28. aug 2007 Følger: 52 Følgere: 101 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.240
Arbejdsløse er pisse dovne??? {{forumTopicSubject}}
Jeg arbejder i en større produktions virksomhed lige uden for Frederikshavn..
I mandags spørger min chef, om jeg ikke kender et par stykker der trænger til noget at lave...
Tæller lige hurtigt blandt venner og bekendte og når frem til en 6-8 stk der går ledige..
Det skal siges at jobbet er meget nemt, dog er det skiftehold... En uge dag, og en uge aften... Og en løn på 24.000kr..
Ringer rundt hele formiddagen, og der er sq ingen af der gider... Fair nok... Nogle af dem har børn og kan ikke få aftenarbejde til at passe ind...
Poster det så på facebook, men stadigt intet brugbart.
Så måtte pænt fortælle min chef at jeg ikke kunne klare opgaven..:-/
Er dagpengene og kontanthjælpen for høj, eller kender jeg de mest dovne mennesker..:-)
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 230
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
mar 2010
Følger: 29 Følgere: 19 Emner: 20 Svar: 139
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 31 Svar: 110
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.890
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.444
der stå aften og dag.....
det andet som tråd starter skriv om, vil jeg knap kommenterer på.. kan kun ryste på hoved af folk.. de kunne vel i det mindste så bruge det som springbræt til noget andet, tænker jeg....
mvh
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
i 86´hvor jeg gik i 3 holds skift med utroligt mange fridag oveni fik jeg 29k, så JEG synes du/din chef vender problematikken helt forkert. Min svoger der er smed på daghold + en smule overarbejde får 32tkr og en bekendt der er specialarbejder i Aalborg og arbejder ren dag får 23.500, sådan lige for at få lidt nuancer ind
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Vi klager over ledighed - skifteholdsarbejde er ikke attraktivt nej, men det er der!
Man kunne jo bruge det, mens man fandt noget bedre
- når det kommer til stykket så er livet jo bare en seksuelt overført sygdom med dødelig udgang.
Så kan man vel næppe sidde som ledig og lade sig fylde af selvmedlidenhed, mens man siger nej tak til et skifteholdsjob, der giver 4000 dask brutto mere end kassedamen i Netto får.
mvh - en der har prøvet at arbejde til 8 kr/timen før skat eller 5 sort!
aug 2005
aug 2007
Følger: 52 Følgere: 101 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.240
Jeg syntes sq de er nogle skvat..
aug 2007
Følger: 52 Følgere: 101 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.240
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.412
jun 2007
aug 2005
Nix du. min far døde kort før jeg blev født, hyren, der er absolut sand blev udbetalt hos et af de større olieselskaber, et andet af disse betalte mig få år senere 18 kr/timen for at arbejde nat som afløser. Den faste natmand fik 24!!!!!
Beskyttede værksteder har aldrig villet ansætte mig, og spjældet har jeg heller aldrig siddet i:-)
Bare piv - ligegyldigt hvor meget vore priser er steget er vor købekraft (løn) steget en del mere.
jul 2010
Nicky Ud fra det du fortæller her sidst, så vil jeg dog sige at det er ret uigennemtænkt af de der unge bekendte du har. Gad vide om de har tænkt over konsekvenserne af deres nej i den situation de står i?
Jeg synes stadig det virker som en meget lav løn - aftenarbejdet taget i betragtning, og må indrømme at jeg ikke rigtig forstår din virksomhed. Jeg vil tro at en del ledige der står i lignende situation som dine kammier, gerne vil have arbejdet MEN virksomheden kan jo ikke påregne af disse vil blive i virksomheden under de givne forhold. Det må give ret stor udskiftning i medarbejderstaben eller?
aug 2005
Du skriver jo også selv, at det er nogle meget kortsynede beslutninger Nicky's ledige venner træffer - mon vi egentlig er så uenige????
aug 2005
Way to go!!!!
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.400
Knud....Den med livet er en seksuelt overført sygdom, den gav sgu dagens største griner
jul 2010
jul 2010
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 46 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 296
Jeg troede at det var mest mc og P...t.r der var emnet !! på dette Fora
http://1.bp.blogspot.com/-Nbtxg2KIWC8/T7N2bcAia8I/AAAAAAAALH8/XDhEpDyseeI/s1600/hear+see+speak+no+politics.png
feb 2010
feb 2008
Følger: 22 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 107 Svar: 1.056
apr 2007
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 20
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 66 MC-er: 3 Emner: 125 Svar: 680
jul 2005
Følger: 25 Følgere: 39 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.580
dec 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 293
Har flere venner der os går ledige eller har gået ledige og når jeg så har fundet et arbejde til dem via bekendte eller mit eget arbejde så har de bare ikke gidet søge det. Men de kan godt brokke sig over de ingen penge har osv.
Sig til din chef at han skal søge på nettet eller ringe til jeres fagforegning og sige at i mangler folk, så hjælper de jer:)
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 209
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.710
fortsat god aften
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 639
maj 2004
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 21 Svar: 112
Hvis det du poste var tætte på mig og man kunne få 10 timers arbejde ville jeg gerne gøre det imens jeg går på SKP som ikke giver en skid.
jeg er i lære som mc mekaniker igennem CELF og giver en ydelse på 6720 kr før skat. ville gerne enten kunne have et ekstra arbejde ved siden af eller komme i lære til en bedre løn.
Jeg ville sige jeg er ikke kræsen. men syntes bestemt ikke det er nemt at få noget ekstra job ved siden af.
jul 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 34
okt 2012
Lad os først og fremmest sørge for at det ville ku betale sig at tage et job til 110kr i timen, hvis feks der ikke var afgift på biler/mc, større fordele ved at køre langt på arb osv. Billigere/realistiske boligpriser= mere forbrug.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.666
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
Det er en naturlov at et "frit marked" vil forvandle sig selv til korpokrati.
Hvis os civiliserede vestlige humanister bare kunne finde ud af at stille krav, så ville det måske ikke se således ud i vestens amerikanske fæstning
http://www.youtube.com/watch?v=fzgtKWPp6zg
24000 lyder som en horribelt lav løn.
Især taget i betragtning hvad reallønnen er.
Dvs det man har tilbage når fedtafgifter, benzinafgifter, registreringsafgifter osv er betalt.
Hvis nu alle der tjener under en halv million om året gik i en månedlang strejke, så kunne det være der ville blive skabt et samfundsklima hvor færre ville nøjes med kontanthjælp.
mar 2013
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 11
jul 2010
Jeg vil ikke spilde en masse tid på at gå i en dybere diskussion, da det vil tage adskillige dage at få vent det her bl.a. politiske spørgsmål.
-Og som også kenneth H påpeger (sådan opfatter jeg det i hvert fald) "overfalder" næsten samtlige her i forummet de arbejdsløse på et, i mine øjne, SÆRDELES vagt - ja nærmest ikke forekommende grundlag. Og pludselig er der pisket en stemning op. DET synes jeg er bekymrende. Efter min mening meget egoistiske holdninger. -Og man kunne fristes til at tro, at mange af jer ikke reelt har sat jer ind i hvordan situationen er for kontanthjælpsmodtagere, ledige, diverse sygemeldte og førtiddere. Det lidt skrapt, men jeg tror flere ville have gavn af at prøve på egen krop, hvordan "systemet" behandler denne gruppe medborgere.
Jeg kender ikke trådstarter, men det kunne jo være endog meget interessant at få mange flere detaljer frem om virksomheden, arbejdet, arbejdsmiljøet på stedet, stedets omdømme m.v.
Jeg kan se mange årsager til at en virksomhed ikke kan tiltrække arbejdskraft. Kender da flere virksomheder som har gjort sig helt utroligt upopulær blandt medarbejdergrupper (OGSÅ højtuddannede) at det nærmest er blevet umuligt at få arbejdskraft. Ofte drejer det sig om måden man behandler og tiltaler de ansatte. Som rådgiver har jeg dæleme også lagt øre til mange historier (ganske vist ensidig fra medarbejderside) om hvordan man på nogle virksomheder behandler ansatte og jeg har på den mere tekniske side set mange tilfælde af ligegyldighed med ansattes hverdag og velbefindende. Vi skal jo også huske at vi altså ikke skriver 1930 mere.
Hvis jeg lige skal bringe et andet aspeklt ind i diskussionen, må jeg jo også undres særdeles meget over manges helt tydelige mangel på viden om underviseres hverdag. Man kæfter op og gentager "modificerede sandheder" som KL har fremturet med HELT unuanceret. En evne og interesse til at sætte sig i andres sted og solidaritet er bestemt ikke særligt fremherskende mere i DK og det vil kun blive udnyttet af grådige arbejdsgivere, så man kunne jo påstå at vi er på en kraftig deroute til 30´ernes situation, hvad det så vil bringe af "spændende" udfordringer for bl.a. ALLE lønmodtagere (igen med en vis ref til Kenneth´s kommentar)
Glædelig jul
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.582
Vi har så haft meget travlt på fabrikken på det seneste, og havde noget ekstra weekend arbejde. Jeg gav beskeden videre om 2x 12 timers arbejde (simpelt arbejde) - ikke en ENESTE var interesseret. Uha det kunne de ikke overskue, der var mange lektier, de skulle også i byen, de havde andre planer og bla. bla. bla.
Tude over at de ikke får nok i SU, det kan de... men selv arbejde lidt for sagen, det har ingen interesse. Dovne hunde siger jeg bare
Så fik jeg også luftet lidt ud idag.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
Man bliver ikke belønnet for at arbejde tværtimod, det kan næsten altid bedre svare sig at være hjemme på dagpenge, end at arbejde til minimumsløn, for hvis man skal bruge bil og benzin til at køre på job, så er der ikke meget overskud når skatten er betalt..
Landet hober sig op med flere og flere nassere, og jeg kender mange steder der har hårdt brug for medarbejdere men folk gider jo ikke tage al slags arbejde, det er de jo for fine til..
okt 2012
aug 2005
For et par år siden havde jeg selv få måneder uden job - der var for mit vedkommende ikke så store pengeproblemer, men alene det, ikke at have noget fast at stå op til om morgenen, var dybt frustrerende. Havd jeg gået længere tid, ville jeg sikkert også have mærket det økonomisk eller praktisk - om ikke andet så fordi jeg sidder i en ejerbolig. Når jeg havde ædt mit lager og havde skullet hente hjælp til boligomkostninger, var kassen med sikkerhed blevet knaldet i!
Og dette er vel rimeligt nok - det kan næppe være meningen at offentlige midler skulle bidrage til MIN private opsparing.
Så vil jeg gerne lige give et input i den anden, moralske retning. Da vi i sin tid fik indført bistand, social hjælp, boligsikring mm. var det jo ud fra devisen, at "Væridgt trængende" - altså folk, der IKKE kunne financiere sig selv, skulle kunne hjælpes.
På et eller andet tidspunkt er dette begreb udvandet, således at det der var ment som de enkeltes mulighed blev alles ret!!!!! Er det i virkeligheden ikke det problem Nicky skildrer - altså skidt moral?
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.737
jul 2010
Man bliver ikke belønnet for at arbejde tværtimod, det kan næsten altid bedre svare sig at være hjemme på dagpenge, end at arbejde til minimumsløn, for hvis man skal bruge bil og benzin til at køre på job, så er der ikke meget overskud når skatten er betalt..
Din afsluttende bemærkning/vurdering er jeg så til gengæld meget uenig i!
I princippet og lidt forenklet er situationen en blanding af udbud og efterspørgsel. I princippet det samme som de der klager over at de ikke kan sælge deres motorcykel som står til en alt for høj pris.
Er priosen for høj (i forhold til markedet) kan du ikke sælge
Giver virksomheden ikke nok i løn (i forhold til lønmodtageres udgifter) kan de ikke få ansatte.
Som jeg hele tiden har nævnt er der MANGE detaljer i det her, men forenklet mener jeg godt man kan bruge denne model.
Så kan man selvf. diskutere om dagpengene er for høje - det glemmes jo at det har langt de fleste jo faktisk selv betalt til - A-kassen er jo en "forsikring". Jeg mener ikke dagpengesatsen er for høj - men svineriet i bl.a. en del af det offentlige er aaaalt for stort = for høj skat.
Man kan også diskutere om kontanthjælpen er for høj. Jeg kender (heldigvis) slet ikke evt. smuthuller/snydemuligheder i dette system, men tager vi udgangspunkt i det som unge får op til 25 år, mener jeg faktisk det er for lidt og den behandling mange får af systemet er simpelthen direkte nedværdigende og destabiliserende for slevtillid m.v.
En tro på at hvis samfundet bare nedsætter diverse sociale ydelser eller helt eliminerer dem vil være ensbetydende med at så kommer alle lige pludselig i job, er efter min mening en så uintelligent og indskrænket tankegang at det ikke er værd at kommentere på.
Den der sang med at virksomhederne mangler arbejdskraft og at det er fuldstændigt umuligt at få arbejdskraft og det er åhhh så synd....... man kan vel nærmest ikke forvente andet fra den side. -Og som fagforeninger og pressen også flere gange har bevist har flere af disse presseudsagn jo været direkte løgn.
Jeg er fuldt klar over at lønniveauet alt andet lige slvf. vil påvirke en virksomheds/et lands konkurrenceevne , men det er jo en langt større snak og langt mere omfattende end vi kan diskutere færdig her.
Men for at vende tilbage til udgangspunktet er de negative udsagn vendt mod gruppen af ledige og som tager parti for den omtalte virksomhed alt andet lige stadig funderet på et så mangelfuldt grundlag at jeg (undskyld udtrykket) ikke kan opfatte det som ret meget andet end hysteriske ammestuehistorier..........
jul 2010
Lige for også at nuancere egne udsagn, skal mine skriverier PÅ INGEN MÅDE opfattes som forsvar for ALLE på sociale ydelser. Jeg er da også fuldt klar over at nogle simpelthen direkte bedrager systemet og at nogle tilsyneladende i hvert fald får rigeligt, men får de høje ydelser efter de regler der gælder er det jo ikke den enkelte man skal gå efter men reglerne der måske (?) skal laves om.
-Og lad os forestille os at ydelserne blev sænket markant/fjernet så er min hypotese at vi vil se langt mere kriminalitet fordi det simpelthen bliver en nødvendighed for at overleve.
-Og lad os nu blive enige om: Der ER ikke jobs til alle ledige!
okt 2012
De lavt uddannet har dårligt råd til egen bolig i dag, og det er fordi at boligpriserne blev kunstigt pustet op under opsvinget.
jul 2010
Javist er tiderne ikke specielt gode og ja virksomheder skal da tænke kreativt og rationalisere, men for det første er det ikke primært noget man kan kaste over på de ledige og for det andet har det ikke primært noget med lønnen at gøre
Det er et verdensproblem hvis årsag jeg ikke skal kloge i, men skytset rettes desværre mange gange de forkerte steder hen, efter min mening.
Velvidende at det kan opfattes som postulater har jeg dæleme set megen lalleri blandt lederkolleger og chefer og set (ganske vist for år tilbage) hvilket pengesvineri KL postede i "møder" og efterfølgende middage på bl.a. et kendt spisested i Tivoli Kbh.
Mine kommentarer og holdninger kommer bestemt ikke af ingenting
aug 2005
Jo-mere administrativt arbejde - mere uproduktivt arbejde - højere omkostninger......
....og hvad bibringer det.....nada
jul 2010
jun 2007
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 132
Jeg forstår ikke at der er flere af jer der hæfter sig ved om lønnen i Nickys eksempel er god ifht. at arbejde dag/nat. Som om man er parat til at stå på hovedet i en spand lort - bare lønnen er derefter?
Hvis det nu var muligt for Nickys arbejdsgiver at organisere arbejdet sådan at det blev mere spiseligt for den ansatte, var der nok flere der søgte. Og flere der ikke rendte af pladsen ved først givne lejlighed.
Måske arbejde 3 uger dag, efterfulgt af 3 uger nat. eller hvad der nu er praktisk muligt. Der er sikkert mange kloge hoveder der har forsket i dette - hvorfor gør virksomhederne så ikke brug af det? Fordi det ikke er direktøren der arbejder dag/nat?
Så er jeg i øvrigt af den opfattelse at det SKAL gøre ondt at være på overførselsindkomst - om det så er SU, dagpenge eller kontanthjælp. Hvis det ikke gør det, er der for mange der mister motivationen til at søge (og beholde) et lønnet arbejde, og det har landet ikke råd til i længden. Det siger vel sig selv.
Om erhvervslederne tjener for meget eller for lidt har intet med retfærdighed at gøre. De henter det de kan skrabe til sig, om det så er fortjent eller ej. Men derfor kan det stadigvæk være ulækkert at se på.
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 674
Med mindre jobbet var spændene.
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 11 Svar: 184
Dertil vil jeg så sige at jeg personligt synes at der er ved at komme lidt for "uddannelse" over det hele. jeg er tidligere uddannet blikkenslager og synes at det er fuldstændigt latterligt at det skal tage så lang tid at uddanne sig til håndværker eller frisør for den sags skyld, jeg synes sgu osse at det er lidt absurd at der er så relativt lidt forskel på lønnen når man sammenligner en håndværker lønning og hvad jeg eksempelvis vil kunne få når jeg er færdig med min cand.merc som er en 5½årige uddannelse. for så er lønningerne altså heller ikke højere for folk med højere uddannelse. jo! selvfølgelig får direktører og andre højplaceret folk en fed hyrer.... er det ikke fair nok!
ved godt jeg højst sandsynligt bliver hejlet ned, men synes sgu at det er på sin plads at direktører får en højere løn, det er dem som har visionerne og får dem ført ud i livet.
maj 2012
jul 2010
Nu udvikler diskussionen sig jo gevaldigt *S* men med hensyn til uddannelse kan du måske godt have ret i et vist omfang, men der er altså også flere detaljer heri. Hvis du læser cand. merc. vil jeg gå ud fra at dine skolefærdigheder og IQ ikke ligger i den laveste ende. Jeg rakker på ingen måde ned på håndværkere (har bl.a. undervist EUX´ere) men jeg må så sige at der er et MEGET stort spænd i de færdigheder og desværre mangel på samme ved en del hos alt for mange af de unge mennesker. Hvis man korter af uddannelserne mener jeg ikke der kan gøres ret meget på den fag-faglige del af uddannelserne. Man kan jo tage en beslutning om det er så relevant at VVS´ere fx har naturfag. valgfrit er ingen option. Men det her er også en kæmpediskussion.
Fx kan det så til gengæld undre mig, alle de færdigheder en almindelig pædagog skal. Jeg begriber simpelthen ikke at man ikke kigger meget meget mere på hvilke personlige egenskaber aspiranter til job som dette har istedet for at de skal have fx en gymnasialuddannelse og være så og så god til at stave m.v.
Mit postulat er, nøjagtig som med fx ledere. Du kan sq ikke uddanne til at få lederegenskaber og blive en god leder og det samme gælder pædagok-studiet. Du KAN ikke uddanne dig til at blive et empatisk og forstående menneske der kærer sig om dem man har med at gøre. Bevares man kan blive oplyst på mange punkter og du kan få nogle ekstra redskaber så du kan blive bedre end du var, men hvis ikke den slags egenskaber allerede er i dig som person nytter uddannelse intet.
Det helt store problem vedr. uddannelse synes jeg så der er på efteruddannelsesfronten. Hold da kæft hvor findes der mange kurser der bare laller derudaf og kunne være overstået på ½ eller 1/3 af tiden og nogle er nærmest direkte ubrugelige.
maj 2012
"Du kan sq ikke uddanne til at få lederegenskaber og blive en god leder og det samme gælder pædagok-studiet"
her er jeg enig, og det er osse derfor at jeg mener at det er fair at folk med "specielle" evner og kompetencer skal betales for det. og osse godt klar over at der er nogle som måske bliver lige lovligt meget betalt for deres kompetencer, men der vil altid være nogle som hustler sig til vilde lønninger og gyldne håndtryk...
angående lønforskelle vil jeg lige tilføje at danmark er et af de lande i verden med den mest ligelige økonomiske fordeling per indbygger (GINI-index 20% ca i 2011).
jeg har studeret et halvt år i Paris (danmark betalte su og studie kontigent for det uni jeg gik på, gentager "jeg/os som studere har det fandme godt) og de undervisere jeg havde meget sjov ud af drille mig med at vi danskere piver, da vi sammenlignet med mange andre lande har det rigtigt godt.
har osse arbejdet et halvt år i Vietnam og der har de sgu ikke et sikkerheds net i form af offentlig ydelse, og efter et halvt år bliver tingene sgu sat lidt i perspektiv.
nok om det - GOD WEEKEND DRENGE, SOLEN KOMMER IMORGEN JUBIIIII
jun 2007
maj 2012
FORHELVED jeg glæder til at trille imorgen
jul 2010
Christian min kommentar var ikke ment som en modargumentation mod det du skrev
Det samme gælder mine kommentarer til pædagogerne. Det var absolut heller ikke for på nogen måde at hænge denne jobkategori ud. Det kræver da meget at være , og meget forskelligt at være pædagog alt efter hvad man kommer til at arbejde med, men selvom jeg ikke kender alle detaljer i pædagogstudiet anno 2013, er det stadig mit indtryk at alt for meget overflødigt er puttet ind og at det er de, efter min mening, forkerte kompetencer man lægger vægt på. Og det gælder i stort omfang alle jobs der har intensiv personkontakt.
jun 2007
okt 2012
Jeg syntes at der selfølgelig skal være løn forskel inden for de forskellige områder, men ikke så meget som forskellen er blevet de sidste 20år.
Jeg kan godt give et eksempel. I 1995 fik jeg 117kr i timen som VVS,er. En advokat tog ca. 500kr i timen.
I dag får en VVS i storkøbenhavn ca 200kr i timen, og en advokat ca 3000kr i timen.
aug 2005
Prøv lige at læse mine tidligere indlæg.
Selv om lønningerne er steget kraftigt, kan du ikke hitte en enst periode på bare 6 år, hvor købekraften er faldet - jeg siger ikke, at det ikke er et problem at løn og skat stiger, men der gør de overalt - og set over tid falder nettopriserne på vort forbrug.....
okt 2012
aug 2005
...og så tænke sig på sådan en skøn søndag formiddag er der stadig nogen, der tror, at morgensutter er noget man tager på fødderne.......
jun 2007
okt 2012
Jeg har slet ikke noget imod at folk tjener mange penge, jeg ville da gerne selv tjene 3000kr i timen. Men syntes bare at der er ved at ske en kæmpe skævvridning iblandt de forskellige erhvervs grupper.
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.531
Har selv været arbejdsløs i et år og efter en måned var jeg frisk på alt arbejde
om det så var gadefejer. Det er røvet følelse at blive "forsøget" af staten.
Da jeg skulle have kontanthjælp i 2 måneder indtil jeg kunne få dagpenge spurgte jeg om der ikke var noget frivilligt arbejde jeg kunne lave - stå i kirkens korshær eller rødekors butikker, men det måtte jeg ikke.... fandme et mærkeligt system.
sep 2008
jul 2010
maj 2004
sep 2008
Det er ikke det bedste signal at sende en arbejdsgiver at man har suget på lappen i 2 år
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 31 MC-er: 8 Emner: 70 Svar: 506
jul 2010
-Men der er da mange gode grunde til at ha´ et job. Man skal bestemt ikke tragte efter at blive ledig
sep 2008
aug 2007
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 281
aug 2005
Du har med sikkerhed fat i noget - og ikke bare østarbejdere. Vi er i EU, hvor arbejdskraften kan bevæges frit, og det betyder at også lavtlønnede tyskere-og dem er der en del af, vil kunne komme hertil.
Vi har meget længe i dette land kørt på klasse 1A for andres regning - vi kan IKKE forvente at blive ved.
jul 2010
Start med en revision af folketingets medarbejdere/politikere, de ansatte i EU, bankdirektører og andre der tar-selv af kassen til den årlige særdeles gode lønforhøjelse medens de fyrer medarbejdere på gulvet for omkostningerne er for store (formentlig herunder til deres egen meget høje gage) osv.
Hvis man bare vil sænke lønnen hos omtalte medarbejderkategori og i øvrigt ikke foretage sig andet samfundsmæssigt, forudser jeg gigantiske problemer og ustabilitet i vort ellers ret gode samfund
aug 2005
Det er et smukt, men naivt synspunkt. De dyre drenge findes i alle samfund, og de er ret godt afmarcheret, der hvor de er. DE FLYTTER SIG IKKE, fordi de ikke har behovet. Det ser lidt anderledes ud mes "Heinz Schmidt" fra det tidligere Østtyskland. Han er motiveret for at rejse efter et for ham velbetalt job.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 777
Kan på en eller anden måde godt forstå hvis folk ikke gider at arbejde til mindsteløn hvis forskellen på det også bistand kun er det samme som du ender med at bruge på transport, på samme synes jeg dog også at man har et ansvar for at forsørge sig selv hvis man kan.
aug 2005
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 777
Vil personligt hellere arbejde end gå ledig men kan godt se problemet med folks motivation, er selv i et job til ca 170k /23k Euro om året og det er kun ca halvdelen af hvad jeg var vant til at tjene for 3-4 år siden men hellere det jeg har end bistand.
Ved ikke hvad folk får i DK men herovre kan det slet ikke betale sig for en uudannet enlig mor at tage et job
mar 2007
også nat.
jul 2010
mar 2009
jul 2010
Det er en skam det her forum er så begrænset, for jeg ville meget gerne høre ind til de argumenter folk kunne komme med for at nedsætte- eller helt eliminere eksempelvis kontanthjælpen og selvfølgelig også om man overhovedet har gennemtænkt de udsagn der kommer på længere sigt. alle valg medfører fravalg og indtil videre kender jeg ikke beslutninger der ud over positive konsekvenser ikke også indeholder negative konsekvenser.
Den der med bare generelt at nedsætte offentlige ydelser er efter min mening en uigennemtænkt men ganske moderne og ikke mindst egoistisk holdning, hvoraf sidstnævnte er noget jeg vender mig ganske kraftigt mod - men som til gengæld er ganske umoderne - og det er nok det jeg er - en helt igennem empatisk men utroligt umoderne person der ikke føler sig underlagt de stærkes meninger
aug 2005
Nærlæs lige følgende, som er et tidkigere indlæg fra denne debat- jeg tror heller ikke straf er vejen frem, men sålænge danskere generelt ikke ser ud over deres egen navle, hvad så?
"Jeg hælder lidt til at give Snehvide ret.
For et par år siden havde jeg selv få måneder uden job - der var for mit vedkommende ikke så store pengeproblemer, men alene det, ikke at have noget fast at stå op til om morgenen, var dybt frustrerende. Havd jeg gået længere tid, ville jeg sikkert også have mærket det økonomisk eller praktisk - om ikke andet så fordi jeg sidder i en ejerbolig. Når jeg havde ædt mit lager og havde skullet hente hjælp til boligomkostninger, var kassen med sikkerhed blevet knaldet i!
Og dette er vel rimeligt nok - det kan næppe være meningen at offentlige midler skulle bidrage til MIN private opsparing.
Så vil jeg gerne lige give et input i den anden, moralske retning. Da vi i sin tid fik indført bistand, social hjælp, boligsikring mm. var det jo ud fra devisen, at "Væridgt trængende" - altså folk, der IKKE kunne financiere sig selv, skulle kunne hjælpes.
På et eller andet tidspunkt er dette begreb udvandet, således at det der var ment som de enkeltes mulighed blev alles ret!!!!! Er det i virkeligheden ikke det problem Nicky skildrer - altså skidt moral"
jul 2010
Personligt synes jeg alle mulige hjørner af hvad jeg vil definere som dårlig moral florerer i al for høj grad både i eksempler (fra pressen ganske vist
Men det er jo/desværre ikke udelukkende et dansk problem.
-Og det er på INGEN måde disse personager jeg "forsvarer". Faktisk vil jeg i den forbindelse rette en voldsom kritik af vores såkaldte retssystem (denne term er jeg så heller ikke ubetinget enig i
Knud du skriver:
"Når jeg havde ædt mit lager og havde skullet hente hjælp til boligomkostninger, var kassen med sikkerhed blevet knaldet i! Og dette er vel rimeligt nok - det kan næppe være meningen at offentlige midler skulle bidrage til MIN private opsparing."
Nu skal vi jo ikke endevende dine forhold her *S*, men der vil garanteret også være detaljer ud over det du skriver her som skal med i en vurdering. Du skriver jo netop "ædt mit lager" hvilket jeg tolker som opbrugt dine økonomiske reserver. Og her er jeg ikke ubetinget enig med dig i, at du ikke skal have en vis kompensation.
Årsagen er at jeg igen tænker - hvad er alternativet. Des mere desperat folk bliver des mere desperate vil deres handlinger ofte blive - og det kan meget vel blive af samfundsskadelig karakter. Og efter som der jo faktuelt !!!!!! IKKE er jobs til alle i DK/verden kan du ikke nødvendigvis "Bare" gå ud at finde et job. En anden ting er din (og min for den sags skyld) baggrund. Jeg kender dig jo ikke til bunds, men folk med uddannelser og jobkarrierer som vores er ikke just specielt eftertragtede som almindelige fodtusser - hvilket ikke er mærkeligt. Derfor kan vores baggrund og ikke mindst alder med høj sandsynlighed gøre det ganske vanskeligt om ikke umuligt at få job i kategorier der ligger langt fra normalen.
Hvis jeg skal give et indspark i denne efterhånden samfundsdebaterende saga så kunne det fx være at alt for mange mennesker lever over evne og vil have alt på ingen tid (og IKKE kun noget jeg har set i luksusfælden *S*). At dette formentlig er et symptom på den omsiggribende menneskelig overfladiskhed gør ikke min syn herpå mindre mildt. Dette er et kæmpeproblem og ikke kun peprsonligt men også samfundsmæssigt for alle vi andre er jo med til at dække regningerne når den stigende gruppe af hjernedøde/ligeglade lånere får gældssanering m.v.
-Og så trækker jeg lige vejret og venter på næste replik *S*
mar 2007
jul 2010
Jeg rakker på ingen måde ned på dig (heller), men som jeg har forstået på flere her i tråden ryger du så netop også ind i kategorien "pisse-doven". Så tillykke med det
Der er aaaaaltid nemt at rakke ned på andre ......... *S*
aug 2005
Som jeg ser det, vil jeg jo også helst bevare den velstand vi har opretholdt - ikke desto mindre er vi i en verden, hvor vi lever højt og flot for andres regning. I en verden der hele tiden "bliver mindre" kan vi simpelthen ikke fortsat leve meget bedre end resten af verden - vi kommer alle til at mærke dette, og jeg menr reverenter talt alle i dette land-og enkelte andre.
okt 2012
Det er jo ligemeget hvem man stemmer på, og hvorfor. Det er jo alt sammen bare en stor løgn, så man kan komme til magten.
aug 2005
Det er en vinkel - en anden er, en konsekvens af mit forrige indlæg - ingen kan i dag kigge decideret på deres egen nationale økonomi,de er nødt til at kigge på et helhedsbillede. Det gør, at der fjernes enmasse variabler fra de forskellige ligninger. Du tror da ikke for alvor, at f.eks.SF accepterer tingenes tilstand på Borgen, med mindre de kan se nødvendigheden?
okt 2012
aug 2005
okt 2012
Og vi hopper lige i deres løgn historier med begge ben.
Er politikere i dk så ikke for dårlige, når det kommer bag på dem gang på gang at det vidste vi ikke, så derfor kan vi ikke stilles til ansvar?
okt 2012
Og ja mennesket er en doven og klog dyreart, hvis fortjenester kun er få hundrede kroner om måneden, vil det heller ligge på sofaen, eller løbe en tur eller lign, og leve et langt og sundt liv, end at knokle skiftehold, og leve 10år kortere
jul 2010
Idag ser jeg stort set kun forpulede levebrødspolitikere - svinepelse (og hvad Egon olsen ellers kunne kalde personer han i hvert fald ikke brød sig om).
Jeg er ikke diametralt uenig i alt du skriver Knud, men jeg synes du udviser knæfald eller laissez faire holdning overfor en drejning i samfundet som i hvert fald Kenneth og jeg ikke er specielt begejstret for
Mange ting bestemmes udefra, men derfor er der da endnu mere grund til at gøremodstand mod en trend som jeg tror vil ødelægge rigtig meget i vort samfund. Solidaritet er efterhånden et ret ukendt ord og jeg frygter at på sigt vil dette underminere velstanden betydeligt som Kenneth også indikerer.
Ja vi er nødt til at kigge på vore omkostninger herhjemme men det er AAAAALT for letkøbt blot at fokusere på at de ledige og kontanthjælpsmodtagere skal have fjernet deres hjælp og at de lavestlønnede skal gå betydeligt ned i løn. Nu får vi jo heller ikke alle nuancerne med, men jeg kan da forestille mig, at du Knud godt kan være enig heri ? -Der er mange andre ting der også skal kigges på, men som jeg mener politikerne og de højest lønnede ikke ønsker at kigge på, og det er ikke retfærdigt. Og lige for en ordens skyld hører jeg altså ikke til på venstrefløjen
aug 2005
Det er faktis lige det jeg forsøger, og så fremlægger jeg min forståelse (eller misforståelse) af samme.
Det kan man så kalde laisses faire eller kynisme
jul 2012
Når det er sagt kan jeg så godt forstå at der er nogle der takker nej til et arbejde når de kan få næsten det samme på overførselsindkomst. Jeg er så bare en af dem der mener den er for høj.
Snehvide.....det hedder ikke solidaritet det du snakker om......det hedder socialisme. Vi lever i et kapitalistisk samfund hvor de frie markedskræfter regerer og styrer priser med udbud og efterspørgsel....sådan i hvert fald næsten da. Lav om på det så vil dit "levestandard" få en helt ny dimension.
mar 2009
Hvad skal samfundet gøre for at der er penge til de gamle om 10-20 år? Jeg ved det ikke.
jul 2012
jul 2010
Jeg kán altså ikke lade være med at trække på smilebåndet over at blive kaldt socialist....... Ikke fordi der som sådan er noget "galt" med det, men jeg bliver som regel beskyldt for at være højrefløjsmmand så det basker. Nogle mener endog at jeg havde tendenser til et parti so ikke er i folketinget, men fred være med det *S*
Men jeg kan da godt forstå at tingene går som eliten i Danmark vil have hvis en stor del af befolkningen følge samme holdning som nogle af jer, hvor det er forbudt at klandre bankdirektører, politikere m.fl. over deres dårlige moral og tendenser til kun at tænke på sig selv (herunder vedtage egne lønforhøjelser medens de menige fyres eller ikke ønsker at ændre på regler som giver særligt favorable forhold). Det samme gør sig i høj grad gældende for erhvervsdrivende. Den ENESTE årsag til at vi har det samfund vi har i dag, er da fordi at fagforeninger gjorde oprør i sin tid for at få bedre arbejdsforhold og højere levestandard (og ja det lyder måske socialistisk - men lige på det her punkt mener jeg at jeg er blevet klogere - kom med solide argumenter hvis I vil modargumentere
Jeg er på ingen måde fortaler for en krævementalitet, men det kan ikke være rigtig at det er de samme der skal skumme fløden, selv i krisetid, medens der fyres medarbejdere - mener I det er rimeligt?
Nej højtlønnede direktører, politikere, og andre blandt højtlønnede skulle gå ned i løn for landets og vi alles fælles bedste.
Men dem der har så meget imod at ydelsen til kontanthjælpsmodatagere og folk på dagpenge - Kom nu med nogle ordentlige argumenter for dette OG!!!!! sammenholdt med hvad I mener det vil få af indflydelse på samfundet.
Man kunne jo også passende se på de udgifter man har i det offentlig, som jeg vist har skitseret før. Der foregår alt for meget sløseri og pengeforbrug ud over det normale som alt i alt er med til at holde skatten oppe.
Politikere KUN har gået i politiker"skole", som i stor stil aldrig selv har haft et "rigtigt" arbejde eller været ude i det samfund vi andre befinder os i og ikke har følt på egen krop, hvad det vil sige at klare sig for fx kontanthjælp UDEN det er selvforskyldt eller en lav HK løn har efter min overbevisning en stor del af skylden for, at samfundet går ad helvede til. De har så travlt med rockerlove osv, men det er da stort set det samme de selv hylder. De stærke styrer de svage = politikere og højtuddannede styrer en stor del af den øvrige arbejdsstyrke. Alle de der Christiansborgrockere skulle da låses ind for evigt og lad os så få nogle murersvende, butiksansatte, kontanthjælpsmodtagere m.fl ind og styre landet - Det kunne da være interessant.
feb 2010
aug 2005
Ja og det gør bl.a.tyskerne - HER. Det er noget vi kan lide eller ikke lide. Det påvirker i hvert fald prisen på en arbejdstime!
jun 2007
aug 2005
http://denkorteavis.dk/2013/beskaeftigelsen-af-udlaendinge-stiger/
mar 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 7
jeg betaler også topskat
og mener at dem som vil flytte fordi de skal være med til at betale for vores fælles velfærd bla.deres egen
skal være velkommen til at flytte til udlandet
for der er nok nogle andre der vil udfylde deres pladser
og samtidig vil bidrage til samfundet og ikke kun til sig selv
24000 i månedsløn for skiftehold på denne måde er heller ikke meget
det er måske ikke ``støtten der er for høj`` men lønnen der er for lav
især med disse spredte `arbejdstider`
prøv at betale for børnepasning hver 2 uge om aftenen det bliver dyrt.......
Måske skulle man overveje et daghold og 2 nathold som kom hver 2 uge til samme månedsløn som feks. mange plejehjem har
men det ville jo være synd for aktionærene og bankdirektørene
at de også skulle bidrage med noget.....
Arbejdsløse er pisse dovne???