3.919 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Brændeovn og energikoks? Brændeovn og energikoks?

Hej med jer
Skal lige have stillet min nysgerrighed mht til emnet.
Men er der nogen der har prøvet at fyre med energikoks i en brændeovn med glas?
Vi har selv en farsø 1 special,og har da tænkt på at det kunne være MEGA nice at fyre over natten med energikoks, men ved også at de bliver sindyg varme!
Så ja, kom med erfaringer smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brændeovn og energikoks?
  • #1   7. jan 2013 Har ikke selt prøvt men fik arvide at man skulle lave en form for skål i rustfri rundjern det kunne være i for ellers ville det være for hårdt ved brænde ovnen.. Men ved det ikke??
    Mvh jc

• #2   7. jan 2013 Hej. Jeg har fyret en del med energikoks i brændeovn. Hhv. Morsø 1442 og 3142, fælles for begge er at begge ovne er 100% i støbejern. Hvis brændeovnen ikke er i støbejern, tror jeg ikke det er godt. Den skål man kan købe og stille i bunden til koks er ikke god, det er ret besværligt at anvende og gør det vanskeligt at holde gang i koksene. Som du selv skriver bliver det varmt, og ja sindssygt varmt er nok mere rigtigt. Selvom det er en konvektionsovn kan den slet ikke nå at komme af med varmen, den bliver næsten rødglødende hvis man ikke passer på, derfor tror jeg en pladejerns ovn går ret hurtig til. Men det skal siges at det er ret dejligt når det er pisse koldt udenfor smiley

• jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Svar: 155
    #3   7. jan 2013 Jeg har i en snes år fyret med energikoks i en centralvarmekedel af pladejern. pladejernet tog ikke skade men bundristene, der var af 2 cm tykt støbejern skulle skiftes hvert andet år, da de simpelthen brændte igennem. Bundristen i en brændeovn er væsentligt tyndere og vil formodentlig tage skade. Skålen til at stille i bunden af brændeovnen skåner utvivlsomt bundristen, men hvor godt den virker ved jeg ikke. En bekendt af mig fyrer hele sit hus op med en morsø brændeovn, og han skifter ind i mellem en indre støbejernsdel, der bliver deformeret p.g.a. varme, selv om han kun fyrer med træ.

• #5   7. jan 2013 Mit forsøg med koks stoppede lyn hurtigt. Stenpladerne i min Morsø plade ovn revnede og smuldrede lyn hurtigt, hvis der kommer luft til den mængde koks der skal til at brænde over, var ovnen jo ved at springe i luften...... Hold K den blev hot smiley og lukkede man helt for spjældet, residerede jeg røg nedslag når der var kraftig vind i den forkerte retning.

Jeg lader pisset brænde ud, så må stokeren tage over til jeg fyre op igen smiley

• #6   8. jan 2013 Har selv ret gode erfaringer med SEDI tørvebriketter, faktisk MEGET bedre end båede brunkul og hårdtræs briketter, men det var såmænd bare et forsøg på at finde noget endnu bedre!
    Men vil I fyre over, så er de tørve briketter bare kanon! -lader min farsø 1 stå med helt åben for sekundær luft og der er stadig en del gløder om morgenen, selvom jeg ikke lukker den helt ned hvor den er lige ved at blive kvalt..

Kommentér på:
Brændeovn og energikoks?

Annonce