6.456 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Esab Elektrode svejser Esab Elektrode svejser

Er helt grøn mht svejsning i metal og håber at en eller flere kyndige kunne give lidt gode råd omkring elektrode svejsning.
Har set lidt på Esab Buddy ARC 145.
Er der nogen der kan sige for og imod på denne svejser.
Skal bruges til lidt udstødning og andet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Justering af TV der er hængt op for lavt 400 kr.
  • Hovede Rengørring og folde tøj 350 kr.
  • Utæt wc x 2 1.400 kr.
  • Ophængning af gardiner og persienner 1.800 kr.
  • Elektriker 400 kr.
  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Esab Elektrode svejser
  • #1   1. feb 2013 Ville nok gaa efter co2 eller tig hvis det er roer og saadan i udstoednings tykkelse... Men ESAP gaar man sjaelsent fejl i smiley

• #2   1. feb 2013 Hvis du er helt grøn i svejsning, så er svejsning i tyndt matriale som udstødninger med pind/elektrode ikke vejen frem. Selv en rutineret svejser kan ha svært ved at svejse tyndvæggede emner med pind.

Find du dig hellere en Co2'er istedet. Det er meget lettere at styre for en begynder.
    Hvis du kan støve et brugt 180 amp migatronic op til en fornuftig pris, så er du godt på vej.

• #3   1. feb 2013 Takker for hurtige svar. Har overvejet CO2 men så skal jeg jo have flaske med og det samme med TIG svejsning.
    Mit forbrug nok næsten ikke eksisterende, men har et Marchall Deep tone der skulle svejses lidt. Har været savet over etc. Ellers er det kun til husbehov.
    Har set lidt på Migatronic CO2 men synes ikke at kan finde dem til de penge jeg vil smide i det. Esab kan jeg handle til under 2 kilo.

• #4   1. feb 2013 Hvis behovet er nærmest ikke eksiterende, så prøv om du kan finde et brugt Harald skrald værk der kan svejse uden gas. Har prøvet et, det er ikke det bedste i verden, men man kan da klatte noget sammen.

Og hvis man ikke har prøvet at svejse med pind før, kan man godt blive lettere hysterisk når man finder ud af at det ikke bare er lige til smiley

• #5   1. feb 2013 Du kan faa traad til co2'ere saa man ikke behover inert gas. Det er ikke det allerbedste, men set kan bruges hvis det nu er

• #6   1. feb 2013 Beaten by 30 sek smiley

• #7   1. feb 2013 De fleste elektrodeværk kan TIG svejse (: om lige det der kan, aner jeg ikke (: men ja.. svejseværk med gas, dvs TIG og MAG, er klart det letteste at arbejde med.. til rustarbejde osv, ville jeg personligt bruge MAG (Co²) og til udstødninger osv, ville jeg bruge TIG.. er det gammel rusten udstødninger du skal svejse, så er MAG også vejen frem (:

• #8   1. feb 2013 Kan godt se/læse pointen og går lidt i tænke tank igen. Har set at der finder CO2 anlæg hvor der ikke er behov for gas (er i tråden). Må åbenbart tilbage på den blå eller g&g
    Takker for Jeres input og ønsker forsat god fredag.

• #9   1. feb 2013 de gasløse svejseværk fra harald skrald og lignende kan du glemme og smide i havnen - de har simpelthen ikke Ampere nok, til at brænde sig fast!! Det rør-svejsetråd ligger sig bare som en gammeldags koldlodning ovenpå materialet og ved første bump, knækker det fra hinanden!

• #10   1. feb 2013 Det er ikke helt korrekt Thomas Z. Jeg har prøvet at svejse med et, Der kom en del svejse sprøjt, men der var fin indbrænding.

• #11   1. feb 2013 @ holmeren. hvordan f.. lavede du det lille 2 tal?

• #12   1. feb 2013 @ Thomas C:

Ok - så har du heldigvis bedre erfaring med dit, end jeg har haft med de 2 forskellige apparater jeg har prøvet i tidens løb. Ja det sprøjter ad h... til det lort, men det er jo fordi flux midlet bliver varmet op....
    Men hvor om alt er, så kan du aldrig få samme indbrænding med sådan et anlæg, som du kan med et større CO2 baseret, idet du får en langt bedre renbrænding af overfladen med gas!

• #13   1. feb 2013 Bare lige for at gøre en ting klart, så har jeg ikke et Harald skrald værk.

Men flux'en burde ikke give mere svejse sprøjt. Du har jo nærmest ingen sprøjt når man svejser med pulver fyldt rørtråd.
    Men jeg vil dertil sige at jeg kun har prøvet et Harald værk. Resultat blev brugbart, men det var ik noget jeg ville bruge professionelt.

• #14   1. feb 2013 Glem alt om at svejse tyndvægede rør med pind hvis du aldrig har svejset før, og dit nærmest ikke eksisterende behov for at svejse bør nok gøres op med hvad du kan få Svend smed til at svejse for et nærmest ikke eksisterende beløb til drukturen, man kan få mange svejsninger for 2000...

• #15   1. feb 2013 @Thomas C:
    Nej men med pulverfyldt rørtråd, har du som regel også en deeel flere Ampere at gøre med og det giver en renere forbrænding af pulveret, så det ikke sprutter sådan!
    Det er ligesom hvis du kører en pindsvejser på et stykke rustent metal - det sprutter også ad h... til, indtil fluxen har renset overfladen og du er nede i rent kulstofholdigt metal.

• #16   1. feb 2013 Hvis du ingen erfaring har med svejsning bør du holde dig fra elektrode svejsning, det er ikke for uøvede og slet ikk i så tyndt plade som udstødning mm. De gasløse svejsere også kaldet bimax er noget rigtigt knald = hold dig væk. Har prøvet dem og det er komplet umulig at lave noget som er holdbart eller ser ordenligt ud med sådan en, også selvom man er fagmand i faget.

Du kan få en 230volt co2 svejser i biltema til 2000kr og de er sgu ok, hvis dit behov er lidt udstødninger osv. Flasker kan du finde brugt på gul og gratis osv til få penge. Den vej ville jeg gå hvis det var mig. Har selv en 180amp Telwin fra Harald-nyborg som er bygget af migatronic stumper og den er god til pladearbejde på biler osv. men ret meget sværere gods end det er den ikke egnet til.

• #17   1. feb 2013 @ Thomas Z
    Belægningen på pind renser ik rust væk.. Den er der for at beskytte smeltebadet imod den atmosfæriske luft. Under selve svejse processen danner den en beskyttelse gas (lige som blandgassen ved mig/mag svejsning)

• #18   1. feb 2013 Hej
    Jeg vil sige som de andre, elektrode og tyndplade er NO GO for en uerfaren. Der henvises til noget fra biltema, måske denne:
    (link fjernet)
    Er der nogen erfaringer med dette anlæg. Selvfølgelig med "rigtig" tråd og en flaske co2.

• #19   1. feb 2013 Det er lige præcis den Ole linker til jeg taler om. Der kan også sættes flaske til

• #20   1. feb 2013 Brug hellere en ramme øller hos smeden, end selv at give dig ud i svejsningens kunst. Du aner ikke hvad du laver... En pæn svejsning kan sagtens holde dårligere end en grim. Der skal et trænet øje til at se forskellen.

Bonusinfo. Elektrode/pind er en gammeldags sammensmeltningsmetode. Den er god til udendørs arb og urene steder, såfremt du svejser med basiske elektroder. Rutile (højtydende) elektroder er en oldnordiske svejseform, der blev udkonkurreret i midt 90.

Skal du have en svejseværk, så prøv dig frem hos venner, hvis det er muligt. Hvad du skal bruge af svejseværk afhænger meget af opgaven. Og det kræver evner at mestre også på hobbyplan.
    min anbefaling er at betale dig fra opgaven, så er du (næsten) sikker på at det bliver i orden.

Mvh Michael med et hav af udløbne svejsecertifikater

• #21   1. feb 2013 Hej
    Michael ingen tvivl om at proffe kan gøre det bedre, det skulle de jo også gerne, Men jeg vil nu mene at de fleste kan lære at styre en co2 til husbehov. Det er jo ikke svejsninger der skal overholde bestemte krav osv, men derimod en udstødning, pladearbejde osv.

Render man til smeden hver gang, lærer man det jo aldrig selv. Det er ganske tilfredsstillende, at se en pæn svejsning man selv har lagt, både med co2 men sandelig også med pind.

Peter Modvind Har du prøvet den co2er fra biltema?
    Sad lige og lurede lidt rundt på nettet, kan se en ny flaske nemt løber op i 2-3000 kr, det er jo ikke helt uvæsentligt i dette regnestykke.

• #22   1. feb 2013 Jeg takker for de mange input og må overveje min investering en gang til. Har for 20 år siden svejst en smule med CO2 og det var med ok resultat. Har dog aldrig prøvet elektrode. Har dog lige fået tilbudt om at prøve TIG, Elektrode og CO2 svejsning af en firmaets kunder. Så må jeg se hvordan det går og overveje min beslutning igen.
    Ha en forsat god aften og takker for alle input.

• #23   1. feb 2013 Til alm. hobby brug kan de fleste sgu godt lave noget som kan holde, hvis man øver sig lidt og spørger venner/bekendte til råds. Det er jo næppe at end udstødning, små beslag, evt rust i biler mm. som man går i krig med. Og det er sgu ikke altid at faglærte smede er skide gode til netop svejsning. Jeg arbejder selv udelukkende med svejsning til hverdag på højt plan og har sgu set mange dårlige eksemplarer gennem tiden.

Har ikke prøvet netop den model, men de billige modeller plejer at køre nogenlunde ens. De har næsten alle det til fælles at de kører med de små 2-3kg´s trådruller og at justering af maskinen er meget grov.
    De er ikke at sammenligne med prof. maskiner, omvendt er prisen heller ikk og en maskine til 10.000 der kører 1-3 timer om året er overkill i min verden smiley Jeg er fint tilfreds med den jeg har i min garage, men kender også begrænsningerne på den smiley

Mht til gasflasker så plejer det at være muligt at finde brugte flasker for omkring 500kr i 6kg som passer godt til den størrelse maskiner. Opfyldning/ombytning af co2 flaske gav jeg knap 400kr for sidst i specialbutikken. Hvor finder du dem så dyre?

• #24   2. feb 2013 Hej
    Det var en ny flaske, f.eks ved onkel Harald til små 2200kr og det var kun for en 6 kg.

• #25   2. feb 2013 Find en brugt istedet smiley

• #26   2. feb 2013 En CO2 ejerflaske er lige så god at have som penge i banken smiley en brugt 6L flaske kan købes for ca 1000,- fyldt.. Og er fin til næsten ikke eksisterende opgaver...

Pulver fyldt tråd er fantastisk ( for mig) ...... Jeg har tjent mange penge på at lave det om som amatøren troede han kunne med et skrammel H Nyborg anlæg smiley

• #27   4. feb 2013 Alt + 0178 = ² (Hold ALT nede imens du trykker det på numpad)
    Alt + 0179 = ³ (samme metode)

Kommentér på:
Esab Elektrode svejser

Annonce