2.165 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

kontaktlinser vs briller kontaktlinser vs briller

må nok se i øjnene at alderen er ved at indhente mig , men kan ikke administrere at skulle til at passe på et par briller i min hverdag som automekker så overvejer linser men ved ikke hvordan det er i hverdagen ?

hvordan gør i andre der er brugere af det ene eller det andet ??

jeg gruer lidt for de situationer hvor man står under noget gammelt jordbefængt skrammel og skidtet drysser ned i fjæset/øjnene på en ? ( det sker flere gange ugentligt)
hvordan reagere ens øjne på skidt når man har linser i ?

MVH Dingle

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kontaktlinser vs briller
  • #1   3. feb 2013 Kan være noget rigtig lort hvis det kommer ind bag linsen.
    Det dyre alternativ kunne også være laser operation. Alt efter hvad briller eller linser måtte koste om måneden eller året så kunne dette være en okay investering.

• #2   3. feb 2013 Jeg er lastvognsmekaniker, og bruger også linser. For mig er det intet problem at have det...

Tør ikk få en laser operation, da jeg har hørt flere det er gået skidt for end godt...

• #3   3. feb 2013 Ingen problem med skidt med bløde linser (-eller samme som uden linser), hvilke er dem du sikkert skal have hvis du ikke har stor bygningsdel og/eller dobbelt styrke (læsefelt). Jeg vil foreslå at starte med endags linser, de er nemlig enkelt pakket og kan holde meget længe hvis man ikke bruger det hver dag. månedes linser kan kun holde 1 mdr uanset du kun har brugt dem i 5 dage.

• #4   3. feb 2013 den med laser er jeg klar over , men den er sgu lidt svær at sluge at skulle bruge en kæmpe bunke penge at kunne se det man hele tiden har kunne se :-|

bare det at skulle betale for briller er lidt af en udskrivning

• #5   3. feb 2013 guns og Holm

i fik da lige humøret lidt op , men hvordan når man får noget i øjet ? jeg tænker at før kostede man det bare ud på nemmeste måde med en finger , men det gør man jo nok ikke med linser??

• #6   3. feb 2013 Jo det er bare ud med linsen, ud med lortet, og så ind med en ny linse, eller den gamle, hvis du ikk lige har en ny...

• #7   3. feb 2013 Jeg har også linser og tænkte det samme som dig, er selv mc mekker og roder med biler i fritiden, hvis jeg endelig får skidt i øjenene så tørrer jeg det ud som før... Så på den konto har jeg ikke haft bøvl... 2 uger så har du vænnet dig til at smadre dem i øjene og tage dem ud igen...

• #8   3. feb 2013 ok ? det hverken ridser eller skrammer hverken hornhinde eller linse ? så man får kløe eller irritation ?

er sgu lidt spændt på at se hvad der er bedst smiley

• #9   3. feb 2013 nice posting Dons , det er taget til efterretning smiley

• #10   3. feb 2013 du kan også få linser som du kun behøver at tage ud 1 gang om måneden.
    Jeg bruger sådanne linser og jeg er super glad for dem....jeg er selv uddannet som lastvognsmekaniker og gad ikke det der med at skulle rode sig selv i øjnene i tide og utide, da man jo ret tit har meget beskidte fingre.....også selvom man vasker dem grundigt. Derfor tog jeg månedslinser jeg kan sove med...det er satme dejligt at man ikke skal ta dem ud og i hele tiden.
    Når så måneden er gået hiver jeg dem ud inden jeg går i seng og næste morgen kommer de nye i.
    Kan varmt anbefales hvis dine øjne ellers kan klare at have linser i

• #11   3. feb 2013 Sørg for ikke at købe for billigt, er min erfaring, hvis man er villig til at betale ca. 200 kr. om måneden for endagslinser får man meget for de sidste 50 kr. i stedet for dem til 150 kr.

• #12   3. feb 2013 Jeg har også månedslinser, men bøvler lidt med at de tørrer ud, jeg har ikke fundet nogle endnu der ikke er tørre... 2 min om morgenen blinker jeg lidt extra og går lidt rundt i tåge, og så er de klar igen..:-) men hav altid lidt linser til at lægge på arbejde og i bilen, det kan ske man har brug for at skifte...

• #13   3. feb 2013 carsten :

det er også lige det største Q lige PT , men håber at mine øjne kan det , orker ikke at skulle gå med briller , hvad så med slibebriller og hvor skal jeg så gøre af mine oakleys når der er sol på skærmen ? smiley

• #14   3. feb 2013 Har begge dele (hårde linser), og har i en periode på 5 år, haft såkaldte ortho-k linser. Dem sover man med, og så trykker de hornhinden i 'linseform', hvilket gør at man så kan se klart den næste dag. De er ret optimale for man har ikke bøvlet med skidt i øjenene. Dog kræver de en ret lang tilvænningsperiode.

Bløde linser bryder jeg mig ikke om, da man dels skal have et godt lager af dem konstant, og så bliver de trælse i løbet af dagen. Hårde linser er værre mht skidt i øjnene, og skal nogle gange tages ud og skylles. Briller er kun lidt upraktiske nogle gange, og lidt skrøbelige.

• #15   3. feb 2013 Hårde linser er derfor perfekte for mig i kombi med briller, så øjnene kan få noget fred engang imellem smiley
    Har -5.20 på begge øjne og bygningsfejl, og har haft skidtet i 14 år, så er ved at have erfaring med forskellige typer linser smiley

• #16   3. feb 2013 Niels S

takker for input

ved endnu ikke hvad mit synstab er men er blevet noget nærsynet og kræver mere lys end jeg husker var nødvendigt :-S

men takker til jer alle for input

• #17   3. feb 2013 Hvis du har nok styrke kan du få dækket laseroperationen af staten.

Det gjorde jeg, og hold kæft det er fantastisk. Har INGEN gener overhovedet. smiley

Mener grænsen ligger på +-6 ved almindelig styrke, og +- 3 bygningsfejl (eller en forskel mellem øjnene på over 3).

• #18   3. feb 2013 Ole A> Mig bekendt yder staten da ikke tilskud/betaler for laseroperation?

• #19   3. feb 2013 Ikke at jeg ikke tror dig, hvis du har fået det, men er det ikke nyt så? smiley

• #20   3. feb 2013 Søren Bøgh N:

Jeg fik det lavet den 3/11-2011, fuldt dækket af staten. smiley

Ikke lige den bedste kilde, men googlede lige hurtigt. Se pkt. 10:
    http://www.godtsyn.dk/er-du-egnet/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l.html

Den eneste forskel fra offentlig til privat, er at de offentlige opererer over 2 omgange (=flere penge til hospitalet), hvor de private oftest gør det på 1 gang.

Hvis du er i målgruppen, ville jeg KLART anbefale dig at få det gjort. Det er fantastisk at kunne se smiley

• #21   3. feb 2013 Interessant læsning - det vidste jeg ikke, men så lærte jeg noget nyt i dag også smiley

Og det virker bare helt som det skulle?

• #22   3. feb 2013 Både jeg, min mor, min farmor og et par af mine forældres venner har fået det lavet - uden nogen former for gener. smiley

Så ja, det virker bare! Nu kan jeg også bruge solbriller, uden at skulle have et eller andet underligt stel, fordi glassene skal være så tykke. smiley

Dog er der forskellige behandlingsmetoder, jeg blev behandlet med FS LASIK (femtosekund), hvor der bliver lavet et meget snit (med en laser i siden af hornhinden), hvor de så kan ligge hudflappen til siden, og få laseren til at slibe øjet til.

Min mor fik det lavet med den lidt ældre LASEK (mener jeg den hedder), hvor de laver et snit rundt om hornhinden, løfter hele hudflappen af, sliber, og så placerer hudflappen tilbage igen. Det giver et lidt længere helingsperiode.

• #23   4. feb 2013 Tak for svarene. Det lyder da helt klart som noget, der er værd at overveje nærmere smiley

Men jeg venter lige et år minus 4 dage med at melde mig ind i "danmark", da jeg lige har været ved kiropraktor - for første gang i 3 år - i onsdags smiley

• #24   4. feb 2013 Du skal ikke være medlem af Danmark (sygeforsikringen). Det er staten/det offentlige der giver tilskud til offentlige hospitaler. Sygeforskring Danmark giver tilskud til private hospitaler. smiley

• #25   4. feb 2013 Ja, nu får jeg det vist rodet sammen smiley

Jeg må lige kigge videre på det i morgen, når synet er blevet bedre smiley

• #26   4. feb 2013 Fair :D.

Forløbet er nogenlunde således:

Bestil en tid hos en øjnlæge med henblik på øjenoperation, han undersøger og måler øjnene om det kan lade sig gøre (skal have en bestemt hudtykkelse samt pupilstørrelse), og laver en henvisning til et offentligt hospital, hvor du så (efter 6mdrs ventetid, eller hvor meget der er lige nu) modtager en indkaldelse smiley

• #27   4. feb 2013 Jeg har gået med linser siden jeg var 15 år. Og fylder snart 34. Startede med månedslinser. Men skiftede dem hurtigt ud med dagslinser. Klart det nemmeste!

Jeg har arbejdet som elektriker og har ofte arbejdet i støvede omgivelser, hvor man også fik en masse skidt i øjnene. Dette har meget sjældent været et problem. Men det kan ske at man bliver nødt til at tage linsen eller linserne ud, fordi der er kommet noget ind under.
    Det værste er nok når du tager dem på. Der skal man sørge for der ikke er noget som helst støv på fingrene. F.eks. fnug fra håndklædet. Det er pisse irriterende for øjet. Så smid linserne i med våde fingre. Det fungerer for mig.

Indtil for ca. 6 mdr siden, gik jeg altid med de dyreste linser, da det var de eneste der var til at holde ud en hel dag. Men har lige fundet nogle der hedder Splash. Det er blandt nogle af de billigste på markedet. Og for mig, er de faktisk lige så behagelige, at have i. Dog lidt sværere at sætte i, da linsen er en smule hårdere, og er svær at balancere på fingeren. Men det kan være du vil syntes om et helt 3. eller 4. produkt. Regn med at bruge en del måneder på at finde det helt rigtige.

En anden vigtig ting! Husk at gå til kontrol. Går man i støvede og snavsede omgivelser, kan der godt sætte sig noget i linsen, som sætter sig i øjet. Har en enkelt gang haft en lille bitte ridse i øjet. Dog ikke værre, end jeg bare skulle sørge for at tage linserne ud, 2 timer før jeg skulle sove, så man lige kunne "blinke" det væk.

Mht. operation, er det så ikke noget med det er mest effektivt og "sikkert" for nærsynede? Det er noget med øjets krumning er forskellig, om man er nær- eller langsynet. For langsynede skal der en del mere til. Noget med der først laves en fordybning, rundt om det område der så senere skal "skrælles" af med laseren. Og går det ikke godt, er man vist skidt stillet. Så er det vist ikke muligt at bruge kontaktlinser senere.
    Det er så et par år siden jeg hørte om det. Måske er de bedre til det med langsynede nu.
    Har en kammerat der var nærsynet, og han fik en Lasik for 6-7 år siden. Og han ser vist stadig som han skal.

• #28   4. feb 2013 Mr.Guns.Jeg fik laser for et år siden.Kunne se 100% dagen efter.Dem der får problemer er de smarte der ikke overholder de få ting som bla at dryppe øjnene den første uge.Det er bare dejligt at kunne se normalt uden briller smiley

• #29   4. feb 2013 Var du lang eller nærsynet? Gad også godt slippe for linser og briller. Men tør fandme ikke den laseroperation, pga. jeg er langsynet.

• #30   4. feb 2013 Tør godt nok heller ikke operation endnu, selvom jeg kan få det dækket som det pt ser ud smiley
    Kun pga de sære bygningsfejl jeg har ... Der er også en nyere metode end lasik, der hedder No-cut. Prøv at undersøge den, jer der gerne vil opereres.

• #31   5. feb 2013 Tag en forundersøgelse.Jeg var også utrolig skeptisk/bange det er jo ens øjne de piller ved.Men efter undersøgelsen hvor de forklarer alt blev jeg meget beroliget.Selve operationen tager ca 10 min fra du går ind til du går ud.Det er ligegyldigt om du er nær eller langsynet.Jeg vil varmt anbefale det smiley Aldrig mere duggede briller.Dejligt.

Kommentér på:
kontaktlinser vs briller

Annonce