2.165 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
31 Svar
kontaktlinser vs briller kontaktlinser vs briller
må nok se i øjnene at alderen er ved at indhente mig , men kan ikke administrere at skulle til at passe på et par briller i min hverdag som automekker så overvejer linser men ved ikke hvordan det er i hverdagen ?
hvordan gør i andre der er brugere af det ene eller det andet ??
jeg gruer lidt for de situationer hvor man står under noget gammelt jordbefængt skrammel og skidtet drysser ned i fjæset/øjnene på en ? ( det sker flere gange ugentligt)
hvordan reagere ens øjne på skidt når man har linser i ?
MVH Dingle
0 synes godt om
jun 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 88
Det dyre alternativ kunne også være laser operation. Alt efter hvad briller eller linser måtte koste om måneden eller året så kunne dette være en okay investering.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 22 Svar: 104
Tør ikk få en laser operation, da jeg har hørt flere det er gået skidt for end godt...
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 33
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.653
bare det at skulle betale for briller er lidt af en udskrivning
apr 2010
i fik da lige humøret lidt op , men hvordan når man får noget i øjet ? jeg tænker at før kostede man det bare ud på nemmeste måde med en finger , men det gør man jo nok ikke med linser??
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 22 Svar: 104
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 123
apr 2010
er sgu lidt spændt på at se hvad der er bedst
apr 2010
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
Jeg bruger sådanne linser og jeg er super glad for dem....jeg er selv uddannet som lastvognsmekaniker og gad ikke det der med at skulle rode sig selv i øjnene i tide og utide, da man jo ret tit har meget beskidte fingre.....også selvom man vasker dem grundigt. Derfor tog jeg månedslinser jeg kan sove med...det er satme dejligt at man ikke skal ta dem ud og i hele tiden.
Når så måneden er gået hiver jeg dem ud inden jeg går i seng og næste morgen kommer de nye i.
Kan varmt anbefales hvis dine øjne ellers kan klare at have linser i
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.232
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 123
apr 2010
det er også lige det største Q lige PT , men håber at mine øjne kan det , orker ikke at skulle gå med briller , hvad så med slibebriller og hvor skal jeg så gøre af mine oakleys når der er sol på skærmen ?
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.845
Bløde linser bryder jeg mig ikke om, da man dels skal have et godt lager af dem konstant, og så bliver de trælse i løbet af dagen. Hårde linser er værre mht skidt i øjnene, og skal nogle gange tages ud og skylles. Briller er kun lidt upraktiske nogle gange, og lidt skrøbelige.
maj 2006
Har -5.20 på begge øjne og bygningsfejl, og har haft skidtet i 14 år, så er ved at have erfaring med forskellige typer linser
apr 2010
takker for input
ved endnu ikke hvad mit synstab er men er blevet noget nærsynet og kræver mere lys end jeg husker var nødvendigt :-S
men takker til jer alle for input
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 24
Det gjorde jeg, og hold kæft det er fantastisk. Har INGEN gener overhovedet.
Mener grænsen ligger på +-6 ved almindelig styrke, og +- 3 bygningsfejl (eller en forskel mellem øjnene på over 3).
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
nov 2008
okt 2012
Jeg fik det lavet den 3/11-2011, fuldt dækket af staten.
Ikke lige den bedste kilde, men googlede lige hurtigt. Se pkt. 10:
http://www.godtsyn.dk/er-du-egnet/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l.html
Den eneste forskel fra offentlig til privat, er at de offentlige opererer over 2 omgange (=flere penge til hospitalet), hvor de private oftest gør det på 1 gang.
Hvis du er i målgruppen, ville jeg KLART anbefale dig at få det gjort. Det er fantastisk at kunne se
nov 2008
Og det virker bare helt som det skulle?
okt 2012
Så ja, det virker bare! Nu kan jeg også bruge solbriller, uden at skulle have et eller andet underligt stel, fordi glassene skal være så tykke.
Dog er der forskellige behandlingsmetoder, jeg blev behandlet med FS LASIK (femtosekund), hvor der bliver lavet et meget snit (med en laser i siden af hornhinden), hvor de så kan ligge hudflappen til siden, og få laseren til at slibe øjet til.
Min mor fik det lavet med den lidt ældre LASEK (mener jeg den hedder), hvor de laver et snit rundt om hornhinden, løfter hele hudflappen af, sliber, og så placerer hudflappen tilbage igen. Det giver et lidt længere helingsperiode.
nov 2008
Men jeg venter lige et år minus 4 dage med at melde mig ind i "danmark", da jeg lige har været ved kiropraktor - for første gang i 3 år - i onsdags
okt 2012
nov 2008
Jeg må lige kigge videre på det i morgen, når synet er blevet bedre
okt 2012
Forløbet er nogenlunde således:
Bestil en tid hos en øjnlæge med henblik på øjenoperation, han undersøger og måler øjnene om det kan lade sig gøre (skal have en bestemt hudtykkelse samt pupilstørrelse), og laver en henvisning til et offentligt hospital, hvor du så (efter 6mdrs ventetid, eller hvor meget der er lige nu) modtager en indkaldelse
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 119 Svar: 787
Jeg har arbejdet som elektriker og har ofte arbejdet i støvede omgivelser, hvor man også fik en masse skidt i øjnene. Dette har meget sjældent været et problem. Men det kan ske at man bliver nødt til at tage linsen eller linserne ud, fordi der er kommet noget ind under.
Det værste er nok når du tager dem på. Der skal man sørge for der ikke er noget som helst støv på fingrene. F.eks. fnug fra håndklædet. Det er pisse irriterende for øjet. Så smid linserne i med våde fingre. Det fungerer for mig.
Indtil for ca. 6 mdr siden, gik jeg altid med de dyreste linser, da det var de eneste der var til at holde ud en hel dag. Men har lige fundet nogle der hedder Splash. Det er blandt nogle af de billigste på markedet. Og for mig, er de faktisk lige så behagelige, at have i. Dog lidt sværere at sætte i, da linsen er en smule hårdere, og er svær at balancere på fingeren. Men det kan være du vil syntes om et helt 3. eller 4. produkt. Regn med at bruge en del måneder på at finde det helt rigtige.
En anden vigtig ting! Husk at gå til kontrol. Går man i støvede og snavsede omgivelser, kan der godt sætte sig noget i linsen, som sætter sig i øjet. Har en enkelt gang haft en lille bitte ridse i øjet. Dog ikke værre, end jeg bare skulle sørge for at tage linserne ud, 2 timer før jeg skulle sove, så man lige kunne "blinke" det væk.
Mht. operation, er det så ikke noget med det er mest effektivt og "sikkert" for nærsynede? Det er noget med øjets krumning er forskellig, om man er nær- eller langsynet. For langsynede skal der en del mere til. Noget med der først laves en fordybning, rundt om det område der så senere skal "skrælles" af med laseren. Og går det ikke godt, er man vist skidt stillet. Så er det vist ikke muligt at bruge kontaktlinser senere.
Det er så et par år siden jeg hørte om det. Måske er de bedre til det med langsynede nu.
Har en kammerat der var nærsynet, og han fik en Lasik for 6-7 år siden. Og han ser vist stadig som han skal.
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 71
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 119 Svar: 787
maj 2006
Kun pga de sære bygningsfejl jeg har ... Der er også en nyere metode end lasik, der hedder No-cut. Prøv at undersøge den, jer der gerne vil opereres.
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 71
kontaktlinser vs briller