4.139 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
69 Svar
Rigtig dyr dag... Rigtig dyr dag...
Jeg kørte i dag min Yamaha XJ600 fra 1992 på værksted, fordi den dryppede olie. Jeg får skiftet pakninger og betaler 1500,-. Mekanikeren, der har serviceret den i vinters har åbenbart ødelagt oliefilteret, så det skal også skiftes.
Jeg får cyklen retur og triller mig en tur. Jeg beslutter mig for at fejre de nye dele på McDonalds! Da jeg parkerer min MC synes jeg at dækket piber. Jeg finder så ud af at jeg har fået et søm i bagdækket. Hurtigt retur på værkstedet inden jeg mister for meget luft, og derefter et nyt bagdæk til 2000. Det gjorde lidt av når man er på SU! Men god sæson til alle!
0 synes godt om
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
Men så kan du lære at holde dig fra mcdonalds ;o)
sep 2008
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 21
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
nov 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Svar: 169
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 165
Vil hellere skifte dækket i sådan et tilfælde end at gamble med mit liv
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.277
sep 2008
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
Jeg er bekendt med der går arbejdstid på at skifte både dæk og pakning, men 3500,- for en pakning, et filter og et dæk er godt nok dyrt..!!
Jeg gav 1000,- for et dæk, 100,- for filter og et komplet pakningssæt koster 1500,- dvs til HELE motoren.. der koster din ene pakning vel noget omkring 2-300,-
jun 2009
Man kunne alså også skrive det var dælme billigt af få skiftet en pakning
Lad os få fakta på bordet, før vi begynder at gætte
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
maj 2005
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 32 Svar: 259
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Bare husk at det skal være en rigtig lap. Altså en der er trukket i indefra med forstærkning indvendig..
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
maj 2009
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
Ang. lapning af mc dæk. STOOOOOP VENT jeg henter straks popcorn og cola, den blir lang den her tråd.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
...Eller det var måske meget slidt i forvejen. Der er jo heller ikke nogen grund at lappe et dæk som alligevel burde skiftes, eller snart skiftes.
Snakkede selv med et mc-værksted igår og spurgte til hvad det ville koste at få skiftet knastkæde + stramme. 4600kr... Det syntes jeg var noget peberet.
apr 2006
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-Køretøjer/Regler-om-køretøjer/Regler-om-koeretoejer/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Detailforskrifter/DfK2012.ashx
Tell us
8.02 - Hjul
"Dæk, fælge og hjullejer m.v. skal være ubeskadigede."
Jovist, men et dæk som er "lappet" eller har udbedret "en skade" jo netop ubeskadiget - og dermed ingen anvisning og/eller lovgivning i forhold til udbedring af en dækskade.
Måske en ammestuehistorie du har hørt?
@Ole (støvring) S: Fik du fat i Cola & Popcorn?
maj 2009
Så nej, der findes som sådan ikke nogen regler. Men alligevel blir bilen kasseret, hvis der er trukket en lap i siden af et dæk. Om det så er synsmanden der er gal på den eller det er på baggrund af en generel opfattelse, det skal jeg ikke kunne sige.
Men hvis dækproducenterne henviser til samme standart omkring forsvarlig lapning af dæk, så ville jeg ihvertfald ikke være bange for at lappe et motorcykeldæk
apr 2006
....og vi taler forøvrigt ikke om biler - vi taler om MC!
For at runde dit eksempel af... så er der vist ikke mange som vil køre med et dæk - hverken til bil eller MC, såfremt der er trukket en lap igennem siden på dækket, idet man "lige der" har svækket konstruktionen/siden (generelt betragtet). Men at sætte en lap i træde/flade, tja, det er en helt anden historie... eller fylde dækket med skum-snot, tja, samme historie... virker glimragende og ingen lovmæssigt hindring!
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 36
apr 2007
Tror din mekaniker har taget røven på dig.
apr 2007
jan 2013
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 97
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
Jeg skal ikke bestemme hvad du skal og ikke skal,,,
men du burde afhente dit brugt dæk i morgen... og gå til et dæk firma og hør om det kan lappes....... hvis det kan det, og du gerne vil køre med det.... så har du et dæk til næste gang...du skal skifte..
mvh
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 686
uanset pris er det vigtigste jo at du føler dig tryk ved at køre på din mc og hvis det er et nyt dæk der skal til for det så fred være med det,
jeg vil ikke selv køre på mc med et lappet dæk men gerne på en bil.
medhensyn udskiftning af pakning mm så er det jo en rep der er garenti på nu og hvis du ikke selv er fingersnild så er det jo kun fornuftigt at få en fag mand til det bla derfor der findes fagmænd inde for alle fag:)
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 686
gælder oz dig busa;)
jan 2013
Og ja, dejlig tur Lasse!
apr 2007
Jeg ville også som Busa siger, hente det andet dæk, se om det kan lappes, og så har du det til næste gang.
jan 2013
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Nogen gør det, andre gør det ikke. Jeg høre til dem der ikke gør.
Nogen mekaniker lapper andre gør ikke, Dem der ikke gør er som regel dem der ikke selv synes det er sikkert nok.
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
Det er rigtigt at der ikke ordret står i loven at man fx ikke må lappe et dæk udefra, men der står i Detailforskrifterne for motorkøretøjer, at dækket skal være ubeskadiget... Nuvel, men hvem er det så der afgør om et dæk er ubeskadiget, tjae, det gør myndighederne i første omgang, og hvem læner de sig så op af, når de kommer til kort, - Teknologisk institut og ankenævnet for dækskader, samt Dækbranchens fællesråd, og gæt engang hvem de læner sig op af - Dækfabrikanterne! Og i og med at der er noget der hedder produktansvar, så har producenterne temmelig konservative REGLER for hvordan man skal lappe deres dæk, for at de med sikkerhed kan holde - Er det ikke muligt at gøre det på den måde, er dækket at betegne som defekt, og dermed i lovens forstand ulovligt...
Dét som du bliver ved med -Fejlagtigt- at hæfte dig ved, er at du TROR at fordi man har lappet et dæk efter egen bedste overbevisning, så er det dermed at betegne som skadefrit. Det er forkert.
Dæk skal lappes efter DÆKPRODUCENTENS anvisninger for at kunne betegnes som skadefrit. - Kodeordet er Produktansvar.
apr 2006
En dækproducent udstikker ikke love - enig?
Alt anden dialog hvad angår LOVGIVNING er nyttesløs og fører ingen veje. Så vis mig hvor i lovgivningen der står anført, at lapning af dæk er ulovligt.
Kan godt forstå at jura kan være en svær størrelse, når det er nemmere at have ammestueholdninger!
jun 2009
Om jeg vil køre på det Tja
apr 2007
Du skriver selv ''8.02 - Hjul: Dæk, fælge og hjullejer m.v. skal være ubeskadigede."
Så er det så jeg spørge.. dæk, fælge osv. er vel kun ubeskadigede, hvis det er lavet efter forskrifterne. Dækket har jo oprindelig en godkendelse, og den godkendelse er kun gyldig hvis producentens foreskrifter er blevet fulgt.
Jeg ville feks. ikke påstå at et dæk er ubeskadiget, hvis jeg vælger at lappe det med gaffa.
apr 2006
Og så er der faktisk ikke mere at skrive om den sag.....
sep 2006
Hvis vi lige sætter den på spidsen engang, og antager at "du" har et værksted, og vælger at lappe et dæk på en bil/MC imod dækfabrikantens forskrifter. På vej hjem fra værkstedet springer dækket og kunden pløjer en familie ned.
Hvad tror du der sker i den efterfølgende retsag, når det kommer frem at årsagen til at dækket sprang, og dermed at familien blev pløjet ned, var "uautoriseret" lapning imod forskrifterne?
En domstol vil til enhver til rette sig efter de forskrifter producenten giver, med mindre der er tungtvejende grunde til ikke at gøre det.
Det er mig en gåde at du ikke kan/vil se det?
apr 2007
''Beskadigelsen af dæk kan bestå i
- revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende,
- lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning.
Der må ikke være væsentligt slør i hjulnavet, og hjulakslen skal være forsvarligt
fastgjort.''
Nuvel, der står ikke hver eneste defekt dækket kan have...
apr 2007
Hvis du bliver stoppet, og politiet mener at der er noget galt med din mc, så kalder de dig til syn, hvor synsmanden så har den endelige beslutning. Og han handler efter trakfifstyrelsens regler... selv samme som er postet oven over.
apr 2006
@R.M.E: Nu tager vi udgangspunkt i trådstarter og den enorme andel af personager som kører et søm op i deres MC-dæk. Disse "skader" er ikke omfattet af lovgivningen, men føres udelukkende af dækbranchen og andre instanser som anbefalinger. Og som anført ovenfor, så har selv Teknologisk Institut angivet deres anbefalinger ift. reparation af dæk, f.eks. montage af prop - indefra og ud osv.
Der findes ingen Jens Betjent eller synsmand der med lovhjemmel kan udråbe et dæk som ikke brugbart, såfremt der ikke er synlige tegn på defekter - og dermed har fået udført en reparation - på den ene eller anden måde!
sep 2006
Men at der ingen lov der specifikt omtaler <b>lapning</b>, betyder ikke at man ikke kan blive holdt ansvarlig hvis man handler i mod forskrifterne fra en producent og det kan betyde fare for andre, for så handler man uagtsomt, og det er der en lov imod.
Der findes massere af regler om hvordan man lapper dæk, men regler er ikke det samme som lov, men loven vil henholde sig til disse regler hvis den skal dømme i en sag hvor det kan skønnes at der er handlet uagtsomt. Det er DERFOR at man ikke bare kan ignorere <b>reglerne</b>
Det er noget vrøvl når du siger at der ingen regler er på området, for der er mange, men du drager lighedstegn imellem regler og lovgivning. Man kan fx godt have regler på en arbejdsplads eller i hjemmet, uden at de også står i loven
sep 2006
jun 2009
sep 2006
jun 2009
Vi vil ikke høre om hvordan det gik
apr 2007
- Altså at Jens Betjent eller synsmand ikke kan se, at et dæk er beskadiget, det bliver det jo ikke lovligt af? Det svarer jo lidt til at sige, det svarer jo lidt til at sige at jeg gerne må røve en tankstation.. bare der ikke er nogen som ser det?
''Disse "skader" er ikke omfattet af lovgivningen''
- Hvordan kan du sige at disse skader ikke er omfattet af lovgivningen? Det står sort på hvidt at dækket skal være ubeskadiget, og hvis en lapning ikke er lavet ordenligt, så er dækket ikke ubeskadiget. Det kan da ikke være raket fysik?
Jeg ved godt, at hver eneste skade ikke er beskrevet i loven... Men der står jo heller ikke nogen steder i loven, at jeg ikke må tæske min kæreste, med en gummi-and jeg har købt i netto på tilbud... Men det bliver det da ikke lovligt af?
apr 2006
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 470
Så ærgrer man sig godt nok!
Plejer ellers altid og køre pænt, så lidt uheldigt.
apr 2007
feb 2010
sur røv... var det i bil , eller på mc, hvad tror du du kørte da de fucked dig...
mvh
feb 2008
Klokken var ca 19:30 og ikke en bil på vejen
Jeg bremsede ligeså snart jeg så det røde lys, så ved ikke hvad målingen bliver.
Tror dog den er 70+
Må tage bøden som en mand
feb 2010
mvh
sep 2006
Du har tidligere i en anden tråd bl.a påstået at man måtte lappe dæk som man havde lyst til - Det var da undertegnede og andre, informerede om at det ikke var lovligt at lappe dæk på hurtigt-gående køretøjer med fx. såkaldte "snotklatter" der skydes i dækket udefra.
Du bevæger dig sgu noget ud på et sidespor...
apr 2006
Og hvad angår produktansvar- og lovgivning, så er disse to forhold vidt forskellige. Hvis du køber et produkt og producenten gør gældende for sit produkt, at en reparation, f.eks. et dæk, ikke må udføres vha. prop, snot og/eller skum, og man som forbruger alligevel vælger en prop, snot eller skum-løsning, tja, så vælger man som forbruger blot produktansvaret fra ift. producent. Men det er stadig ikke ulovligt.
Sidespor? Næppe... om folk vælger at følge anbefalinger, sund fornuft eller prøve lykken skal jeg ikke afgøre. At foretage reparation af et opkørt MC-dæk med 45cm skruebolt på tværs i karkassen vha. skum og gaffatape... tja, det vil næppe være en anbefaling der tjener noget formål. Men at skyde skum i sit dæk pga. et 2mm listesøm rent placeret i trædefladen og forøvrigt holde levetiden på dækket i yderlig 20.000km, tja, det er både lovligt, en nem og billig løsning, som rigtig mange har haft stor succes med. Ligeså med en prop!
Så... indtil du eller anden på magisk vis kan trylle en reference frem fra hylden, hvor der står "Gældende lovgivning"... så er der vist ikke grundlag for yderlig suppe-kogning!
sep 2006
Jeg har på intet tidspunkt sagt at det er ulovligt at lappe sit dæk, på hverken den ene eller anden måde, men jeg siger at det er ulovligt at køre med et skadet dæk, og at du kan blive straffet for at handle uagtsomt hvis du har bragt andre i fare ved at gøre det. ERGO du kan bringe dig selv i en situation hvor du MED LOVEN kan blive straffet for at lappe dit dæk imod forskrifterne fra producenten, fordi dækket i så fald kan betegnes som beskadiget og at du har handlet uagtsomt!
apr 2006
Jo, jeg læser hvad du skriver...og jeg hævder ikke at DU har sagt noget som helst. Jeg henviser til den øvre del af tråden, hvor "nogen" antyder, at man ikke må lappe dæk jf. gældende lovgivning. Så den del er vel ved at være på plads, ikke?
Og vi kan da aldrig blive uenige om, at det er både dumt, usikkert og ulovligt at køre med et dæk som er beskadiget. Så melder spørgsmålet sig... hvornår er et dæk defekt? Dette tager gældende lovgivning (og nu skal jeg udtrykke mig korrekt, således det ikke bliver misforstået igen) som sådan ikke bestik af - ud over at de beskriver nogle helt klare og åbenlyse situationer, som enhver bør holde sig langt fra. Men de beskriver f.eks. ikke, at det er ulovligt at mont. prop, bruge snot eller skum. Og så blander du en producent og dennes "produktansvar" vs. lovgivning og om et dæk er defekt. Et dæk som f.eks. har fået monteret en prop jf. dækbranchens egne foreskrifter såvel anbefalinger. Er det defekt? Nej, det dæk er så (ikke mere) defekt. Et lille hul i et dæk (lad os bare sige i trædefladen) på 2mm pga. opkørt listesøm. Er det defekt? Nej, det er så ikke defekt...
Der findes mange og utallige situationer, hvor et dæk (som sådan) bliver defekt eller kan kaldes defekt. Men på fortryllende vis findes der mange situationer, hvor det omtalte dæk så ikke er defekt mere - ergo fuldt lovligt!
sep 2006
Der står i loven at dækket ikke må være defekt, og som med alt andet i loven, så er det op til domstolene at tolke hvornår det så er gældende. Og her er det så at producenternes anbefalinger, regler og forskrifter kommer ind i billedet, for det vil til enhver tid være DEM domstolene vil læne sig op ad. "Dommer Halansen" er jo IKKE dækekspert, så selvfølgelig lytter han til dem der ER eksperter, nemlig producenterne. - Jeg ved ikke hvordan jeg skal skære det mere ud i pap. Det virker som om du bare VIL have ret og du klynger dig til at der ikke ordret står beskrevet at man ikke må lappe et dæk med fx. "snotklatter" udefra.
Den eneste anden mulighed end at du bare VIL have ret (uden at du rent faktisk har det), må være at vi taler komplet forbi hinanden?!
apr 2006
Jeg søger ingenlunde at få ret - det er ikke nødvendigt - for jeg ved hvad der står angivet i lovgivningen på området - og pudsigt nok - så har jeg (synes jeg selv) en relativ høj kompetence i forhold til at tolke den del. Og vi er nu nået så langt i dialogen og du medgiver, at lovgivningen ikke omfatter et forbud (nærmere beskrevet) ud over, at et dæk ikke må være defekt. Alt andet er udelukkende antagelser, anbefalinger eller naive ammestuehistorier. Du fængsler delvis dialogen på snotklatter, hvilket er komplet ligegyldigt og mindre interessant, også i henhold til om en producent fraskriver sig SIT produktansvar, hvis du som privatperson vælger at få repareret dit dæk med f.eks. en prop, snot eller skum. Om en producent har udstukket "regler" eller "foreskrifter" betyder jo netop ikke, at du som privatperson bliver- eller kan blive straffet for at overtræde en lov (som jo ikke findes). Du har som privatperson (måske) fravalgt at have muligheden for at skyde et produktansvar til en producent - and that's it!
Og så er tiden inde til, at du hopper helt op i toppen af denne dialog og læser Mathias W's absolut første indlæg. Nyt dæk... MC parkeret... kommer ud og kan høre, at dækket siver... et tiny-lille-bitte søm kørt op i dækket (lyder til at det må være i trædefladen), og skynder sig retur til sin MC-pusher inden luften forsvinder helt - og det lykkedes - og får skiftet dækket. En dyr løsning, når dækket "kunne" køre videre med f.eks. en prop eller for den sags skyld dækskum, hvilket holder glimragende i resten af levetiden for det dæk. Ville det være ulovligt hvis Mathias havde valgt den løsning? Nej, det er fuldt ud lovligt!
Skal vi videre?
jun 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
Ikke for at pære i det, men er det 70+, finder de nok desværre saksen frem også:-((
mvh
maj 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 75
Synes godtnok at denne tråd er kørt lidt af sporet og endt i teoretisk retorisk fnidder-fnadder..
Konklusion på trådens første indlæg:
Ærgerlig sæson start - og så på én og samme dag.
Det er nok et lidt dyrt værksted som Mathias W bruger. Ville nok selv skifte skruemand, hvis det var mig.
...og så er den vel egentlig ikke længere... Vel.?!?
Husk at køre ordentligt. ALLE er lidt rustne ved sæson start. ;0)
sep 2006
Følger: 11 Følgere: 22 Emner: 101 Svar: 326
aug 2012
Følger: 17 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 24 Svar: 192
feb 2008
60%+ for hurtigt = orienterende køreprøve
100%+ = de klipper kortet over i 3 år
Det er ihvertfald hvad jeg har kunne finde på nettet
jun 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
Her snakker vi "kun" klip, ikke nye prøver.
Min datter blev blitzet med 67km/t = 30%, 68km/t = 31% som giver et klip i kortet.
Men lad os håbe du ikke har kørt så stærkt
Rigtig dyr dag...