1.891 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 53 Svar

Honda sp1 Honda sp1

Hej MCG.
Er der nogen herinde der har lidt erfaring med en Honda sp1.
Jeg har lige nu min dejlige cbr 600 f4, men syntes den er ved at være for lille.
Derfor går jeg med tanker om at få mit livslange ønske om en sp1.
Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på, ved køb af denne model?
Er der nogen som bare syntes det er den bedste model de har haft eller modsat?
Håber lidt der er nogen som kan få vægtskålen til at tippe helt over i køb for helvede.
Og weekend til jer alle.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Honda sp1
  • #1   15. mar 2013 Køb .. det er gennemført Hondakvalitet , som du allerede har erfaring med !

dog er affjedring mere stift og siddestillingen lettere belastende ved hastigheder under 140 ,-
    1 gear en anelse langt (kan geares et par tænder bagtil uden det begrænser tophastigheden synderligt , men det er oprindeligt en V2 racer - køb og lær at leve med dens knapt så hverdagsprægede design - motoren er helt igennem sprød men der kan modificeres meget for at forbedre indsugning samt diverse smådimser som skulle få miljøkontrollen til at klappe i deres små fedtede fingre .... mit råd : køb den ged !

• #2   15. mar 2013 Har selv haft to af dem, og det er en fed cykel og en speciel cykel.
    Du skal ikke købe den for at være den hurtigste eller letteste i flokken, men udover det så er det ren køreglæde

• #3   15. mar 2013 Superfed cykel. Den er ikke så fysisk lille som de nyeste sportscykler. Jeg prøvede en i alperne. Den havde lækker Ohlins affjedring for og bag og styrede og holdt linjen i sving som en drøm. Og så er jo motoren, en sprød v2. Den er noget anderledes fra din r4, men jeg tror ikke du vil fortryde. Der er jo også SP2, men det var dyre cykler i sin tid, så jeg ved ikke hvor mange der er til salg.

• #4   15. mar 2013 Ud og prøv og hvis det stadig er din drømme maskine skal du købe den. Længere er den vel ikke smiley

• #5   15. mar 2013 Tusinde tak for Info.
    Den cykel jeg har lidt i tankerne er den sp1 der står til salg ved frankies i Randers.
    Syntes sku den står flot, og med et rigtig fornuftigt km tal.

• #6   15. mar 2013 Ved godt det kan diskuteres om en honda går under kategorien motorcykel, men tror ikke du behøver lave emnet som " off topic " smiley

• #7   15. mar 2013 Jeg ved det godt Søren, syntes bare ikke rigtig jeg kunne finde en kategori som hed (hvad gud skabte på det 8. Døgn) smiley

• #8   15. mar 2013 Nu er det desværre ikke en SP'er jeg har men jeg er SUPER glad for min mere moderate Firestorm. Den går super godt, styrer super godt og er en fornøjelse til både hygge ture og til sving ture.

• #9   15. mar 2013 Du har også min velsignelse smiley

• #10   15. mar 2013 Køb køb køb bedre bundtræk findes ikke kommer selv fra en F4 som du har nu, der er bare en verden til forskel. Bedste kvalitet fra Honda....

• #11   15. mar 2013 105 Nm ved 8000 omdr. .
    Hmmmmmmm.........det var langt oppe i omdrejninger for at nå max moment.
    :O/

• #12   15. mar 2013 Nu er det jo ikke så vigtigt ved hvilke omdrejninger den når max moment, nærmere hvor meget moment der ligger inden for hele omdrejningsområdet. Fandt denne dyno chart på google. Det ligner bundtræk i mine øjne smiley

http://www.rc51forums.com/forums/showthread.php?p=44416

profilbillede
  • #13   15. mar 2013 Det er da alt andet lige sjovere med en maskine, der har fx 95 Nm ved 3500 omdr. End ved 8000 omdr.

• #14   16. mar 2013 Hvis du ser på grafen viser den jo netop at motoren levere omkring 80-90 Nm fra godt 3000 rpm og holder sig pænt der oppe af helt til 9000 rpm. Det er jo ikke nødvendigvis fedt med en motor der peaker ved 3500, men kun taber pusten derfra.

• #15   16. mar 2013 Nej, det kan jeg faktisk ikke se.

• #16   16. mar 2013 jeg kan heller ikke se noget moment over 75nm .....

• #17   16. mar 2013 som skrevet skal indsugningen luffilterkasse rengøres for miljø skrammel så den kan trække vejret smiley
    nu hvor i taler moment ... det er IKKE en choppermotor men en hurtigt roterende sports V2er , SP1eren har rigeligt til at trække bagover på motorvejen imens man laver overhalinger med over 160 på fabriksgearingen !

én god grund til at sælge senere smiley

• #18   16. mar 2013 @ James og Michael: Giver jer ret i at grafen ikke er mega tydelig, men hvis vi kan blive enige om at man ved 3500 rpm ser ca. 60-65 foot pounds, så giver det i runde tal 81-88 Nm.

• #19   16. mar 2013 sorry....

• #20   16. mar 2013 Med lidt guide hjælper det - ;O)
    Men jeg er færdig med V-2 motorer - vi blev aldrig venner.
    Trækket i Bandit 1200 - 1250 og Honda x-4 har været noget sjovere for mit vedkommende.
    Men heldigvis er vi så forskellige........
    Synd hvis alle de flotte SP-1 /2' ere aldrig kom ud at køre.

• #21   16. mar 2013 her er en måling af en bandit 1250 kontra en vfr800

profilbillede
  • #22   16. mar 2013 Jeg er meget mere vild med michael l' s kurver.
    ^^

;O)

• #23   16. mar 2013 jeg kan nu bedre lide udseendet på en sp1 .......den er fed !!!!!

• #24   16. mar 2013 Måske et nyt emne til et projekt - proppe en Bandit-motor i et SP-1 stel.
    ;O)

• #25   16. mar 2013 Michael......det var nu heller ikke din røv, jeg beskrev, da jeg omtalte dine kurver......
    Haha......

• #26   16. mar 2013 huha ,jeg blev eller helt svedig........ og nej kørestillingen på en sp1 og så min krop kan ikke forenes ....

• #27   16. mar 2013 Nix....vi er blevet gamle og trætte og må derfor holde os til Banditter og RVF......
    ;O)

• #28   18. mar 2013 Hvis man nu sammenligner æbler med æbler, så kan en 4cyl 1000ccm også være med prøv og tjk min rullefelts måling

http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/34445-suzuki_gsx_r_1000_solgt

Bevares sammenligner man en SP1/SP2 med en CBR 600 F4 så er der verdners til forskeld på bundtrækket

Nu er jeg bestemt ikke til V2 motorcykler fordi deres motorkarteristik virker for flade og der er alt for mange vibration

Men Jeg skal eje en SP2 inden jeg dør!!!

• #29   18. mar 2013 Og hvis økonomien tillader det ville jeg kigge efter en SP2 da den får forbedret affjedring og bremser og indsprøjtning....

• #30   18. mar 2013 Bjarne.
    Jeg er nu sikker på at en sp 1 også har indsprøjtning.
    En sp2 ville måske også være at foretrække men lige pt er økonomien "kun" til en 1'er.

• #31   18. mar 2013 sp1 har indsprøjtning , der er meget få forskelle på de 2 på nano niveau ! og for alm.gadekørere er det ikke merprisen værd !

• #32   18. mar 2013 Det er jeg klar over... som jeg skrev får sp2 forbedret affjedring og bremser og indsprøjtning....
    Der blev gjort mange tiltag på sp2... At man som dødelig menneske ikke kan mærke forskelden er en anden snak... men det er lidt federe nede på grillen

• #33   18. mar 2013 lidt læse stof

This little article details changes in the SP2 RC51 which came out in 2002. I've wanted this bike since it's intro in '00, I'm glad I waited, the SP2's seems to have been tweaked just a tad nicer............................. John

Whatever the multimillion-dollar factory riders want, it seems they get. And if any of those changes happen to benefit street riders, well fine--but it's almost an accident. So it is for 2002: A multitude of tweaks have arrived to make the '02 RC51 more competitive on the track, but the trickle-down effect is that the bike is now much improved for puck-wearing plebes.

For '02, Honda chose to tweak the engine a bit, put the entire bike on a part-by-part diet and significantly revise the suspension, chassis and swingarm. Down in the engine room, the throttle bodies have been supersized from 54mm to 62mm, and the two injectors feeding each combustion chamber now sport 12 laser-drilled jets, rather than the four little garden hoses of the previous bike, for a finer spray. The injection and ignition mapping were tweaked, also, resulting in throttle response that's as smooth and creamy as a nougat filling. (Don't tell Nicky; he's got a sweet tooth.) The new motor feels same-same in terms of power output; Honda claims a two-horsepower increase for 128 hp at the crank--but the low-rev snatchiness is nowhere to be found.

The engine is warmed over, but as Honda's Doug Toland said at the intro, "All of the 'magic' of this bike is in the chassis." The new Pro Frame looks similar to last year's and has the same amount of rigidity, but weighs 260 grams less and is more linear in its absorption of stress thanks in part to the new stamped engine hangers (previous units were cast). Also new is a steering-damper boss up by the steering head, but on the stock geometry you'd be hard pressed to make this bike shake its head on the street or track.

Even though the steering-head angle has been reduced one degree to 23.5 degrees--the steepest of any Honda--the RC51 feels planted at all speeds, even at 130 mph through Willow Springs' infamous Turn Eight. There you sit, tucked behind the splendid new windscreen that's 1.2 inches taller than last year's, sensing no instability from either end of the bike. Of course, the new swingarm (890 grams lighter) is 16mm longer and aids the stabilization effort.

Right above that sexy new swingarm is a revised shock (115 grams lighter). It's been repositioned to allow room for aftermarket exhaust systems, but also had its linkage ratio tweaked (4 percent softer on the bottom, 5 percent softer on top), even though spring rates are the same. Nine percent more compression damping has been added along with 11 percent more rebound. Up front similar tweaks have been applied. The fork (145 grams lighter) is now 9 percent softer on compression, up 16 percent on rebound, with the same spring rate. Fork travel has also been increased from 4.7 to 5.1 inches. These changes make the bike feel plush and controllable--a far cry from the wooden feel of the previous bike. The suspension is simply awesome now, soaking up midcorner ripples yet never getting out of line or doing anything untoward.

Steering effort is drastically reduced on the new bike. The RC51 is no 954 in terms of flickability, but the new bike turns in with an ease and precision that's head and shoulders above the old bike. Pick your line, shove the bar and you're there. The previous unit's brakes were fine, but the new four-piston jobbies are even better. The old brakes were extremely progressive--once activated you only had to move your finger a smidge to stop the bike. The new brakes are totally linear and require more lever travel, providing better feel, easier modulation and more feedback.

Speaking of feedback, the RC51 comes wrapped in a new flavor of Dunlop rubber named D208. The 208s are quite soft for a street tire, which allows them to heat up quickly and throw down GP-like grip. Feedback from both the front and rear was excellent, with excellent straight-line stability and precise steering at high and low speeds.

Our only complaint (and we think some folks at American Honda's marketing department will back us up on this) is that the bike looks exactly the same as last year's. Europe gets a bitchin' white/grey, but we get the same paint job as before. If you go out and buy the "new" model with all the killer updates, you want people to know, but it's literally impossible to tell the two bikes apart from a distance.

Paint job aside, the changes made to the RC51 for '02 signify a Paul Bunyan-size step forward. Oh, did we mention the '02 RC51 is the same price as last year?

• #34   19. mar 2013 undskyld den er solgt smiley

• #35   19. mar 2013 kan så fortælle at den SP1'er der står ved frankies mc center 110 % iorden,den er fantastisk flot overalt,du bliver ikke bedre kørende end på den.
    jeg har en kammerat som har en i nøjagtig samme farve und alles,den mangler bare nogen andre potter,men det er der jo råd for.

• #36   19. mar 2013 rene n > så vidt jeg ved er den ikke solgt endnu.

• #37   19. mar 2013 så vidt jeg ved så ligger slutseddelen på den her ved min side var inde og skrive under her i eftermiddags den er heller ikke på hjemmesiden længere

• #38   20. mar 2013 http://www.hmcmotorcykler.dk/motorcykler/honda

kig side 3 .. kulfiber hjul , proarm /elf bagsvinger og alt gejl i Øhlins smiley
    der er udstyr for mere end værdien af mcen !

• #39   20. mar 2013 rigtig,den er solgt.så er der 2 sp1'er med chauffør der hedder rene.

• #40   20. mar 2013 den er bare fed den sp1 , med carbon hjul ude hos hmc !!!!!

• #41   20. mar 2013 Ja lige nu er jeg bare pisse træt af at jeg ikke fik mig nosset sammen sidste weekend til at komme op til frankies for at handle.
    Thats life, the show must og on.
    Nu må jeg så bare op på hesten igen og ud at opstøve en anden fed sp1'er.
    Den er mega fed, den som holder ved hmc, havde godt nok set lidt på den anden han har. Jeg syntes bare han er lidt for dyr...

• #42   20. mar 2013 hvad kostede den hos frankies ??

• #43   20. mar 2013 dyr ... kig lige nærmere på den smiley

og hvis du holder for længe tilbage så ender jeg som nye ejer smiley

• #44   21. mar 2013 den kostede 86900

• #45   21. mar 2013 så er den hos hmc da røv billig !!!

• #46   21. mar 2013 det er en 2002 med 24000 på klokken. men ja den ved hmc er billig med alt det udstyr

• #47   9. maj 2013 Har du set på den, der står på Bornholm, som jeg gav dig et tip om?

• #48   9. maj 2013 (link fjernet)

• #49   9. maj 2013 Se side 4

• #50   9. maj 2013 Hej Thomas,

Jeg er på Bornholm pt og vil gerne dreje omkring og kigge på den SP1 Carsten omtaler for dig. Jeg har haft talt med sælger da jeg selv kiggede og tror den er i orden.

Jeg har handlet nu. Det er min nummer 2 SP1. Jeg fortrød jeg solgte den første jeg havde så jeg er så glad for at have fået en igen.
    Jeg har haft lidt af hvert siden jeg havde den første.

Det er en meget karismatis cykel der sparker røv. Motorkarakteristikken på den er så fed.

Køb køb køb! smiley

Mvh
    Rasmus

• #51   10. maj 2013 Hej.
    Ja jeg har kigget på den fra bornholm, men problemet ligger lidt i at jeg pt stå med min egen som gerne skulle indgå i en byttehandel.
    Det gør lidt min forhandlings situation lidt mere vanskelig.
    Har pt lidt kørende med en herinde fra som lige har sat hans til salg.
    Elles tusinde tak for hjælpen smiley
    Thomas.

• #52   10. maj 2013 Du skal da være så velkommen:) Håber det lykkedes dig at få fingrene i en SP1'er eller 2'er.

• #54   29. maj 2013 Fedt nok!

Men det vigtigste er at Thomas har fået sig en SP1. smiley tillykke.

Kommentér på:
Honda sp1

Annonce