4.139 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 69 Svar

Rigtig dyr dag... Rigtig dyr dag...

Jeg kørte i dag min Yamaha XJ600 fra 1992 på værksted, fordi den dryppede olie. Jeg får skiftet pakninger og betaler 1500,-. Mekanikeren, der har serviceret den i vinters har åbenbart ødelagt oliefilteret, så det skal også skiftes.

Jeg får cyklen retur og triller mig en tur. Jeg beslutter mig for at fejre de nye dele på McDonalds! Da jeg parkerer min MC synes jeg at dækket piber. Jeg finder så ud af at jeg har fået et søm i bagdækket. Hurtigt retur på værkstedet inden jeg mister for meget luft, og derefter et nyt bagdæk til 2000. Det gjorde lidt av når man er på SU! Men god sæson til alle!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rigtig dyr dag...
  • #1   6. mar 2013 hmmm fik et søm i bildækket forrige uge, et smut til mekanikeren og jeg blev 150kr fattigere, men fik lappet dækket - kræver det virkeligt et nyt dæk til mc ?

    Men så kan du lære at holde dig fra mcdonalds ;o)


  • #2   6. mar 2013 ....og god sæson smiley

  • #3   6. mar 2013 2000kr !!???!! Er det et guld dæk du har fået på ?

  • #4   6. mar 2013 Damn Mathias, køre den så nu?

  • #5   6. mar 2013 De 2000,- var det ikke for et sæt?

  • #6   6. mar 2013 Hold da ferie 1500 for en pakning og filter:(

  • #7   6. mar 2013 René Wagner (Roskilde) .
    Vil hellere skifte dækket i sådan et tilfælde end at gamble med mit liv


  • #8   6. mar 2013 Bid lige mærke i at det også er bevist ved test, at nye skarpkantede dæk, rejser fremmedlegemer som søm meget nemmer, så det er sku altid de nye dæk,man er uheldige med smiley

    profilbillede
  • #9   6. mar 2013 Er nu morsomt så skræmt folk er over at få lappet et mc dæk...

  • #10   6. mar 2013 Har kørt med lappet dæk før, uden problemer. Vil ikke have nogle problemer med at gøre det igen. Skifter heller ikke hjelm hver gang jeg taber den....

  • #11   6. mar 2013 Hold da op..

    Jeg er bekendt med der går arbejdstid på at skifte både dæk og pakning, men 3500,- for en pakning, et filter og et dæk er godt nok dyrt..!!
    Jeg gav 1000,- for et dæk, 100,- for filter og et komplet pakningssæt koster 1500,- dvs til HELE motoren.. der koster din ene pakning vel noget omkring 2-300,- smiley


  • #13   6. mar 2013 Hvordan kan man sige at 1500 kr for at få skiftet en pakning er dyrt, når man ikke ved hvilken pakning der er tale om ?

    Man kunne alså også skrive det var dælme billigt af få skiftet en pakning

    Lad os få fakta på bordet, før vi begynder at gætte


  • #14   6. mar 2013 Det har du selvfølgelig ret i Chase

  • #15   6. mar 2013 Jeg har lige betalt 3300 for en ny nøgle til bilen...DET synes jeg var dyrt smiley

  • #16   6. mar 2013 Det der med om det er sikkert at lappe motorcykeldæk, der gælder altså de samme regler som for bildæk. Det er naturligvis en vurdering om dækket er ødelagt, men er der bare kørt et søm i, og dækket ellers ikke fejler noget, så kan jeg heller ikke se problemer i at lappe dækket.. Har selv kørt 10000 på et lappet dæk.

    Bare husk at det skal være en rigtig lap. Altså en der er trukket i indefra med forstærkning indvendig..


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #17   6. mar 2013 @bo sloth: Hvad er det for nogle "regler" du henviser til? Ét er hvad folk fra dækbranchen siger og fortæller... noget andet er lovgivningen på området! Og sjovt nok - der findes ingen! smiley

  • #18   6. mar 2013 jojo det gør skam.. Regler for lapning af dæk er beskrevet i detailforskrifter for køretøjer..

  • #19   6. mar 2013 Hej
    Ang. lapning af mc dæk. STOOOOOP VENT jeg henter straks popcorn og cola, den blir lang den her tråd. smiley :) smiley


  • #20   6. mar 2013 Hvor skadet var det dæk der da Mathias?

    ...Eller det var måske meget slidt i forvejen. Der er jo heller ikke nogen grund at lappe et dæk som alligevel burde skiftes, eller snart skiftes.

    Snakkede selv med et mc-værksted igår og spurgte til hvad det ville koste at få skiftet knastkæde + stramme. 4600kr... Det syntes jeg var noget peberet.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #21   6. mar 2013 @Bo Sloth: Nuvel....

    http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-Køretøjer/Regler-om-køretøjer/Regler-om-koeretoejer/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Detailforskrifter/DfK2012.ashx

    Tell us smiley

    8.02 - Hjul
    "Dæk, fælge og hjullejer m.v. skal være ubeskadigede."

    Jovist, men et dæk som er "lappet" eller har udbedret "en skade" jo netop ubeskadiget - og dermed ingen anvisning og/eller lovgivning i forhold til udbedring af en dækskade.

    Måske en ammestuehistorie du har hørt? smiley

    @Ole (støvring) S: Fik du fat i Cola & Popcorn? smiley


  • #22   6. mar 2013 Jeg kan ikke finde det umiddelbart i detailforskrifter for køretøjer eller i vejledning for syn af køretøjer, men der findes en DS standart for lapning af person/lastvogns og varevognsdæk, og flere dækproducenter henviser til denne standart.

    Så nej, der findes som sådan ikke nogen regler. Men alligevel blir bilen kasseret, hvis der er trukket en lap i siden af et dæk. Om det så er synsmanden der er gal på den eller det er på baggrund af en generel opfattelse, det skal jeg ikke kunne sige.

    Men hvis dækproducenterne henviser til samme standart omkring forsvarlig lapning af dæk, så ville jeg ihvertfald ikke være bange for at lappe et motorcykeldæk


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #23   6. mar 2013 DS og andre dæk-historier er ikke gældende lov - så dermed er den lagt solidt i graven - hvilket den forøvrigt altid har været - så intet nyt i den retning. Vi har fra tid til anden denne "trådtype" oppe og vende, så fred være med det....

    ....og vi taler forøvrigt ikke om biler - vi taler om MC! smiley

    For at runde dit eksempel af... så er der vist ikke mange som vil køre med et dæk - hverken til bil eller MC, såfremt der er trukket en lap igennem siden på dækket, idet man "lige der" har svækket konstruktionen/siden (generelt betragtet). Men at sætte en lap i træde/flade, tja, det er en helt anden historie... eller fylde dækket med skum-snot, tja, samme historie... virker glimragende og ingen lovmæssigt hindring!


  • #24   6. mar 2013 Dækket var næsten nyt, men det var slangefrit, så kunne ikke lappes. Jeg har desværre slet ikke forstand på motorer, så når mekanikeren siger en pris siger jeg bare yesyes.. Men dækket kostede 1400 + arbejdstimer.

  • #25   6. mar 2013 Hvad er det da for noget vås. Slangefrit dæk er da netop 100 gange nemmere at lappe. De trækker ''bare'' en lap igennem hullet i dækket indefra og ud.

    Tror din mekaniker har taget røven på dig.


  • #26   6. mar 2013 Og nu skal min kommentar ikke forstås som noget negativt. Jeg er bare foraget over din mekaniker.


  • #27   6. mar 2013 Hvis jeg bare havde vidst det...

  • #28   6. mar 2013 Ja det er sku noget skidt, men vi fik da en god køretur bagefter smiley

  • #29   6. mar 2013 Et bildæk er jo også slangefrit, - med mindre man kører i en meget mærkelig bil, - og det kan jo sagtens lappes...! smiley



  • #30   6. mar 2013 Matias.....
    Jeg skal ikke bestemme hvad du skal og ikke skal,,,

    men du burde afhente dit brugt dæk i morgen... og gå til et dæk firma og hør om det kan lappes....... hvis det kan det, og du gerne vil køre med det.... så har du et dæk til næste gang...du skal skifte..


    mvh



  • #31   6. mar 2013 @mathias
    uanset pris er det vigtigste jo at du føler dig tryk ved at køre på din mc og hvis det er et nyt dæk der skal til for det så fred være med det,
    jeg vil ikke selv køre på mc med et lappet dæk men gerne på en bil.
    medhensyn udskiftning af pakning mm så er det jo en rep der er garenti på nu og hvis du ikke selv er fingersnild så er det jo kun fornuftigt at få en fag mand til det bla derfor der findes fagmænd inde for alle fag:)


  • #32   6. mar 2013 og se nu at får din mc oprettet herinde så vi kan se vidunderet
    gælder oz dig busa;)


  • #33   6. mar 2013 Jeg føler mig sikret med et helt nyt dæk, men stadig surt hvis det kunne lappes. Men @busa - god idé!
    Og ja, dejlig tur Lasse!


  • #34   6. mar 2013 Altså nu har Mathias ikke en MC oprettet, og hvor vidt at man vil køre med et lappet dæk eller ej hænger vel også lidt sammen med mc-type og kørestil.

    Jeg ville også som Busa siger, hente det andet dæk, se om det kan lappes, og så har du det til næste gang.


  • #35   6. mar 2013 Den bliver oprettet i morgen, så håber jeg den bliver optaget! smiley

  • #36   6. mar 2013 Dæk lapning på Mcèr er religion !!!

    Nogen gør det, andre gør det ikke. Jeg høre til dem der ikke gør.

    Nogen mekaniker lapper andre gør ikke, Dem der ikke gør er som regel dem der ikke selv synes det er sikkert nok.



  • #37   6. mar 2013 GTR> Du bliver ved med at vrøvle om at der ingen regler findes, men det bliver ikke mere rigtigt af at du bliver ved med at skrive det smiley
    Det er rigtigt at der ikke ordret står i loven at man fx ikke må lappe et dæk udefra, men der står i Detailforskrifterne for motorkøretøjer, at dækket skal være ubeskadiget... Nuvel, men hvem er det så der afgør om et dæk er ubeskadiget, tjae, det gør myndighederne i første omgang, og hvem læner de sig så op af, når de kommer til kort, - Teknologisk institut og ankenævnet for dækskader, samt Dækbranchens fællesråd, og gæt engang hvem de læner sig op af - Dækfabrikanterne! Og i og med at der er noget der hedder produktansvar, så har producenterne temmelig konservative REGLER for hvordan man skal lappe deres dæk, for at de med sikkerhed kan holde - Er det ikke muligt at gøre det på den måde, er dækket at betegne som defekt, og dermed i lovens forstand ulovligt...

    Dét som du bliver ved med -Fejlagtigt- at hæfte dig ved, er at du TROR at fordi man har lappet et dæk efter egen bedste overbevisning, så er det dermed at betegne som skadefrit. Det er forkert.
    Dæk skal lappes efter DÆKPRODUCENTENS anvisninger for at kunne betegnes som skadefrit. - Kodeordet er Produktansvar. smiley


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #38   6. mar 2013 @Buggi: Åhhh...nej, nu igen! smiley

    En dækproducent udstikker ikke love - enig?

    Alt anden dialog hvad angår LOVGIVNING er nyttesløs og fører ingen veje. Så vis mig hvor i lovgivningen der står anført, at lapning af dæk er ulovligt.

    Kan godt forstå at jura kan være en svær størrelse, når det er nemmere at have ammestueholdninger! smiley



  • #39   6. mar 2013 Jeg (TROR) simpelhen ikke på at man får et W/Y = 300 km/t lappet dæk godkent i nogen synshal, alså hvis de opdager det, selve strukturen i dækket vil altid været beskadet,
    Om jeg vil køre på det Tja


  • #40   6. mar 2013 GTR

    Du skriver selv ''8.02 - Hjul: Dæk, fælge og hjullejer m.v. skal være ubeskadigede."

    Så er det så jeg spørge.. dæk, fælge osv. er vel kun ubeskadigede, hvis det er lavet efter forskrifterne. Dækket har jo oprindelig en godkendelse, og den godkendelse er kun gyldig hvis producentens foreskrifter er blevet fulgt.

    Jeg ville feks. ikke påstå at et dæk er ubeskadiget, hvis jeg vælger at lappe det med gaffa.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #41   6. mar 2013 @R.M.E: Jeg skriver ikke lovgivningen! Og loven tager ikke højde for hvornår eller hvordan et dæk er ubeskadiget- eller for den sags skyld beskadiget. Ét er hvad loven foreskriver, og noget andet er hvordan dækbranchen rådgiver og henstiller. Det bliver det jo ikke ulovligt af. Om du eller andre vil køre på et dæk med lap, quick-snot eller andre "gaffa-metoder"... der vil hverken jeg eller lovgivningen blande sig!

    Og så er der faktisk ikke mere at skrive om den sag.....


  • #42   6. mar 2013 GTR> Har du overhovedet læst eller forstået noget af det jeg har skrevet? Det forekommer mig at du har en meget akademisk holdning til hvordan du TROR det fungere ude i den virkelige verden smiley

    Hvis vi lige sætter den på spidsen engang, og antager at "du" har et værksted, og vælger at lappe et dæk på en bil/MC imod dækfabrikantens forskrifter. På vej hjem fra værkstedet springer dækket og kunden pløjer en familie ned.

    Hvad tror du der sker i den efterfølgende retsag, når det kommer frem at årsagen til at dækket sprang, og dermed at familien blev pløjet ned, var "uautoriseret" lapning imod forskrifterne?

    En domstol vil til enhver til rette sig efter de forskrifter producenten giver, med mindre der er tungtvejende grunde til ikke at gøre det.
    Det er mig en gåde at du ikke kan/vil se det?


  • #43   6. mar 2013 GTR: Det er da noget vås at sige at loven ikke tager højde for hvornår et dæk er ubeskadiget. Det står da i teksten?

    ''Beskadigelsen af dæk kan bestå i
    - revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende,
    - lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning.
    Der må ikke være væsentligt slør i hjulnavet, og hjulakslen skal være forsvarligt
    fastgjort.''

    Nuvel, der står ikke hver eneste defekt dækket kan have...


  • #44   6. mar 2013 Og i sidste ende er det jo så synsmanden der vurdere om det er beskadiget eller ej.

    Hvis du bliver stoppet, og politiet mener at der er noget galt med din mc, så kalder de dig til syn, hvor synsmanden så har den endelige beslutning. Og han handler efter trakfifstyrelsens regler... selv samme som er postet oven over.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #45   6. mar 2013 @- Buggi: Jeg skal ikke stå på mål eller ansvar for lovgivningen - og dette er uagtet hvor akademisk en opfattelse jeg, du eller andre har af situationen. Der findes ingen lov imod lapning af dæk. End of story! Og du forlanger du næsten et svar på din teoretiske "case" - og den er nem! Jeg er da 100% enig i din fremlægning. Når dette er sagt (skrevet), så har bl.a. Teknologisk Institut udgivet "deres anvisning" af håndtering ift. dækreparationer. F.eks. at man skal tilse kontrol af dæk, fælg og hvorledes en reparation kan- eller bør udføres. Med andre ord... de beskriver altså at et dæk "muligvis" kan repareres. Men de beskriver også scenarier, hvor et dæk og/eller fælg er så medtaget, at det ikke kan anbefales (læs: anbefales - altså ingen lovgivning).

    @R.M.E: Nu tager vi udgangspunkt i trådstarter og den enorme andel af personager som kører et søm op i deres MC-dæk. Disse "skader" er ikke omfattet af lovgivningen, men føres udelukkende af dækbranchen og andre instanser som anbefalinger. Og som anført ovenfor, så har selv Teknologisk Institut angivet deres anbefalinger ift. reparation af dæk, f.eks. montage af prop - indefra og ud osv.

    Der findes ingen Jens Betjent eller synsmand der med lovhjemmel kan udråbe et dæk som ikke brugbart, såfremt der ikke er synlige tegn på defekter - og dermed har fået udført en reparation - på den ene eller anden måde!


  • #46   6. mar 2013 GTR> Nej, der findes ingen lov der forbyder lapning af dæk, det har jeg vist heller aldrig påstået. Jeg lapper gerne et MC dæk... På den <i>rigtige</i> måde.
    Men at der ingen lov der specifikt omtaler <b>lapning</b>, betyder ikke at man ikke kan blive holdt ansvarlig hvis man handler i mod forskrifterne fra en producent og det kan betyde fare for andre, for så handler man uagtsomt, og det er der en lov imod.
    Der findes massere af regler om hvordan man lapper dæk, men regler er ikke det samme som lov, men loven vil henholde sig til disse regler hvis den skal dømme i en sag hvor det kan skønnes at der er handlet uagtsomt. Det er DERFOR at man ikke bare kan ignorere <b>reglerne</b> smiley

    Det er noget vrøvl når du siger at der ingen regler er på området, for der er mange, men du drager lighedstegn imellem regler og lovgivning. Man kan fx godt have regler på en arbejdsplads eller i hjemmet, uden at de også står i loven smiley - Der er i hvert fald mange regler hjemme hos mig smiley


  • #47   6. mar 2013 I praksis sker der det at producenten kan frasige sig produktansvaret, hvis du som værksted eller menig mand vælger ikke at følge de anvisninger der er for reparation af dækket, og så er det DIG der står med produktansvaret, ligesom hvis du selv fx havde fabrikeret et nyt styr til din MC. Det er derfor DIG der hænger på lorten hvis der sker en ulykke som følge af din reparation.

  • #48   7. mar 2013 Så hr og fru danmark, nu skal i sku være søde smiley elles bliver i puttet ind i et tomandstelt og det bliver lukket udefra smiley

  • #49   7. mar 2013 Jeg er ikke sart smiley smiley

  • #50   7. mar 2013 GÅ VÆK FILM GÅ VÆK

    Vi vil ikke høre om hvordan det gik smiley


  • #51   7. mar 2013 ''...Der findes ingen Jens Betjent eller synsmand der med lovhjemmel kan udråbe et dæk som ikke brugbart, såfremt der ikke er synlige tegn på defekter''

    - Altså at Jens Betjent eller synsmand ikke kan se, at et dæk er beskadiget, det bliver det jo ikke lovligt af? Det svarer jo lidt til at sige, det svarer jo lidt til at sige at jeg gerne må røve en tankstation.. bare der ikke er nogen som ser det?

    ''Disse "skader" er ikke omfattet af lovgivningen''

    - Hvordan kan du sige at disse skader ikke er omfattet af lovgivningen? Det står sort på hvidt at dækket skal være ubeskadiget, og hvis en lapning ikke er lavet ordenligt, så er dækket ikke ubeskadiget. Det kan da ikke være raket fysik?

    Jeg ved godt, at hver eneste skade ikke er beskrevet i loven... Men der står jo heller ikke nogen steder i loven, at jeg ikke må tæske min kæreste, med en gummi-and jeg har købt i netto på tilbud... Men det bliver det da ikke lovligt af?


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #52   7. mar 2013 ZZZZzzzzzz...... lapning af dæk er ikke ulovligt - end of story!

  • #53   7. mar 2013 Dammmmmm der er gang i den !!!!

  • #54   7. mar 2013 Blev også en dyr dag for mig igår, blev blitzet i en 50 kmt zone med alt for meget smiley
    Så ærgrer man sig godt nok!

    Plejer ellers altid og køre pænt, så lidt uheldigt.


  • #55   7. mar 2013 Jeg har heller aldrig skrevet, at lapning af dæk er ulovligt. Jeg har sagt at et beskadiget dæk er ulovligt..

  • #56   7. mar 2013 Kim (Randers) Dækskifteren

    sur røv... var det i bil , eller på mc, hvad tror du du kørte da de fucked dig...

    mvh


  • #57   7. mar 2013 Busa: I bil, jeg skulle ind og hente kæresten og var lidt sent på den.
    Klokken var ca 19:30 og ikke en bil på vejen

    Jeg bremsede ligeså snart jeg så det røde lys, så ved ikke hvad målingen bliver.
    Tror dog den er 70+

    Må tage bøden som en mand smiley


  • #58   7. mar 2013 sur røv........

    mvh


  • #59   7. mar 2013 GTR> Hvem snakker om at det er ulovligt at lappe dæk? Det er dig der postulerer at der ingen lovgivning er på området, omkring dæklapning, og det er altså ikke det samme.
    Du har tidligere i en anden tråd bl.a påstået at man måtte lappe dæk som man havde lyst til - Det var da undertegnede og andre, informerede om at det ikke var lovligt at lappe dæk på hurtigt-gående køretøjer med fx. såkaldte "snotklatter" der skydes i dækket udefra.

    Du bevæger dig sgu noget ud på et sidespor...


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #60   7. mar 2013 @Buggi: I starten af tråden henviser Bo Sloth til, at der gælder samme regler for MC som for biler - og i den anledning spørger jeg ind til hvilke regler- og hvilken lovgivning. Men det glæder mig da meget, at du er enig i at der ikke findes nogen lovgivning mht. lapning af dæk. Der findes anbefalinger - bestemt - og flere af disse anbefalinger er uden omsvøb gode at følge. Og om du vælger at skyde en prop i dit dæk, proppe skidtet med snotklatter eller bruge cowboy-skum, tja, det strider blot imod anbefalinger - men lovgivningen forbyder det altså ikke! Og skulle jeg (og andre) have overset en sub-tekst i gældende lovgivning, hvor der står angivet, at lapning af dæk vha. prop, snot eller skum er ulovligt - så vis os den passus!

    Og hvad angår produktansvar- og lovgivning, så er disse to forhold vidt forskellige. Hvis du køber et produkt og producenten gør gældende for sit produkt, at en reparation, f.eks. et dæk, ikke må udføres vha. prop, snot og/eller skum, og man som forbruger alligevel vælger en prop, snot eller skum-løsning, tja, så vælger man som forbruger blot produktansvaret fra ift. producent. Men det er stadig ikke ulovligt.

    Sidespor? Næppe... om folk vælger at følge anbefalinger, sund fornuft eller prøve lykken skal jeg ikke afgøre. At foretage reparation af et opkørt MC-dæk med 45cm skruebolt på tværs i karkassen vha. skum og gaffatape... tja, det vil næppe være en anbefaling der tjener noget formål. Men at skyde skum i sit dæk pga. et 2mm listesøm rent placeret i trædefladen og forøvrigt holde levetiden på dækket i yderlig 20.000km, tja, det er både lovligt, en nem og billig løsning, som rigtig mange har haft stor succes med. Ligeså med en prop!

    Så... indtil du eller anden på magisk vis kan trylle en reference frem fra hylden, hvor der står "Gældende lovgivning"... så er der vist ikke grundlag for yderlig suppe-kogning! smiley




  • #61   7. mar 2013 Du læser tydeligvis ikke hvad det er jeg skriver, siden du bliver ved med at gentage dig selv i en uendelighed.
    Jeg har på intet tidspunkt sagt at det er ulovligt at lappe sit dæk, på hverken den ene eller anden måde, men jeg siger at det er ulovligt at køre med et skadet dæk, og at du kan blive straffet for at handle uagtsomt hvis du har bragt andre i fare ved at gøre det. ERGO du kan bringe dig selv i en situation hvor du MED LOVEN kan blive straffet for at lappe dit dæk imod forskrifterne fra producenten, fordi dækket i så fald kan betegnes som beskadiget og at du har handlet uagtsomt!


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #62   7. mar 2013 @Buggi... du er ved at være ret trættende - måske fordi du har HA stående på dit visitkort? (svagt anstrøg af ironi) smiley

    Jo, jeg læser hvad du skriver...og jeg hævder ikke at DU har sagt noget som helst. Jeg henviser til den øvre del af tråden, hvor "nogen" antyder, at man ikke må lappe dæk jf. gældende lovgivning. Så den del er vel ved at være på plads, ikke?

    Og vi kan da aldrig blive uenige om, at det er både dumt, usikkert og ulovligt at køre med et dæk som er beskadiget. Så melder spørgsmålet sig... hvornår er et dæk defekt? Dette tager gældende lovgivning (og nu skal jeg udtrykke mig korrekt, således det ikke bliver misforstået igen) som sådan ikke bestik af - ud over at de beskriver nogle helt klare og åbenlyse situationer, som enhver bør holde sig langt fra. Men de beskriver f.eks. ikke, at det er ulovligt at mont. prop, bruge snot eller skum. Og så blander du en producent og dennes "produktansvar" vs. lovgivning og om et dæk er defekt. Et dæk som f.eks. har fået monteret en prop jf. dækbranchens egne foreskrifter såvel anbefalinger. Er det defekt? Nej, det dæk er så (ikke mere) defekt. Et lille hul i et dæk (lad os bare sige i trædefladen) på 2mm pga. opkørt listesøm. Er det defekt? Nej, det er så ikke defekt...

    Der findes mange og utallige situationer, hvor et dæk (som sådan) bliver defekt eller kan kaldes defekt. Men på fortryllende vis findes der mange situationer, hvor det omtalte dæk så ikke er defekt mere - ergo fuldt lovligt!


  • #63   7. mar 2013 GTR> Lad mig betro dig en "hemmelighed" (jeg havde ellers besluttet at jeg ikke ville trække gæt-hvad-jeg-arbejder-med-kortet, men nu gør jeg det alligevel) - Jeg er i mit daglige virke Kvalitetschef i Autobrancen, og arbejder faktisk rigtig meget med lige netop dæk i det daglige, så jeg har - believe it or not - faktisk en smule kendskab til hvordan den her slags foregår "i den virkelige verden".
    Der står i loven at dækket ikke må være defekt, og som med alt andet i loven, så er det op til domstolene at tolke hvornår det så er gældende. Og her er det så at producenternes anbefalinger, regler og forskrifter kommer ind i billedet, for det vil til enhver tid være DEM domstolene vil læne sig op ad. "Dommer Halansen" er jo IKKE dækekspert, så selvfølgelig lytter han til dem der ER eksperter, nemlig producenterne. - Jeg ved ikke hvordan jeg skal skære det mere ud i pap. Det virker som om du bare VIL have ret og du klynger dig til at der ikke ordret står beskrevet at man ikke må lappe et dæk med fx. "snotklatter" udefra.

    Den eneste anden mulighed end at du bare VIL have ret (uden at du rent faktisk har det), må være at vi taler komplet forbi hinanden?!


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #64   8. mar 2013 @Buggi: Jamen, jeg er da slet ikke overrasket af dit tilhørsforhold, og du er da også "afluret" for længst. Og det er da betryggende at vide, at du som kvalitetschef i autobranchen har styr på dæk og den type af kompetence. Andre har så bedre styr på lovgivningen- og hvorledes den er udlagt - ligeså findes der uden tvivl stor kompetence indenfor brødbagning der langt overgår både dig og mig. Nok om det....

    Jeg søger ingenlunde at få ret - det er ikke nødvendigt - for jeg ved hvad der står angivet i lovgivningen på området - og pudsigt nok - så har jeg (synes jeg selv) en relativ høj kompetence i forhold til at tolke den del. Og vi er nu nået så langt i dialogen og du medgiver, at lovgivningen ikke omfatter et forbud (nærmere beskrevet) ud over, at et dæk ikke må være defekt. Alt andet er udelukkende antagelser, anbefalinger eller naive ammestuehistorier. Du fængsler delvis dialogen på snotklatter, hvilket er komplet ligegyldigt og mindre interessant, også i henhold til om en producent fraskriver sig SIT produktansvar, hvis du som privatperson vælger at få repareret dit dæk med f.eks. en prop, snot eller skum. Om en producent har udstukket "regler" eller "foreskrifter" betyder jo netop ikke, at du som privatperson bliver- eller kan blive straffet for at overtræde en lov (som jo ikke findes). Du har som privatperson (måske) fravalgt at have muligheden for at skyde et produktansvar til en producent - and that's it!

    Og så er tiden inde til, at du hopper helt op i toppen af denne dialog og læser Mathias W's absolut første indlæg. Nyt dæk... MC parkeret... kommer ud og kan høre, at dækket siver... et tiny-lille-bitte søm kørt op i dækket (lyder til at det må være i trædefladen), og skynder sig retur til sin MC-pusher inden luften forsvinder helt - og det lykkedes - og får skiftet dækket. En dyr løsning, når dækket "kunne" køre videre med f.eks. en prop eller for den sags skyld dækskum, hvilket holder glimragende i resten af levetiden for det dæk. Ville det være ulovligt hvis Mathias havde valgt den løsning? Nej, det er fuldt ud lovligt!

    Skal vi videre? smiley


  • Heine S
    Heine S Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
    #65   9. mar 2013 kim (randers) dækskifteren
    Ikke for at pære i det, men er det 70+, finder de nok desværre saksen frem også:-((

    mvh


  • #66   10. mar 2013 Hmmm...

    Synes godtnok at denne tråd er kørt lidt af sporet og endt i teoretisk retorisk fnidder-fnadder..

    Konklusion på trådens første indlæg:

    Ærgerlig sæson start - og så på én og samme dag.
    Det er nok et lidt dyrt værksted som Mathias W bruger. Ville nok selv skifte skruemand, hvis det var mig.

    ...og så er den vel egentlig ikke længere... Vel.?!?

    Husk at køre ordentligt. ALLE er lidt rustne ved sæson start. ;0)


  • #67   11. mar 2013 Hehe din mc bliver ikke stemt ind med mindre du kan fremvise 2 nye dæk på mc ,en Det straffen for at starte så lang en tråd hehe argh det gas

  • #68   12. mar 2013 Sikken en lllllaaaaaannnnnnngggggggggg "snottråd"

  • #69   13. mar 2013 Heine S, nej de gør ikke.

    60%+ for hurtigt = orienterende køreprøve
    100%+ = de klipper kortet over i 3 år

    Det er ihvertfald hvad jeg har kunne finde på nettet


  • Heine S
    Heine S Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
    #71   16. mar 2013 Kim (Randers) Dækskifteren (fandeme et langt navn) smiley

    Her snakker vi "kun" klip, ikke nye prøver.

    Min datter blev blitzet med 67km/t = 30%, 68km/t = 31% som giver et klip i kortet.
    Men lad os håbe du ikke har kørt så stærkt smiley



Kommentér på:
Rigtig dyr dag...

Annonce