{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.882 visninger | Oprettet:

Kørekort som 16 årig spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej, nu er det længe siden der har været sådan et emne oppe, så jeg vil høre jer kloge hoveder, om man stadig kan få kørekort som 16 årig. Og kom evt. med et link til et lynkursus man kan tage i polen, tyskland eller lign.

Nogle siger man skal bo der i 6 måneder, men andre siger man bare skal have adresse, i det tid man tager kørekortet.

Hvad så når man kommer hjem, skal man så have det ombyttet, eller kan man bare køre med det udenlandske kort?

Lav gerne en step for step, det er det nemmeste at forstå smiley

på forhånd tak for hjælpen

http://koerekort-guiden.dk/motorcykel-16-aar

http://www.magacin.dk/motorcykler/16-aarige-maa-alligevel-koere-motorcykel-i-danmark/ar3634/

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1862124.ece


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort som 16 årig spørgsmål
  • #1   11. maj 2013 Det står jo på www.eb.dk


    Citat:

    Kørekort i udlandet?

    En person kan flytte til Tyskland i morgen og straks tage kørekort.

    Han eller hun skal dog være tilmeldt en adresse, hvor der kan udstedes en Meldebestätigung.

    Da kørekort udstedt i endre EU / EØS lande ikke skal ombyttes ved indflytning til Danmark, kan en 16-årig dansker tage MC kørekort f.eks. i Tyskland og efterfølgende benytte dette i Danmark.

    En 16-årige skal have sin far eller mor med på ideen, fordi han ikke er myndig, og dermed ikke kan flytte adresse til udlandet uden forældrenes tilsagn. Flytning til Sverige eller Tyskland er dog en formsag da begge lande er en del af EU.


  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 11
    #2   11. maj 2013 Men det ændre vel ikke på at man skal være 18år i Danmark før man må kører mc/bil ?

  • #3   11. maj 2013 Okay, mine forældre er med på ideen, så jeg kan "bare" flytte min adresse til Tyskland, tage kortet, og så køre motorcykel herhjemme? smiley

  • #4   11. maj 2013 Ja det kan du smiley

  • #5   11. maj 2013 Fair nok, nogen der har nogen ide om, hvad det ca. Kommer til at koste? smiley

  • #6   11. maj 2013 Morten J - Jeg troede heller ikke det var muligt når grænsen i Danmark, som du selv siger er 18 år.
    Det endte ud i et væddemål med en kammerat som jeg desværre tabte efter nogle mails imellem politiet og mig smiley
    Heldigvis var det kun en kasse øl jeg tabte smiley

    Mads G - aner ikke hvad sådan noget koster, men mon ikke man kan Google det? smiley


  • #7   11. maj 2013 Når jeg kommer hjem til danmark, skal jeg så ombytte det til dansk? eller bare beholde det tyske? smiley

  • #8   11. maj 2013 Skal vi så til at have børn på 16 år til at vælte rundt foran Mc.Donald på stor mc'er de alligevel ikke kan magte ?? smiley

  • #9   11. maj 2013 Det er sgu mere sikkert og nemt at magte rigtige, men små motorcykler, end tuned knallerter, som render ligeså stærkt men bremser og hjul ikke kan holde

  • #10   11. maj 2013 Det skulle sq forbydes. Unge mennesker har intet at gøre på en mc, de kan jo knap nok styre en scooter i den alder.

  • #11   11. maj 2013 mmm jae, det ska der nok komme nogle grimme døds ulykker ud af, og ikke mindst overskrifter i aviserne...



  • #12   11. maj 2013 Så må konklussionen være at danske unge er dummere end dem i udlandet, hvis de må og vi ikke må køre mc ?

  • Tobias T
    Tobias T Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 67
    #13   11. maj 2013 Jeg har ikke fundet paragrafen, men jeg mener, at i en af de lignende tråde fandt de ud af, at politiet kan vælge at se bortfra de kørekort, da du bor i Danmark permanent. Jeg ska se om jeg kan finde de juridiske bevis, så tro ikke på, hvad jeg siger indtil da.

  • #14   11. maj 2013 Vil da lige sige at sikkerheden på en MC er meget store end på en scooter, og den kan jo "kun køre 130". Bare fordi man er 16, behøver man jo ikke lige og køre råddent, jeg vil sige at jeg er ligeså moden som mange 18 årige, som kører på motorcykler der er noget større.

    + os der gider døje med at tage til sverige for at få kortet, har højst sandsynligt erfaring med sådanne motorkøretøjer...

    Jeg har boet på landet hele mit liv, og kørt mange crossere der har flere HK end en lille 125 ccm motorcykel.


  • #15   11. maj 2013 Ældre mennesker på mc er da lige så dårlig kører i mange tilfælde. er gennemsnits alderen for drabte mc'ister ikke omkring de 40?

  • Tobias T
    Tobias T Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 67
    #16   11. maj 2013 Det er ikke umiddelbart lykkedes at finde noget om det, og Niklas' indlæg, der omhandler det er blevet slettet: http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/188132-saadan_undgaar_du_de_nye_koerekort_regler____

  • #17   11. maj 2013 Tobias T - Jeg var også rundt og lede efter det dengang, og var ret sikker på at det ikke ville være muligt. Men som det var dengang (for nogle måneder siden) kunne politiet ikke gøre noget, men det er muligt det er blevet ændret smiley

    Men ja, om ideen om at 16-årige skal drøne rundt på motorcykler kan da diskuteres. Uden at generalisere så vil jeg vove at påstå at man nok ikke tænker ret langt i den alder.
    - Men hvis alternativet er en Yamaha jog med små uduelige tromlebremser og 100 km/t, så ved jeg godt hvad jeg synes er bedst.

    I sidste ende handler det nok om erfaring.
    Der er sgu også masser af 'ældre' mennesker som tog kørekort dengang i gamle dage, da man nærmest kun skulle kunne koble ud på en 10 hestes færge for at bestå, som vælger at købe en ny maskine der er alt for kraftig til dem. Det synes jeg også der er forkert.
    Hvis man ikke har rørt 2 hjulede siden man var 18, og vælger at købe en motorcykel som 60 årig for sin friværdi,, så er der altså også en del ting der nok lige burde blive opdateret. Det er selvfølgelig ikke alle over een kam, men de findes altså også smiley


  • #18   11. maj 2013 @Per M -

    Ja uha, 125ccm kan virkelig bringe uorden i gaden smiley


  • #20   12. maj 2013 Vi skal jo også huske på, at hvis de får kørekort til mc med 16 år, så har de trods alt lært en del på køreskolen.
    Ham der drøner derud af på en tunet knallert 45 har ikke gennemgået uddannelsen og vil derfor også være til væsentlig større fare både for sig selv og alle andre i trafikken.
    Jeg vil helt bestemt foretrække de kører lovligt frem for ulovligt på knallert.


  • #22   13. maj 2013 Ja og tror også det ville få unge til at gå mere op i sikkerhed og beklædning..

    det er sgu lidt cool at troppe op på en rigtig MC med læderjakke som 18årig, og måske endda et rygskjold !! End at fræse rundt på scooteren med hjelmen mellem fødderne..


Kommentér på:
Kørekort som 16 årig spørgsmål

Annonce