11.317 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Garage isolering igen igen :D Garage isolering igen igen :D

Hey folkens...

jeg har mig en muret garage med nada isoleringen...

Da jeg gerne vil kunne holde det frost fri, og varme den op engang i mellem når der skal skrues i de kolde vinter dage, vil jeg smide noget isolering op inden jeg for smidt alt for meget der ind bar sådan lidt hen af vejen

MEN hvordan ?
jeg har søgt en voldsom masse og læst en voldsom masse men er ikke blevet voldsomt klogere nogle siger der skal dampspær andre siger der ikke skal, og det samme med vindpap??

Jeg har absolute ingen afaring med emnet så jeg er helt blank

Jeg tænkte 50/100mm i væggende Er der for meget??
Og hvor meget er nødvendigt på loft det er jo der varmen fiser ud?

Der er ingen loft nu så der er bar åbent helt op til og over spærne men tænker troldtek på spærne og isolering oven på..


Skal lige siges at garagen er på en 80m2 så det vil nok ikke kunne lade sig gøre at varme hele hytten op til 22 grader uden en større omkostning, men bar så der ikke fiser pingviner rundt i mellem værktøjet biler og mc;)


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Garage isolering igen igen :D
  • #1   3. feb 2013 Hej
    Var det mig ville jeg sætte en skellet væg af lægter eller stål op. Og så isolere med min 100mm. Dampspærre jae joo, ville nok gøre det, men i en garage der måske sjældnet opvarmes, gør det ikke den store forskel.
    På loft skal du minimum have 200mm, hvis du vil kunne varme det op. Medmindre spær står meget tæt, kan du ikke sætte troltekt direkte under, men du skal forskalle under.


  • #2   3. feb 2013 min 100 mm i væg 200 i loft og en super god dampspærre og min 2 vent kanaler til lid cirkulation af luften,alt træk der kommer ind køler er ikke klar over hvordan reglerne er med henholdt til byggeri af denne art

  • #4   3. feb 2013 Jeg står over for samme udfordring bare i mindre skala og i træ.
    Så vidt jeg kan forstå sætter man kun damspær hvis rummet skal være konstant opvarmet og vindpap hvis det skal stå uden varme eller kun varme nogen gange.

    Og mht mm så skal det vidst være mindst 100mm som Ole skriver.

    Det skal siges jeg ikke ved det med sikkerhed og det kun er hvad jeg har læst mig til smiley


  • #5   3. feb 2013 Hej
    Vindpap og dampspærre har intet med hinanden at gøre.

    Vindpap bruges udvendig, hvis ikke klimaskærmen er 100% tæt, feks ved træ beklædning. Pap skal forhindre at det blæser ind i isoleringen.

    Dampspærre bruges indvendig for at forhindre at der kommer fugt ind i isoleringen, altså den fugt der kan være inde i bygningen.


  • #6   3. feb 2013 Det er dobbelt mursten i gul:D

    Havde også tænkt mig 100 og 200/50 på loftet, mine spær ligger rimeligt tæt kan ikke huske det helt korrekte mål men mener at der er en 50 - 70 i mellem dem så troldtekt burde kunne nå (Uden at jeg har voldsomt forstand på det)

    Men Ole hvad mener du med at forskalle under?

    jeg har i ventilations huler på en 10/11 i diameter 8steder i garage murene jeg har sådan en rist på ud vendigt og så fyldt rockwhool op i røret på nuværende tidspunkt, for det ikke trækker ind, kan jeg bare lade det være og så smide den nye isolering osv uden på?



  • #7   3. feb 2013 Min garage har 200 i sider og 250 på loft, OG gulvvarme, det er så nice, og det er ikke for at prale, men komfort er nice når man skruer og de ting man skruer på ikke er pisse kolde at røre ved. Og beklædning indefor finer, der er spartlet og glasvæv på den grove, og så hvid maling, ren stue til kun MC smiley

  • #8   3. feb 2013 Hej
    Ja hvordan forklarer man en forskalling. Det kan gøres på flere måder. men står dine spær så tæt, ville jeg nok vælge at sætte f.eks et 25*100 brædt under vinkelret på spærretningen, med 60 cm afstand. Altså så dine troltekt plader ikke komme til at sidde og "flappe" med enderne. Forskalling som på billedet her:
    (link fjernet)


  • #10   3. feb 2013 Nemli Jacob !!

    Er der en hulmur, så laver man da ikke en ekstra væg indv. for det første får man et mindre rum, man mister også sin dejlige sten væg, som er både skrue og brandsikker..

    Vindpap er KUN til ikke tætte yder vægge ( træ)

    Hvis du gad tage et par billeder af din tag konstruktion, så var det lettere at vejlede.
    Formoder du har frit liggende remme/spær. prop isolering op imellem dem ( gerne 200mm hvis der er plads. er der kun til 100mm, så var det sådan det blev :-)) dampspærre klammes på direkte under denne isolering, og så klapper du noget loft under, Skal du svejse eller lege med ild, er gips at foretrække, Trolltex er kønt og godt (har også isolerende effekt. Eller træ)

    Det er ikke svært ( ud over at lette røven fra sofaen og komme igang :-))


  • #12   3. feb 2013 Flemming Selvom det ikker var for at prale gik det alligevel helt godt smiley er da slet ikke misundelig hehe Fed garage du har dig!!!:D

    tror jeg fik fat i hvad du mente nu Ole:D
    Tak for svarene!!


  • #13   3. feb 2013 jeg har ikke nogen hulmur...
    Efter hvad jeg kan se er det mursten muret op i 2 lag ved siden af hindanden:)
    Ellers ville det være det klart nemmeste og få blæst isoleringen ind.

    har jeg gjort på mit løft sidste sommer og det funker:D

    Brian S jeg skal nok lige på skut et par billeder men er på arb til 23 i dag og igen fra i morgen tidlig til 16 ca i morgen så kan først nå det efter der smiley


  • #14   3. feb 2013 Ingen dampspærre, det er kun hvis du har en konstant varme der inde. og hold nu op med alt det pjat, i gamle dage var er ingen dampspærre nogle steder. Folk slynger rundt med det lort, og ved ikke en skid om det, og det resulterer i at skidtet rådner op og falder fra hinanden. Dampspærre er kun til rum der er konstant opvarmet, og skal ikke bruges i etage adskillelse eller andre steder, og er man i tvivl så lad være. Hilsen tømreren.

  • #18   3. feb 2013 okey intil videre tror jeg det bliver 100 i mur 200/250 på loft og INGEN dampspær:P

    Nogne der ville se det som en dårlig ting at lave skeletet i trælægter her tænker jeg på fugt... eller er det nødvendigt at lave det i stål skelet?

    Jeg læste også et andet sted at en skrev at isoleringen ikke måtte røre ydermuren (Altså den mur der skal isoleres) Passer det?
    Det virker lidt underligt..


  • #21   3. feb 2013 Hej
    Ang stål eller træ afhænger det af fugten i rummet. Er der altid knastørt også gulvet villle jeg bruge træ, men er gulvet vådt en stor del af tiden valgte jeg stål. Stål er dog ret bekostelig nok ca 4-5 gange dyrere end træ alt afhængig af hvad du vælger.


  • #22   3. feb 2013 1000Tak for alle de brugbare råd og afaringer:D
    Nu ved jeg hvad de næste projekter kommer til at indholde og hvordan det skal gøres:D

    men til dem der stadig hænger i prøver jeg at gå videre....
    Den ene halvdel af garagen er gulvet ødelagt og revnet en del rundt omkring... Vil jeg kunne blande noget beton selv og smide ovenpå og "prøve" at nivilere det pænt ud eller skal det hele hukkes op og laves forfra... og en anden ting ville det så måske ikke bedre kunne svare sig at bestille en lastbil med en omgang flydebeton? Det er bare en pænt dyr omgang sku jeg mene...


  • #23   3. feb 2013 Hej
    Det afhænger jo lidt af om du har plads til yderligere et lag ovenpå. Ingen tvivl om at det bedste er at hugge op grave ud og isolere under, og nyt beton ovenpå så er det tip top. Men det koster jo.
    Uanset hvad du vælger vil jeg IKKE anbefale at du gør det selv, medmindre du har prøvet det før, eller har en kammi med der kan. Og slet ikke med flydebeton, det skal man have lidt erfaring med, hvis man vil have et brugbart resultat. Mange tror fejlagtigt at flydebeton bare skal hældes ud, og så er alt godt, sådan forholder det sig desværre ikke.


  • #24   3. feb 2013 Dampspærre kan sagtens undværes i et skur/ garage......MEN !! Det koster intet, er ikke tidskrævende at opsætte, og så er det der når/hvis rummet skal bruges til noget andet, hvor mere varme er påkrævet....

    Jeg sprang ikke uden om smiley


  • #25   3. feb 2013 Jeg tro sagtens der kan være et lag beton overn på den ende af garagen hvor gulvet er revnet er den deld er i sin tid er blevet bygget først og så er der bygget en nogenlunde samme størrelses garage ved siden af som så er bygget sammen med den gamle. og der er 2,5 ca fald fra den gamle del af garagen til den nye. Det er godt nok lavet med en pæn lille bakkeimellem de 2 gulve men alliegvel...

    Brian men hvis så jeg ikke varmer garagen op eller den skal varmes på til en fast temp i den nærmeste fremtid, så vil fugten vel ikke kunne komme ud og ender den så ikke i isoleringen og træværket...


  • #26   3. feb 2013 Nix. En dampspærre skader ikke.

  • #27   4. feb 2013 Update der er 4,5Cm fra det gamle gulv til det nye, så hvis jeg får nogle til at smide flyde beton på og retter det pænt ud vil det så kunne holde til bilerne der skal holde på det??

    profilbillede
  • #28   4. feb 2013 Ja.. smiley men det gamle skal være rent. Og må meget gerne være ru. Evt skader og løs beton skal hugges fri.


  • #30   4. feb 2013 PLus på midten hvis hjulene køre over fra den ene bil der holder inde går der mere og mere i stykker

    Det er som at de tidligere ejer har haft brækket gulvet op for at tjekke efter kloark (Det føre jo lige hen til den)
    Men det sjove er at der der ikke køre nogen rør neden under, de køre den modsatte vej ud af garagen..

    Når gulvet skulle laves ville jeg nok smide en bredere kloak ind og så self få lavet gulvet med fald mod denne:)


    profilbillede
  • #32   4. feb 2013 Hej
    Du kan IKKE lave flydebeton selv. Men det er selvfølgelig muligt at blande alm. beton i blander. Jeg er ret sikker på at dit slidlag vil revne samme sted som det gamle. Men en revne betyder jo ikke det store.


  • #33   4. feb 2013 Nej så længe der ikke falder hele stykker af som nu smiley Det er jo kun til at parkere på:)

    Må ud og se hvad jeg kan finde en gang flydebeton til, det nok det nemmeste;)



  • #35   5. feb 2013 ja en ny kloak?
    Man kunne lave en der kørte hele vejen ned i midten måske så tog det vand fra begge biler vi lige kan nå og klemme ind der ved siden af smiley
    Eller en lang rist langs porten.
    Jaah den er okey, den ene halvdel er til hverdag og den anden er til sjov og projekter:)
    jeg skal bare have lavet gulvet og isoleret den en smule,det sku for koldt når vi nærmer os de 0grader... Det sidste brænde skal lige ud og så begynder jeg nok med isoleringen i den ende så jeg kan få værksteds bord osv sat op,der er lidt midlertidige lappe løsninger med hensyn til indretningen lige pt:P Skal også have lagt væggen ned i midten, så kæresten tør at bakke bilen ind selv.. Det er værre arbejde at skulle ud og bakke begge ind om aften;)


  • #36   5. feb 2013 Det kan da egentligt også værre en Rist i midten af garagen (Altså den del der skal have nyt gulv) ville svække betonen når den gå hele vejen ned igennem....

    Men i skal begge have 1000 Tak for hjælpen!! er blevet meget klogere:D


  • #38   5. feb 2013 Det kunne self godt være... Hmm den havde jeg ikke lige tænkt på, tænkte egentligt at de havde ladt den stå da de havde bygget den anden halvdel til af garagen bare for at lave en form for opdeling..
    Men så skulle der vel ikke ske noget ved at korte den lidt af skulle der, hvis den var ment som støtte? Hvordan kan jeg iøvrigt se det?

    jaah har sagt det til hende et par gange, men hun er ikke helt sådan at lære nye triks:D


  • #39   5. feb 2013 Efter de nye billeder, synes jeg det er noget mere medtaget end først antaget..

    Jeg havde brækket det op( ser ikke svært ud ;-)), fået lagt kloak, og støbt et ordentlig gulv.. Det koster lidt mere arbejde, men ikke mange flere penge..

    Chancerne for at det vil revne igen, kun med flydebeton er meget store, når det er så revnet som det er....


  • #40   5. feb 2013 Ville du brække det helt op altså ned til grus sten osv eller ville du brække det øverste revnet lag af Brian?

  • #41   5. feb 2013 Jeg ville brække det hele op... Tror faktisk ikke der er ret meget.

    Så ville jeg smide noget rionet ud på gruset ( hæve det et par cm ) og støbe en lææææker bund til garagen. Så er man sikker på kun at skulle gøre det 1 gang.

    Og når man alligevel har betonbilen ude er det lige meget om man får 1 eller 3m beton.


  • #42   5. feb 2013 n

  • #43   8. feb 2013 Afløb i en garage/værksted, det er 100% no go, med mindre at du har en olieudskiller, been there.

  • #44   8. feb 2013 @lars.

    Hvis man tager sine politisk korrekte miljø briller af. Så er et afløb i hobby værkstedet mere et must end et no go..

    Man har så godt som aldrig den mindste smule olie på gulvet. Men masser af vand ( mit drukner pt i sne sjap )

    Jeg ville vildt gerne have et afløb i min garage, og hvis/ når der skal repareres gulv så kommer det smiley

    Så jeg let kan komme af med vandet fra båd traileren, og kan skylle motoren inden døre, og alt det vand man vasker med kan rende naturligt væk ( og man kan blive inden for med vandslangen ;-))


  • #46   8. feb 2013 @mogens.

    Det er fuldt ud lovligt i privat ejendom. Og meget ulovligt i erhvervs smiley

    Det samme gælder de meget moderne Aqua drain render foran porten.


Kommentér på:
Garage isolering igen igen :D

Annonce