boks som er lige til at pille af og F*ck det er noget der bare virker og så kører den ovenikøbet ca 1-2 km længere på literen

• #6   26. jun 2006 www.fstyr.dk der kan du finde regelsæt for hvad du må. Og tro mig.. Det er langt mindre end hvad du IKKE må..
    Men som udgangspunkt, må man ikke forøge effekten på sin bil(eller mc) mere end 20%. Overstiger den 20%, så skal den synes med det(Det skal altså skrives ind i bilens papirer). Hvis det kan lade sig gøre at få end chip der er TÜV godkendt, så er det ikke nødvendigvis ulovligt. Det hele handler om godkendelser. Men du skal så huske at oplyse til din forskring hvis det er mere end 20%.
    Udover det, f.eks. : Du har en Seat Ibiza med 100hk, du får den chippet til 147hk. Det skal du oplyse til skattevæsnet, da der findes en dyrere version med 130hk. Der skal nu betales mere i afgift for din bil. Osv. osv.... Gå ind på www.fstyr.dk og læs grundigt.
    Det er færdselvsstyrrelsens hjemmeside, lidt kryptisk, men med en pakke smøger og en kande kaffe kan det lade sig gøre at finde ud af.

• #7   27. jun 2006 Okay, takker. Sætter lige en kande mere over til lidt godnat læsning smiley

• #8   27. jun 2006 Med en krc box eller lign. kan du pille den af 2 sek. før du kører til syn, og sætte den i igen lige efter smiley

Derudover er de fleste boxe "justerebare" så du kan give bile mere kraft efter behov.

se evt. (link fjernet)

• #9   27. jun 2006 Jep, har jeg godt set. Det er smart, men er stadigvæk skeptisk pga. lovgivningen. Måske det ser lidt suspekt ud at skulle fjerne den box, hvis bilen er fuldstændig krøllet sammen og bliver taget kørt til syn/værksted med det samme.

Men prøver lige at snakke med Schmiedmann, hvis det bliver aktuelt.

• #10   27. jun 2006 Der var et indslag i TV syd om det for et par dage siden.
    Der sagde de at der kommer nye regler d. 1. aug. og efter de nye regler skal man selv bevise at den ikke forurener mere end uden en chip.
    De sagde os' at den lille bosk man lige kan pille af og på er ulovlig at køre med. Men hvis man for lavet det i bilens org. styreboks og indstillet ordenligt skulle det være lovligt.

Kommentér på:
Chiptuning af dieselbil

Annonce